variOS als sampler/editor

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.607
Locatie
Weesp
Laatst liet ik mijn oog vallen op de Roland VariOS. Ontzettend leuk dat je er allemaal verschillende softsynths op kan draaien, maar daar ben ik niet echt in geïnteresseerd. Ik ben benieuwd of je er ook een programma à la sound forge op kan draaien. Het lijkt mij namelijk wel super handig om wel met je PC je audio te editten, maar dat het geen CPU van de PC neemt en dat je ook niet iedere keer weer je samples in moet laden in cubase. Biedt de VariOS zo'n mogelijkheid, of kom je dan toch bij een hardware-sampler uit?
 
De Varios is standaard een Variphrase processor. Je kunt dan van samples pitch , time en formant onafhankelijk van elkaar bewerken.
Het is echter een misvatting te denken dat er "allerlei" softsynths op draaien. De Varios draait louter de door Roland speciaal hiervoor ontworpen applicaties.
Op het moment zijn dat dus de Varios8 en Varios303, respectievelijk een jupiter- en 303 emulatie.
De bedoeling is dat er in de toekomst ook andere software voor op de markt komt. Roland zegt druk te werken aan zulke uitbreidingen, maar welk karakter deze "plugins" zullen hebben en wanneer deze op de makrt zullen komen, kan ik je niet vertellen.

Groet

Tom
 
Veel minder dan Roland doet voorkomen dus.
(zoals we van roland gewend zijn....)
jammer, want volgens mij zou het echt een heel flexibel apparaat kunnen zijn, dat veel meer kan dan alleen softsynths draaien.
 
tja, 't is natuurlijk ook maar net wat je zoekt natuurlijk.
Ik was erg gecharmeerd van Variphrase sampling en de varios was daarmee een beter en goedkoper alternatief.
Dat ik daar nu een jupiter en 3030 emulatie op kan draaien was voor mij niet meer dan een (hele leuke) bijkomstigheid.
Ik zeg bewust was, want ondertussen is voor mij gebleken dat vooral de varios8 een volwaardig instrument is dat zn plaats in mn studiootje heeft gekregen.
Ik ben ondertussen ook wel nieuwsgieirig geworden naar eventuele nieuwe software voor dit beestje.

groet

Tom
 
Beter is dan een Akai Z4/Z8. Met USB 2.0 prima intergratie met je PC. Prijs valt ook nog mee.
 
Je zou een apparaat van 1500€ kopen om lekker audio te kunnen editen terwijl je voor dat geld twee nieuwe computers kunt kopen waarmee je die audio kan editten?
 
Ik zou mijn Z4 voor geen goud willen ruilen voor een pc........ no way. Hard is much better!!!

gr. Mario
 
De Sound On Sound van September heeft toevallig een
review van de VariOS... misschien dat dat een hoop van
je vragen beantwoord :)

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door shappy1010
Fuse probeer niet van ieder sampler thread een hard/soft discussie te maken aub..:(

Dat maak ik altijd zelf nog wel uit. Maar dit terzijde.

Een VariOS kun je qua sampling bewerking zonder computer toch al niet gebruiken omdat de bediening via een USB verbinding met een computer gaat. Maar als hij eenmaal geprogrammeerd is kun je die computer uitzetten en je kunt gewoon doorblijven gaan met die VariOS.
En qua sampling is het min of meer de opvolger van die VP9000 (die volgens mij heel slecht verkocht).
Qua sampling bewerking kan hij wel erg veel, heb toen een demonstratie op de VST dagen meegemaakt.
Maar als 'ordinaire' sampler zou ik hem dus niet gebruiken. Daar vind ik hem te duur voor.
 
Ik heb ook ergens gelezen dat je de audiosporen van cubase kan streamen. Hoe werkt dat precies? Neemt de VariOS automatisch de positie in het cubase-arrangement over of moet je aan het begin van het arrangement beginnen om alles synchroom te laten lopen?
 
Back
Top