Met slechts 4 sporen drums opnemen

MaximalFX

Ingeburgerd
Lid sinds
9 augustus 2008
Berichten
34
Locatie
Amsterdam
Hoi,

binnenkort neem ik een band op. Ik heb een audio interface met 8 sporen tot mijn beschikking. 4 daaravan zijn gereserveerd voor (bas)gitaren en vocal. Dan heb ik er nog 4 over voor een drumstel. Het liefst zou ik kick, snare top+bottom, hi-hat, toms en overheads opnemen.

Kick en snare los opnemen zijn essentieel. Maar hoe kan ik de overige twee microfoons het best positioneren?

Een alternatieve methode zou zijn om de drums eerst los op te nemen. Maar de reden dat ik het liefst alles tegelijk opneem, is om de groove in stand te houden. Hoe zouden jullie het aanpakken?
 
ik zou persoonlijk een mixer ertussen zetten.

hele drum micen en dan door 4 outputs opnemen. (Eventueel door 2 kan ook, maar dan heb je achteraf nog minder mogelijkheden)

kick
snare T
snare B
hi-hat
tom 1
tom 2
floor
OH L
OH R
allemaal apart in de mixer en afmixen!

dan zou ik 4 subgroepen maken:
AUX 1: kick
AUX 2: snare T + B + toms
AUX 3 + 4: OH L en R
 
ikzelf zou al snel kijken of er een mogelijkheid is om meer sporen audio op te nemen. Weet niet of er op die audio interface die je nu hebt een adat poort zit ? Dan kan je voor iets van 150 euro 8 in en 8 uit extra creëren. Gelijk een professioneler resultaat.
 
Bedankt misterCCC, goede suggestie. Dan is mijn uiteindelijke productie dus wel afhankelijk van hoe ik de drums dan tijdens de opnames mix op de mixer.

@Niel
Ik leen een audio interface van school, ik ga geen geld uitgeven om die uit te breiden. Bovendien, zó weinig is 4 sporen voor drums ook weer niet.
 
ik heb erg goede ervaringen met de Recorder Man techniek voor drums, dat is k+sn+2xoh en dan goed in fase gezet. op youtube staan makkelijke tutorials hoe je met een touw en drumstokken de mics uitlijnt...
 
Ben hier momenteel zelf ook mee bezig voor onze band.
Vier sporen is te doen. Maar het is kiezen wat je uiteindelijk in de mix wilt hebben. Kick en snare zijn essentieel, natuurlijk. Let wel op voldoende 'punch' in de kick, anders krijg je teveel 'whoomp' en dat is lastig mixen. Ik raad aan de highhat apart te nemen, en één overhead voor de rest, als je er twee neemt, is dat alleen voor een beetje stereo-effect, en een goede mic pakt voldoende van de hele sound op.

En dat geeft meteen de volgende stap in je keuze aan. Als ik op mn snare sla, gaan álle meters richting rood (oranje), dus ook van de zang, en de gitaar. Dit valt wel weg in de eindmix, maar maakt je post-productie errug lastig. Als je dus een goede opname kiest boven een live-gevoel, zou ik de drums eerst apart opnemen, en daarna de overige sporen. Lekker multitracken.

Succes. opnemen is nog maar de eerste stap }:|
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik 1 keer heb gedaan en heel goede resultaten mee behaalde was kick en snare micen, en vervolgens 2 grootmembraamcondensators gebruiken waarmee je eigenlijk de hele drumkit mee opneemt. Maar de focus vooral leggen op de toms en overheads. 1 condensator ter hoogte van de racktom/hihat/linkercrash, 1 ter hoogte van de floor/tom2/ride. Eerst natuurlijk goed luisteren waar de balans tussen toms en cymbals het beste klinkt alvorens de mics te plaatsen, en natuurlijk fase checken.

Drums opnemen is moeilijk, maar heel erg leuk! :-)
 
Als ik op mn snare sla, gaan álle meters richting rood (oranje), dus ook van de zang, en de gitaar. Dit valt wel weg in de eindmix, maar maakt je post-productie errug lastig. Als je dus een goede opname kiest boven een live-gevoel, zou ik de drums eerst apart opnemen, en daarna de overige sporen.

Daar zijn gates voor uitgevonden, nietwaar? Ik vraag me af of de groove in gevaar komt als ik ga multitracken. Ik neem wel met clicktrack op, maar dan nog.
 
Maar de reden dat ik het liefst alles tegelijk opneem, is om de groove in stand te houden. Hoe zouden jullie het aanpakken?

Tenzij het topmuzikanten zijn gaat de groove sowieso tegenvallen bij het terugluisteren. Geloof me, er zijn echt weinig drummers die ECHT goed constant kunnen spelen. Alle popmuziek wordt tegenwoordig op een grid opgenomen, dus wat dat betreft zou ik niet gaan experimenteren. Het zal de drummer, als ie voor de eerste keer een sessie opneemt, misschien tegenvallen hoe moeilijk het eigenlijk is om in een constant tempo te spelen als ie met een click mee moet spelen.
 
Gewoon een drumcomputer programmeren en ik een keer opnemen.
 
Tenzij het topmuzikanten zijn gaat de groove sowieso tegenvallen bij het terugluisteren. Geloof me, er zijn echt weinig drummers die ECHT goed constant kunnen spelen. Alle popmuziek wordt tegenwoordig op een grid opgenomen, dus wat dat betreft zou ik niet gaan experimenteren. Het zal de drummer, als ie voor de eerste keer een sessie opneemt, misschien tegenvallen hoe moeilijk het eigenlijk is om in een constant tempo te spelen als ie met een click mee moet spelen.

Hoewel de band al een aantal demo's, een single en een EP op hun naam heeft staan, ga ik denk ik toch voor de all-in-one take inderdaad. Ik heb even een demo gemaakt voor mezelf van wat ik wil gaan opnemen, en qua mixing volstaat het als de toms en alle cymbals op dezelfde track staan. Wat dat betreft kan ik ook voor de door Thomas L en pmx genoemde 'Recorder Man' opstelling gaan, kick snare en 2 overheads.

Heeft 'Recorder Man' voordelen tegenover een mixer tussen de drums en de A.I.?
 
Dan zou ik kiezen voor de beta 52 (kick) beta 57 (snare) en 2x km184 (oh)
Moet lukken om daar een prima opname mee te maken.
 
Daar zijn gates voor uitgevonden, nietwaar? Ik vraag me af of de groove in gevaar komt als ik ga multitracken. Ik neem wel met clicktrack op, maar dan nog.
Als je meters zo ver uitslaan, ga je dat echt niet onvangen met een gate. En al lukt het je wel, je gaat de drums nog steeds horen als de gitaar/zang/etc wél gebruikt worden. Je kunt beter wat gaan experimenteren met de opstelling, en dus proberen zo veel mogelijk alle andere microfoons van het drumstel af te richten. De traditionele podiumopstelling (iedereen naar het publiek gericht, drumstel achterin) lijkt me geen goed idee.
 
Dan zou ik kiezen voor de beta 52 (kick) beta 57 (snare) en 2x km184 (oh)
Moet lukken om daar een prima opname mee te maken.

Ik zal ook gaan voor een kick mic (condesor) snare mic en 2x condensor voor de overhead.

Zo heb je stereo en de condrole over de kick snare.

De mix kan je dan achteraf op je daw doen.

Je kan natuurlijk altijd extra geld uitgeven maar ik denk dat het resultaat daarvan ook niet echt bevredigend is.

Ik neem aan dat het om een life opname gaat. anders kan je er voor kiezen om de bas en drums eerst op te nemen en daarna alle andere muziekanten afzonderlijk. zo heb je de meeste controle over de mix en zijn er 7 inputs voor de drums vrij.

1xkick 2x snare (boven en onder) 2x overhead en 2x tom.

In ieder geval sucses
 
Doe weleens geluidsklussen met dergelijke beperkingen. Kick op een kanaal is een pre. De snare en hi-hat met een instrument mic ergens tussenbeiden of op beiden gericht. Plus nog 2 overheads voor de bekkens en toms. Je pikt dan de toms wat minder op maar best redelijke resultaten mee behaald.

Voor puur de groove zou ik dan toch gaan voor een opzet waar voor de kick, snare en de hat apart opgenomen worden.. juist omdat ze in een totaal verschillende frequentieschaal zitten en dus niet op de overspraak van elkaar zit te wachten. Kan je het 4e kanaal nog als overhead gebruiken.
 
je kan natuurlijk kijken hoe ver je wilt gaan. ik weet niet om welke muziek stijl het gaat maar bij de eeste stijlen (pop) kan je prima de groove bewaren door de drums en de bas als eerst op te nemen.

Als er bepaalde stukken gedit moeten worden dan kan dat.

en meer controle over de mix.

Als je dit niet doet heb je minder controle maar een betere live registratie.

Maar ik heb ook goede opnames gehoord van een band met twee mics...

waarschijnlijk hebben meerdere mics dan ook niet zoveel zin omdat de drums vaak over alle andere mic te horen zijn.

Dan ben je met een kick mic en overhead klaar.

suc6 again
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top