Kyma X - Pacarana

@ roland kuit

Goed dat je er nog bent! :)

Was in het gesloten topic nog aan het typen dat een ieder op dit forum het beste zijn/haar eigen ding kan doen, maar dat kon ik toen al niet meer plaatsen. Twistgesprekken zijn maar zelden zinvol. Maar soms raak ik er - tegen beter weten in - toch nog in verzeild.

Succes met je boek!
 
ProgHead


Dank! En jij succes met het ontwikkelen van je programma voor algoritmische compositie!
Ik doe mijn ding, altijd!
Net toen dat topic op slot ging kreeg ik bericht van Joerg dat hij dit artikel over een ander boek van mij had aangepast.
Toen ik dit plaatste op mn FB, metteen een uitnodiging om dit in Milaan te presenteren. Binnen een kwartier deze uitnodiging. Geweldig!
https://www.keyboards.de/tutorials/r...y-of-patching/
 
gd2 Allereerst jammer dat ik nooit een post van je in deze draad ben tegengekomen. Leuk was geweest wanneer jij ook je bevindingen hier gedeeld had.
Dit ook naar andere anonieme Kyma bezitters!

Dit boek verwacht ik eind Januari, begin Februari, tussen de bedrijven afmakend.//snip//

C + k hebben veel goede pers gekregen m.b.t. HMM Pattern Generator.
Het is nogal wat, AI compositie onder je vingers!!!!!!!!!!
Een interessant artikel in deze vind je hier.
Als alpha tester van de software update wat dingetjes tegen gekomen.
En er komt ook weer wat nieuws aan waar Kyma bezitters ongelooflijk blij mee zullen zijn.
Dus nog heel even geduld.

Ik post zelden of nooit; nergens. Eigen aan 't beestje. En ik voel geen behoefte om jouw thread te kapen of zo.

'k Heb de HMM Pattern Generator nog te weinig bestudeerd om er een gefundeerde mening over te hebben.

Wat betreft Symbolic Sound... hmmm, ik word niet vrolijker van hun non-communicatie. En hun vermeend elitairisme.
En al helemaal niet van hun user interface benadering (voor Kyma 7). Blijkbaar staat UI/UIX design niet hoog op hun to-do lijstje, en dat maakt mij, als UI designer, behoorlijk triest. Zodanig zelfs dat ik moeite moet doen om Kyma nog maar op te starten....
Ik vind het ergerlijk dat ze anderhalf jaar geleden, niet wars van een zekere arrogantie, een 64-bit (Mac) beloofd hadden "die ruimschoots op tijd zou zijn vóór de release van Catalina OS", om dan uiteindelijk niks van hun te laten horen, zelfs ná de release van Catalina. Wanneer ik dan een mailtje stuur met "hoe zit het nou?", krijg ik een non-descript antwoord terug met een geheime link naar Kyma 7+. A) waarom maken zij dat niet publiek, want ik ben toch niet de enige Mac gebruiker?, en B) wanneer gaan ze hun software es naar de 21ste eeuw brengen ?

Het soort "academisch elitairisme" wat ze uitstralen, heb ik al decennia geleden de rug toegedraaid.
Het is precies die houding wat de [muzikale] avant-garde genekt heeft, eind jaren 70. Althans toch in België.
Jammer, maar helaas.

Dus... het enige waarmee ze me "ongelooflijk blij" mee zullen kunnen maken, is een moderne en bruikbare [G]UI.
Zoniet zou er binnenkort wel es een Pacarana te koop kunnen komen te staan.

_g
 
Ik post zelden of nooit; nergens. Eigen aan 't beestje. En ik voel geen behoefte om jouw thread te kapen of zo.

'k Heb de HMM Pattern Generator nog te weinig bestudeerd om er een gefundeerde mening over te hebben.

Wat betreft Symbolic Sound... hmmm, ik word niet vrolijker van hun non-communicatie. En hun vermeend elitairisme.
En al helemaal niet van hun user interface benadering (voor Kyma 7). Blijkbaar staat UI/UIX design niet hoog op hun to-do lijstje, en dat maakt mij, als UI designer, behoorlijk triest. Zodanig zelfs dat ik moeite moet doen om Kyma nog maar op te starten....
Ik vind het ergerlijk dat ze anderhalf jaar geleden, niet wars van een zekere arrogantie, een 64-bit (Mac) beloofd hadden "die ruimschoots op tijd zou zijn vóór de release van Catalina OS", om dan uiteindelijk niks van hun te laten horen, zelfs ná de release van Catalina. Wanneer ik dan een mailtje stuur met "hoe zit het nou?", krijg ik een non-descript antwoord terug met een geheime link naar Kyma 7+. A) waarom maken zij dat niet publiek, want ik ben toch niet de enige Mac gebruiker?, en B) wanneer gaan ze hun software es naar de 21ste eeuw brengen ?

Het soort "academisch elitairisme" wat ze uitstralen, heb ik al decennia geleden de rug toegedraaid.
Het is precies die houding wat de [muzikale] avant-garde genekt heeft, eind jaren 70. Althans toch in België.
Jammer, maar helaas.

Dus... het enige waarmee ze me "ongelooflijk blij" mee zullen kunnen maken, is een moderne en bruikbare [G]UI.
Zoniet zou er binnenkort wel es een Pacarana te koop kunnen komen te staan.

_g

gd2

Wanneer Kyma gerelateerd, is het geen kapen maar on topic.
Ik kan weinig zeggen over hun non-communicatie omdat ik niet in jouw mail wisseling ben meegenomen.

ik denk jouw kritiek als UI designer te snappen, zeg wanneer het niet zo is. Toen ik kyma voor het eerst opstartte vond ik het "schraal". Ik denk dat dit het goede woord er voor is. Heel, heel, heel erg basic.

Met software UI design verwacht je ook een weg als b.v. Reaktor heeft afgelegd. De eerste publieke versies waren ook erg plain. Schraal. Nu ziet het er zeer aantrekkelijk uit en het is buiten dat ook een uitstekende sofware synthesizer/sampler/audio processor etc.

Net als bij MAX/MSP, Pure Data is de UI design meer aan de user. Waarbij Kyma met zijn Prototypes, sound-types, vooruitstrevender is. In elk geval met een ready made arsenaal waarmee de gebruiker meteen aan de slag kan. En qua sound er met kop en schouders boven deze anderen uit steekt.

Voor mijzelf sprekend ben ik dat schrale gaan waarderen omdat het mij niet afleid van het belangrijkste...de sound. Wel is er de mogelijkheid om van alles qua vormgeving te doen aan het ontwerp van het viruele instrument waar je mee bezig bent. Dus eigenlijk is Kyma "open". Het is niet voor je ingevuld met toeters en bellen software design. Ik vind dat b.v. een Cristian Vogel aardige aandacht besteed aan het uiterlijk van zijn creaties.

Jij zit dus op een Mac, nou....das behoorlijk elitair. Ik doe het met PC. En eigenlijk wordt je dan nog op je wenken bediend, en zelfs voorgetrokken, omdat je die geheime link krijgt naar hun 64-bits versie. Dus ik snap jouw klacht in deze niet. Ik zit op de 64-bits Windows versie. Terugkijkend naar de Nord Modular en 64-bits was de discrepantie tussen Mac en Windows bijna oorzaak van faillisement voor Clavia. Dat ze voorzichtig zijn met het uitbrengen van de 64-bits versie snap ik wel. Deze is nu in Beta -test. Er spelen meer belangen mee dan alleen die van Symbolic Sound. Overigens kun je in deze software ook teruggaan in keuze naar de vorige software mocht er iets mis zijn. Dat kan bij het starten van Kyma met 'caps-lock' ingedrukt.

Ik zie dat 'academische' los van elitair. Het is gewoon een vorm, meer niet. En jij schaft een Pacarana aan en schopt tegen elitair. Prima.
Je zit dus eigenlijk met grieven die niets te maken hebben met wat je allemaal met Kyma kan doen in SOUND en/of hoe dat te maken?
Kyma users hebben gemerkt dat wanneer er vragen hierover zijn, dat Carla en Kurt meteen klaarstaan om je te helpen.
Hiernaast hoef je in je kyma browser alleen maar naar HELP te gaan waar behalve hulp tools ook een link is naar de Q & A
De Kyma communitie zal je graag helpen en wanneer we er niet snel genoeg uitkomen springt Symbolic Sound in met antwoorden.
Wat bedoel je met de software Kyma de 21ste eeuw in brengen behalve dat het een 'open' design is? Wat kan Kyma niet? Moet Kyma quantum gaan?
 
Laatst gewijzigd:
gd2

Wanneer Kyma gerelateerd, is het geen kapen maar on topic.
Ik kan weinig zeggen over hun non-communicatie omdat ik niet in jouw mail wisseling ben meegenomen.

ik denk jouw kritiek als UI designer te snappen, zeg wanneer het niet zo is. Toen ik kyma voor het eerst opstartte vond ik het "schraal". Ik denk dat dit het goede woord er voor is. Heel, heel, heel erg basic.

Met software UI design verwacht je ook een weg als b.v. Reaktor heeft afgelegd. De eerste publieke versies waren ook erg plain. Schraal. Nu ziet het er zeer aantrekkelijk uit en het is buiten dat ook een uitstekende sofware synthesizer/sampler/audio processor etc.

Net als bij MAX/MSP, Pure Data is de UI design meer aan de user. Waarbij Kyma met zijn Prototypes, sound-types, vooruitstrevender is. In elk geval met een ready made arsenaal waarmee de gebruiker meteen aan de slag kan. En qua sound er met kop en schouders boven deze anderen uit steekt.

Voor mijzelf sprekend ben ik dat schrale gaan waarderen omdat het mij niet afleid van het belangrijkste...de sound. Wel is er de mogelijkheid om van alles qua vormgeving te doen aan het ontwerp van het viruele instrument waar je mee bezig bent. Dus eigenlijk is Kyma "open". Het is niet voor je ingevuld met toeters en bellen software design. Ik vind dat b.v. een Cristian Vogel aardige aandacht besteed aan het uiterlijk van zijn creaties.

Jij zit dus op een Mac, nou....das behoorlijk elitair. Ik doe het met PC. En eigenlijk wordt je dan nog op je wenken bediend, en zelfs voorgetrokken, omdat je die geheime link krijgt naar hun 64-bits versie. Dus ik snap jouw klacht in deze niet. Ik zit op de 64-bits Windows versie. Terugkijkend naar de Nord Modular en 64-bits was de discrepantie tussen Mac en Windows bijna oorzaak van faillisement voor Clavia. Dat ze voorzichtig zijn met het uitbrengen van de 64-bits versie snap ik wel. Deze is nu in Beta -test. Er spelen meer belangen mee dan alleen die van Symbolic Sound. Overigens kun je in deze software ook teruggaan in keuze naar de vorige software mocht er iets mis zijn. Dat kan bij het starten van Kyma met 'caps-lock' ingedrukt.

Ik zie dat 'academische' los van elitair. Het is gewoon een vorm, meer niet. En jij schaft een Pacarana aan en schopt tegen elitair. Prima.
Je zit dus eigenlijk met grieven die niets te maken hebben met wat je allemaal met Kyma kan doen in SOUND en/of hoe dat te maken?
Kyma users hebben gemerkt dat wanneer er vragen hierover zijn, dat Carla en Kurt meteen klaarstaan om je te helpen.
Hiernaast hoef je in je kyma browser alleen maar naar HELP te gaan waar behalve hulp tools ook een link is naar de Q & A
De Kyma communitie zal je graag helpen en wanneer we er niet snel genoeg uitkomen springt Symbolic Sound in met antwoorden.
Wat bedoel je met de software Kyma de 21ste eeuw in brengen behalve dat het een 'open' design is? Wat kan Kyma niet? Moet Kyma quantum gaan?

Nou, ik ga het hier kort houden... gesprekken/discussies over UI/X en zo kunnen ellenlang worden, en daar hebben jij noch ik de tijd voor, denk ik maar zo. Dus... het gaat mij [bij Kyma] niet over de "schraalheid" van hun GUI. Daar zou ik perfect mee kunnen leven.

Nee, het gaat mij om het feit dat de software, met name de UI, ergens in de jaren 90 blijven steken is.
Windows kunnen alleen maar vanuit de rechteronderhoek ge-resized worden, de ganse GUI is niet multi-threaded, er wordt geen gebruik gemaakt van scaleable graphics, ikoontjes worden niet herschikt bij het resizen van een venster (Prototype browser, anyone?), etcetera etcetera, 't is hemeltergend... En dan hebben we 't nog niet gehad over het grafisch design zelf, wat er m.i. uitziet als iets dat door een kind van vijf is ontworpen.
In het geval van Kyma (7 0f X, maakt zelfs weinig uit), werkt de user interface contra-productief. En dat is echt wel zonde, want de onderliggende engine (akkoord, daar waar het echt om gaat) is natuurlijk wél prima, en zelfs onevenaarbaar. Over de klankkwaliteit hoeven we 't ook niet te hebben, da's wel duidelijk. :-)

Dus het enige wat me stoort -- en echt niks anders -- is dat Kyma zó veel beter had kunnen zijn indien hun GUI "modern" en up-to-date zou zijn.
Dus ja, daar heb je gelijk in, mijn grieven hebben idd niks te maken met de intrinsieke kwaliteit van Kyma. Die is onbetwistbaar.
Nogmaals, als (o.a.) UI designer stoort het me uitermate dat zo'n kwaliteitsprodukt (met zijn navenant prijskaartje, duh) "naar beneden" getrokken wordt door zoiets "doms" als een UI. Indien Carla & Kurt daar geen kaas van gegeten hebben, en ze dat ook willen toegeven, dat ze dan iemand inhuren die dat wél kan, nee ? Ik stel me met alle plezier kandidaat. :-)

In tegenstelling tot jou, word ik wel afgeleid van de "sound" door de "schrale" (lees: imbeciel slechte) interface.
De basis van goed UI design is om de gebruiker te helpen om tot resultaat te komen, en dat liefst op een zo efficiënt mogelijke manier, zonder in de weg te lopen. En dat is nu nét waar Kyma volledig de mist in gaat.

Tussendoor, ik snap je sneer niet naar mijn Mac gebruik ? Waarom is dat elitair ?
Ik ben grafisch ontwerper, UI/X designer, fotograaf en synth-ontwerper van beroep -- een Mac geeft me daarbij alle professionele tools die ik daarvoor nodig heb. Niet meer, niet minder.


Omtrent die "fantastische communicatie" van SS heb ik ook zo mijn twijfels.
Wanneer ik diepliggende & oprecht-geïnteresseerde vragen stel rondom hun algoritmes voor spatialiteit -- een ander stokpaardje -- word ik gewoon genegeerd.
Wanneer ik een vraag stel omtrent hun 64-bit versie, wordt mijn publieke vraag verwijderd en naar een privé email geredirigeerd, waarin dan verder ook geen uitleg verschaft wordt.
Na zo enkele meer van dat soort non-communicado, geef ik het op, en zucht...

Darn. Is dit toch nog een te lange post geworden. Sorry.
 
gd2

Allereerst dank voor je uitleg over het GUI design, iets waar ik weinig verstand van heb.
Ik snap jouw ergenis hierin nu beter en het is echt jammer dat Symbolic Sound daar schijnbaar geen oog voor heeft.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat ze dit vooruitgeschoven hebben naar een moment wanneer er meer tijd voor is.
Immers, het is een enorme stap geweest de hardware verandering van de Capybara naar de Paca en, grotere broer, Pacarana.
Ook het 64-bits klaarmaken van de software heeft denk ik een grotere prioriteit dan uiterlijk.
Dit omdat het allemaal werkbaar moet zijn en blijven. Dat zal hun eerste prioriteit zijn.

Ik denk dat jouw ideën fantastisch kunnen zijn voor dit platform en hoop dat er op een later tijdstip letterlijk "oog" voor zal zijn.
Aangaande je vraag over algoritmes snap ik dat ze voorzichtig zijn met 'fabrieks geheimen' te delen.

De sneer n.a.v. je opmerking over de Belgische muzikale avant-garde. Een visie die hier door enkelen prominent wordt gedeeld.
Heb jij wel eens je wasmachine of auto laten repareren? Dit is net zoiets als naar de dokter gaan.
Kijk meneertje, ik heb er vertand van dus niet zeuren over de rekening. Ook zo ongelooflijk elitair!
Gaat het over kunst, dan zijn de rapen gaar. Dan heeft iedereen heeft verstand van kunst. Vooral als consument!

Dat ik je Mac gebruik elitair noem is omdat vaak het beste wat er is gewoon als elitair gezien wordt.
Ik rij niet in een Tesla! If you catch my drift.

Ik zou als ik jou was nog even wachten totdat de nieuwe Kyma software klaar is en dan nog eens mailen aangaand de GUI.
 
Naast deze efficiëntie dient het natuurlijk ook een bepaald doel ;)
Ik onderzoek al jaren allerlei chaotische systemen en hun toepassingen in de muziek.
In dit voorbeeld is te horen dat deze chaos eigenlijk een opstapeling van schoonheid is.

Jaren geleden vrij obsessief bezig geweest met wiskundige chaotische "systemen" (functies) zoals de Mandelbrot set... kan bevestigen dat er ongelooflijke schoonheid verscholen ligt in chaos. En zoals je in fractals in het algemeen zit: veel structuur, terugkerende maar getransformeerde patronen... eigenlijk alle elementen waaruit muziekstukken worden opgebouwd (patronen, ritmes, thema's etc). De chaos zit 'm ook niet in het ontbreken van patronen en wederkerigheid maar de onvoorspelbaarheid ervan. Dus ik kan me voorstellen dat het gebruik van chaotische systemen in de muziek zeer interessante en wonderlijke resultaten oplevert.
 
Jaren geleden vrij obsessief bezig geweest met wiskundige chaotische "systemen" (functies) zoals de Mandelbrot set... kan bevestigen dat er ongelooflijke schoonheid verscholen ligt in chaos. En zoals je in fractals in het algemeen zit: veel structuur, terugkerende maar getransformeerde patronen... eigenlijk alle elementen waaruit muziekstukken worden opgebouwd (patronen, ritmes, thema's etc). De chaos zit 'm ook niet in het ontbreken van patronen en wederkerigheid maar de onvoorspelbaarheid ervan. Dus ik kan me voorstellen dat het gebruik van chaotische systemen in de muziek zeer interessante en wonderlijke resultaten oplevert.

Dank voor je reaktie,
Chaos is is ontzagwekkend! Een bron voor alle creativiteit.
Interessant is dat er ook een omgekeerde chaos is, als een zwart gat. Een 'negative space'.
n.l. De Stilte kan dit ook voorbrengen. Een stilte die openstaat voor het gebeuren, het mogelijkmaken om kansen te doen ontstaan.
Dus de volheid is gelijk aan leegte in deze:

There Will Never Be Silence: Scoring John Cage’s 4′33″

"artists associated with Fluxus, Minimalism, and Conceptual art who pushed preconceived boundaries of space, time, and physicality to new ends."

Ik kan mij hier prima in vinden zoals ik heb laten zien met alle systemen waar ik mee werk(te) en zeker met KYMA:

f l u x u s - p r o j e k t e

scheunenfluxus.jpg - Click image for larger version  Name:	scheunenfluxus.jpg Views:	0 Size:	43,3 KB ID:	3715595



-----------------------------
 
Interessant is dat er ook een omgekeerde chaos is, als een zwart gat. Een 'negative space'.
n.l. De Stilte kan dit ook voorbrengen.

Weet niet of ik dit zo zou willen formuleren, het zal ook afhangen van de definitie van chaos. Neem je voor chaos dynamische systemen die gevoelig zijn voor initiële condities, dan eigenlijk niet. In dat geval zou ik het omgekeerde van chaos orde willen noemen, en chaotische systemen kunnen soms spontaan in zo'n toestand vallen.

Voor het omgekeerde van stilte komt witte ruis in aanmerking, in de zin dat de eerste minimale informatie bevat, de tweede maximaal.
 
Subjectief echter bevat witte ruis nauwelijks informatie, net als stilte. Het lijkt me dat je voor muziek een andere dan de gebruikelijke wiskundige maat voor informatie nodig hebt. Verder is een fractal juist zeer ordelijk en vaak wiskundig heel simpel te definiëren. Maar gezien het vele onderzoek dat er al naar muziek gedaan is zal daar men daar waarschijnlijk al wat op bedacht hebben.

Een mooie vraag voor Roland (als die daar de tijd voor heeft) om ons uit te leggen hoe je een subjectieve maat voor informatie-inhoud definieert in het geval van muziek. En met subjectief bedoel ik hier niet de willekeurigheid van ‘ieder zijn meug’ maar een maat voor informatie-inhoud die rekening houdt met de menselijk perceptie zoals de decibel dat voor geluidsniveau doet.
 
Een mooie vraag voor Roland (als die daar de tijd voor heeft) om ons uit te leggen hoe je een subjectieve maat voor informatie-inhoud definieert in het geval van muziek. En met subjectief bedoel ik hier niet de willekeurigheid van ‘ieder zijn meug’ maar een maat voor informatie-inhoud die rekening houdt met de menselijk perceptie zoals de decibel dat voor geluidsniveau doet.

De omhullende, de geluidscontour van deze informatie.
Mijn laatse werk SONIC FORMS gaat daar expliciet over. Zie ook:

https://www.synthforum.nl/forum/muzi...38#post3704038

Luister en verkrijgbaarheid (Quad remixed to Stereo) hier:

https://www.prostudiomasters.com/album/page/31963
 
Laatst gewijzigd:
Weet niet of ik dit zo zou willen formuleren, het zal ook afhangen van de definitie van chaos. Neem je voor chaos dynamische systemen die gevoelig zijn voor initiële condities, dan eigenlijk niet. In dat geval zou ik het omgekeerde van chaos orde willen noemen, en chaotische systemen kunnen soms spontaan in zo'n toestand vallen.

Voor het omgekeerde van stilte komt witte ruis in aanmerking, in de zin dat de eerste minimale informatie bevat, de tweede maximaal.

Deze stilte, orde zoals je wilt, komt voort uit een gecomponeerde stilte. Dit als een onmogelijke opgave in een concertzaal. Het publiek als dynamisch systeem.
 
Deze stilte, orde zoals je wilt, komt voort uit een gecomponeerde stilte. Dit als een onmogelijke opgave in een concertzaal. Het publiek als dynamisch systeem.

Vooral in het seizoen wanneer verkoudheden welig tieren en de helft van het publiek zelf een hoest- en blafconcert geeft. Dynamisch, ja, leuk, mwah...
 
De omhullende, de geluidscontour van deze informatie.
Mijn laatse werk SONIC FORMS gaat daar expliciet over. Zie ook:

https://www.synthforum.nl/forum/muzi...38#post3704038

Luister en verkrijgbaarheid (Quad remixed to Stereo) hier:

https://www.prostudiomasters.com/album/page/31963

Het doet me denken aan granulaire synthese.

Maar mijn vraag was eigenlijk of er al een alternatieve kwantitatieve maat voor informatie-inhoud bedacht is die toepasbaar is op muziek (of breder op geluid) en die rekening houdt met de menselijke perceptie zoals de decibel dat voor geluidsvolume doet.
 
Maar mijn vraag was eigenlijk of er al een alternatieve kwantitatieve maat voor informatie-inhoud bedacht is die toepasbaar is op muziek (of breder op geluid) en die rekening houdt met de menselijke perceptie zoals de decibel dat voor geluidsvolume doet.

Als er al zo'n maat is, het zal op dit moment nog niet heel nauwkeurig zijn. We weten goed hoe de menselijke perceptie werkt met geluid, maar zou je hetzelfde willen voor subjectieve informatie-inhoud dan zit je op het niveau hoe de hersenen zelf deze informatie verwerken. Daar weten we nog te weinig van om daar echt iets met zekerheid over te kunnen zeggen, vermoedelijk. Kijk bv. hier, een interessante hypothese waar iets inzit waarschijnlijk, maar het is vooralsnog een hypothese.
 
Je bedoelt het verhaal over de benodigde sample rate om een signaal voor het menselijk gehoor afdoende nauwkeurig te representeren?

Je zou langs een dergelijke weg inderdaad een willekeurig signaal kunnen "versimpelen" tot een zekere standaardvorm die voor het gehoor niet van het oorspronkelijke signaal te onderscheiden is. De gezochte maat voor de subjectieve informatie-inhoud hoef je dan enkel nog voor in standaardvorm gebrachte signalen uit te vogelen, waarmee het probleem al een heel eind heen is opgelost. Maar zoiets zal vast al door anderen uitgewerkt zijn…
 
ProgHead : Denk niet dat je daar veel mee opschiet, een "standaardvorm" van witte ruis zal nog steeds in hoge mate lijken op witte ruis zelf. En daarmee behoorlijk afwijken van stilte, terwijl de bedoeling was dat zo'n maat voor die twee gevallen hetzelfde zou zijn, namelijk een hele lage subjectieve informatie-inhoud. Uiteindelijk zul je in het hoofd moeten kijken, want zowel in het geval van stilte en witte ruis zullen de hersenen niet veel "doen" daarmee. Dat zou je eigenlijk moeten meten, wellicht zou je een scala van "standaardvormen" kunnen blootstellen aan een proefpersoon en een MRI maken om die hersenactiviteit te meten, oid. Heel nauwkeurig zal het dan nog niet zijn, waarschijnlijk.
 
Back
Top