Beetje simpele tip, maar wel effectief denk ik.
Toen ik net begon met drums opnemen had ik heel weinig (goede) MIC's.. om dat probleem te overkomen speelde ik gewoon eerst de kick track in, dan de snare track, enz. afhankelijk wat ik ging doen (sequenced drums / live drums) nam ik losse opnames op of speelde ik de track in.
De opname maakte ik zo lang als mogelijk, tot je vrijwel niet meer hoort dat er wordt gelooped (en dat is al snel, na 8 maten vind ik het heel knap als je het hoort)
Zo had ik alles geisoleerd, kon ik maximaal ploeteren per drum-onderdeel om het juiste geluid te krijgen.
Nadeel, natuurlijk, de groove/feel van het spelen op complete drumset heb je niet, dat kan ook in je voordeel werken als je geen drummer bent.
Voordeel dus, als je geen drummer bent, kan je maximaal je best doen per onderdeel. omdat je geisoleerde opnames heb kan je nog aardig wat eraan sleutelen achteraf. Bijkomend voordeel, je leert zo goed de verschillende drumonderdelen te onderscheiden en hoe grooves in elkaar passen.. omdat je zo per onderdeel bezig bent.
Je zal er dan bij deze manier wel rekening mee moeten houden, dat er geen situaties ontstaan die onspeelbaar zijn alsin handen-tekort.. al zal je ook hier behoorlijk drum-onderlegd zijn als je dat kan horen
Ik had 3 mics, 2 voor direct en 1 room. Voor de kick een Heil PR-40 en voor snare een SM57 en room een rode NT2a. De Heil is volgens mij nie zo heel bekend, zoek 'm maar eens op.. super vlak frequentie-response voor heerlijk vol laag, sommigen prefereren deze boven de grensvlak MIc's en de Beta's vanwege deze response. Ik heb geen ervaring/referentie met andere kick mic's maar weet wel hoe laag deze gaat.. helaas niet al te goedkoop voor een dynamische mic, en 2e hands zie ik hem zelden.