Subgroover
Zweet spot
Ik weet het... een drumstel opnemen en het afmixen ervan is een van de lastigere zaken in de studio's.
Omdat je vaak met veel microfoons te maken hebt is daar automatisch een hoop overspraak om dan nog maar te zwijgen over de lastige faseproblematiek.
Nu heb ik behoorlijk vaak drums in multitrack opgenomen en gemixt, maar over het algemeen kon ik in die mixen mijn eigen creativiteit de vrije loop laten wat betreft effecten, compressie etc.
Momenteel ben ik bezig met een opdrachtje om de drumpartij van Jon Bon Jovi - Living on a Prayer op te nemen en zodanig af te mixen dat deze het dichtst mogelijk bij het origineel komt.
Ik heb mijn drumkit (oude pearl export, klinkt redelijk) lekker zwaar gestemd en deze met 8 mics opgenomen:
Kick - Shure Beta 52
Snaretop 1 - Snaremic uit de gatt audio drum microphone set
Snaretop 2 - Stagg MC07-W
Snarebottom - Samson S11
Floortom - Tommic uit de gatt audio drum microphone set
Hihat - Condensator mic uit de gatt audio drum microphone set
Overhead L - Røde NT1000
Overhead R - Røde NT2
De track is goed ingespeeld en alles is netjes opgenomen.
Nu komt het moeilijke gedeelte. En dat is om deze opgenomen drumstracks (die duidelijk toch ander bronmateriaal zijn dan in het origineel) zodanig te mixen dat ze net zo groots en bombastisch klinken als in het plaatje van Bon Jovi!
Ik ben al even aan het spelen geweest, maar het valt niet mee om dit zo te krijgen.
Ik heb in ieder geval de snare's samengevoegd in goede verhouding, de snarebottom in tegenfase gezet en samen door de DBX266xl compressor heen gejaagd met een flinke hoop compressie met veel attack.
De kick ook flink gecompressed en wat hoog bijgedraaid met de EQ uit mijn d8b tafel.
Tja... precies zoals in dit origineel zal het natuurlijk nooit worden, want ik heb even geen dikke SSL tafel en geen 8 tubetech compressors ter beschikking. Ik zal het moeten doen met de middelen die ik heb.
De hoofdvraag luidt eigenlijk. Hoe laat ik mijn drums zo GROOOT en BOMBASTISCH klinken?
Omdat je vaak met veel microfoons te maken hebt is daar automatisch een hoop overspraak om dan nog maar te zwijgen over de lastige faseproblematiek.
Nu heb ik behoorlijk vaak drums in multitrack opgenomen en gemixt, maar over het algemeen kon ik in die mixen mijn eigen creativiteit de vrije loop laten wat betreft effecten, compressie etc.
Momenteel ben ik bezig met een opdrachtje om de drumpartij van Jon Bon Jovi - Living on a Prayer op te nemen en zodanig af te mixen dat deze het dichtst mogelijk bij het origineel komt.
Ik heb mijn drumkit (oude pearl export, klinkt redelijk) lekker zwaar gestemd en deze met 8 mics opgenomen:
Kick - Shure Beta 52
Snaretop 1 - Snaremic uit de gatt audio drum microphone set
Snaretop 2 - Stagg MC07-W
Snarebottom - Samson S11
Floortom - Tommic uit de gatt audio drum microphone set
Hihat - Condensator mic uit de gatt audio drum microphone set
Overhead L - Røde NT1000
Overhead R - Røde NT2
De track is goed ingespeeld en alles is netjes opgenomen.
Nu komt het moeilijke gedeelte. En dat is om deze opgenomen drumstracks (die duidelijk toch ander bronmateriaal zijn dan in het origineel) zodanig te mixen dat ze net zo groots en bombastisch klinken als in het plaatje van Bon Jovi!
Ik ben al even aan het spelen geweest, maar het valt niet mee om dit zo te krijgen.
Ik heb in ieder geval de snare's samengevoegd in goede verhouding, de snarebottom in tegenfase gezet en samen door de DBX266xl compressor heen gejaagd met een flinke hoop compressie met veel attack.
De kick ook flink gecompressed en wat hoog bijgedraaid met de EQ uit mijn d8b tafel.
Tja... precies zoals in dit origineel zal het natuurlijk nooit worden, want ik heb even geen dikke SSL tafel en geen 8 tubetech compressors ter beschikking. Ik zal het moeten doen met de middelen die ik heb.
De hoofdvraag luidt eigenlijk. Hoe laat ik mijn drums zo GROOOT en BOMBASTISCH klinken?