Welke compressor voor modular

pjoris

Ouwe rot
Lid sinds
26 augustus 2008
Berichten
1.160
Ik zoek een compressor om de dynamische range van de modular wat in te tomen voor digitale opname. Ik hoef geen gepomp of gezuig, noch ga ik zang of wat dan ook opnemen. Een beetje opwarmen mag evt wel. Ook niet te duur, maar ook niet te crappy. <500 euro misschien. Wat zouden jullie suggesties zijn? Joris
 
Meningen over de ART pro vla 2 ? Vind het wat vreemd dat het (ook) een pre-amp is. Iets vergelijkbaars zonder pre-amp ?
 
...maar buizen zijn traag.

Oude Drawmer is altijd waar voor je geld. Ik zweer erbij op een master bus. Dan kan ie een modular ook wel aan denk ik zo.
 
Hangt een beetje af wat de TS doet met zijn modular. Ik maak vaak zeer dynamische en scherpe pulsen en tikken en daar hebben veel compressors moeite mee.

Maar Drawmer compressors zijn wel top. Weet alleen niet of je onder de €500,- kunt slagen.

Das waar. Een modular zal wat minder betrouwbaar zijn dan de gemiddelde dance plaat :engel:
 
Het gaat inderdaad om hoge pieken opvangen - is vrijwel onmogelijk om alles in toom te houden. De Serge heeft m.i. nog een veel groter dynamisch bereik dan wat ik met eurorack had. Probleem is wat dat ik niet goed weet wat te moeten horen. Ik zou ook wel graag iets hebben waar ik gewoon unbalanced jacks van de modular in kan prikken. Dat schijnt de drawmers uit te sluiten ...

Misschien gewoon zo'n FMR audio RNC1773 bestellen voor 177,- bij thomann kan ik me nu ook geen buil aan vallen. Misschien moet ik dan ook eens zo'n art proberen voor opwarmen en tragere sounds en wat leren met beide om te gaan. Heb ik voor 305 euro binnen van ebay. Lijkt me wat onzin om nu 1000 euro uit te geven als ik niet weet naar wat ik moet luisteren ...

Op tweedehands in be staat ook een Oram Sonicomp 2 - met vraagprijs van 1500 en bieden vanaf 500,- voor wat het waard is. Is dat iets als ik die pakweg voor rond de 800 zou vast krijgen ?
 
Laatst gewijzigd:
Als het gaat om compressors moet je kijken naar de klank. De ene heeft een hype in het hoog de andere weer in het laag, de andere heeft weer een beetje over het geheel. Zoek die bij je past. meestal zijn buizen meer een hoog type (niet altijd) en krijg je knisperend hoog. Andere types weer laag. ik kan je geen raad geven wat jij wil. alleen door te luisteren weet je het. buizen zijn ook meestal erg gekleurd en dat is wat je niet wil lees ik.
 
Als het gaat om compressors moet je kijken naar de klank. De ene heeft een hype in het hoog de andere weer in het laag, de andere heeft weer een beetje over het geheel. Zoek die bij je past. meestal zijn buizen meer een hoog type (niet altijd) en krijg je knisperend hoog. Andere types weer laag. ik kan je geen raad geven wat jij wil. alleen door te luisteren weet je het. buizen zijn ook meestal erg gekleurd en dat is wat je niet wil lees ik.

wat bedoel je met hoge en lage types buizen?
hier staat een drip / UA 175b compressor, en die is nogal transparant. er zijn zat buizencompressors die nauwelijks kleuren.
timing en compressiecurves zijn wel belangrijker voor synth geluiden: als je staccato sequences gaat spelen dan kan de compressor hier hoorbaar op reageren en dat is misschien iets dat je niet wilt. De RNC heb ik gehad, net als de ART. De RNC klinkt iets helderder / dunner. je kan ze ook alletwee bestellen, zelf zou ik hiervoor eerder de ART aanschaffen.
 
Ja, ik kan natuurlijk ook een compressor patchen en/of zorgen dat ik geen compressor/limiter nodig heb. Soit, ik heb de RNC besteld voor gebruik als limiter en evt wat verder te exploreren. Ik heb nog wel wat andere ideetjes. Misschien dat ik de ART ook wel ooit eens probeer.
 
Mijn plan is een keer m'n Fenix-XL rechtstreeks op een mastermachine Telefunken M5, M15A of een andere mastermachine door tapesaturatie compressed tie ook.
 
Back
Top