Schijtziek van de latency

coinoperator

Gevorderd Kakofonist
Lid sinds
8 februari 2014
Berichten
240
Locatie
Malburgen am Rhein
Hee allemaal,
ik hoop dat ik een beetje de juiste rubriek heb aangeprikt hiervoor, zoniet dan hoor ik graag waar wel.

Probleem is dat ik echt mesjogge wordt van de latency.
was ik froegah dik tevreden met zaken als een FB-01 en een EMT-10, nu moet dat dus allemaal software alleen loop ik dus nu acuut tegen voor jullie niets nieuws aan...

Waar in godsnaam moet ik deze fout zoeken en oplossen.

op een rijtje:
M-Audio bordje even met usb aan pc
(pc waar je gerust U tegen mag zeggen)
de audiokaart is eigenlijk voor het gamen ooit gekocht, een soundblaster Fatal1ty recon.

Software.
Anvil studio
als ik een noot aansla kan ik rustig even een biertje gaan inschenken en opdrinken voordat er iets uit de speakers komt, wat zeg ik, ik kan het bier zelfs rustig gaan brouwen.
Serieus, het duurt ettelijke milliseconden. Een snelle riedel op het klavier en dan plots stoppen dan hoor je zeker 2 noten nog nalopen...

FL Studio
Hier al merkbaar minder maar het geluid volgt altijd NA de aanslag, 't speelt gewoon voor geen meter, laat staan als je een miditrack wilt meespelen.

Asio4all heb ik geïnstalleerd, moest trouwens omdat er anders geen geluid uit het ding kwam.

Wie geeft er even wat aanwijzingen waar ik de fout in ga.
Overigens nog niet geprobeerd met mijn m audio 2x2 midi to usb interface maar ik verwacht hier eigenlijk hetzelfde van, wellicht nog erger.

hardware fout?
software fout?
instellingen fout?
pctje is een I7 met alles high end er in en moet echt snel zat zijn.
 
koop een rme kaart of een2dehands macen een motu kaart
kom je wel voldoende uit de voeten
 
Kan je helemaal knars van worden van Zo iets.
Maar het zal idd Wss de geluidskaart zijn.

+1 voor wat sunny pedaal Zegt.
 
heb je zitten pielen met die asio4all driver??

als ik die installeer op me pctje werkt het ook niet 123.. altijd eerst klooien met buffersize en dergelijke.
hoe kleiner de buffer, de minder de latency, des te meer je pc moet rekenenen..
meer rekenen is minder plugins voordat je pc gaat stotteren..

ik doe het ongeveer zo: ik start me daw.. laad een dikke plugin .. en wat vage effects.. en begin te spelen.
dat werkt dan kut door de latency.. sla me testje op.. en verander de latency settings (in de asio4all driver als ik het me goed herinner.. niet in me daw.. maar hier moet je even zelf kijken wat werkt bij jouw) ik zet het in iets onmogelijks snel. (bijzonder kleine buffer) .. herstart me daw.. laat me testje in.. en begin te spelen.. latency weg.. maar hoor gestotter en vreemde artifacts... en nouja.. ik blijf drivertje aanpassen tot de stotters wegzijn.. en dan nog net even meer dan dat buffer..

meestal kan ik dan en pielen met me softsynties.. en toch nog een redelijke zut aan vst's draaien..
kan je alleen niet vertellen welke buffersize.. me huidige project is zo zwaar.. dat ik realtime inspelen wel kan vergeten.
realtime afspelen is al een probleem hier en daar.. (erg oude laptop)

piel ze
 
Oke,

Masen of Motu kaart

Wat is dat voor een soort kaart?
Een Midi kaart?
leverbaar in PCI-e hopelijk want PCI is hier al uitgestorven.
 
Elk zichzelf respecterend semi pro-audio merkje voldoet hier al met de budget audio-interfaces, zoals de goedkope Focusrite, Presonus etc, etc.
Wat van belang is om goed van tevoren te bedenken is het aantal in- en uitgangen wat je nu en in de toekomst nodig hebt.
Zelf heb ik qua driver-ondersteuning hele goede ervaringen met merken als ECHO en MOTU. En daar gaat het hier inderdaad om: goede ASIO drivers. En dan een zo laag mogelijke buffer, zonder dat 'ie gaat storen (kraken/dropouts). Zo moet je tegenwoordig met elke kaart onder de 12ms kunnen komen. En dan heb je geen latency probleem meer.
 
Elk zichzelf respecterend semi pro-audio merkje voldoet hier al met de budget audio-interfaces, zoals de goedkope Focusrite, Presonus etc, etc.

Niet als je gevoelig bent voor latency. Zelfs minder dan 10ms latency kan ik bij audio goed opmerken. Hetzelfde geld voor computermonitors, waarbij ik nog latency bemerk rond de 2ms tot 4ms. De combinatie van hardware en software m.b.t. muziek is daarom echt uitgesloten.
 
Niet als je gevoelig bent voor latency. Zelfs minder dan 10ms latency kan ik bij audio goed opmerken. Hetzelfde geld voor computermonitors, waarbij ik nog latency bemerk rond de 2ms tot 4ms. De combinatie van hardware en software m.b.t. muziek is daarom echt uitgesloten.

Als je er handig mee omgaat heb je nergens last van.
De MIDI - VST latency is in mijn studio voor iedereen die ik hier gehad heb onhoorbaar.
En audio heb ik 100% latency-free door een andere aansluit-filosofie (ik doe monitoring via mijn console en niet via de interface).
Dus in mijn situatie is een combinatie van hardware/software geen enkel probleem. Geen latency en geen frustraties.... ;)
 
ik gebruikte vroegah altijd zoundblazterz, en wa tmij opviel aan dat hele verhaal was da, een 486 met een oude soundblaster erin werkte als een tiet....

een pentium 1 met een nieuwere sondblaster werkte al minder, en een pIII met een nog nieuwere soundblaster werkte alreeds bijna helemaal niet meer, midi dus...
in heb latencytijden van meer dan een seconde meegemaakt, en je kon instellen wat je wilde, maar die seconde vertraging bleef gewoon bestaan...

toen ben ik afgehaakt, met soundblasters......

:mega:
 
Oke,

Masen of Motu kaart
Er ontbreekt een spatie; "Mac en een MOTU kaart". Aangezien je toch al een leuke computer hebt kun je dat van de Mac wel negeren tenzij je met alle geweld Logic moet draaien of zo.

leverbaar in PCI-e hopelijk want PCI is hier al uitgestorven.
Een leuk PCI-e kaartje met bloedjelage latency is een RME HDSPe AiO. Echter, latency is ook een kwestie van even wat dingetjes instellen in UEFI/BIOS - al die powersaving-meuk kan ook nog roet in het eten gooien.

Maarrr - een hoop mensen hebben tegenwoordig geen PCIe. RME weet met USB 2.0 ook al hele goede scores te halen, zie de Fireface UC.

De hamvragen:

- hoeveel ins/outs heb je nodig? Alleen speakers en koptelefoon?
- hoeveel sporen wil je simultaan gescheiden opnemen?
- hoeveel wil je besteden? (als een getal: 'niet te duur' kan voor iedereen wat anders betekenen.
 
Zeker eerst ff met de buffergrootte van de asio spelen, dat zal al wel een stuk uitmaken.

Tegenwoordig zit iedereen op een budget heb ik gemerkt, en hoewel RME en Motu super gear is, is de prijs toch al wel aan de hogere kant vind ik. Als ik zo vrij mag zijn, je moet eens naar een Focusrite Scarlett kijken. Kheb zelf een 18i6 genomen als alternatief op een Motu Ultralite. Geen seconde spijt van.
Draait lekker op 5ms latency, en kan nog lager maar daar wordt mn pc wat moe van :D
Nee maar als je dat nog hoort, dan wil je het echt moedwillig horen en ben je totaal niet met je muziek bezig lijkt me zo.
 
Rme kaartje, er staat er nu eentje op MP voor 180 euro.
Stabiel,lage latency.
Lang mee gewerkt en is die prijsklasse naar mijn mening de beste oplossing die je kan vinden.
 
Back
Top