Swing toepassen op audio bestand in Cubase 5.1

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde luisteraar,

Ik heb me een slag in de rondte gezocht, maar kan het niet vinden. Ik wil op een bestaand audiobestand een swing toepassen van 69%. Ik weet dat ik hitpoints kan zetten, maar niet hoe ik vervolgens de swing kan toepassen. Met midi werkt het heel gemakkelijk, maar met audio kom ik er niet uit.

Wie kan me helpen?
 
de gehakte files selecteren op use quantiza 16T zetten en dan hoppa lijkt me.
 
je kan bij mijn weten alleen maar slices quantizen als je niet sliced blijft het namlijk één event en kan je alleen maar pitchen en strectchen
 
zijn 2 verschillende zaken
quantize is het geven van een feel aan een reeks van audio events door VERSCHUIVEN binnen het tijddomein
stretchen is het oprekken of krimpen van een event in het tijdsdomein
 
Snap ik. Maar het verschuiven is waar het om gaat. Als ik een audiofile heb waar op elke 16e een chord wordt gespeeld en ik verschuif binnen dat event bepaalde hitpoints, krijg ik ook swing. Nu wil ik dit niet handmatig gaan doen omdat ik dat nooit strak krijg.
 
en dat doe je op triplets, en als je de swing nog minimaler wil moet je de 32ste triplets gaan, met andere woorden, je wilt wel triplets
 
dan klinkt het onmogelijk, of je moet de slices importeren in een (vst) sampler die een swing met procenten heeft
 
dan klinkt het onmogelijk, of je moet de slices importeren in een (vst) sampler die een swing met procenten heeft

Weet je, volgens mij is het helemaal niet zo onlogisch eerlijk gezegd. Als we ervan uitgaan dat we niet gaan slicen maar gebruik maken van quantisation:

Edit audiofile - set hitpoint op elke 16e - Verschuif elke 2e een x percentage.

Ik kan dat nu ook handmatig. Alleen niet nauwkeurig genoeg en het duurt een dag. Zou toch moeten kunnen?

Ik heb trouwens geen sampler.
 
haha, ja, maar deze vriendelijke meneer legt t even haarfijn uit, en in die beatdesigner zit een swingschuifje dus kan je naar hartelust klooien.
 
Slicen werkt prima voor beats. Die zijn opgebouwd uit one-shots. In mijn geval gaat het niet om beats, dus de continuïteit van de audio wordt dan vern**kt. Stel je voor dat je in die beat die hij gaat slicen een lange reverb op een hat hebt die doorloopt in de volgende slice. Dan wordt dus die reverb opgeknipt. Werkt niet.

Die swingschuif werkt alleen op midi, niet op audio. En dat is op zich best logisch omdat de software geen referentie heeft (tenzij de software op hotpoints zou kunnen werken, dan kun je die gebruiken om je swing in te stellen).
 
Bij midi is het heel eenvoudig:

swing_zpsf8d196cc.png


Wat je wil doen is volgens mij niet mogelijk zonder slicen.
 
Back
Top