Band opnames maken

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
1.827
Locatie
in een huis
We gaan einde van dit jaar opnames maken met onze (vergevorderd amateur) band. Een professionele studio in is te duur, maar ik heb zelf een groot deel van de spullen en technische know-how in huis om dit te kunnen realiseren. Echter ontbreekt het mij aan ervaring met het opnemen van complete bands, dus hoop ik dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Eerst ff een opsomming van onze jazz/funk/soul band:
Zang, alt-sax, tenor-sax, electrische gitaar, basgitaar, toetsen, drums.

Voor de opnames wil ik o.a. gaan gebruiken:
- Zwaar P4 systeem met 2x WaMiRack 24, 8 inputs totaal (software: Cakewalk Sonar 5)
- Spirit Folio SX
- diverse additionele mixers voor het maken van monitormix
- mics: zangeres heeft Sennheiser e945, alt-sax is voorzien van goeie dynamische clip-on mic. Overige mics (tenor, gitaar, drums) gaan we huren (goed spul), we krijgen daarbij advies, dus dat is verder geen probleem.

Ik ben van plan alles op aparte tracks op te nemen:
- Zang
- 2x sax
- Gitaar via close-mic bij versterker
- Basgitaar via DI uit top-amp
- Drums: kick
- Drums 2x overhead
- (Toetsen via midi, later omzetten in audio)

Aangezien wij de sfeer van onze muziek willen behouden willen niet track voor track opnemen, maar alles in 1x. Mijn plan is om iedereen aan te sluiten op de Spirit Folio SX, en via direct-outputs de geluidskaarten in te sturen. De mengtafel wordt verder gebruikt voor het maken van monitor mixen.

Mijn grootste vraagtekens heb ik echter bij het opnemen van de drums, waarvoor ik 3 inputs beschikbaar heb voor het opnemen: ik wil de kick apart opnemen, en dan de rest via 2 overhead mics. Maar is dat laatste voldoende om een goeie balans te krijgen tussen snare/toms/hihat/ride ? Of kan ik beter de snare en toms ook voorzien van eigen mics, en dan op de mengtafel een goeie mix proberen te maken naar 2 sporen (sub-groep)?

En hoe zit het met 'bleeding', het lekken van geluid naar andere mics? Bleeding kan volgens mij ook een hoop toevoegen aan de mix, maar aangezien ik geen ervaring heb met het afmixen van bands, weet ik niet hoe dit uitpakt in een mix. Wat zijn de voors en tegens hiervan, en wat kun je beter wel en niet doen?
We zijn overigens van plan de drums af te schermen, en onze (behoorlijk grote) ruimte zoveel mogelijk uit te buiten. Bijvoorbeeld door de zangeres enigzins af te zonderen, versterkers niet naar andere mics gedraaid zetten etc.

Tips hiervoor zijn erg welkom!


ps. de kwaliteit van de apparatuur staat buiten de discussie, daar heb ik alle vertrouwen in.
 
voor drums is 3 spoortjes m.i. wel te weinig. je wilt eigenlijk de kick, snare én 2x overhead minimaal los hebben.
misschien is het een optie om de vocals later los op te nemen >> daarbei heb je sowieso het meeste last van overspraak.
 
Wat voor muziek maken jullie, mocht het bigband of jazz achtige dingen zijn, dan is drums met 3 mics wel te doen, maar bij pop wordt het lastig.
Ik zou ervoor kiezen eerst in ieder geval de drums op 8 sporen op te nemen, en dan de rest 'live' te doen, behalve de vocals.
 
We spelen een mix van jazz/funk/soul, af en toe wel met wat pop-achtige invloeden. Het los opnemen van de drums of vocals zou wel kunnen, maar het grote nadeel daarbij voor ons is dat we dan niet weten of we de sfeer van onze muziek nog kunnen vastleggen als we niet met z'n allen tegelijk spelen. Bovendien zouden we dan de afspraken kwa structuur van de nummers veel strakker moeten maken, en aangezien we veel improviseren kan dat best lastig zijn.

Als we iets apart zouden opnemen dan zouden dat de vocals moeten zijn. Of ik moet zien nog ergens een 2-4 kanalen kaart op 24bit/96kHz vandaan zien te halen. Overigens kan ik de drums wel uitversterken met meerdere mics (en dan proberen op de tafel een mooie balans zien de vinden voor de snare), maar ik heb in principe maar 3 sporen beschikbaar voor de drums.
 
Over de drums, de voorgestelde methode gaat werken _maar_ ;

- Je zult voldoende expertise in huis moeten hebben om de 2 overheads perfect te plaatsen, want geloof me de x,y,z-coordinaten en de hoek ten opzichte van de snare/toms i.c.m de hihats en cymbals is echt millimeterwerk.
-Deze methode geeft je minimale controle over het stereobeeld en het latere afmixen. Hoe wil je bijvoorbeeld de snare iets harder door laten komen zonder dat de hihat/crash de boel gaat overstemmen? Of afzonderlijke compressie over bijvoorbeeldde snare wordt ook onmogelijk.

Daarom lijkt het mij verstandiger om in ieder geval de snare en hihat ook een eigen mic te geven zodat je nog voldoende controle houd over de belangrijkste instrumenten (instrumenten ja), te weten de kick/hihat en de snare.

Verder zul je om de koperinstrumenten goed op te nemen de mics een kraagje moeten geven, dat is een soort plastic cirkel om de mic heen zodat er niet teveel informatie verloren gaat en je het minste leakage hebt.

De basgitaar, om een basgitaar correct op te nemen maak je vaak een mix tussen een DI-signaal uit de preamp ,dus post eq, en een closed mic op de speakerunit. Zo heb je een ideale mix tussen definitie en klankkleuring.

Je moet namelijk niet vergeten dat een gitaris of bassist vaak jaren heeft gezocht naar de perfecte match tussen amp, cabinet en instrument. Het geluid wordt namelijk echt fifty fifty door die beide elementen bepaald. Zou je alleen een DI signaal pakken dan neem je het hele karakter van die combinatie weg.

Dan de gitaar, als je die solo opneemt zet je vaak nog een mic een aantal meter van de amp vandaan. Maar je wilt alles in 1 keer dus dat kan niet. Dan nog doe je er beter aan om 1 mic naar de conus te laten wijzen en 1 mic in een hoek van 45 graden naar de rand van de speaker, ook dit weer om de klankkleuring en interactie tussen instrument en amp het beste uit te laten komen.

Zo, heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.
 
het grote nadeel daarbij voor ons is dat we dan niet weten of we de sfeer van onze muziek nog kunnen vastleggen als we niet met z'n allen tegelijk spelen.

Je zegt het zelf: je WEET niet of je de sfeer kunt vastleggen, maar je hebt het niet geprobeerd.. ik zou zeggen... experimenteer. En het zijn alleen de drums die je los doet. Ik denk dat je voor die sfeer niet te krampachtig moet denken. Goed spelen is goed spelen, en goede sfeer is goede sfeer.
Misschien is het voor de bandleden zelfs iets prettiger spelen als ze weten dat 1 foutje dan niet meteen de hele opname verspest, maar slechts de partijen die op dat moment gespeeld worden.
 
Aanvullend op de bovenstaande reacties, zou je ook kunnen kijken als je een monitor mix maakt voor degene die in spelen of je een kanaal kan gebruiken waarop de zangeres als guide mee zingt, zonder dat je die opneemt. Dan kan ze toch bepaalde que's aangeven en het bevordert de sfeer en intensie.

Wij hebben voor onze laatste plaat de bas en drums in de studio opgenomen en de rest (3x gitaar, vox en synth) als guide mee gespeeld voor de sfeer en later deze gedubt en het resultaat was erg bevredigend omdat het wel bleef leven doordat de drums en bas reageerde op de rest van de band en visa versa.

Oude jazz platen werden vaak met 1 of 2 mics opgenomen in een ruimte met mooie akoestiek, dus misschien een idee om een ambience mic te plaatsen in de ruimte die alles oppikt die je er zachtjes bij kan schuiven voor de sfeer/ambience. Je kan dit ook later doen door de mix in de ruimte over speakers te laten lopen en deze weer op te nemen met een ruimtelijk geplaatste mic.

En toch nog ff over de vocal mic. Die senheisser is een live mic en ik ken hem persoonlijk niet, maar als je toch geld gaat
uitgeven om spullen te huren zou ik voor een Neumann U87 o.i.d. gaan. Je hoort gewoon dat het beter klinkt. Dat is mijn ervaring. Iig succes met opnemen en onthoud Studio is fun!

Groet v/d Naut
 
Recorderman Setup

Recorderman Setup

Wat betreft het opnemen van drums wil ik adviseren om eens te kijken naar de "Recorderman Setup". Deze opstelling wordt gebruikt bij het opnemen van drums en is genoemd naar de gebruiker die deze opstelling heeft geïntroduceerd op een internetforum . De producer Glyn Johns (o.a. The Who) heeft in de jaren zeventig ook dergelijke methoden gebruikt.
Er worden twee microfoons gebruikt, bij voorkeur een “matched pair” condensators, om het totaalgeluid van een drumstel te registreren. Waar het bij deze opstelling om draait is dat de kickdrum en met name de snaredrum goed in fase worden opgenomen en dat deze midden in het stereobeeld geplaatst worden.

De te volgen stappen zijn als volgt:

1: Zet twee drumstokken vanaf het midden van de snaredrum (op het vel) opelkaar recht omhoog. Plaats op het punt waar de tweede drumstok eindigt de eerste microfoon en richt deze naar beneden richting de snaredrum.

2: Pak een touw of microfoonkabel en ga op de drumkruk zitten. Klem het touw tussen de bassdrum-pedaal en leid het vervolgens naar de microfoon boven de snare. Hou het touw hier met je rechterhand tegen de microfoon. Vervolgens leid je het touw vanaf de microfoon naar het midden van het snarevel en hou het daar met je linkerhand.

3: Haal nu, nog zittend op de drumkruk, het touw bij de microfoon naar / over je rechterschouder. Plaats hier de tweede microfoon en richt deze naar eigen inzicht (toms, ride, cymbals, etc).

Nu is de afstand van de snaredrum naar elk van de twee microfoons gelijk en ook de afstand van de kickdrum naar elk van de twee microfoons is gelijk. Tenslotte is het nog mogelijk om een microfoon voor de drumkit te plaatsen om zo de kickdrum nog duidelijker krijgen.

Hoop dat je er wat aan hebt!
 
Laat het professioneel mixen

Laat het professioneel mixen

Ik vind het echt een super-idee om veel tijd te steken in het zelf opnemen van de band, i.p.v. een professionele studio. Er is geen tijdsdruk en je hebt mogelijkheden om te experimenteren, afhankelijk van het geduld van je band!

Echter, ik zou je adviseren om het mixen wel aan een ervaren mixing engineer over te laten.
Mixen is een vak en als je dat nog nooit hebt gedaan zul je bijna alle beginnersfouten maken die er zijn en zal je eindmix nooit zo goed zijn als je had gewenst.

Ik draai al jaren een ProTools gebaseerde studio in de omgeving van Rotjeknor en ik krijg steeds meer aanvragen van thuis-tapers om hun multitracks te mixen.
Belangrijk is dan om te weten hoe het zo comfortabel mogelijk moet worden aangeleverd.

- Om alle misverstanden te voorkomen kun je er voor zorgen dat alle tracks eenzelfde startpunt hebben. Zodra die losse tracks dan in PT worden geimporteerd, heb je nooit problemen met verschoven tracks.
- Ook is het goed om bij het begin een vaste bitrate en sample frekwentie en extensie (wav of aiff) aan te houden, om alles zo consequent mogelijk te houden.
- Neem zo veel mogelijk op, maar gooi wel alles weg waarvan je zeker weet dat je het niet gaat gebruiken, anders worden je audiomappen enorm groot.
- Maak tijdens de opnames regelmatig backups en hou een goede administratie bij, om er zeker van te zijn dat alleen de juiste takes uiteindelijk voor de mix worden gebruikt.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: concentreer je vooral op de werksfeer, want als iets goed gespeeld is en het klinkt beroerd, is het nog altijd goed gespeeld en dus om aan te horen!
Iets wat slecht of gestressed gespeeld is maar heeeel goed klinkt, blijft slecht....

Succes!!
 
Bedankt voor alles reacties tot zover, er zitten veel bruikbare tips tussen.

Het is voor ons overigens geen prestigeproject, maar gewoon een manier om eens wat betere opnames te maken dan minidisc op de PA inpluggen tijdens een optreden. Dat geldt ook een beetje voor het afmixen... ik wil geen 100% perfecte studiomix maken, dat kan ik ook niet, maar ik kom een heel eind (ik heb vrij veel ervaring met multitracking en afmixen van m'n eigen producties, en bovendien doe je zelf geen ervaring op met live opnames als je het laat afmixen in een studio). De nadruk ligt overigens op de opnames, het afmixen is stap 2, ik wil eerst zien dat we goeie opnames kunnen maken, en dan zien we daarna wel weer verder. Ons speelplezier staat voorop!

Nautic3l: ik ga idd proberen een goeie condensator mic te huren voor de zang; maar in het ergste geval gewoon roeien met de riemen die we hebben, en de mic die de zangeres heeft is tot zover een prima mic. Overigens is het idd een idee om haar gewoon alleen als que te laten meezingen, en later opnieuw opnemen. Dan hebben we een spoor extra voor de snare.


Meer tips zijn overigens nog steeds welkom! Of misschien heb je interessante ervaringen/facts van je eigen bandopnames die bij ons misschien van pas zouden komen....
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Tactic
Je zegt het zelf: je WEET niet of je de sfeer kunt vastleggen, maar je hebt het niet geprobeerd.. ik zou zeggen... experimenteer. En het zijn alleen de drums die je los doet. Ik denk dat je voor die sfeer niet te krampachtig moet denken. Goed spelen is goed spelen, en goede sfeer is goede sfeer.
Misschien is het voor de bandleden zelfs iets prettiger spelen als ze weten dat 1 foutje dan niet meteen de hele opname verspest, maar slechts de partijen die op dat moment gespeeld worden.

en toch kan er in een one take opname een bepaalde sfeer/chemie ontstaan wat je niet voor elkaar krijgt door los (in het tijdsbeeld) van elkaar op te nemen .
het vervelende is , je kan je vinger er niet precies op leggen .
in onze laatste opnames hebben we geprobeerd alles live te doen , met steeds het criteria dat de drums en bass foutloos gaan , maar het liefst alles in one take
de partijen waar dan nog foutjes in zitten proberen recht te trekken of desnoods toch over te spelen .
met deze methode heb je natuurlijk wel weer genoeg ingangen nodig .
 
Back
Top