Ardour 3.0 gereleased

Na tig jaren in ontwikkeling te zijn geweest is versie 3.0 van open source DAW Ardour gereleased, hoewel vooralsnog alleen voor Linux. De Mac-versie wordt op dit moment getest en moet binnen een paar weken uitkomen.

osxshot.jpg


De belangrijkste nieuwe features (gekopieerd van de website):

- MIDI recording, playback and editing, including plugin instrument support for LV2, VST and AudioUnits
- Parallelization of DSP operations to use any number of processors
- Matrix-style patching/routing
- Overhauled export system (multiple formats at once, stem exports, multichannel exports)

Het programma is niet meer gratis, maar kost minimaal $1.
Meer info: http://ardour.org/
 
bv 90% van alle grote "hollywoodfilms" in de wereld worden op linux gemaakt.

linux is juist de desktop unix in die wereld. servers draaien op bsd of solaris...

Ben benieuwd uit welke bron dit getal komt.
 
Ben benieuwd uit welke bron dit getal komt.

van de mensen die ik uit die wereld ken...
ik heb 't over de beeldbewerking he? niet de audio nabewerking.
programma's als Maya, Nuke en Houdini draaien al jaren voornamelijk op Linux.
voornamelijk RedHat/CentOS, Fedora of SuSE.

Waarom zou je 400 workstations op Windows laten draaien met alle problemen van dien als je gratis met Linux kan werken waar je zelf ook nog de problemen kan oplossen?

Wishful thinking van een fanboy :P

sja... volgens mij hebben we met jou eerder een anti-fanboy. zodra iemand ook maar iets mag zegt over linux spring jij ervoor.
De enige fanboys zijn toch nog altij de apple/osx boys.

ik ben helemaal geen fan van linux. ik vind 't een grote inconsequente chaos. het enige wat redelijk stabiel is qua ontwikkeling is de kernel.
het hele licentie deel (GPL) is ook een noord-korea vrijheid, geleid door een dictator uit finland.

maar goed, hardcore beeld bewerking op linux loopt nou eenmaal mijlen ver vooruit op de rest.
 
Nou, de meeste servers gaan van BSD en solaris naar bijv RedHat met support contract
Lekker draaien op goedkope intel van Dell of HP, dat is toch wel een van de grote trends vn dit moment, IBM, UX en andere oude dure legacy zooi eruit en linux op intel erin. Maar goed dat zijn servers......

Klinkt als een trend van 5 jaar geleden of zo. En dan ook gelijk de slag naar virtual.
 
Tuurlijk alles tot storage en netwerk aan toe i.d.d. ook virtualiseren
Ik noemde RedHat maar iedere linux distro met support mag natuurlijk. Zo lang de IT manager maar is ingedekt met een contract bij escalaties :D

Heb geen hekel aan linux hoor, zeker niet, alleen het ecosysteem er omheen werkt voor geen meter en daar wordt een beetje te makkelijk overheen gestapt.
 
Tuurlijk alles tot storage en netwerk aan toe i.d.d. ook virtualiseren
Ik noemde RedHat maar iedere linux distro met support mag natuurlijk. Zo lang de IT manager maar is ingedekt met een contract bij escalaties :D

Heb geen hekel aan linux hoor, zeker niet, alleen het ecosysteem er omheen werkt voor geen meter en daar wordt een beetje te makkelijk overheen gestapt.

Dat is juist het nadeel van Linux ook. Het probeert teveel op Windows te lijken.
Daardoor verwachten mensen ook dat 't Windows is en willen weinigen de moeite nemen om
tijd te investeren om het te leren kennen.
Je kan 't vergelijken met de overstap van Windows naar OSX. Dat gaat ook niet zomaar.
 
De harrion mixbus is dan ook wel de meest dramatische plugin van de afgelopen jaren, totaal uitgekotst op Gearslutz, door het NIET werken, gebrek aan updates en support. :D
 
Voor (complexe) sound engineering, mixing, recording kom je met Linux en Ardour een heel eind en is het op specifiek nivo van zeer hoge kwaliteit.

Qua composing, zeker voor 'moderne pop' loopt het achter en is er nog een hoop te winnen. Mooi dat Bitwig Studio weer een gat gaat opvullen.

Maar Linux is geen Windows. Er zijn tig Kleine handige audio tools, de modulaire aanpak, daar ligt de kracht (en de zwakte van Linuxaudio).

Mensen die andere platforms gewend zijn denken 'alleen' in all-in-one DAWs.
 
Kortom: Linux is nog steeds voor de geitenwollen sokken systeembeheerder,

En door types als jij zal dat voor een deel zo blijven.

Aan de ontwikkelaars ligt het niet, die zorgen voor progressie op dat platform, ken jij niet zeggen.
 
Back
Top