usb naar midi

Analogue100

Stamgast
Lid sinds
9 februari 2004
Berichten
229
Locatie
Capelle aan den IJssel
Aangezien ik jaren lang muziek maakte zonder computer weet ik daar erg weinig van. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik een midi sequencer programma wil aanschaffen zoals FL Fruity Edition. Dat wil ik op mijn laptop zetten en daarmee dan de synths en dergelijke aansturen. Wat heb ik nu nodig (behalve uiteraard de software) om de laptop (usb) op de synths (midi) aan te sluiten? Ik zie ergens bijvoorbeeld de E-mu XMidi usb-midi interface. Zou het zoiets moeten zijn? Alvast bedankt voor jullie reactie op deze vraag!
 
usb naar midi

ikzelf heb de esi m4u xl midi-interface
die zit in een usb poort van de pc
een midi kabel gaat van de midi in van die midi-interface naar de true van mijn synthesizer zodat ik bv samples via mijn toetsen van die synthesizer kan afspelen en natuurlijk(daar gaat het bij jou om dacht ik)om softsynths te kunnen bespelen via fruity loops
veel succes
 
Wat ook nog wel eens de moeite is, is een MIDI controller keyboardje of drumpads-bakje kopen; die sluit je via USB aan op je PC en daar zitten dan vaak MIDI poorten op waar je externe hardware op aan kunt sluiten. Heb je meteen een keyboardje/MPC-achtige drumpad (als je die nog niet had).

Anders idd een goedkope MIDI interface.
 
Als je oudere synths ook wil aansturen via een software editor:
- FL Studio is een afrader (neemt oa geen sysex op, en geen CC rechtstreeks)
- Bespaar niet op de Midi-interface. Alles zonder eigen driver werkt niet multi-client (standalone software editor!) en kan, in de goedkoopste gevallen, vaak slecht overweg met sysex.
 
Back
Top