Drums mixen zoals in Bon Jovi tracks...

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Ik weet het... een drumstel opnemen en het afmixen ervan is een van de lastigere zaken in de studio's.

Omdat je vaak met veel microfoons te maken hebt is daar automatisch een hoop overspraak om dan nog maar te zwijgen over de lastige faseproblematiek.

Nu heb ik behoorlijk vaak drums in multitrack opgenomen en gemixt, maar over het algemeen kon ik in die mixen mijn eigen creativiteit de vrije loop laten wat betreft effecten, compressie etc.

Momenteel ben ik bezig met een opdrachtje om de drumpartij van Jon Bon Jovi - Living on a Prayer op te nemen en zodanig af te mixen dat deze het dichtst mogelijk bij het origineel komt.

Ik heb mijn drumkit (oude pearl export, klinkt redelijk) lekker zwaar gestemd en deze met 8 mics opgenomen:
Kick - Shure Beta 52
Snaretop 1 - Snaremic uit de gatt audio drum microphone set
Snaretop 2 - Stagg MC07-W
Snarebottom - Samson S11
Floortom - Tommic uit de gatt audio drum microphone set
Hihat - Condensator mic uit de gatt audio drum microphone set
Overhead L - Røde NT1000
Overhead R - Røde NT2

De track is goed ingespeeld en alles is netjes opgenomen.

Nu komt het moeilijke gedeelte. En dat is om deze opgenomen drumstracks (die duidelijk toch ander bronmateriaal zijn dan in het origineel) zodanig te mixen dat ze net zo groots en bombastisch klinken als in het plaatje van Bon Jovi!

Ik ben al even aan het spelen geweest, maar het valt niet mee om dit zo te krijgen.
Ik heb in ieder geval de snare's samengevoegd in goede verhouding, de snarebottom in tegenfase gezet en samen door de DBX266xl compressor heen gejaagd met een flinke hoop compressie met veel attack.

De kick ook flink gecompressed en wat hoog bijgedraaid met de EQ uit mijn d8b tafel.

Tja... precies zoals in dit origineel zal het natuurlijk nooit worden, want ik heb even geen dikke SSL tafel en geen 8 tubetech compressors ter beschikking. Ik zal het moeten doen met de middelen die ik heb.

De hoofdvraag luidt eigenlijk. Hoe laat ik mijn drums zo GROOOT en BOMBASTISCH klinken?
 

Attachments

  • livingonaprayer.mp3
    248,1 KB · Bekeken: 88
Akoestiek!! Dat soort drums worden vaak opgenomen in een grote ruimte (hoge plafonds, houten vloer), waarin naaste alle close mics ook vaak meerdere ambience mics staan (verder van het drumstel vandaan) die de akoestiek van de ruimte opnemen.

Je kunt dit proberen na te bootsen met kunstmatige reverbs, maar dit levert toch vaak iets mindere resultaten op.
 
Ik zou eens beginnen met een andere microfoon keuze...
 
Origineel geplaatst door Bass
Ik zou eens beginnen met een andere microfoon keuze...

²

Met de juiste mic's begint het mee..

Het indrukwekkende wat ik in die mp3 hoor is gewoon de reverb op de snare.

Zelfs als je geen high-end-mic's gebruikt zou je toch in de buurt moeten komen met standaard EQ per kanaal + goed gebruik van compressie en gating (tegen de crosstalk).
Ik kan me indenken dat je met die 2 Röde's alleen al het geluid van 'n volledige roomkit hebt, dus gating is ZEER belangrijk.

Om te beginnen is enkel wat hoog boosten op je kick + enorm veel compressie niet alles.
Ik zou alleszins bij zo'n strakke kick al een serieuze put graven rond de 500 Hz, want hier zit enkel laag in + de click rond de 5 kHz. Daarna door compressie.
Hier nog een interessante link over EQ bij drums.

Voor het afmixen heb je iig geen SSL-tafel nodig om het zo te laten klinken.

Als je wilt dat iets bombastisch klinkt en up-front, dan is compressie je vriend.
Reverb + panning maakt het breed.

Wat bedoel je trouwens met 'veel' attack op de snare? Belangrijk is dat je de transients doorlaat.

Tenslotte: gooi eens een compressor op de drumbus om het wat leven in te blazen.
 
Origineel geplaatst door meesha74
Akoestiek!! Dat soort drums worden vaak opgenomen in een grote ruimte (hoge plafonds, houten vloer), waarin naaste alle close mics ook vaak meerdere ambience mics staan (verder van het drumstel vandaan) die de akoestiek van de ruimte opnemen.

Je kunt dit proberen na te bootsen met kunstmatige reverbs, maar dit levert toch vaak iets mindere resultaten op.

Jep... ik heb dit nu nagebootst met Altiverb. De overheads naar een aparte bus ge-send, daar Altiverb helemaal op 'Wet' en flink wat compressie erna, om een lekkere aanwezige ruimte te creëren.

Origineel geplaatst door Bass
Ik zou eens beginnen met een andere microfoon keuze...

Tja... roeien met de riemen die je hebt zeggen ze ook wel eens. Voor wat grotere opdrachten met minder tijdsdruk huur ik wel eens een setje Neumann KM184's en wat Sennheiser 604's en Shure SM57's, maar daar was nu even geen tijd en budget voor. Het is trouwens ook wel leuk hoor, met wat mindere middelen proberen het maximale eruit te halen, daar leer je echt een hoop van.

Maargoed... het is uiteindelijk (want vandaag was de deadline) toch nog best aardig geworden. Ik mag niet klagen.

Een paar trucjes die ik nog heb toegepast:
- De kick heb ik vervangen door een goede sample d.m.v. Audio to Score functie in Logic. De opgenomen kick was namelijk niet echt mooi en vooral vrij oncontroleerbaar.
- Op de snare heb ik ook Audio to Score gebruikt en een mooie volle snare als sample gekozen. In deze softsampler heb ik de attack van de snare-sample weggehaald en deze gelayerd met mijn opgenomen snare die flink gecompressed is door een DBX266xl met een hoop attack.
- De gating op de snare was een lastige vanwege overspraak van de kick. Dit heb ik simpel opgelost d.m.v. elke snare los te knippen en de 'zooi' ertussen weg te knippen. Handmatige gating dus.
- Redelijk wat ge-EQ'd aan de kick en snare. Overheads en Hihats een beetje hoog erbij gegeven.
- Het totaal aan drums door de Sonalksis Compressor klein beetje gecompressed.

Dat was het wel zo'n beetje!
 
Back
Top