Midi verdeeldoos, bestaat zoiets?

djkoelkast

Ouwe rot
Lid sinds
19 mei 2005
Berichten
608
Locatie
Retroforum.nl
Bestaat er zoiets als een midi verdeeldoos/rack ofzo?
Wat ik zou willen is 1 synth als master gebruiken en daarmee alle andere bedienen via midi, allemaal op hun eigen midikanaal uiteraard (ik kom lang niet aan 16 stuks dus mag geen probleem zijn) maar dat ik niet steeds tig menu's moet doorworstelen om midikanalen te switchen en alles midi thru doe, want niet alle machines hebben dat.
Een kastje die bijvoorbeeld op midi kanaal 2 een in heeft en dat je kunt kiezen op welk midikanaal hij die data weer uit stuurt. En dan dus een hele bak kabels naar alle synths toe.

Synth 1 [midi1] >> midikastje in [midi1] >> knopje 1 t/m 16 >> midi uit naar synths

Wie weet denk ik te moeilijk, wie weet bestaat dit gewoon maar weet ik de naam niet, kortom: help :D
 
midi-patchbay (routing instelbaar)

midi-thrubox (data direct doorsturen naar alle outputs)
 
Volgens mij zijn geen enkele van bovenstaande suggesties wat de topicstarter vraagt.

Bovenstaande zijn zover ik zie allen midi patchbays / thru boxes
Geen enkel kan volgens mij makkelijk het midi kanaal van een inkomend signaal omvormen naar een ander kanaal

Best dus een midi keyboard met makkelijke kanaalkeuze aanschaffen, en een through box voor erbij.
 
motu midi express

Juist....Motu Midi Express XT.......niet goedkoop maar wel een 8 I/O USB midi interface die ook standalone kan fungeren als Midi patchbay met een zeer overzichtelijke software patch utility.
Maar wat TS beschrijft kan ook goedkoper (maar wel voor maar 1 apparaat).
 
Welke machines heb je en welke midi in/out/thru's zitten daarop, wellicht kan je het anders oplossen.
 
Ik heb een Edirol midi keyboard/controller, de PCR-300. Hier zit een handige soepele draaiknop op voor midi channel. Dit werkt erg snel.

Zo een controller (incombinatie met een tru-box) werkt denk ik net zo snel als op een dedicated patchbay een knop indrukken voor een bepaalde routing of channel selectie.

Op mijn AN1X zitten up & down drukknoppen voor midi channel, dit werkt al veel langzamer, zeker als je van channel 1 naar 16 wilt gaan en weer terug.

Ik heb ook een Philip Rees midi selector, kastje met draaiknop om 1 kabel met 5 andere te koppelen. Maar dit staat los van midi channel. Dan moeten alle synths hetzelfde channel hebben, dat werkt niet samen met een sequencer.

Een hardware sequencer kan misschien oplossing bieden, zo heeft mijn Command Station de functie rechanelize midi input, het inkomende channel wordt omgezet naar de op dat moment geselecteerde (actieve) midi channel. Eigenlijk hetzelfde als een beetje slimme midi patchbay. Mogelijk zijn er andere hardware sequencers die dit ook doen?

Out of the box idee is iets met een PC doen of een Ipad, een midi transformer functie schrijven. Dat b.v. de toetsen van de laagste octaaf midi channel schakelen, dus C-2 aanslaan zorgt ervoor dat midi channel 1 actief is, c#-2 channel 2, D-2 is 3, etc. Zo een applicatie moet dan in het signaal tussen keyboard en thru box zitten. Iets met Arduino? Als je je toetsen met 1 octaaf transponeert, dan kan je gewoon je lage noten blijven spelen,neem dan C-3 voor deze functie (of iets wat te laag is om lekker te klinken en je toch niet gebruikt, C-4? geen idee, als er maar genoeg hoge noten gespeeld kunnen worden. 61 keys is misschien te weinig).

** edit, Ipad of Iphone lijkt zonder moeilijk gedoe ook al een goede optie, een transformer met touchscreen voor midi channel select, heel eenvoudig..... Er zijn vermoedelijk genoeg apps waarmee je zoiets kan bouwen zelf. Touch OSC?

http://hexler.net/software/touchosc
 
Laatst gewijzigd:
Een Phlip Rees CSF doet exact wat jij wilt: MIDI kanaal in, bijvoorbeeld kanaal 1, door middel van een draaischakelaar omzetten naar een ander MIDI kanaal uit. Werkt simpel en goed.
Helaas worden deze kastjes niet meer gemaakt, ik had de mazzel om er eentje via New Old Stock te vinden op ebay.

http://www.philrees.co.uk/products/process.htm
 
http://www.midisolutions.com/prodt8.htm

177euro

Bestaat ook met 4 outputs.

Die T8 heb ik.

Is fijn als je met 1 bak 8 andere bakken wil aansturen - in mijn geval met de RS7000 andere bakken aansturen (al dan niet alleen de MIDI klok).

Als je met een simpel midi-keyboard 8 bakken wilt bedienen, zal je OF alle midi-kanalen op het zelfde nummer moeten zetten OF bij het midi-keyboardje het midi-kanaal selecteren van welke bak je wilt aansturen.

Het is echt een rechttoe rechtaan splitter met geen programeer mogelijkheden.

Is ook passief, dus geen adaptor/netsnoer!
 
Ik heb van deze onlangs 3 stuks gekocht, werken perfect.
Midi Solutions Quadra Thru
Te bestellen bij Thomann,
 

Attachments

  • midi.jpg
    midi.jpg
    31,4 KB · Bekeken: 73
Back
Top