Ardour 3.0 gereleased

Na tig jaren in ontwikkeling te zijn geweest is versie 3.0 van open source DAW Ardour gereleased, hoewel vooralsnog alleen voor Linux. De Mac-versie wordt op dit moment getest en moet binnen een paar weken uitkomen.

osxshot.jpg


De belangrijkste nieuwe features (gekopieerd van de website):

- MIDI recording, playback and editing, including plugin instrument support for LV2, VST and AudioUnits
- Parallelization of DSP operations to use any number of processors
- Matrix-style patching/routing
- Overhauled export system (multiple formats at once, stem exports, multichannel exports)

Het programma is niet meer gratis, maar kost minimaal $1.
Meer info: http://ardour.org/
 
Cool! Wel jammer dat ik niet al mijn vst's mee kan nemen...
 
Ziet er behoorlijk deprimerend uit als ik eerlijk mag zijn.

Lijkt wel msdos 3.0 ofzow
 
Qua functionaliteit zal Ardour best uitgebreid zijn, maar qua uiterlijk is het (net als de meeste Linux programma's) echt een draak. Linux MultiMedia Studio is ook zo'n kunstwerk. :kont:
 
Ik heb enkele maanden ardour 3 gebruikt. Ardour 3 is in feite een open source project en ik vind het steeds weer verbazingwekkend welk niveau dergelijke applicaties halen. Er is een functioneel gat met commerciele producten maar dit wordt steeds kleiner.

Ik ben cubase gewend. Ardour heeft een compleet andere uitgangsfilosofie m.b.t. midi editing en heeft geen piano roll editor. Alles moet inline in het hoofd track-scherm ge-edit worden. Daar heb ik nooit echt aan kunnen wennen.

Het ontbreken van een VST host is problematisch maar ligt niet aan ardour maar is een pure licentie kwestie en geen technische.

Ik heb geprobeerd VST's onder wine te laten draaien (reaktor en vanguard) en dssi-vst geprobeerd via jack maar dat integreert niet goed in de projecten. Veel settings gaan verloren na het sluiten van ardour en dit werkt niet goed in de praktijk.
 
Kortom: Linux is nog steeds voor de geitenwollen sokken systeembeheerder, die het nog steeds jammer vindt dat OS2 nooit gewonnen heeft, je bent echt een massochist als je met een linux distro iets meer wilt dan Open Office en een beetje surfen.
90% van de commerciele hardware werkt gewoon niet omdat er geen driver development is
Je onboard soundcard en wifi doen het vaak prima, maar aftermarket 3rd PTY hardware supportnis NIHIL
 
Kortom: Linux is nog steeds voor de geitenwollen sokken systeembeheerder, die het nog steeds jammer vindt dat OS2 nooit gewonnen heeft, je bent echt een massochist als je met een linux distro iets meer wilt dan Open Office en een beetje surfen.
90% van de commerciele hardware werkt gewoon niet omdat er geen driver development is
Je onboard soundcard en wifi doen het vaak prima, maar aftermarket 3rd PTY hardware supportnis NIHIL

Linux wordt wel vaak ingezet in de professionele sfeer. Bijvoorbeeld m.b.t. DNS, Apache, PHP, MySQL, file server, domain controller, printer server, router, firewall, back-up, logging, virtualisatie, enzovoorts. De meeste van dat soort services kun je nog laten draaien op een systeempje uit grootmoeders tijd. In tegenstelling tot soortgelijke services via bijvoorbeeld Windows Server.

Maar voor de doorsnee computergebruiker zijn de meeste Linux varianten absoluut ongeschikt. Dat komt met name door de commandline/terminal meuk en de honderdmiljoenmiljard bijbehorende commando's die je geforceerd moet gebruiken. Programma's en drivers zijn meestal ook compleet ruk en worden maar sporadisch geüpdate (iets als Firefox even buiten beschouwing gelaten). Als het ooit al eens geüpdate wordt... Gedurende mijn studietijd heb ik redelijk wat keren met Linux gewerkt en ik kan absoluut geen enkele reden opnoemen om het te verkiezen boven Windows 7/8 (of Apple OS X).
 
Ja unbreakable linux op Intel supported by Oracle is prima om vax/vms te vervangen, scheelt een hoop centjes, maar buiten legacy unix servers om, blijft de client propositie gewoon fors achter.
 
Jullie hebben duidelijk al een tijdje geen linux meer gedraaid... Ubuntu levert een compleet werkende desktop, zonder dat je commandline nog zaken moet fixen.
Ik zelf kan persoonlijk niet wachten tot ik over kan gaan, we zijn daar niet ver meer van verwijderd!
 
Ja, maar een perfecte desktop zegt niks, als je geinvesteerd hebt in SW en hardware die géén Linux ondersteuning heeft, is misschien leuk voor pietje freeware die soortgelijke SW meuk onder Linux kan draaien en niks aan hoeft te sluiten, behalve zijn class compliant midi keyboardje, maar als je gewoon in de grote merken VST(i) hebt geinvesteerd, als NI, REFX, WAVES en je hebt bijv een een MOTU, Presonus, Focusrite, RME Soundcard dan heb je er gewoon geen reet aan. Of je moet de Apple variant nemen
maar dat wil je denk ik niet, dus blijf je op apple sowieso bij de grote merken DAWs
 
Heb ook indruk dat de reacties nogal negatief zijn en dat velen nog nooit met recente linux desktop gewerkt hebben.

De GUI van vele programma's is er al jaren enorm op vooruit gegaan ,en velen moeten niet meer onderdoen voor andere commerciele programma's. Integendeel, ik denk dat velen niet beseffen hoe wijd verspreid linux en open source programma's wel niet zijn. Het draait niet enkel maar meer in router of server toepassingen. TV's, smartphones(android is linux), tablets, multimediaspelers en nog veel meer. Er zullen niet veel mensen meer zijn, die niks in huis hebben waar geen linux of opensource programma's op draait.

De hardware ondersteuning is tegenwoordig ook meer dan goed te noemen. Op m'n desktop en laptop wordt alles out of the box herkent. Ik gebruik midi interface en RME geluidskaart(multifaceII) en werken van in begin out of the box. Vele firewire interfaces(http://www.ffado.org) werken gewoon, er zijn natuurlijk dingen die nooit zullen werken omdat bepaalde fabrikanten gewoon alles weigeren(motu is er eentje van die zelf geen simpele documentatie wil geven). Heb hardware liggen die niet meer ondersteund wordt onder windows, maar ondersteuning op linux blijft gewoon. Dus het werkt tot het defect is.

Linux is zeker geen Os meer puur voor it-beheerders met geitewollen sokken. Ik gebruik het al 10 jaar en ik kom op werkgebied amper in de buurt van pc's. Commandline gebruiken is voor de meeste dingen passé, tenzij voor servertoepassingen(maar wie gebruikt er dan ook een GUI op een server).
Ik gebruik commandline gewoon voor filebeheer. Waarom? Ik typ alles sneller uit dan op alles te moeten klikken, maar je kan gerust grafische programma's gebruiken.

Osx en windows kijken de laatste jaren zelf veel naar linux(desktops). Vele dingen die onder linux gewoon waren, zijn laatste jaren geintegreerd in osx of windows. Osx gebruikt zelf enorm veel opensource.


Ik beschik ook gewoon over softsynths en effectplugins(ook commerciele and closed source). Ja, er is minder aanbod dan op windows & osx. Hoe het komt is ook niet moeilijk. Maar laatste jaar is er enorm veel gebeurd en wordt het aanbod groter en groter. En het zijn beste wel kwalitatieve plugins die laatste jaar bijgekomen zijn.Het betreft ook commerciele spelers.

Meer & meer bedrijven zien potentieel in linux, op alle vlakken.

Windows VST's werken onder ardour, maar het is afhankelijk van Wine(windows api implementatie), dus geen garantie dat alles werkt.
Ardour is ook de basis van Mixbus. Ik denk niet dat Harrison een brol en instabiel programma als basis zal gebruiken voor hun eigen DAW. Ze hebben een reputatie hoog te houden.

Wat de GUI betreft van Ardour. Die is er veel op vooruit gegaan, maar het kan nog beter. Ze gebruiken een wat oudere gui-toolkit, maar voor versie 3.1 staat migratie naar recente gui-toolkit dacht ik. De screenshots op de site zijn wel niet zo goed vind ik. Hier oogt het mooier, en overzichtelijker. Het lichte thema vind ik ook beter dan het donkere. Verder zijn de kleuren aanpasbaar.

Van aan de zijlijn roepen dat het op niks trekt zonder het recent gebruikt te hebben is makkelijk, maar goed, iedereen moet gebruiken waar men zich goed bij voelt. Keuze genoeg. Misschien stap ik over naar Bitwig als het uitkomt voor linux? Of misschien ook weer niet.
 
Laatst gewijzigd:
Ubuntu is inderdaad een compleet werkende desktop met allerlei toeters en bellen. Voor het aanmaken van een mapje of zo heb je de command line niet perse benodigd. Maar zodra je ook maar iets geavanceerders wilt doen dan zul je er toch echt aan moeten geloven. Linux zonder command line bestaat anno 2013 helaas nog altijd niet. Ongestoord muziek maken met een DAW, inclusief hardwareondersteuning voor gangbare apparatuur bestaat tot op heden ook nog altijd niet. En als het al werkt dan verlies je alle inspiratie door het walgelijke kleurenschema.

Voor mijn studie ben ik verplicht met enige regelmaat diverse Linux distributies te gebruiken, ook de recentere versies.
 
ik gebruik ook al jaren ubuntu ( en soms andere distro´s).
ik heb geen problemen, en gebruik windhoos alleen nog als oude softwaremeuk omgeving ( dingen die nergens anders op draaien, programmers enzo)....

de enige problemen die ik met linux tegenkom is dat soms alle bestanden op een usb stick op slot gaan...

:mega:
 
LInux is prima voor mail, open office en internet
maar daw werkt gewoon niet, kan geeneens m'n studio aansluiten, al m'n software weg
nogmaals, ben je happy met obscure muziektools, trakkers of de pluginsuite die je meekrijgt bij ardour, good for you, maar alles waar je graag mee werkt en onder windows veel geld hebt betaald kan je wegflikkeren
 
onder wine draaid de meeste windhoos meuk....:D

maar ik denk eigenlijk dat het tegenwwordig lood om oud ijzer is wat je gebruikt.
windhoos schijnt tegenwoordig ook aardig stabiel te zijn....:D

:mega:
 
ja windows8 draait prima hier en native en 64bits
wine draait trouwens niet alles windows, alleen als een VM met meuk die geen driver nodig heeft of met de virtuele driver overweg kan, dus wederom alles wat enigsinds interessant is of performance nodig heeft draait niet.
 
wat voor een drivers dan?

voor zover ik weet heeft linux, en met name ubuntu (studio) een forse inhaalslag gemaakt met betrekking tot drivers.


maar je hebt wel gelijk, voor wondhoos is er meer verkrijgbaar.

alleen ik kan al jaren vooruit met linux, het geitenwollen sokken ding is er gelukkig wel een beetje vanaf, en als ze nog een beetje doorzetten, dan is het met enkele jaren helemaal gelijkwaardig aan windhoos en apple.


het programma Ardour lijkt trouwens erg veel op protools, vind ik dan.
ik heb het vele jaren gebruikt, evenals protools.
geen merkbare verschillen.
:mega:
 
Back
Top