Probleem: hardware FX in DAW omgeving??

Missing Links

Ouwe rot
Lid sinds
6 juli 2004
Berichten
523
Locatie
Amsterdam
Dillema:

Mijn setup is als volgt:

- Mijn synths, drums, samplers etc. gaan een mackie 1604 in.
- De main out van de mackie is aangesloten op input 1/2 van een MOTU 828 MKII
- De monitors zijn aangesloten op de main out van de Motu.
- evt. zang, gitaar etc. opnamen gaan rechtstreeks vanuit de microfroon de preamp van de motu in.

Tijdens het maken van een track neem ik dus in principe niets op. Ik 'schrijf' de hele track als midi (+ evt. 'live-opnamen') en later, door de kanalen op mijn mixer te solo-en, neem ik de audio outputs van mijn synths kanaal voor kanaal op (evt. door een DBX compressor). Tot zover niets geks.

Voor mijn FX gebruikte ik altijd plugins. Maar omdat ik niet meer wil hoeven nadenken over processorbelasting, en het ook wel lekker vind om dingen 'onder een knop' te hebben, heb ik een TC electronic M300 en een Lexicon MPX500 gekocht. De lexicon voor de reverbs, en de TC voor andere FX en een evt. extra reverb. Nou heb ik ze als volgt aangesloten:

- motu output 3/4 --> lexicon input L/R
- motu output 5/6 --> tc input L/R
- lexicon output L/R --> motu input 3/4
- tc output L/R --> motu input 5/6

Als ik aan het mixen ben, gaan alles perfect. Ik assign een motu output aan mijn aux-bussen in Digital performer en kan gewoon send/returnen zoals dat op een analoge desk ook gaat. Vanwege de zero-latency monitoring opties van de 828, klinkt dat als een klok.

Maar nu het probleem:

1. als ik ga opnemen, is er dus WEL latency. Is hier iets aan te doen???? Alle tracks handmatig een stukje naar voren schuiven?? het return-kanaal gewoon opnemen en later handmatig terugschuiven?? Maarja, dan zit alles op 1 return kanaal (zie vraag twee). Bovendien is het allemaal vrij omslachtig. Ik zoek eigenlijk een soort van hardware latency compensation, maarja dat bestaat geloof ik niet. Hoe doen jullie dit?

2. De hele return-brij komt dus op maar 2 stereo inputs binnen. alle reverbs bij elkaar kan ik me nog wel voorstellen, maar als ik dual-mono instellingen gebruik, is het dus echt een brij. Voor het oor maakt dit niets uit, immers een analoge desk werkt hetzelfde. Maar als ik ga tracken, zou ik het toch wel fijn vinden om alle returns op aparte sporen te hebben? Maarja, dat zit je dus met een beetje omslachtig latency schuiven. En bovendien moet je je track verschrikkelijk vaak afspelen om alles weer op te nemen. Of zit ik te zeuren en is dit een luxe probleem??? Is het helemaal niet nodig om je returns apart te tracken?? Nogmaals de vraag: hoe doen jullie dit??

Bedankt!!
 
je moet denk ik een plug laden die het geheel compenseert .. je hebt namelijk zelf een externe aux bus gemaakt ipv het programma het zelf laten doen .. heb geen verstand van preformer maar logic moet dit gewoon makkelijk kunnen en heeft er een aparte i/o plugin voor ..

denk dat je het in die hoek moet zoeken .. die plug compenseert namelijk meerderes latency's als ik heb signaal path indenk .. wat je met een zelf 'gemaakte' i/o niet kan regelen als ik het goed heb ..

succes !
 
In Cubase SX 3 heb je hardware integration...dus ook latency compensation voor hardware...

Welke software gebruik je ?
 
Origineel geplaatst door dione
In Cubase SX 3 heb je hardware integration...dus ook latency compensation voor hardware...

Welke software gebruik je ?

performer zoals in de tekst staat ..
 
Ik gebruik digital performer 4.5 en daar werkt het zo:

de software maakt geen onderscheid tussen hardware of software i/o, tussen aux sends of subgroepen etc. je kan PER input of output kiezen, waar die vandaan komt of waar het signaal eruit gaat. Dat kan een fysieke hardware i/o zijn of een virtuele 'bus'. En software FX kan je eigenlijk alleen als insert instellen.

Dus zo:
Per kanaal heb je 2 aux-senx achtige knoppen, waarbij je een output kan kiezen. Voor software FX kies je dan bijv 'Bus 1-2' en dan maak je een nieuw kanaal aan, met 'Bus 1-2' als INPUT en het betreffende effect als insert. Ik kies nu dus niet 'Bus 1-2', maar 'Output 3-4' als routing, wat betekend dat als ik de send-pot opendraai, een deel van het signaal weer door mijn motu naar buiten gaat. Naar de hardware FX dus. Vervolgens maak ik een nieuw kanaal aan, met 'Input 3-4' als input, om het bewerkte signaal weer op te nemen. Maar er is logischerwijs dus een kleine vertraging tussen het natte kanaal en het droge bronkanaal.

ter verduidelijking: een subgroep maak je dus ook bijv als volgt: je kiest bij bijv. al je drums als output niet 'Main Out 1-2', maar bijvoorbeeld weer die 'Bus 1-2' (of 3-4, 5-6 etc.). Daarna maak je een nieuw kanaal aan, met als input de betreffende bus (1-2, 3-4 etc.) en dat kanaal krijgt als output Main Out 1-2.

het lijkt ff lastig, maar de mogelijkheden zijn zo in principe eindeloos. Alleen als je het signaal uit en weer in de motu laat gaan, zit je met die latency.
 
dat snappen we missing maar zo ga je nooit de latency eruit halen .. lijkt mij dan ... zoek gewoon eens naar zo'n plugin of hoe performer dit oplost .. de host moet namelijk truken uit halen om alles weer in sync te laten lopen .. door simpel een aux naar een output te verwijzen gaat dat mijn inziens niet lukken
 
performer lost dit dus niet op, dat is het probleem...

wat ik zou moeten doen, is de latency van mijn beide fx moeten meten en dan inderdaad een 'kunstmatige' latency-plugin op mijn droge audio tracks zetten. Maar dit lijkt me nogal een omslachtige en onnauwkeurige oplossing. Bovendien: bestaat zo'n plugin?
 
Origineel geplaatst door MadR
performer zoals in de tekst staat ..

sorry...niet gezien...
 
Origineel geplaatst door Missing Links
performer lost dit dus niet op, dat is het probleem...

wat ik zou moeten doen, is de latency van mijn beide fx moeten meten en dan inderdaad een 'kunstmatige' latency-plugin op mijn droge audio tracks zetten. Maar dit lijkt me nogal een omslachtige en onnauwkeurige oplossing. Bovendien: bestaat zo'n plugin?

http://www.voxengo.com/product/audiodelay/
 
Origineel geplaatst door Missing Links
ik kan die link niet openen...

aangepast alleen site is effe plat .. zie link !
 
Origineel geplaatst door MadR
volgens mij heb je een gratis van analog x .. alleen dacht ik niet dat ie ook op osx werkt

die is ook gratis...;)
 
Re: Probleem: hardware FX in DAW omgeving??

Maar nu het probleem:

1. als ik ga opnemen, is er dus WEL latency. Is hier iets aan te doen???? Alle tracks handmatig een stukje naar voren schuiven?? het return-kanaal gewoon opnemen en later handmatig terugschuiven?? Maarja, dan zit alles op 1 return kanaal (zie vraag twee). Bovendien is het allemaal vrij omslachtig. Ik zoek eigenlijk een soort van hardware latency compensation, maarja dat bestaat geloof ik niet. Hoe doen jullie dit?

Probeer voor de zekerheid eens of "ASIO direct mode" aanstaat?
Dit is bij mijn MOTU en mijn sequencer het verschil tussen wèl latency (10 ms, ruwweg) en géén latency (1 ms interne latency van de MOTU).

2. De hele return-brij komt dus op maar 2 stereo inputs binnen. alle reverbs bij elkaar kan ik me nog wel voorstellen, maar als ik dual-mono instellingen gebruik, is het dus echt een brij. Voor het oor maakt dit niets uit, immers een analoge desk werkt hetzelfde. Maar als ik ga tracken, zou ik het toch wel fijn vinden om alle returns op aparte sporen te hebben? Maarja, dat zit je dus met een beetje omslachtig latency schuiven. En bovendien moet je je track verschrikkelijk vaak afspelen om alles weer op te nemen. Of zit ik te zeuren en is dit een luxe probleem??? Is het helemaal niet nodig om je returns apart te tracken?? Nogmaals de vraag: hoe doen jullie dit??[/B]

Emmm... zonder dat ik je hele verhaal snap; je bent op de hoogte van de MOTU Mix-device (één van de software inputs van je MOTU) waarmee je de hele downmix kan horen/opnemen op 2 sporen?
 
uhmm... asio heb ik niet zoveel mee te maken toch?? Ik draai osx.

Ik ken inderdaad het verschil, bij de 'input monitoring' settings, tussen 'direct hardware playthrough' en via software. Inderdaad zorgt dat ervoor dat je geen latency hoort bij het opnemen.

Maar het gaat me ook niet om de interne latency van de motu, maar om de tijd die het duurt voor een signaal om uit de computer, door de motu, naar de FX, weer terug naar de motu en de computer in te gaan. Dat levert ongeveer 10ms latency op, wat betekent dat als je met dry/wet signalen werkt, je een ongewest flam/flanger effect krijgt.

MAAAR....


vertels een over die mixbus??? die kennik niet. (oh jee, ik voel een RTFM aankomen). Wat ik nu altijd doe is binnen DP voor 'bounce to disk' kiezen. Maar dat is dus onhandig. Als ik inderdaad het signaal 'zoals ik het over mijn monitors hoor' zou kunnen opnemen (als ware het een opname op een tapedeck vanuit de main outs van de motu), dan ben ik van het probleem af!
 
Origineel geplaatst door Missing Links
uhmm... asio heb ik niet zoveel mee te maken toch?? Ik draai osx.

... ik niet... :D (wellicht zal het anders zijn op mac, qua parameter namen...)

Ik ken inderdaad het verschil, bij de 'input monitoring' settings, tussen 'direct hardware playthrough' en via software. Inderdaad zorgt dat ervoor dat je geen latency hoort bij het opnemen.

Maar het gaat me ook niet om de interne latency van de motu, maar om de tijd die het duurt voor een signaal om uit de computer, door de motu, naar de FX, weer terug naar de motu en de computer in te gaan. Dat levert ongeveer 10ms latency op, wat betekent dat als je met dry/wet signalen werkt, je een ongewest flam/flanger effect krijgt.

Ja, het is òf 'direct hardware playthrough' (lijkt me hetzelfde als ASIO direct mode) òf plugin effecten.
Wat je kan doen is 'droog' recorden met direct playthrough en dan pas later de plugins activeren.

MAAAR....

vertels een over die mixbus??? die kennik niet. (oh jee, ik voel een RTFM aankomen). [/B]

RTFM! :duivels:
Maar serieus... staat ook op de site: http://www.motu.com/products/motuaudio/828/cuemixdsp.html

Bounce BackA new "CueMix Bounce Back" feature lets you route one of the four CueMix DSP mixes back to the computer. This allows you to record, for example, your entire mix - including monitored inputs - back into the computer.

Wat ik vaak doe is een complete mixdown opnieuw recorden, en dan als enige input de Mix In device.
Het resulterende wavje is vervolgens je eindresultaat.
Op deze manier krijg je een keurige 2-track opname, zonder gepruts met renderen (dat op mijn sequencer wel eens voor problemen zorgde).
 
Back
Top