Roland V Combo, VR-09

Is het een Nord Stage Clone? Of het nieuwe marketinggeintje van Roland? Of toch kwaliteit in een hele lichte verpakking (6kg)?

Anyhow, het is een stage keyboard met alle courante klanken onder handige knoppen die snel bereikbaar zijn. Cool is ook dat je met een iPad de interne synth kan bedienen. Jammer alleen dat dit niet vanaf het frontpaneel kan :frons:.

Als de akoestische en elektrische piano's goed klinken, en de synth een soort van Gaia of SH201 is, ben ik een soort van verkocht wel. :biertje:

 
Ideaal bakkie ook als je 'echte' geluiden wilt hebben en niet zo'n ster bent (wil zijn) in samplen.

:) ik kan 'm op zich wel gebruiken, maar heb 'm niet echt nodig => heb er wel al andere bakken voor dat soort geluiden.
 
Tja de V synth was dan ook de zwanenzang van Roland...
 
Is de Jupiter 80 een Bontempi ofzo dan? Nu, kraak maar af hoor. Dan koop ik er lekker eentje voor een paar honderd. :)
 
roland maakt pracht mooi spul, ik heb die rc300 looper en gt100 gitaar fx, geweldig.
dd20 delay ook mooi.
voor mij is zon vr-09 veelzijdiger dan b.v. de ms20 mini,
 
Lijkt inderdaad op een Juno / Sonic Cell. Is eigenlijk gewoon een 'middenklasse' apparaat zoals veel fabrikanten hebben, maar dan met een User Interface die er erg handig uitziet. Alle geluiden en belangrijke effecten onder handbereik, zoals bijvoorbeeld ook op een Nord Electro (maar zonder lullig numeriek display; altijd geintrigeerd door die Nords in muziekwinkels, maar ik kan er nooit echt aan wennen qua bediening - al is het geluid wel beter dan deze Roland!)

Ik vind wel jammer dat Roland geen aandacht meer lijkt te besteden aan het verbeteren van dat orgel-Leslie-effect, ook niet in hun duurdere producten. Zo blijft de klank ervan achter bij de uitgebreide hands-on bediening.

Maar voor mensen met een budget < 900 euro (zie Thomann), of mensen die voor oefensessies een handig en licht apparaat nodig hebben lijkt me dit ideaal.
 
Tja de V synth was dan ook de zwanenzang van Roland...

van Roland synthesizers bedoel ik dan...
ze maken zoveel meer andere muziek producten
 
Weerom, de Jupiter 80 synth is een Bontempi ofzo? Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Hier staat een gebruiksvriendelijke clonewheel met goede piano, epiano's, volledige GM soundset, en acceptabele VA voor 879€. Lijkt me leuk. Moest hij er in 76 keys zijn, zelfs leuk genoeg voor mij om te overwegen.
 
hij klinkt alleen dik door het stapelen van geluiden en verzuipen in effecten..

ik heb zelfs liever een mini ms20 om mee te experimenteren en die is 5x goedkoper

smaken verschillen :)
 
Laatst gewijzigd:
Waar halen jullie de vergelijking met de Nord Stage eigenlijk van? Omdat de 'pianosectie' toevallig tussen drawbar- en synthsectie ingesukkeld is? Meer dan dat oogt of klinkt het echt niet als een van die rooie beesjes.
 
Nuja, wat dacht je van het feit dat hij een organ, piano, synth en effect sectie heeft? Lijkt me reden genoeg om te gaan vergelijken.
 
Waar halen jullie de vergelijking met de Nord Stage eigenlijk van? Omdat de 'pianosectie' toevallig tussen drawbar- en synthsectie ingesukkeld is? Meer dan dat oogt of klinkt het echt niet als een van die rooie beesjes.

Precies, qua functie in een band en qua type geluiden is het heel goed vergelijkbaar. Ook qua hands-on bediening. Maar een andere prijsklasse inderdaad, dus daarom beter te vergelijken met andere instrumenten (van Nord, Korg, Roland, etc.).

Ik snap eerlijk gezegd niks van de vergelijking met een MS-20 hierboven... Volgens mij wil iemand die piano speelt niet dat 'ie dik klinkt, maar dat 'ie als een piano klinkt. En de effecten die erop zitten, overdrive, compressor, reverb, kunnen gewoon heel handig zijn (ook voor live gebruik).
En stel, je zit in een bluesbandje, dan is dit instrument wel welkom. Een MS-20...: tsja.
 
Hoezo?

VR-09: organ, piano, synth, fx
Stage: organ, piano, synth, fx
Electro: organ, piano, fx

Het lijkt me logisch dat je de VR dan met de Stage gaat vergelijken. En aan de andere kant van het spectrum met de WX-P1.
 
...die komt dichter in de buurt inderdaad, qua prijs (2x ipv 4x zo duur :) ) en volgens mij zijn het beide grotendeels ROMplers toch?

Uiteindelijk blijven het beide instrumenten die proberen een paar erg gewilde geluiden (piano, e-piano, clavinet, orgel, paar extra's) te combineren in een handig te bedienen apparaat. Voor oefensessies gebruik ik op het moment zelf te Korg PS-60; zeker niet perfect maar wel licht, betaalbaar en simpel te bedienen!
 
Hoezo?

VR-09: organ, piano, synth, fx
Stage: organ, piano, synth, fx
Electro: organ, piano, fx

Het lijkt me logisch dat je de VR dan met de Stage gaat vergelijken. En aan de andere kant van het spectrum met de WX-P1.

...met die Nord sample library komt het aardig in de buurt van een Nord Electro. Ik denk dat de Roland ook een ROMpler is, al kan je de envelope etc. instellen. Denk ook dat je meer effecten hebt dan bij de Electro.
 
Layers? Splits? Morphing? Iedere functie heeft een knopje, vooral de synthsectie op de Stage is gewoon 1:1? Multitimbraliteit? Vier outputs? ...

De Electro kost het dubbele, maar dit komt echt niet in de buurt, laat staan van de Stage.
 
Layers? Splits? Morphing? Iedere functie heeft een knopje, vooral de synthsectie op de Stage is gewoon 1:1? Multitimbraliteit? Vier outputs? ...

De Electro kost het dubbele, maar dit komt echt niet in de buurt, laat staan van de Stage.


Tja, het zijn natuurlijk gewoon andere instrumenten dus functie voor functie zijn ze niet te vergelijken.
Neemt niet weg dat iemand die op zoek is naar piano/e-piano/orgel/synth ze beide kan overwegen, afhankelijk van dingen als budget en andere voorkeuren/eisen.
 
...en als je de bedieningspanelen van Electro en VR-09 vergelijkt, zijn er opvallend veel overeenkomsten te zien.
 
...en als je de bedieningspanelen van Electro en VR-09 vergelijkt, zijn er opvallend veel overeenkomsten te zien.

...en met de stage zelfs nog meer in die zin dat alle 4 de secties daar aanwezig zijn.

Ik denk dat we hier naast elkaar spreken. Er wordt hier niet geroepen dat Roland een Stage voor een kwart van de prijs gemaakt heeft. Het gaat erom dat ze een gelijkaardig klankenpallet (orgels,epiano's, synths) hebben, en dat je daarin kan afwegen wat voor jouw budget de beste kwaliteit geeft. Natuurlijk is een WX-P1 van 500€ niet evenwaardig aan een Stage, maar niettemin is het interessant om deze drie naast elkaar te zetten zodat degenen met genoeg budget om te kiezen kijken welke de beste prijs/kwaliteit geeft en daarbij aan de gevraagde eisen voldoet. En ja, daar kan je de Electro ook bijgooien.

Want identiek zijn deze 4 sowieso niet. De synthsectie van de VR lijkt inderdaad rompler te zijn, terwijl de Casio en Stage VA hebben. De vraag is wat je nodig hebt. De orgels en piano van de VR zijn dan weer beter dan die van de Casio, dus is dat misschien die 400€ meer wel waard. Anderzijds, als de kwaliteit zo goed mogelijk moet zijn en budget is geen kwestie, komen de Nords in beeld.

Wat een luxe tegenwoordig, zoveel keuze. 8)
 
Back
Top