Opname via de PC en hoe krijg ik dan...

Freelander

Ouwe rot
Lid sinds
31 oktober 2011
Berichten
3.152
Locatie
Kop van NH
Beste mensen,

Ik wil toch opnames gaan maken via de PC en overweeg Cubase of Steinberg natuurlijk zijn er nu lezers die denken: Waarom ga je niet .... gebruiken ?)

Het gaat mij niet om de keuze van opname-software om het volgende:

Ik heb een aantal synths die ik ook apart wil kunnen opnemen (en soms dus meerdere tegelijk)

Is het mogelijk om elke muziekbron een aparte ingang te geven (meer sporen opname) dus dan moet ik minimaal zo'n 10-15 stereo inputs hebben... OF

Gebruik ik één enkele input (voor al mijn synths) en als ik er een 2e of 3e bij wil hebben maak ik opnieuw de opname (naast de eerdere die ik heb gemaakt) en kom zo aan de meer-sporen opname ?

Wellicht een zeer voor de hand liggende vraag, maar ik ben nog ruim vóór het tijdperk van de Commodore 64 en ZX-Spectrum.

Hoor graag van jullie
 
Dag Freelander,

Beide opties zijn mogelijk. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat! Persoonlijk gebruik ik beide technieken. Wanneer ik een soloproject maak neem ik 1 voor 1 op. Met een bandje gaat alles gewoon direct mijn geluidskaart in.

Voordeel van dat laatste is dat je direct een sound krijgt die richting eindproduct gaat. Bij 1 voor 1 opnemen moet je, vooral in het begin, nog veel aan je verbeelding overlaten.

(Kleine ps: Cubase is een product van Steinberg ;) )
 
Ik vind het zelf erg prettig om met meerdere inputs tegelijk te werken, vooral als er drumcomputers met meerdere outputs opgenomen moeten worden. Ik werk met een Digi002 van ProTools/Avid, deze heeft 8 analoge inputs, meer kan mijn oude Mac G4 ook niet aan. Zoek eens op MOTU of RME. Hou het vooral simpel anders gaat de lol van het opnameproces er snel af (ik ben van het 4 sporen Tascam cassettebandjes tijdperk). Heb je ook een analoge mixtafel met 4 of 8 bussen?
 
Is het mogelijk om elke muziekbron een aparte ingang te geven (meer sporen opname) dus dan moet ik minimaal zo'n 10-15 stereo inputs hebben... OF
20-30 inputs op een audio interface (evt. met adat expander) is niet goedkoop. Er is ook de tussenoplossing waarbij je een aantal apparaten op een (of meerdere) submixer(s) aansluit.
 
Zoals gezegd, het is maar net wat je wilt.
Als je veel jammed met verschillende apparaten tegelijk, dus dat nog niet alles vast ligt in midi noten e.d., dan is het handig om alles individueel op te nemen op losse tracks, zodat je later het in the box kunt afmixen. Maar, dan moet je wel een flinke IN/OUT audio interface gebruiken.

Ik stond voor ditzelfde dilemma en heb toen gekozen voor de A&H ZedR16, aangezien die 16 kanalen in/uit heeft met analog eq op elk kanaal. Op die manier kan ik ook altijd een analoge mixdown maken vanuit opgenomen tracks, terug via de ZedR16, op individuele tracks, naar de stereo out...
 
Ik heb een aantal synths die ik ook apart wil kunnen opnemen (en soms dus meerdere tegelijk)

Is het mogelijk om elke muziekbron een aparte ingang te geven (meer sporen opname) dus dan moet ik minimaal zo'n 10-15 stereo inputs hebben... OF

Gebruik ik één enkele input (voor al mijn synths) en als ik er een 2e of 3e bij wil hebben maak ik opnieuw de opname (naast de eerdere die ik heb gemaakt) en kom zo aan de meer-sporen opname ?

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar meerdere I/O (inputs/outputs)

Een oplossing waarmee je in 1x klaar zou kunnen zijn is de MOTU 24 I/O PCIe.
Dan heb je een PCIe kaart in je computer (moet je natuurlijk niet met een laptop werken) en een breakout box met 24 ingangen (of dus bv 12 stereo) en 24 uitgangen (in dit geval overbodig).
Er zijn meerdere oplossingen, maar ik zou zeker kijken bij MOTU en ook bij het eerder genoemde RME. Keuze hangt natuurlijk ook mede af van je budget.....
 
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar meerdere I/O (inputs/outputs)

Een oplossing waarmee je in 1x klaar zou kunnen zijn is de MOTU 24 I/O PCIe.
Dan heb je een PCIe kaart in je computer (moet je natuurlijk niet met een laptop werken) en een breakout box met 24 ingangen (of dus bv 12 stereo) en 24 uitgangen (in dit geval overbodig).
Er zijn meerdere oplossingen, maar ik zou zeker kijken bij MOTU en ook bij het eerder genoemde RME. Keuze hangt natuurlijk ook mede af van je budget.....
Nadeel is waarschijnlijk dat je je synths niet meer kan horen als de PC niet aan staat. Wat wel kan met de 2408, neem ik aan?
 
Nadeel is waarschijnlijk dat je je synths niet meer kan horen als de PC niet aan staat. Wat wel kan met de 2408, neem ik aan?

Dat laatste weet ik niet, maar je hebt natuurlijk een punt.

De mooist mogelijke configuratie zou mijns inziens zijn een 32-kanaals mixer met direct outs per kanaal en dan alle synths op de mixer en via de direct outs naar de interface.

Of als alternatief een interface met tenminste 8 ins en dan van de 8 subgroepen van de mixer (die moet hij dus wel hebben) per 8 naar de interface.

Monitorboxen sluit je dan aan op de mixer, en zo kun je én zonder én met PC werken.
 
Dat laatste weet ik niet, maar je hebt natuurlijk een punt.

De mooist mogelijke configuratie zou mijns inziens zijn een 32-kanaals mixer met direct outs per kanaal en dan alle synths op de mixer en via de direct outs naar de interface.

Of als alternatief een interface met tenminste 8 ins en dan van de 8 subgroepen van de mixer (die moet hij dus wel hebben) per 8 naar de interface.

Monitorboxen sluit je dan aan op de mixer, en zo kun je én zonder én met PC werken.
Eigenlijk is dat gewoon een digitale mixer+audio interface in één. Heeft Yamaha er zo geen grote (dure)?

Mijn Edirol M16DX is ook zo. 18 inputs, 6 outs (op 1 stereobus jammer genoeg) + alles stuurt midi over usb uit. Er zitten wel een paar beperkingen op, maar de prijs was er ook naar ;)
 
Eigenlijk is dat gewoon een digitale mixer+audio interface in één. Heeft Yamaha er zo geen grote (dure)?

Mijn Edirol M16DX is ook zo. 18 inputs, 6 outs (op 1 stereobus jammer genoeg) + alles stuurt midi over usb uit. Er zitten wel een paar beperkingen op, maar de prijs was er ook naar ;)

Er zijn tegenwoordig al aardig wat mixers op de markt met een digitale interface:
Presonus StudioLive, Tascams, Allen&Heath Zed, Alesis Multimix, Macky Onyx, Yamaha MG........
Wel goed checken of ze ook wel Multi I/O doorsturen naar de computer, of alleen maar de stereo mix. Daar zitten vaak juist de verschillen.

Er zijn in ieder geval allerlei oplossingen mogelijk.
-direct in een interface
-analoge mixer en dan naar interface
-digitale mixer met directe aansluiting op de computer
-andere varianten?
 
Er zijn in ieder geval allerlei oplossingen mogelijk.
-direct in een interface
-analoge mixer en dan naar interface
-digitale mixer met directe aansluiting op de computer
-andere varianten?
- digitale mixer zonder directe aansluiting op de computer, en dan naar interface

En dan is er nog de (analoge of digitale) meersporen recorder als tussenstap. Ik denk dat die vaak nog gebruikt wordt voor live (concert) opnames.
 
Back
Top