Ervaring met een akai s950

JordySimons

been there, done that
Lid sinds
11 mei 2014
Berichten
164
Locatie
Helmond
Beste synthleden,

Is er toevallig iemand die mij eens de fratsen van de s950 kan laten zien, en ook nog eens hiphop maakt?

Altijd al een keer willen spelen met zo'n s950. Maar voor ik tot koop overga, zou ik graag de voor en tegens willen weten. En zelf wel eens willen kijken en voelen hoe dat ding werkt....

Een Jam/collab is welkom.
Stuur me een pm aub.

Gr Jordy
 
Ik heb er 1 gehad en een paar jaar mee gepield. Ik maak geen hip hop overigens. In het kort, het is een oud ding en de mogelijkheden zijn daardoor zeer beperkt. Enkel en alleen als je deze "lo-fi" 12 bit sound erg graag wil, dan zou ik zeggen ga ervoor..
 
thanks, maar dat is dus idd wat ik wel eens hoor, mensen verwachten een hele andere sound als je hierin gaat samplen, maar het resultaat blijkt niet van anders dan het origineel dat erin gaat.

Zal het dan puur op drums hoorbaar zijn, of zijn dat de filters die het uiteindelijk doen...

Zie je overigens wel een waveform, of is het zoals bij de asr10, nummers met trimmen van samples.
 
de sound is supervet, de bediening is een ramp als je hedendaagse zaken gewoon bent
 
Kleuring qua sound vind ik zelf ook nog wel meevallen met de S950. (Ik heb zelf wel altijd het idee dat mijn tracks wat frisser/open gaan klinken, dan wanneer ik bv. een s3000xl gebruik) Drums krijgen wel wat meer punch, maar verder is het meer hoe je het er in stuurt wat de kleuring geeft. (45 rpm truc, oversturen, re-sampling, van tevoren eq en LP filter gebruik.) Dus er gebeurd zeker wel wat...

Samples kun je ook nog "redelijk" bewerken met de LFO (pitch) en filter envelopes.
Verder is het gewoon een hele simpele machine, waardoor het ook wel lekker makkelijk werkt. Workflow vind ik zelf ook erg fijn, zeker wanneer je vantevoren een preset maakt.

Wat nadelen zouden kunnen zijn:
- Je kunt maar 8 geluiden tegelijk afspelen met de 8 outputs. (geluiden die elkaar opvolgen worden afgekapt.. cut off..
- HD Diskettes, aangezien het scsi-board niet snel voorkomt. (zijn niet altijd even makkelijk te kopen)
- Prijs? (ik zou persoonlijk niet meer dan 150 eu ervoor neerleggen)
- Het hele proces van beats maken duurt langer, door het aanmaken van keygroups, choppen etc. (Preset kan je al een goed eind op weg helpen)
- Waveform is niet zichtbaar, je werkt met cijfers om te choppen/truncaten. Wat het eigenlijk juist wel tof maakt omdat je zo onbewust wat meer swing geeft aan tracks die misschien wel strak ge-quantized zijn.

Tof apparaat en voor hiphop zeker. Je kunt het lekker vies en rauw maken of clinisch houden. Voor goede prijs zeker het proberen waard!
 
thanks, maar dat is dus idd wat ik wel eens hoor, mensen verwachten een hele andere sound als je hierin gaat samplen, maar het resultaat blijkt niet van anders dan het origineel dat erin gaat.

Zal het dan puur op drums hoorbaar zijn, of zijn dat de filters die het uiteindelijk doen...

Zie je overigens wel een waveform, of is het zoals bij de asr10, nummers met trimmen van samples.

De s950 heeft een instelbare bandwith, hoe lager de bandwith hoe viezer en minder hoog.
op 45 rpm samplen en naar beneden pitchen voegt artifacts toe die je of tof of lelijk vind.

Nee, je ziet geen waveform
 
S950 heeft gewoon een lekkere sound inderdaad, niet alleen voor hip hop. Lo-fi, gruizig….het is maar net hoe je het noemt. Als je alleen al een bassdrum sampelt met deze bak dan knapt het er al van op (vind ik dan).

Bediening, geheugen en mogelijkheden zijn inderdaad spartaans. Voor mij geen probleem want ik ben vrijwel toch alleen ouwe bakken gewend :D

Mijn advies: koop er een en probeer hem een tijdje uit; kijk of het bevalt. Is het niks voor je dan kan je hem bijna altijd voor hetzelfde bedrag weer kwijt en ben je een ervaring rijker :eureka:
 
De s950 heeft een "resample" functie.
Als je je sample selecteert en deze functie uitvoert (1 druk op de knop) dan resamplet hij zodat de sample minder geheugen inneemt.
Dit gaat (volgens oude geschriften) ten koste van de geluidkwaliteit.
Maar die is natuurlijk (volgens nieuwe geschriften) precies wat je wil.

Je kan meerdere keren op "resample" drukken, net zo lang tot de S950 "enough!"
Dan is je sample zo rot dat je zelfs een maandag ochtend nog tot een leuk dagdeel van de week kan maken.
;)
 
Ik heb een S1000 voor je! Kun je ook mee hip hoppen zo..
 
Hahah, leuke reacties.....

daar kunnen we wat mee. ik zie ze wel erg duur onder de hamer gaan.
Wat is een schappelijke prijs.

100-200euro? omdat ik ze ook wel eens voor 300-500 euro zie staan.....lijkt me wat over de top
 
Ik denk dat ze over een tijdje allemaal wel rond de 300 - 500 doen.
Nu moet je er nog wel eentje kunnen vinden voor 100 - 200.
 
De 950 gaat wel vaker voor 300 gewoon omdat ie naast de SP1200 staat qua "street cred" voor hip hop, je ziet ze veel verschijnen. Dus misschien kom je wel eentje tegen voor ,200, met veel geluk 150
 
De s950 heeft een "resample" functie.
Als je je sample selecteert en deze functie uitvoert (1 druk op de knop) dan resamplet hij zodat de sample minder geheugen inneemt.
Dit gaat (volgens oude geschriften) ten koste van de geluidkwaliteit.
Maar die is natuurlijk (volgens nieuwe geschriften) precies wat je wil.

Je kan meerdere keren op "resample" drukken, net zo lang tot de S950 "enough!"
Dan is je sample zo rot dat je zelfs een maandag ochtend nog tot een leuk dagdeel van de week kan maken.
;)



:verkoght:
 
Kijk ook vooral eens naar de roland sp 303.
Word vaak overheen gekeken maar die kan ook lekker vies zijn en net iets handiger naar mijn gevoel
 
Kijk ook vooral eens naar de roland sp 303.
Word vaak overheen gekeken maar die kan ook lekker vies zijn en net iets handiger naar mijn gevoel

Maar dat vervangt nooit deze 12-bitter!
 
Back
Top