Experiment om oude MC500II een moderne Montage aan te sturen

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.820
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi forumvrienden,

Eind januari ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een tweedehands Yamaha Montage 61. Tot nu toe had ik daar nog niet al te veel tijd in kunnen steken maar tijdens een herstelverlof van een operatieve ingreep, heb ik die tijd wél gevonden.

Wat me op YT nogal ongelooflijk voorkwam is dat er dikwijls beweerd wordt dat, als je met de Montage lineair wil sequencen en editten, je eigenlijk echt een DAW nodig hebt zoals de standaard bijgeleverde Cubase 12 AI (de interne lineaire sequencer is echt een scratchpad die de naam sequencer niet echt waard is). Nu, ten eerste heb ik die Cubase niet (zat niet bij de aankoop) en ten tweede heb ik nog altijd geen behoefte aan een DAW werkomgeving. Daarbij zijn de belangrijkste parameters toch MIDI CC's en die kan een oude MC500 net zo goed opnemen als eender welke PC-software sequencer. Alleen was de vraag of ik het geheel in mijn oldskool setup kon implementeren zonder klokproblemen, vertragingen enz.

Zowel de MIDI-kabels van de studio als de configuratie van de Montage heeft wat zoek- en experimenteerwerk gevraagd om hier uit te komen, maar het is me gelukt. Het bewijs hiervan is een in mijn ogen leuk trackje, muzikaal gezien niets bijzonders maar het toont aan dat een hele resem van arpeggio's op verschillende toestellen, KARMA-modules en drumpatronen perfect gesynchroniseerd lopen (*), zelfs wanneer er op het einde van de intro als de percussie opkomt, een tempoverhoging van 95 naar 100 BPM gebeurt, toch alles gelijk blijft lopen.

Korg KRONOS (is de MIDI clockmaster)
  • Percussie drumpatroon
  • Drumpatroon
  • 3 synth KARMA patronen
  • Eminent strings
  • JMJ synthi achtige effectjes
  • Distortion gitaar
Access Virus C (aangestuurd door de sequencer van de Roland W30)
  • 1 arpeggio
  • Aanvullende achtergrondmelodieën
  • Noise generators
  • Orgelbas aan het begin
Yamaha Montage (aangestuurd door een MC500mkII)
  • Hoofdmelodieën
  • Bas arpeggio
  • Twee syntharpeggio's
  • Electrische gitaar arpeggio's
  • Wat voice FX
Het resultaat is dus de genaamde track "The Unseen God 'Time'"



:doei:

Danny
 
Klinkt super!!

Ik vind de sequencer in Montage ook tegenvallen.. doordat je gewoon niet de basic editing hebt is het scenes inspelen en de beste take gebruiken.. De scenes kun je dan wel in volgorde programmeren maar is toch anders als met een lineare sequencer..
Begrijp ik goed dat je met akkoorden de scenes (arps) aanstuurt in de Montage?? Is er een voordeel tov als dat je dat met de Kronos zou doen?
 
@Montfrooij : ze zetten de Montage ook op de markt neer als synth en niet als werkstation. Zo hoeven ze geen volwaardige sequencer te implementeren :erm:. Jammer want er is toch wel vraag naar. Maar ieder filmpje van bv een Dom Sigalas of Blake Huppeldepup van Yamaha stuurt je naar de meegeleverde Cubase AI.

Eerst dacht ik inderdaad de akkoorden in de MC500 op te nemen en de arp op de Yamaha te laten genereren. Maar dan kreeg ik dus wél vertragingen. Het was precies of de Montage z´n OS kon niet volgen (wat ik raar vind). Maar dat heb ik opgelost door de gegeneerd arpnoten naar de MIDI OUT om te leiden zodat de MC die kan opnemen . En dan is er uiteraard geen vertraging meer.

Ik wil de Kronos daar expliciet niet voor gebruiken daar ik zo goed als altijd 16 kanalen voor de interne bron nodig heb.

Ik moet trouwens ook wel vermelden dat het touchscreen van de Kronos véél beter is dan dat van de Montage. Het laatste kan je wel met de vingertoppen bedienen in tegenstelling tot dat van de Kronos maar hoe dikwijls ik niet twee of meerdere maken moet tappen ... ?
Ook mer ik dat de user interface dikwijls traag reageert. Dit is bij de Kronos helemaal niet het geval. Die heeft dan wel het grote nadeel dat de schermresolutie zo hoog is voor een beperkte oppervlakte dat ik dikwijls moeite heb met het aflezen, zelfs met een leesbril op.
 
@MacGyverGear : ze zetten de Montage ook op de markt neer als synth en niet als werkstation. Zo hoeven ze geen volwaardige sequencer te implementeren :erm:. Jammer want er is toch wel vraag naar. Maar ieder filmpje van bv een Dom Sigalas of Blake Huppeldepup van Yamaha stuurt je naar de meegeleverde Cubase AI.

Eerst dacht ik inderdaad de akkoorden in de MC500 op te nemen en de arp op de Yamaha te laten genereren. Maar dan kreeg ik dus wél vertragingen. Het was precies of de Montage z´n OS kon niet volgen (wat ik raar vind). Maar dat heb ik opgelost door de gegeneerd arpnoten naar de MIDI OUT om te leiden zodat de MC die kan opnemen . En dan is er uiteraard geen vertraging meer.

Ik wil de Kronos daar expliciet niet voor gebruiken daar ik zo goed als altijd 16 kanalen voor de interne bron nodig heb.

Ik moet trouwens ook wel vermelden dat het touchscreen van de Kronos véél beter is dan dat van de Montage. Het laatste kan je wel met de vingertoppen bedienen in tegenstelling tot dat van de Kronos maar hoe dikwijls ik niet twee of meerdere maken moet tappen ... ?
Ook mer ik dat de user interface dikwijls traag reageert. Dit is bij de Kronos helemaal niet het geval. Die heeft dan wel het grote nadeel dat de schermresolutie zo hoog is voor een beperkte oppervlakte dat ik dikwijls moeite heb met het aflezen, zelfs met een leesbril op.

(Ditmaal de correcte persoon geadresseerd :engel:)
 
Heel mooi nummer weer! :okdan:

Dus 2 interne/voor externe sequenceres (synths)
en 1 Roland MC 500...
Da,s heel wat, in/out/out/in...thru...uuuh...out :o::D

Toch een zeer geslaagd nummer.:okdan:
 
@MacGyverGear : ze zetten de Montage ook op de markt neer als synth en niet als werkstation. Zo hoeven ze geen volwaardige sequencer te implementeren :erm:. Jammer want er is toch wel vraag naar. Maar ieder filmpje van bv een Dom Sigalas of Blake Huppeldepup van Yamaha stuurt je naar de meegeleverde Cubase AI.

Eerst dacht ik inderdaad de akkoorden in de MC500 op te nemen en de arp op de Yamaha te laten genereren. Maar dan kreeg ik dus wél vertragingen. Het was precies of de Montage z´n OS kon niet volgen (wat ik raar vind). Maar dat heb ik opgelost door de gegeneerd arpnoten naar de MIDI OUT om te leiden zodat de MC die kan opnemen . En dan is er uiteraard geen vertraging meer.

Ik wil de Kronos daar expliciet niet voor gebruiken daar ik zo goed als altijd 16 kanalen voor de interne bron nodig heb.

Ik moet trouwens ook wel vermelden dat het touchscreen van de Kronos véél beter is dan dat van de Montage. Het laatste kan je wel met de vingertoppen bedienen in tegenstelling tot dat van de Kronos maar hoe dikwijls ik niet twee of meerdere maken moet tappen ... ?
Ook mer ik dat de user interface dikwijls traag reageert. Dit is bij de Kronos helemaal niet het geval. Die heeft dan wel het grote nadeel dat de schermresolutie zo hoog is voor een beperkte oppervlakte dat ik dikwijls moeite heb met het aflezen, zelfs met een leesbril op.

(Ditmaal de correcte persoon geadresseerd :engel:)
Haha..

Ok.. ik geloof dat er om het akkoord te detecteren wat tijd nodig is.. De tijd dat ik net een PA4x had voor dit doel was ook een probleem met synchroniseren.. maar het zou wel mooi zijn als dat via een sequencer kan.. Heb het met de Montage nog niet geprobeerd te syncen maar kan me er wel iets bij voorstellen dat er vertraging na diverse probeersels met soortgelijke setups..

Ik heb nog niet zolang terug een ER-M multiclock gekocht om Karma uit een Korg M3 en een MPC synchroon te krijgen.. aangezien die 4 verschillende midiclock signalen uitstuurt die je voor of achter de tel kan laten lopen.. maar dan blijf je nog het probleem houden dat het akkoord op tijd aangestuurd moet worden.. Het zijn leuke maar tijdrovende experimentjes.. en de ideale setup bestaat helaas niet.. Maar gegenereerde noten opnemen is misschien zo gek nog niet.. :)
 
Haha..

Ok.. ik geloof dat er om het akkoord te detecteren wat tijd nodig is.. De tijd dat ik net een PA4x had voor dit doel was ook een probleem met synchroniseren.. maar het zou wel mooi zijn als dat via een sequencer kan.. Heb het met de Montage nog niet geprobeerd te syncen maar kan me er wel iets bij voorstellen dat er vertraging na diverse probeersels met soortgelijke setups..

Ik heb nog niet zolang terug een ER-M multiclock gekocht om Karma uit een Korg M3 en een MPC synchroon te krijgen.. aangezien die 4 verschillende midiclock signalen uitstuurt die je voor of achter de tel kan laten lopen.. maar dan blijf je nog het probleem houden dat het akkoord op tijd aangestuurd moet worden.. Het zijn leuke maar tijdrovende experimentjes.. en de ideale setup bestaat helaas niet.. Maar gegenereerde noten opnemen is misschien zo gek nog niet.. :)

Ik heb heb op den duur dezelfde conclusie getrokken dat de detectie niet kon volgen. Wanneer ik immers de MC de akkoorden liet spelen zonder dat de ARP van de Yamaha actief was, zat de timing spot-on. Vandaar de redenering dat de gegenereerde arpeggionoten in de sequencer opnemen, de meest logische conclusie was. Dan schakel je als het ware de detectie uit. Nadeel dat je dan wel hebt is dat je de akkoorden ook nogal precies getimed in moet spelen, wat niet altijd evident is. Soms zit je er een paar kloktiks naast maar die kan je dan weer rechttrekken door die maat in de MC te quantiseren. En zit je er niet naast, dan heb je weinig werk.

Andere leuke en onverwachte vaststelling: wanneer je voor twee of meerdere parts de keyboard control activeert zodat die parts opngenomen worden, werkt dit net zo goed met de MC. Deze laatste moet dan uiteraard wel in MIDI RECEIVE: ALL blijven staan. Maar ik vreesde dat in dat geval de sequencer alle eerder opgenomen kanalen mee opnieuw zou opnemen (ondanks de MIDI LOCAL op de Montage OFF staat). Maar toch gebeurt dat niet ... een heel leuke meevaller.

Overigens, wat de geluidsbron betreft ligt de Montage redelijk ver van de Kronos wat ik heel goed vind. Ze vullen mekaar prima aan op dat gebied.

@Googol : eigenlijk gebruik ik binnen de Kronos - Montage - W30/Virus geen enkele THRU connectie. Mocht het je interesseren: hieronder een schema van de huidige setup. De A220 MIDI Separator laat enkel de klok door. Alle andere signalen (noten, CC's, sysex ...) worden gefilterd.

Synthesizerroutings.xlsx.png


@andreos : :okdan:


:doei:
 
Leuke track Danny, klinkt weer mooi afgewerkt en muzikaal allemaal. En, hele gave synth solo tegen het eind! :okdan:

Leuk dat je met de Montage bezig bent.
Het touch screen op de MODX is inderdaad ook niet zo nauwkeurig.
Je kunt het touch screen wel ergens in de settings kalibreren. Dat heeft bij mij wel geholpen.
 
@Bahamut : bedankt :) .

Het eerste wat ik gedaan heb, was het herkalibreren van het touchscreen zonder veel resultaat.
Ik had een beetje de verwachting dat de Montage/MODX veel geavanceerder ging zijn dan de Kronos gezien het verschil in jaren tussen de uitgaven. Maar dat slaat wel een beetje tegen.
Desalniettemin is zijn de Yamaha´s dijken van synths en je moet er minder moeite voor doen om snel zelf een goede sound op te programmeren. De Montage vult de Kronos heel mooi aan en dat is tenslotte het belangrijkste :engel:.

Ben benieuwd of er nog meer leden de track een reactie waard vinden.

:doei:
 
Wow, dat ik dit gemist heb, geweldig. Heerlijk om naar te luisteren. heel gaaf. (sorry dat hij niet eerder is opgevallen) :okdan:
 
Wow, dat ik dit gemist heb, geweldig. Heerlijk om naar te luisteren. heel gaaf. (sorry dat hij niet eerder is opgevallen) :okdan:

Thanks man ;) .

Ook hier de opmerking dat er gerust meer reacties op mogen komen. Er is genoeg tijd aan het opnemen en mixen besteed, te veel om slechts een handvol reacties te krijgen.

Kom op mannen. Het forum is er niet alleen voor technisch gepalaver maar eveneens voor de muziek die met die techniek gecreëerd wordt ;):engel:8)
 
  • Duimpje
Duimpjes: axa
Back
Top