Advies gevraagd voor MIDI keyboard

jick

Stamgast
Lid sinds
24 augustus 2010
Berichten
250
Locatie
Zeeland
Hallo allemaal,

Ik heb al heel wat topics doorgebladerd, maar kon niet echt een antwoord vinden op mijn vraag, dus bij deze:

ik ben de afgelopen jaren vooral bezig geweest met hardware synths in mijn bands, ik heb er verschillende versleten en heb nu nog een motif XS8 en een Fantom G6 staan. Ik ben echter van plan binnenkort een Macbook pro aan te schaffen (als het nieuwe model komt) en ik wil er een goed MIDI keyboard bij hebben omdat ik veel gebruik wil gaan maken van o.a. Komplete en FL studio.

Mijn vraag: wat zijn de betere/beste MIDI keyboards die momenteel op de markt zijn? Ik hoor veel goede verhalen van M-Audio, maar zijn er nog meer? Ik wil minimaal 61 toetsen, misschien 76, alhoewel die er volgens mij niet veel zijn. Budget is er wel, dus prijs is wat ondergeschikter. Kwaliteit moet gewoon goed zijn en hoe completer hoe beter (dingen als aftertouch moet ie dus gewoon hebben).

En omdat ik regelmatig gebruik maak van samples: zijn er ook die een pads hebben? Zo niet, dan koop ik er een losse padcontroller bij, bijv Korg PadKontrol of iets dergelijks..

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!!
 
heb nu nog een motif XS8 en een Fantom G6 staan.

Ik wil minimaal 61 toetsen
Kwaliteit moet gewoon goed zijn en hoe completer hoe beter (dingen als aftertouch moet ie dus gewoon hebben).
ook die een pads hebben

Vind je dat dan niet terug in jouw Roland Fantom G6?
 
Oke wat oud draadje, maar de XBoard heb ik ook gehad prima keyboard. Nu in het bezit van een Novation. Wellicht is de Novation 61 SL Mk II iets voor je. Ik vind het echt een super ding met heel veel mogelijkheden, vooral door Automap.

SLmk2-61.jpg
 
Ik begrijp niet waarom je een MIDI keyboard erbij wilt hebben.
Je kunt je Yamaha en Roland toch gewoon gebruiken. Je sluit hem aan via de MIDI (DIN/USB/mLAN), zet hem op local off en rout hem in je DAW naar je gewenste VST instrument, en klaar...... Daar hoef je niets voor aan te schaffen. Behalve misschien een USB of MIDI kabeltje, maar die zul je ook wel gewoon al hebben liggen.

En als je in combi met local off je audio wel aansluit, kun je in je projecten gewoon door elkaar werken met klanken uit je HW synths en VSTi's. Mooier kan niet toch?

Of ik heb je vraag niet goed begrepen misschien?
 
Ik vond mijn eigen opmerking; "midi = midi" wel een intelligente ;-)

Ik bedoel dat niet betweterig; maar je moet je bij midi niet al te veel voorstellen denk ik; het is een protocol uit de jaren '80 en nooit echt heel erg doorontwikkeld.

Ik heb een MC500 van Roland, een oude sequencer uit de jaren '80 en daar kan je bijvoorbeeld net zo goed op quantiseren, net als je in welk andere soft-sequencer op de computer doet......

De resolutie van een sequencer, ik geloof aangeduid in PPQ, zegt als het goed is wel iets over de 'strakheid' van een sequencer.
 
Ik begrijp niet waarom je een MIDI keyboard erbij wilt hebben.
Je kunt je Yamaha en Roland toch gewoon gebruiken. Je sluit hem aan via de MIDI (DIN/USB/mLAN), zet hem op local off en rout hem in je DAW naar je gewenste VST instrument, en klaar...... Daar hoef je niets voor aan te schaffen. Behalve misschien een USB of MIDI kabeltje, maar die zul je ook wel gewoon al hebben liggen.

En als je in combi met local off je audio wel aansluit, kun je in je projecten gewoon door elkaar werken met klanken uit je HW synths en VSTi's. Mooier kan niet toch?

Of ik heb je vraag niet goed begrepen misschien?

Dahmn.. Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.. Goede suggestie, ga ik in ieder geval gewoon eens proberen. Ik weet niet of het uiteindelijk gaat lukken omdat ik wellicht partijen links op mijn roland zou spelen en rechts via een MIDI keyboard, maar dat zie ik later wel.

Als ik er één aanschaf wordt het inderdaad die Novation. Veel goeds over gehoord en volgens mij een erg goede controller. Komt zelfs beter uit de bus in veel reviews dan M-Audio's Axiom Pro..

Thanks allemaal :okdan:
 
Dahmn.. Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.. Goede suggestie, ga ik in ieder geval gewoon eens proberen. Ik weet niet of het uiteindelijk gaat lukken omdat ik wellicht partijen links op mijn roland zou spelen en rechts via een MIDI keyboard, maar dat zie ik later wel.

Als ik er één aanschaf wordt het inderdaad die Novation. Veel goeds over gehoord en volgens mij een erg goede controller. Komt zelfs beter uit de bus in veel reviews dan M-Audio's Axiom Pro..

Thanks allemaal :okdan:

Als je én de Roland én de Yamaha via MIDI (poort maakt niet uit, DIN/USB/mLan) hebt aangesloten kun je bv met de ene hand de Roland spelen (via je DAW gewoon weer naar je Roland gerout) en met de andere de Yamaha, die je dan gerout hebt naar bv een VSTi. Dus als het daarom gaat hoef je niets te kopen. En misschien (waarschijnlijk) sturen de knoppen op je synths ook MIDI uit, dus kun je zelfs je VSTi's ermee controllen/tweaken.

Maar je kunt er natuurlijk ook nog een Novation bij kopen. Alleen mijns inziens hoeft het niet. Behalve dan als je ze idd in de oefenruimte laat staan, dan is zo'n dingetje thuis toch onmisbaar. Keuze is denk ik dus: sjouwen vs geld uitgeven.
 
beste midi klavieren zijn akai MPK's ... dus ik raad je die aan :-) . heb ze destijds allemaal getest. de feeling van de toetsen is het kwalitatiefste bij akai.
 
Back
Top