Midi keyboard, iPad, audiointerface en Ableton

Mitico

Ingeburgerd
Lid sinds
25 december 2012
Berichten
27
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd maar kom er niet uit, en hoop dat er iemand op dit forum me verder kan helpen...

Mijn setup:

- laptop met externe USB audio interface (Focusrite Scarlett 18i1 met midi IN en midi OUT)
- Evolution MK-249C2 midi keyboard (met alleen midi OUT) via USB op mijn laptop aangesloten
- iPad 3 met iRig midi (met midi IN, midi OUT en midi THRU)
- DAW Ableton Live

Ik gebruik eigenlijk alleen maar softsynths, en wat ik graag zou willen is eigenlijk met het midi keyboard bijvoorbeeld de Korg iPolysix bedienen, te recorden in Ableton, en uiteraard ook weer af kunnen spelen in Ableton.

Ik zit gigantisch te stoeien met de aansluitingen en heb het nu als volgt:

- midi OUT van keyboard naar de midi IN van de audio interface
- midi OUT van de audio interface naar de midi IN van de iRig

Ergens heb ik het idee dat ik iets vergeet of iets niet helemaal juist doe, en hoop dat er iemand op het forum is die mij in de goede richting kan brengen.

Alvast bedankt voor de hulp! :halleluja
 
Ja, maar ofwel gaat het via USB ofwel via midi out, de modes sluiten elkaar uit, ik heb hier nog een ouwe mk461c
Begrijp ik hieruit goed, dat het dus onnodig is om zowel de USB als de midi OUT aan te sluiten?

De Evolution zit via USB omdat deze USB powered is, maakt het dan nog iets uit welke van de twee het meest optimaal is? Of zoals T-CM11 aangeeft, welke je zelf het makkelijkste op wil offeren?

/edit offtopic
Mooi aantal berichten witteredink :-)
 
Hoe heb je de audio van de Ipad aangesloten ?

En je moet ook nog softwarematig routen van je laptop, dus je geluidskaart, naar de irig van je ipad via Ableton.
Dus je moet Ableton laten weten dat die midi out moet zenden naar je ipad via Irig.
En je moet de audio van de ipolysix op je ipad ook nog naar je geluidskaart zien te krijgen dat stuk mis ik namelijk nog in je verhaal.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe heb je de audio van de Ipad aangesloten ?

En je moet ook nog softwarematig routen van je laptop, dus je geluidskaart, naar de irig van je ipad via Ableton.
Dus je moet Ableton laten weten dat die midi out moet zenden naar je ipad via Irig.
En je moet de audio van de ipolysix op je ipad ook nog naar je geluidskaart zien te krijgen dat stuk mis ik namelijk nog in je verhaal.

Dat stukje had ik inderdaad niet aangegeven, maar werkt wel (via mini jack naar jack en die zitten aangesloten op de geluidskaart). Bij het aanslaan van het keyboard op de iPad hoor ik dus ook wel geluid.

Ik heb het nu zo aangesloten:

- midi keyboard via USB naar laptop
- irig midi out naar midi in op geluidskaart
- irig midi in naar midi in out geluidskaart
- geluidskaart via USB naar laptop

Deze instellingen gedaan in Ableton



Uploaded with ImageShack.us

Als ik nu op mijn midikeyboard een toets aansla, zie ik dat Ableton signaal binnenkrijgt, dat is dus goed. Als ik op de iPad een toets aansla dan kan ik een VST aansturen, ook dat werkt (krijg alleen wel het geluid mee van in dit geval de Animoog, maar dat probleem los ik later wel weer op). Maar nu wil ik met mijn midikeyboard de Animoog bespelen, en dat krijg ik niet aan de gang...

Als ik een midifile afspeel in Ableton zie ik ook wel dat de irig een signaal binnenkrijgt, maar ik krijg geen geluid uit de iOS synth... :erm:

Eigenlijk wil ik de iPad als een soort module kunnen gebruiken

EDIT

Ik ben weer een stukje verder gekomen. Als ik nu een miditrack aanmaak in Ableton, dan kan ik de iPad met Animoog gebruiken als keyboard. Dit neemt hij ook netjes op in de sequencer. Als ik vervolgens wil afspelen krijgt de irig wel een signaal binnen via de midi in, maar hoor ik het ingespeelde niet terug.....
 
Laatst gewijzigd:
EDIT 2

Working! Rommelen, rommelen, rommelen, en ineens zie ik in Ableton een klein i/o knopje! Daar zie ik ook de functie MIDI to, en voila, daar kon ik de geluidskaart selecteren en komt er nu ook geluid uit...

Me happy!! :okdan:
 
Als ik een midifile afspeel in Ableton zie ik ook wel dat de irig een signaal binnenkrijgt, maar ik krijg geen geluid uit de iOS synth... :erm:

Eigenlijk wil ik de iPad als een soort module kunnen gebruiken

EDIT

Ik ben weer een stukje verder gekomen. Als ik nu een miditrack aanmaak in Ableton, dan kan ik de iPad met Animoog gebruiken als keyboard. Dit neemt hij ook netjes op in de sequencer. Als ik vervolgens wil afspelen krijgt de irig wel een signaal binnen via de midi in, maar hoor ik het ingespeelde niet terug.....
In Animoog op het settings scherm de iRig als Midi input instellen.
 
In Animoog op het settings scherm de iRig als Midi input instellen.

Bedankt voor je reactie, die instelling had ik al zo staan, het "probleem" zat hem in Ableton, en het toewijzen aan de juiste output (dit had je ook al opgemerkt).

Ben nu zelfs weer een stapje verder, en het wordt steeds leuker! Kan nu de X/Y pad als controller gebruiken voor alle effecten en VST's in Ableton. Er gaat weer een wereld voor me open, ongekende mogelijkheden met deze app, en de sound is ook nog eens oké!
 
Oké dan, helaas niet gratis, maar zeker wel de moeite waard om eens te onderzoeken. Heb je nog meer tips? :okdan::halleluja
 
Oké dan, helaas niet gratis, maar zeker wel de moeite waard om eens te onderzoeken. Heb je nog meer tips? :okdan::halleluja
Wel gratis, maar je kan optionele in-app aankopen doen. De pro versie heeft die standaard.
Edit: je hebt gelijk! (ik heb die gehad toen het eens een week gratis was)
Edit2: het was toen ook niet gratis, maar €0.89 :D
 
Of je kan je eigen dingen maken in TouchOSC (goedkoop):
http://hexler.net/software/touchosc
Of Lemur (duur, maar heel uitgebreid):
http://liine.net/en/products/lemur/

En zo zijn er nog ;)

Bedankt voor de tips, ik ga zeker eens goed kijken naar Lemur. Ik was voornemens om de Ableton Push hardware controller te kopen, maar ik geloof dat ik met Lemur een stuk voordeliger uit ben, en dat de mogelijkheden ook prima zijn! Daar gaat weer een zee van vrije tijd in zitten...lol
 
Een heel stuk voordeliger! Maar als geld en plaats geen probleem waren, dan zou ik toch liever ook Push erbij hebben (en moest ik met Ableton werken natuurlijk :D ).

Mijn idee! Heb zojuist Lemur aangeschaft, ga er eens lekker mee aan de slag! :dj:
 
Back
Top