Meer inputs Apogee Duet 2?

axn

Ouwe rot
Lid sinds
2 december 2004
Berichten
1.455
Locatie
Waddinxveen
Wat is een goede (lees: geluidskwaliteit etc) manier om meerdere inputs te krijgen op een Apogee Duet 2?

Ik lees op google veel over een ADAT interface of een extra geluidskaart als aggegrate device aanmaken, zodat je 2 geluidskaarten aan je Mac kan koppelen en daarvan 1 device kan maken. De Duet2 als main interface, en de ander voor de inputs. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, en weet niet of zoiets wel goed werkt etc, en of dit überhaupt wel mogelijk is met een Mac(book)...

Mijn situatie is als volgt: Mac met Ableton live en de Apogee Duet 2, op de 2 (mono) inputs zit een Waldorf Pulse 2, en een Moog Sub Phatty. De audio van mn Access Virus TI2 gaat via USB. Nu komt het: Ik heb ook een Elektron Analog Four staan, en waarschijnlijk wordt aankomende week de Elektron Analog Rytm geleverd, voor deze 2 kom ik dus inputs te kort op mn interface. Maar... Uiteindelijk is dit een tijdelijke oplossing, want als eind dit jaar "Elektron Overbridge" uit komt, dan gaan die 2 ook over USB qua audio.

Wie heeft er ervaring met zo een situatie? Of is er iets anders waar ik naar moet kijken?

(zou zoiets misschien wat zijn? http://www.bax-shop.nl/converter/sm-pro-audio-q-adat-acht-kanaals-converter/product-details.html)
 
Laatst gewijzigd:
De Duet heeft geen adat inputs, dus daar kom je niet ver mee. Je kan inderdaad in je audio/midi setup een aggregate device setup aanmaken met 2 geluidskaarten, maar het nadeel is dat de aggregate device driver minimaal op een buffer van 128 samples draait en dat is te hoog om nog lekker in te kunnen spelen.
Het klinkt alsof je gewoon een beetje uit de apogee duet aan het groeien bent qua inputs. Misschien tijd om te kijken naar een apogee ensemble o.i.d?
 
Ai dat dacht ik al inderdaad van ADAT, geen optie dus.
In de Duet handleiding staat dat het aangeraden word om de Duet altijd op 128 samples te zetten,
zo staat het bij mij ook ingesteld, dus dat is geen probleem.

Zeker omdat het tijdelijk is wil ik er geen 1000€+ euro aan uitgegeven, dus een ensemble is geen optie.

Zou bijv een Focusrite Scarlett 18i6 kunnen? Qua input lijkt me dat genoeg, en output gaat lijkt me naar de monitors, en USB naar de Mac, ook genoeg lijkt me.
 
Klein mixertje oid, of werken met de audio-in's van de Rytm en A4. A4 in de Rytm audio in, Pulse en Moog in de A4 audio in, Rytm aan de Apogee. Niet ideaal, maar voor nu...
 
Ook aan zitten denken ja, alleen krijg ik dan niet alles op een apart spoor Ableton in.
Mixer ga ik me even in verdiepen.. zou dit beter zijn dan een extra (afgeprate) geluidskaart eraan te hangen?
 
Hangt van veel dingen af, workflow, de mixer, etc. Ik ben blij dat ik weer een mixer heb, fijn hands on eq-en, analoge summing is makkelijker mixen, maar weet ook nog dat ik blij was dat ik mn Mackie kwijt was want dat bromde en ruisde alleen maar als een gek en de eq was niet echt best.

aggregated devices klinkt als gedoe, als je het mij vraagt. Maar dat terzijde. Of een grotere geluidskaart, of een mixer, of de audio ins gebruiken. Dat zijn denk ik de reeele opties...
 
Ja die focusrite scarlett dingen zijn ook tof. Ik opperde de Ensemble ook meer omdat dat het eigenlijk de Duet in het groot is.
Met die 18i6 heb je 8 inputs plus de mogelijkheid om met adat (met de eerder geposte SM pro audio erbij) nog 8 kanalen extra erbij te krijgen.
 
Eerste post "lees: geluidskwaliteit" en de laatste post eindig je met een SM Pro in je setup?

En 128 te hoog? Verklaar u nader svp. :)
 
Eerste post "lees: geluidskwaliteit" en de laatste post eindig je met een SM Pro in je setup?

En 128 te hoog? Verklaar u nader svp. :)

Met een buffer van 128 kom je in de meeste systemen op een round trip latency van boven de 20 ms. Wat voor de meeste mensen te veel is om nog goed live te kunnen spelen. Als je alleen maar sequenced dan heb je er geen last van, maar een baslijntje of vocal live erin zetten gaat niet lekker meer lukken.
 
ook op 128 hoop je maar dat je DAW goed met delay compensation omgaat anders gaan al je hardware baslijntjes vanzelf hangen.

Ableton is best slecht hierin. Logic beter en Pro Tools het beste tot nu toe in mijn ervaring, maar die is weer niet zo fijn met andere dingen..
 
Inmiddels een Focusrite Scarlett 18i6 gekocht, en gekoppeld aan mn Duet 2 dmv aggegrate device, en het werkt perfect.
Vrijwel geen latency / zit rond de 3ms met 32 samples.
 
Back
Top