Modular Beginner

Sikoski

Ingeburgerd
Lid sinds
12 januari 2012
Berichten
52
Hi Guys,

Ik zou graag men eerste DIY modular synth beginnen bouwen. Graag iets in de aard van http://instagram.com/p/eq0J0hux1s/

Ik zou graag een synth bouwen die een brede range aan bass sounds kan bieden en mooie sequenced leads...

Ik heb al wat onderzoek gedaan naar modular en begrijp het concept al tamelijk. Echter heb ik nog geen klaar en duidelijke tutorial/guide gevonden die precies uitlegt wat er absoluut nodig is voor de basis van je Synth.

- Hoe/waar koop/bouw ik een case
- Welke modules zijn een absolute must
- Wat zijn de gangbare merken (naar verluidt is doepfer enorm popular maar niet bepaald de meest aangeprezen wat kwaliteit betreft)
- Welke modules vullen je keuze van sound mooi aan
- etc

Als jullie mij hierin wegwijs zouden willen maken, dat zou fantastisch zijn!

Alvast bedankt!
 
Begin eerst maar eens met bedenken welk formaat. In een notendop;
Ben je een staartdragende vijftiger -> 5U
Ben je een hipster met ADHD -> Euro
Heb je geld teveel danwel ben je beroemd en wil je vooral indruk maken -> Buchla
Ben je een fundamentalist die graag opnieuw het wiel uitvindt -> Serge
Heb je een goeie relatie met je reparateur en houd je van muffe sigarettengeur -> Vintage
 
Bedankt voor de snelle reacties, ik ben al heftig aan het lezen en vergelijken :D


Begin eerst maar eens met bedenken welk formaat. In een notendop;
Ben je een staartdragende vijftiger -> 5U
Ben je een hipster met ADHD -> Euro
Heb je geld teveel danwel ben je beroemd en wil je vooral indruk maken -> Buchla
Ben je een fundamentalist die graag opnieuw het wiel uitvindt -> Serge
Heb je een goeie relatie met je reparateur en houd je van muffe sigarettengeur -> Vintage

Haha! Ik zou mezelf een categoriseren als "Obsessieve Hobbyist die graag opnieuw het wiel uitvindt" :D
 
Doepfer modules zijn echt prima. Ze zien er alleen niet echt spannend uit als je ze vergelijkt met bv MakeNoise of 4M oid.

Maar je zult er bijna niet aan ontkomen Doepfer modules in je systeem te nemen. Zijn vaak erg goedkoop en er is enorm veel keuze. Met name utilitie modules zijn erg fijn van Doepfer. Gewoon handig om er bij te hebben.

Merken die populair zijn zijn:

Make Noise
Intellijel
4M
Synthesis Technology
Analogue Systems
Analogue Solutions
Live Wire
Malekko
Pittsburgh
The Harvest Man
Tiptop Audio
Mutable-Instruments (Gave nieuwkomer...met name Braids)
 
Begin eerst maar eens met bedenken welk formaat. In een notendop;
Ben je een staartdragende vijftiger -> 5U
Ben je een hipster met ADHD -> Euro
Heb je geld teveel danwel ben je beroemd en wil je vooral indruk maken -> Buchla
Ben je een fundamentalist die graag opnieuw het wiel uitvindt -> Serge
Heb je een goeie relatie met je reparateur en houd je van muffe sigarettengeur -> Vintage

Dr. Hanz,

Ik ben nogal aan de Frac en bananen. Waar in het spectrum kunt u mij plaatsen, ben het even kwijt?

BVD Vinnieq
 
Laatst gewijzigd:
welke modules je nogig hebt hangt helemaal af van hoe je wilt werken en wat je ermee wilt doen maar als je een bestaande analoge synth als uitgang neemt heb je toch al snel:
VCO's
VCA's
LFO's
Filter(s)
ADSR's
attenuators
multiples
eventueel midi-cv

uitbreiden met:
noise / s/h
quantizer
meer modulatie
meer filters

en dan:
meer exotische modules

sommige modules zoals de Maths kunnen heel veel maar het is een beetje afhankelijk van je synthese kennis en je natuur/wiskundige inzicht of je daar mee moet beginnen want dergelijke modules kunnen heel complex zijn
of neem een semi modular als uitgangspunt dan heb je ook al een berg!
 
Pittsburgh Synth Block klinkt super en lijkt me ideaal voor beginners :okdan: Vooral omdat het een complete singlevoice is waarvan de onderdelen (VCO, VCA, VCF etc.) ook als losse modules te gebruiken zijn.
 
Dr. Hanz,

Ik ben nogal aan de Frac en bananen. Waar in het spectrum kunt u mij plaatsen, ben het even kwijt?

BVD Vinnieq

Beste heer Q,

Bijzonder interessante case study, dit zgn. "Frac Rack".
Het blijkt hier te gaan om een zeldzame soort, die tot voor kort als uitgestorven werd beschouwd.
Een ludieke speling der natuur, ooit een veelbelovende mutatie in het kader "in het land der blinden..." maar compleet gemarginaliseerd na het intreden van het tijdperk Eurorack.
Wordt weliswaar nog wel eens aangetroffen, maar dan vooral onder verstokte cultisten - 'n soortgelijk verschijnsel als met gebruikers van telefax-apparaten, olielampen en schellak grammofoonspelers.

Over banaanstekkers kan ik kort zijn.
Had onze lieve Heer of zijn incarnatie op aarde genaamd Robert Moog dit bruikbaar danwel noodzakelijk geacht voor muzikale doeleinden, dan was dit natuurlijk wel geschied. Edoch, zie daar! "De multiple" kwam tot ons.
Het archetype banaanstekker leidt sinds dien een zieltogend leven onder fetisjisten van laboratoriumapparatuur met stiekeme neiging tot zelf-electrocutie.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
 
Laatst gewijzigd:
Tiptop-StackcableYell.jpg
 
Geweldige uitvinding ja.
En dan nog eens met geintegreerde aarding, welke banaangebruiker zou daar ooit op zijn gekomen.
Maar ja, die waren waarschijnlijk allemaal te druk met de eeuwige brom uit hun systeem te halen... :D
 
Beste heer Q,

Bijzonder interessante case study, dit zgn. "Frac Rack".
Het blijkt hier te gaan om een zeldzame soort, die tot voor kort als uitgestorven werd beschouwd.
Een ludieke speling der natuur, ooit een veelbelovende mutatie in het kader "in het land der blinden..." maar compleet gemarginaliseerd na het intreden van het tijdperk Eurorack.
Wordt weliswaar nog wel eens aangetroffen, maar dan vooral onder verstokte cultisten - 'n soortgelijk verschijnsel als met gebruikers van telefax-apparaten, olielampen en schellak grammofoonspelers.

Over banaanstekkers kan ik kort zijn.
Had onze lieve Heer of zijn incarnatie op aarde genaamd Robert Moog dit bruikbaar danwel noodzakelijk geacht voor muzikale doeleinden, dan was dit natuurlijk wel geschied. Edoch, zie daar! "De multiple" kwam tot ons.
Het archetype banaanstekker leidt sinds dien een zieltogend leven onder fetisjisten van laboratoriumapparatuur met stiekeme neiging tot zelf-electrocutie.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Toch wel het mooiste stukje poëzie dat ik hier in tijde heb gelezen! Hulde! :-)
 
Pittsburgh Synth Block klinkt super en lijkt me ideaal voor beginners :okdan: Vooral omdat het een complete singlevoice is waarvan de onderdelen (VCO, VCA, VCF etc.) ook als losse modules te gebruiken zijn.

Dit is precies wat ik ga doen. Ik koop een Doepfer diy case kit, haal wat hout bij de gamma, mooi beitsen en gaan!
 
Begin eerst maar eens met bedenken welk formaat. In een notendop;
Ben je een staartdragende vijftiger -> 5U
Ben je een hipster met ADHD -> Euro
Heb je geld teveel danwel ben je beroemd en wil je vooral indruk maken -> Buchla
Ben je een fundamentalist die graag opnieuw het wiel uitvindt -> Serge
Heb je een goeie relatie met je reparateur en houd je van muffe sigarettengeur -> Vintage

Brilliant Hanz. Die kan aan de muur.
 
als je modular DIY zegt, bedoel je zelfbouw.
er zijn heel veel kits en pcb's beschikbaar, check Thonk, Synthcube, 4MS, MFOS, Hexinverter

het is heel leuk om te doen en erg leerzaam.

je begint met een eigen kast bouwen, doepfer diy kit erin

Ik heb gekozen voor een combinatie tussen modules kopen en DIY.
best of both worlds
 
Back
Top