Live drums opnemen, iemand tips?

A/B stereo microfoon techniek...

dat is mijn vraag niet....overhead opname is per definitie altijd AB of XY microfoon opstelling.

ik bedoel : gebruik je dan die twee mics voor de totale opname? of ook nog steun microfoons bij bijvoorbeeld snare en kickdrum?

en over wat voor old skool sound heb je het?
 
Old school is om de drums met een stereo paar op te nemen. Nog verder oldschool is om de drums met een (mono) microfoon op te nemen. Old school zijnde dat m'n vroeger beperkte multitrack mogelijkheden hadden.

A/B - overhead waarbij je dus de lijn tussen kick en snare als midden aanhoudt en vandaar dus je stereobeeld bepaalt door aan de hand van die lijn je microfoons op te stellen. Als je dat goed doet zou je in principe geen spotmics nodig hebben. Maar je kan dan dus geen nadruk leggen op kick / snare. je hebt alleen de overall sound.

Op The brown album van Primus zijn de drums met 2 mics opgenomen.

Wat leesvoer
http://www.moderndrummer.com/site/2013/03/electronic-insights-minimal-miking-techniques/
 
Old school is om de drums met een stereo paar op te nemen. Nog verder oldschool is om de drums met een (mono) microfoon op te nemen. Old school zijnde dat m'n vroeger beperkte multitrack mogelijkheden hadden.

A/B - overhead waarbij je dus de lijn tussen kick en snare als midden aanhoudt en vandaar dus je stereobeeld bepaalt door aan de hand van die lijn je microfoons op te stellen. Als je dat goed doet zou je in principe geen spotmics nodig hebben. Maar je kan dan dus geen nadruk leggen op kick / snare. je hebt alleen de overall sound.

Op The brown album van Primus zijn de drums met 2 mics opgenomen.

Wat leesvoer
http://www.moderndrummer.com/site/2013/03/electronic-insights-minimal-miking-techniques/

ok, die old school..dus gewoon de oude mic technieken...ik dacht dat je een stijl muziek bedldoedddllde!

mischien een misverstand, maar A/B (of AB. mag ook!) heeft niks te maken speciaal met drumstel opnemen. het is een van de configuraties om met meerdere microfoons stereo/ruimtelijk op te nemen. heel standaard en wordt voor alle instrumenten gebruikt tot en met orkesten en koren.

en inderdaad kan je een lijn trekken tussen snare en kick, omdat die beide in het stereobeeld in het midden moeten liggen. (al kan het ook wel werken als ze iets uit elkaar gepanned zijn)
maar dan kan je niet zo maar die twee mics naar smaak op die denkbeeldige lijn plaatsen. ze moeten dan juist precies even ver van die lijn opgesteld staan. anders heeft die lijn geen zin.
 
het hangt trouwens ook ontzettend veel van het drumstel de ruimte, en de drummer zijn speelstijl en de muziekstijl af hoe je drums opneemt.

de topicstarter wilt de snare en kick duidelijk op de voorgrond en dan kom je al snel bij OH plus 2 steunmics
 
niet waar. ORTF, NOS of zelfs MS worden regelmatig gebruikt.
Glyn Johns en recorderman zijn AB variaties.

eh..je haalt mijn bericht uit zijn contest..

imaar eh..laat maar...ga het niet uitleggen..! :okdan:
 
misschien gebruikte ik ietsje de verkeerde formulering maar dan is het een misverstand.
maar het is en blijft een reactie op ene voorafgaande post.
en die persoon was zelf wat onduidelijk...vandaar misschien..
maar dit nu alles moeten analyseren kost nog een week dus laat maar zou ik zo zeggen!

maar ik bedoel in ieder geval niet:

OH op drums is alleen maar mogelijk met AB of XY en geen andere mogelijk bestaat.

ok, klaar.. on den topic!
 
Jaaa, TS had maar 2 kanaaltjes zei hij! :-p

Als ik drums opneem zoals ik ze normaal opneem in de studio:

Kick in- shure beta91
Kick out - shure beta52
Kick sub - subkick of u47
Snare top - beyer m201
Snare bottom - shure sm57
Hihat - akg c414
Toms- sennheiser md441 of beyer opus 88
Overheads- schoeps cmc6-21
Stereo room- neumann u87
Mono trash room - coles 4038 platgestampt door een 1176.

Maar on a budget; met 2 condensors een beta52 en een sm57 ben je er wel. Als je alleen kick, snare, hihat loopjes speelt kan je een van je condensors op de hihat zetten en een op de kick klopper kant, kan je wat meer attack bij je beta 52 mixen. Als je nog geen condensors hebt; ik vind de oktava mk012 wel heel veel bang voor de bucks.
 
Jaaa, TS had maar 2 kanaaltjes zei hij! :-p

maar een topic leeft en ontwikkelt zich en verderop legt onderwerpstarter uit dat hij de snare en kick in ieder geval met losse mics wilt opnemen voor een gedefinieerde klank en dan waarschijnlijk toch overheads erboven.
 
@Marsmusica en Bob:
Ik bedoel idd dat. Oude jazz platen werden idd soms met 1 mic ergens voor de drumkit opgenomen.(ik bedoel hier dus geen overhead). Door er 2 neer te zetten in AB opstelling heb je stereo. Voordeel t.o.v. alleen 2 overheads is een duidelijker bassdrum. Voordeel t.o.v. 1 kick mic en 1 overhead is dat het stereo is. Door deze AB opstelling is er ook een groter aandeel room in de opname. Het geeft een totaal andere sound dan wanneer je alles close miked. Alles is een kwestie van keuze. Heb je een mic met pattern 8, dan kun je ook nog een MS-opstelling gebruiken idd.
 
@Marsmusica en Bob:
Ik bedoel idd dat. Oude jazz platen werden idd soms met 1 mic ergens voor de drumkit opgenomen.(ik bedoel hier dus geen overhead). Door er 2 neer te zetten in AB opstelling heb je stereo. Voordeel t.o.v. alleen 2 overheads is een duidelijker bassdrum. Voordeel t.o.v. 1 kick mic en 1 overhead is dat het stereo is. Door deze AB opstelling is er ook een groter aandeel room in de opname. Het geeft een totaal andere sound dan wanneer je alles close miked. Alles is een kwestie van keuze. Heb je een mic met pattern 8, dan kun je ook nog een MS-opstelling gebruiken idd.

dat is op zich een hele mooie opstelling en slechts met twee mics. dan heb je van alles wat en het is heel natuurlijk. een luisteraar in een zaal hoort dat ook min of meer.

ik denk dat OH veel directer en strakker klinkt omdat je boven de trommels en bekkens hangt en deze 'stralen' hun geluid ook het sterkst naar boven. Dus al een stap richting close miking.
en dan nog twee mics voor snare en kick en de topic starter heeft wel wat ie zoekt denk ik..
 
TS wil dus prominent kick en snare en zoveel mogelijk geisoleerd. Dan zijn de OH's bijzaak.
Dus goede mic voor/in de kick ketel met wat demping in de ketel. Voor een fijne attack/click kan je een euro op je klopper plakken. Snare met 2 mics. 1 voor de rim en 1 voor de mat. Dan nog 2 OH's die ik dan op de binnenrand van de cymbals zou richten op plm 1/2 meter. Compressie en gating achteraf... niet tijdens opname.
 
Is een electronisch drumstel niet veel relaxter als je electronische muziek maakt?
 
TS wil dus prominent kick en snare en zoveel mogelijk geisoleerd. Dan zijn de OH's bijzaak.
Dus goede mic voor/in de kick ketel met wat demping in de ketel. Voor een fijne attack/click kan je een euro op je klopper plakken. Snare met 2 mics. 1 voor de rim en 1 voor de mat. Dan nog 2 OH's die ik dan op de binnenrand van de cymbals zou richten op plm 1/2 meter. Compressie en gating achteraf... niet tijdens opname.

dat is weer leerzaam: 2 OH's die ik dan op de binnenrand van de cymbals zou richten op plm 1/2 meter.

om de overspraak te minderen. toch?

maar hoe gaan de toms dan klinken?
 
Met een beetje behoorlijke mics klinken de toms nog prima.Ik heb het over de rand vd cymbals niet de bells en dan aan de kant waar dus ook de Toms staan. Niet buitenrand.
Is idd om overspraak te minderen. Bij eind mix kan je dan nog steeds een separatie maken door de 2 sporen te copieeren. Waarvan je dan middels EQ en handmatig opschoonwerk losse Tom sporen en losse Cymbal sporen kan creeren. Freq spectrum van de 2 is nl compleet verschillend, tenzij je veel laag in je cymbals wil. Ik werk overigens altijd met 1 mic per trommel/cymbal en geen OH's dus zeer gericht. Daarna altijd handmatig opschoonwerk in een editor om ongewenste overspraak te verwijderen. Is heel veel werk maar stukken beter dan gating.
 
Back
Top