Kyma X - Pacarana

N.a.v. Rutger's post in de WaveWizzard draad:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1810241&postcount=644

Ik begin eerst met wat amplitude en frequentie analyzers.
In dit voorbeeld worden amplitude en frequentie van een viool geanaliseerd.
Een andere klank, die van een piano, gaat door de analyzer data gemoduleerd filter:

http://soundcloud.com/roland-kuit/tracers
 
Kam filter galm en echo.
De echo ontstaat door het kam filter terug te routen: feedback.
Wat valt je op?

Weerbericht:
http://soundcloud.com/roland-kuit/combfilter-delay-test

Op het plaatje zie je dat er een kam filter gebruikt wordt met een Delay van 1 sec.
 

Attachments

  • Combfilter Delay.jpg
    Combfilter Delay.jpg
    44,1 KB · Bekeken: 81
Wanneer je amplitude en frequentie kunt analiseren kunnen deze 'envelopes' toegepast worden in resynthesis. Piet Paulisma's stem wordt hier gevormd door 128 sinus golven, gemoduleerd door deze envelopes:

http://soundcloud.com/roland-kuit/timescaled-resynthesis-weather-man

Ik heb hier 'Time-scaling' toegepast. Hierdoor vertraagde en versnelde ik Piet's spraak.

We kunnen Piet's stemklank ook anders 'inrichten'.
Eerst, in real time, worden de harimonische inhoud en amplitudes geanaliseerd. Daarna kan ik een morph maken tussen het stemspectrum van Piet, of zomaar, een verzonnen spectrum:

http://soundcloud.com/roland-kuit/live-timescaled-resynthesis-to-synthetic-spectrum

Dit allemaal is natuurlijk muziekaal toepasbaar.
Een Demo met een vrouwenstem:

http://soundcloud.com/roland-kuit/female-timescaled-resynthesis-to-synthetic-spectrum
 
Die vrouwenstem is erg mooi....zal ik die mogen gebruiken? Als je mij een wav-je wilt sturen graag, met wetransfer.com als je er zin in hebt.

:)
 
@brz, prive graag.
Ik was de plaatjes vergeten voor bij de geluidsfiles.

En een demo met stukjes van een stijktrio wat ik geschreven heb:

http://soundcloud.com/roland-kuit/strings-timescaled-resynthesis-to-synthetic-granular-spectrum
 

Attachments

  • TimeScaled Resynthesis weather.jpg
    TimeScaled Resynthesis weather.jpg
    30,2 KB · Bekeken: 83
  • Live TimeScaled Resynthesis to synthetic Spectrum.jpg
    Live TimeScaled Resynthesis to synthetic Spectrum.jpg
    39,1 KB · Bekeken: 86
We hadden het over Ligiti's Poème symphonique, wwar metronoom tikjes ruis werder doordat ze uit sync op verschillende snelheden tikten.

Stel nu dat je de amplitude van witte ruis analizeerd en data gebruikt als triggers voor een metronoom klank. Deze 25 x gedupliceerd.

10 variaties:

http://soundcloud.com/roland-kuit/triggers-from-tracked-amp-study-1

en 3 plaatjes.
 

Attachments

  • Tracked Enveloppe sound.jpg
    Tracked Enveloppe sound.jpg
    18 KB · Bekeken: 83
  • Tracked Enveloppe.jpg
    Tracked Enveloppe.jpg
    31,2 KB · Bekeken: 81
  • Replicated rnd metronome.jpg
    Replicated rnd metronome.jpg
    98,4 KB · Bekeken: 82
Ge moet al oren hebben van een Vleermuis om al de geluidsgolven te herkennen.Voor de liefhebber een must natuurlijk,een hebbeding.
Voor mij blijft het een geluids experimenten bak.Niets of weinig te maken met muziek.
Laat de Kyma eens horen in een harmonisch gecombineerde muziek stuk.
 
Hoezo vind jij dat nodig? Ik hoor een expressief spel met veel dynamiek. Autonome kunst maar dan met geluid.

Tegen een moderne kunstschilder zeg je toch ook niet 'en teken nou eens een poppetje? Of een auto?'
 
Hoezo vind jij dat nodig? Ik hoor een expressief spel met veel dynamiek. Autonome kunst maar dan met geluid.

Tegen een moderne kunstschilder zeg je toch ook niet 'en teken nou eens een poppetje? Of een auto?'

Waarom niet.De vraag is dat hij/zij de wel kan?Vraag alleen maar geef de Kyma voor mij eens een expressie mee in de ruimte met akkoorden,harmonie.Wie weet dat ik er dan één aanschaf.
Hoewel heel wat softsynth's de dag vandaag,heel wat kunnen met geluid.
 
Hoezo vind jij dat nodig? Ik hoor een expressief spel met veel dynamiek. Autonome kunst maar dan met geluid.

Tegen een moderne kunstschilder zeg je toch ook niet 'en teken nou eens een poppetje? Of een auto?'

Daar zeg je wat demian.
Net als een Mondriaan heb ik ,in vergelijking met muziek, ook alle stadia doorlopen.
Van klassiek naar hedendaagse muziek op fluit en piano. Tot het Instituut voor Sonologie.
Toen ik studeerde bij grote pioniers zoals Gottfried Michael Koenig, Stan Tempelaars, Werner Kaegi, en aan de IRCAM, Kaija Saariaho en Philippe Manoury. Die hebben mij op alle manieren laten blijken dat vooruitgang het belangrijkst is. Niet of je het kon meezingen.

Nu vraag je aan mij sinew, of ik even door een hoepeltje, +30 jaar terug, wil springen om iets te maken wat jij leuk vind.

Ter vergelijking:
Je vraagt toch ook niet aan Xenakis of Stravinsky of ze een leuk moppie voor je willen spelen?

[Waarom niet.De vraag is dat hij/zij de wel kan?Vraag alleen maar geef de Kyma voor mij eens een expressie mee in de ruimte met akkoorden,harmonie.Wie weet dat ik er dan één aanschaf.]
Ja, dat kan ik wel maar geen interesse naar. Waarom niet? Omdat ik vandaag bezig was met galm te maken waarbij de delay gemoduleerd werd door een Swarm-algoritme. Dat is veel leuker dan ouwe meuk.

Alle draden die ik hier heb opgezet hebben te maken met de vooruitgang in de elektronische muziek.
 
Weinig mensen lezen de informatie die bij video's geschreven staan. Dus voor bij Carla's Slip Stick video:

"We tend to use the word "friction" in a pejorative sense as in, "Your independent thinking is causing a lot of friction in the group." But without friction, there would be no love, there would be no forward progress, there would be no vocal utterances, and there would be no music! All sounds for the piece are generated in Kyma by a stick-slip algorithm modelling a mass at the end of a spring being dragged across a surface that has friction. You can hear it sticking in place for a while as the spring tension builds up and then suddenly slipping (and sometimes oscillating back and forth) when the tension overcomes the friction. Part of the experiment was to create an instrument that would not make any sound without movement. No sound is generated unless you are moving your fingers across the Continuum surface (sometimes heating up your fingertips)." -CS
 
Wat Carla hier boven bedoeld is dat energie wordt omgezet om geluid voort te brengen.
Denk aan het wrijven met de hand over gitaarsnaren, lip spanning(prrrr) om trompet te spelen of stukjes hars op paardenhaar(strijkstok) om een snaar aan te strijken.
Daar kun je de slipstick module voor gebruiken.
De verschillende parameters kun je natuurlijk midi koppelen en hiermee kun je dus elk denkbare klank mee aansturen.

In dit fragment wordt de Eigenharp(ontwikkeld door Geert Bevin) als midi controller gebruikt. Geen slipstick module maar je kunt goed de interactie horen tussen de midi controller en Kyma:

http://vimeo.com/24053655
 
Ge moet al oren hebben van een Vleermuis om al de geluidsgolven te herkennen.Voor de liefhebber een must natuurlijk,een hebbeding.
Voor mij blijft het een geluids experimenten bak.Niets of weinig te maken met muziek.
Laat de Kyma eens horen in een harmonisch gecombineerde muziek stuk.

in feite gaat het toch om het creeeren van een bruikbare en mooie klank voor een muziekstuk? En daar een compositie mee maken?
De hele theorie HOE het geluid is gemaakt is toch niet interessant in dat geval?
Mensen spelen bijvoorbeeld dikke drums op drumsets gemaakt van plastic emmers. Uiteindelijk gaat het er om of het gaaf klinkt in een compositie.

Als ik muziek luister wil ik allereerst iets horen wat me raakt qua klank. HOE de klank is gemaakt, tja, Dat geeft het voor de muziekbeleving geen meerwaarde. Analoog? Digitaal? Boeie….

Ik hoor ook steeds voorbeelden in de thread die me eerder doen denken aan geluidsexperimenten met veel theorie achter het geluid wat je hoort.
Ik zou het ook wel eens ingezet willen horen in een compositie, in een goede track,

Royksopp gebruikt in nummers het Paul Stretch timestrectch algoritme en maakt daar echt een gaaf nummer mee bijvoorbeeld.

Voor de rest is dit geen kritiek op de geluidsexpirementen die ik hier hoor.. Ik zou wel eens willen horen wat een goede artiest hier mee kan voor het componeren van een goede track…
 
Hier is een video van 2 vrienden van me.
Christian vogel-Kyma(studeerde af met gebruikmaking van mijn boek Laboratory of Patching) en Sune Petersen-visuals(zat ik mee op de IRCAM):

http://vimeo.com/91406136

Ik zal wel een oor aandoening hebben, zeker,weet niet wat je wil laten horen,maar m'n virus vrije free soft synth,kan echt evenveel lawaai maken als jouw zeer dure Porsche Kyma!
Geef me een gordijn en jouw Kyma en mijn supper de luxe gratis soft synt erachter en we maken wat geluid,benieuwd wie wat weet over geluid?Want daar spreek ik nu over!Wie gaat zeggen dat het een geluid komt van de Kyma of niet.Alleen de kenners van kyma zeker,en hoeveel zijn dat er?Zelfs je geluidenbank zijn niet toepasbaar in ambient of zelfs experimentele muziek.Ja lees vooral 'muziek'.Dit is gewoon een thread geluids theorie,akkoord?Want dan ben ik ook akkoord,discussie afgesloten.
Of je nu gestudeerd heeft of niet bij de grootsten,wat maak mij dat uit.Talent heb je nodig,anders had iedereen die gestudeerd heeft hits bij de vleet.
M'n speelt toch nog altijd muziek van composers uit de tijd van Bach,Mozart,..
 
Fijn, een blije software gebruiker. Dat moet je vooral zo houden. :okdan:
Van mijn kant hoop ik dat je veel hits scoort, echt!
Jammer dat het niet in je opkomt dat er ook mensen zijn die zich nou juist daar niet mee bezig houden. Die zijn op zoek naar dat andere, dat blijkbaar voor jou ongrijpbare......
Jammer dat je dan boos wordt, eigenlijk bleek dat al uit je eerste reactie verderop terug in deze draad.

Wat let je om een virus vrije gratis software draad opstarten, bedoeld voor het gros van de mensen (die van hits houden). Veel plezier met de beperking.
 
Fijn, een blije software gebruiker. Dat moet je vooral zo houden. :okdan:
Van mijn kant hoop ik dat je veel hits scoort, echt!
Jammer dat het niet in je opkomt dat er ook mensen zijn die zich nou juist daar niet mee bezig houden. Die zijn op zoek naar dat andere, dat blijkbaar voor jou ongrijpbare......
Jammer dat je dan boos wordt, eigenlijk bleek dat al uit je eerste reactie verderop terug in deze draad.

Wat let je om een virus vrije gratis software draad opstarten, bedoeld voor het gros van de mensen (die van hits houden). Veel plezier met de beperking.

Ben niet boos,maar ik snap het.
 
PS: Eigenlijk vind ik het een beetje scheef zo. Ik sta hier met naam en toenaam.
Wat is jouw naam dan? Met welke hits scorende beroemdheid heb ik hier dan te maken?
Graag een link naar jouw muziek. En misschien kom ik dan wel les in talent en softsynths bij je nemen. Ik leer namelijk graag. Leg me jouw concepten eens uit?
(graag wel in je net zelf opgestarte draad).
 
Back
Top