Beginnersvraagje MIDI (I'm sorry)

biosatellites

Nieuwkomer
Lid sinds
12 november 2008
Berichten
5
Hallo,

allereerst mijn excuses dat ik met een beginnersvraag hier kom aankloppen, maar vind niet direct het geschikte antwoord op mijn vraag op het net. Ik ben nog nieuw in het wereldje van MIDI. Ik gebruik reeds verschillende jaren FL Studio, maar wegens belangstelling en bewondering voor hardware heb ik mij de voorbije maanden een aantal toestellen aangeschaft.

Nu is mijn vraag hoe ik de geluiden van mijn keyboards & drumcomputer kan verwerken in FL Studio. Het lukt mij om via een keyboard data te versturen naar het programma (bijvoorbeeld noten inspelen) waarbij dan de audio wordt verzorgd door vb. een VST Plugin. De geluiden van het keyboard krijg ik echter niet te horen in het programma.

MIDI is enkel versturen en ontvangen van data lees ik overal. Moet ik dan een soort van audio interface aanschaffen en deze aansluiten op de laptop en keyboard/drumcomputer?

Ik hoop snel een antwoord te ontvangen zodat ik met mij TR-505 en keyboardtjes wat muziek kan maken op de laptop :)

Thanks for your time!

Groeten,
Tom
 
Nou ik vind je vraag niet zo dom maar idd als je de geluiden"goed"wilt kunnen vastleggen binnen FL dan is een extern USB geluidskaartje zeker geen gek idee.
Ze zijn er te vinden in prijzen van enkele tientjes tot honderden euro's.
Ik zelf heb ooit de Audiogram aan geschaft omdat opnemen via de interne laptopkaart vaak veel ruis en geknetter kende.
Ondanks ASIO4ALL driver erop toegepast.
Ik was voor 90 euro klaar en gebruik het ding eigenlijk overal voor en begint na 4 jaar nu wel wat kraakjes te vertonen via de potmeters maar ja gebruik hem elke dag wel.
De 3 versie welke ik heb heeft een MIC en een Line in ingang welke je beide in sterkte kan regelen.
En dankzij deze eenvoudige kaart werden mijn muziekproducties ook wat mooier van kwaliteit.
Je zou eens bij Bax, of Thomann kunnen kijken, ik hoor erg goede dingen over de Focusrite 2.1 versie.
Schijnt voor rond de 130 euro een behoorlijk presterende USB geluidskaartje te zijn.
Die heeft volgens mij 3 ingangen maar zou je even op de site moeten bekijken.

Groetjes en succes;Ramon
 
Je audio naar je computer krijgen kan heel eenvoudig met een micro, of kabeltje naar je computer. Maar je wil al snel beter geluidskwaliteit, meer ingangen, minder latency (vertraging) en dan spreken we inderdaad over een audio interface.
Midi is enkel noten data. Geen geluid dus. Geluid is een aparte kabel naar je computer, mixer, of whatever.
Ik heb bijvoorbeeld een audio8 geluidskaart van native instruments ( die is voor djs) maar ook de focusrite saffire pro 24
Tel zelf eens hoeveel inputs je wil, denk ook toekomst gericht. Er zijn veel merken audio interfaces, voor alle prijsklasses. Ik denk dat je vanaf 150 a 250 euro een heleboel keuzes hebt, en doe daar 40% af als je 2e hands koopt.
 
Je zou eens bij Bax, of Thomann kunnen kijken, ik hoor erg goede dingen over de Focusrite 2.1 versie.
Schijnt voor rond de 130 euro een behoorlijk presterende USB geluidskaartje te zijn.
http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2
En een (Behringer ofzo) analoog mengpaneeltje op de inputs. Dan kan je elke track apart opnemen.
Een goedkope oplossing als je niet direct een dure interface met veel inputs wil kopen.
 
Ik zou een pro 40 kopen ipv mijn pro24 denk ik. Inputs kom ik al snel te kort.
Ik heb ook een loop functie zodat je je uitgang terug als ingang kan maken. Super functie.
Zo sample je alles, itunes, youtube, je eigen mix, you name it...
Vaak kan je dat ook met kabels maar kost je dan een in en uitgang op je audio interface. Het is maar wat je wil, natuurlijk.
 
Back
Top