Dr. RiPsaw
Ouwe rot
We gaan einde van dit jaar opnames maken met onze (vergevorderd amateur) band. Een professionele studio in is te duur, maar ik heb zelf een groot deel van de spullen en technische know-how in huis om dit te kunnen realiseren. Echter ontbreekt het mij aan ervaring met het opnemen van complete bands, dus hoop ik dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Eerst ff een opsomming van onze jazz/funk/soul band:
Zang, alt-sax, tenor-sax, electrische gitaar, basgitaar, toetsen, drums.
Voor de opnames wil ik o.a. gaan gebruiken:
- Zwaar P4 systeem met 2x WaMiRack 24, 8 inputs totaal (software: Cakewalk Sonar 5)
- Spirit Folio SX
- diverse additionele mixers voor het maken van monitormix
- mics: zangeres heeft Sennheiser e945, alt-sax is voorzien van goeie dynamische clip-on mic. Overige mics (tenor, gitaar, drums) gaan we huren (goed spul), we krijgen daarbij advies, dus dat is verder geen probleem.
Ik ben van plan alles op aparte tracks op te nemen:
- Zang
- 2x sax
- Gitaar via close-mic bij versterker
- Basgitaar via DI uit top-amp
- Drums: kick
- Drums 2x overhead
- (Toetsen via midi, later omzetten in audio)
Aangezien wij de sfeer van onze muziek willen behouden willen niet track voor track opnemen, maar alles in 1x. Mijn plan is om iedereen aan te sluiten op de Spirit Folio SX, en via direct-outputs de geluidskaarten in te sturen. De mengtafel wordt verder gebruikt voor het maken van monitor mixen.
Mijn grootste vraagtekens heb ik echter bij het opnemen van de drums, waarvoor ik 3 inputs beschikbaar heb voor het opnemen: ik wil de kick apart opnemen, en dan de rest via 2 overhead mics. Maar is dat laatste voldoende om een goeie balans te krijgen tussen snare/toms/hihat/ride ? Of kan ik beter de snare en toms ook voorzien van eigen mics, en dan op de mengtafel een goeie mix proberen te maken naar 2 sporen (sub-groep)?
En hoe zit het met 'bleeding', het lekken van geluid naar andere mics? Bleeding kan volgens mij ook een hoop toevoegen aan de mix, maar aangezien ik geen ervaring heb met het afmixen van bands, weet ik niet hoe dit uitpakt in een mix. Wat zijn de voors en tegens hiervan, en wat kun je beter wel en niet doen?
We zijn overigens van plan de drums af te schermen, en onze (behoorlijk grote) ruimte zoveel mogelijk uit te buiten. Bijvoorbeeld door de zangeres enigzins af te zonderen, versterkers niet naar andere mics gedraaid zetten etc.
Tips hiervoor zijn erg welkom!
ps. de kwaliteit van de apparatuur staat buiten de discussie, daar heb ik alle vertrouwen in.
Eerst ff een opsomming van onze jazz/funk/soul band:
Zang, alt-sax, tenor-sax, electrische gitaar, basgitaar, toetsen, drums.
Voor de opnames wil ik o.a. gaan gebruiken:
- Zwaar P4 systeem met 2x WaMiRack 24, 8 inputs totaal (software: Cakewalk Sonar 5)
- Spirit Folio SX
- diverse additionele mixers voor het maken van monitormix
- mics: zangeres heeft Sennheiser e945, alt-sax is voorzien van goeie dynamische clip-on mic. Overige mics (tenor, gitaar, drums) gaan we huren (goed spul), we krijgen daarbij advies, dus dat is verder geen probleem.
Ik ben van plan alles op aparte tracks op te nemen:
- Zang
- 2x sax
- Gitaar via close-mic bij versterker
- Basgitaar via DI uit top-amp
- Drums: kick
- Drums 2x overhead
- (Toetsen via midi, later omzetten in audio)
Aangezien wij de sfeer van onze muziek willen behouden willen niet track voor track opnemen, maar alles in 1x. Mijn plan is om iedereen aan te sluiten op de Spirit Folio SX, en via direct-outputs de geluidskaarten in te sturen. De mengtafel wordt verder gebruikt voor het maken van monitor mixen.
Mijn grootste vraagtekens heb ik echter bij het opnemen van de drums, waarvoor ik 3 inputs beschikbaar heb voor het opnemen: ik wil de kick apart opnemen, en dan de rest via 2 overhead mics. Maar is dat laatste voldoende om een goeie balans te krijgen tussen snare/toms/hihat/ride ? Of kan ik beter de snare en toms ook voorzien van eigen mics, en dan op de mengtafel een goeie mix proberen te maken naar 2 sporen (sub-groep)?
En hoe zit het met 'bleeding', het lekken van geluid naar andere mics? Bleeding kan volgens mij ook een hoop toevoegen aan de mix, maar aangezien ik geen ervaring heb met het afmixen van bands, weet ik niet hoe dit uitpakt in een mix. Wat zijn de voors en tegens hiervan, en wat kun je beter wel en niet doen?
We zijn overigens van plan de drums af te schermen, en onze (behoorlijk grote) ruimte zoveel mogelijk uit te buiten. Bijvoorbeeld door de zangeres enigzins af te zonderen, versterkers niet naar andere mics gedraaid zetten etc.
Tips hiervoor zijn erg welkom!
ps. de kwaliteit van de apparatuur staat buiten de discussie, daar heb ik alle vertrouwen in.