MPC getrackt

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
ik ben er eens voor gaan zitten en heb een nummer uit de MPC spoor voor spoor in Ableton overgezet en vervolgens een nieuwe mix gemaakt met effecten en zo.
Juno 6, DX7 en MPC1000 met drumsamples (909, 505 en 707)

 
Een erg lekkere track met wat 90s nostalgie. Intro is ook geslaagd, zou je bijna een ambient track van kunnen maken. Op mijn computerspeakertjes klinkt ie iig lekker. Wat me opvalt is dat je de tijd neemt maar het verveelt niet. Er zit een zeker rust in de track. Je toont aan dat je met 3 apparaten die elkaar prima aanvullen een geslaagde track kunt neerzetten.
Hoe ben je tot deze werkwijze gekomen? Gebruik je normaal ableton als main sequencer? Ik kan me voorstellen dat hardwarematig sequencen /jammen en softwarematig de puntjes op de i zetten lekker werkt, dan kun je je focussen op 1 ding tegelijk.
 
Een erg lekkere track met wat 90s nostalgie. Intro is ook geslaagd, zou je bijna een ambient track van kunnen maken. Op mijn computerspeakertjes klinkt ie iig lekker. Wat me opvalt is dat je de tijd neemt maar het verveelt niet. Er zit een zeker rust in de track. Je toont aan dat je met 3 apparaten die elkaar prima aanvullen een geslaagde track kunt neerzetten.
Hoe ben je tot deze werkwijze gekomen? Gebruik je normaal ableton als main sequencer? Ik kan me voorstellen dat hardwarematig sequencen /jammen en softwarematig de puntjes op de i zetten lekker werkt, dan kun je je focussen op 1 ding tegelijk.


Bedankt voor je reactie! Leuk om te lezen!

Het is inderdaad het zoeken naar de werkwijze dat voor deze track weer een grote rol speelde. Ik merk dat als ik dat gestructureerd doe de resultaten beter zijn omdat je inderdaad maar op 1 ding tegeljk hoeft te focussen. In Ableton heb ik de neiging overal effecten op te zetten en veel meer daar mee bezig te zijn dan met de muzikale inhoud. Daarom bouw ik de laatste tijd mijn tracks bijna altijd op in de MPC. Meestal maak ik dan gewoon een opname met de track mutes, maar omdat ik nu zoveel sporen had, verspreid over twee banks, kon ik niet de mix maken die ik wilde.
Daarom heb ik spoor voor spoor opgenomen in Ableton, wat na enig uitzoekwerk wat de beste manier was eigenlijk best meeviel.

Ps - de eerste MPC mix staat ook op mijn soundcloud (link). Deze is heel wat 'kaler' maar aan de andere kant wel frisser en minder dichtgesmeerd.
 
Heb je die hihat door een bitredux gehaald? Het klinkt heel erg low res met een naar hoog (schel) klantje. Iets meer eq? (probeer eens wat probleemfreq's weg te halen anders)

Verder vind ik het een erg lekker trackje!
 
Heb je die hihat door een bitredux gehaald? Het klinkt heel erg low res met een naar hoog (schel) klantje. Iets meer eq? (probeer eens wat probleemfreq's weg te halen anders)

Verder vind ik het een erg lekker trackje!

Hmm - je hebt gelijk... In eerste instantie zat er een keiharde schelle piek op 10.000 Hz, daar heb ik toen bijna alles weggehaald. Er zit ook een phaser op. Het idee was om die met de achtsten mee te laten lopen om een soort van zuigend effect te creƫren maar dat kwam niet echt uit de verf. Daarom had ik 'm veel langzamer gezet en er verder niet echt meer naar omgekeken.

Kortom, zal er nog eens naar kijken :)
 
Back
Top