Te weinig lage frequenties dichtbij monitors

stevy

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2005
Berichten
661
Locatie
Near Amsterdam
Hi!

Ik weet even niet goed of dit nu hier moet of in het studio gedeelte. Ik ben sinds een aantal dagen verhuisd en heb mn studiootje dus verplaatst naar een andere kamer. Net als in mijn oude kamer de speakers vrij dicht tegen de muur aan (dat was echter wel een schuin dak). Gek genoeg heb ik in deze kamer problemen met het horen van de lage frequenties dichtbij mijn monitoren (Yamaha HS80). Als ik mijn bureaustoel een meter naar achter schuif hoor ik alles prima maar dat is zo moeilijk werken gezien ze op het bureau staan 8). Overal lijkt hetzelfde probleem in deze kamer. Heeft iemand enig advies en tips? Waarom werkte het eerst wel en nu opeens niet?

Dank alvast!
 
Verplaats je bureau en laat je monitors staan is evt een gulden, gratis, middenweg. Idd staande golven is waar je last van hebt. Basstrappen die handel ;-)
 
Standaards gebruiken en gaan zitten waar het goed klinkt, daar zijn formules voor, kan alleen de site niet meer vinden.
Heeft te maken met afstand van je monitor tov de muur/plafond zowel voor/achter/links/rechts/boven/onder.
Uiteindelijk krijg je een driehoek met op 1 punt je sweetspot, daar zet je dan je stoel neer.

Als een afstand een vermenigvuldiging van zichzelf kan zijn is de reflectie van je geluid de oorzaak van synchroon lopende golven die vooruit gaan uit je speaker en terug ketsen van je muur. Als ze dezelfde fase hebben krijg je een boost in die freq die er niet echt is. Zit de fase omgedraaid krijg je afzwakking in die freq die er niet echt zit.
 
Standaards gebruiken en gaan zitten waar het goed klinkt, daar zijn formules voor, kan alleen de site niet meer vinden.
Heeft te maken met afstand van je monitor tov de muur/plafond zowel voor/achter/links/rechts/boven/onder.
Uiteindelijk krijg je een driehoek met op 1 punt je sweetspot, daar zet je dan je stoel neer.

Als een afstand een vermenigvuldiging van zichzelf kan zijn is de reflectie van je geluid de oorzaak van synchroon lopende golven die vooruit gaan uit je speaker en terug ketsen van je muur. Als ze dezelfde fase hebben krijg je een boost in die freq die er niet echt is. Zit de fase omgedraaid krijg je afzwakking in die freq die er niet echt zit.

Hoop dat je hem nog kunt vinden, handige kost voor een ieder hier lijkt me zo.
 
Niet die, maar wel hetzelfde principe.....

Een vb zo uit mijn hoofd.
De kamer is 4 meter diep, als je nu je monitors 0,5 meter van de achterwand zet doe je het fout.
Want 3,5 is deelbaar door 0,5 (ik weet niet meer 100% zeker of je nu 3,5 of 4 moet nemen)

Als je ze 0,6 meter van de achterwand zet is het goed, want 3,4 is niet deelbaar door 0,6.
 
Ik ga altijd verder weg zitten van de monitors als het op de lage frequenties aankomt, op 1 meter afstand heb ik er altijd moeite mee met de kicks etc. En een vaste luisterpositie op een bepaalde afstand van monitors werkt het beste ben ik in de loop der jaren achter gekomen, althans het werkt het beste voor mij.
 
Het is eigenlijk heel eenvoudig. De verhoudingen moeten kloppen, en ook in verhouding zijn. Dus 4 x 4 x 2 is een ruk ruimte. Maar 9 x 6 x 3 ook. Als er een verband is tussen de afmetingen kan je rare dingen verwachten.
 
placement-1-copy.jpg


En dan ongeveer op 38% van de achterwand af.....
 
Ja precies. Maar dan moet je wel monitors hebben. Bij huiskamer speakers werkt het totaal anders.

Ik heb overal basssssssss. Maar dat ligt aan mezelf en de hoeveelheid monofone basliners in m'n zolder.
 
Die gelijk benige driehoek gaat natuurlijk alleen maar op bij een kamer met rechte wanden. een schuin dak geeft meteen een hele andere akoestiek.
 
Bedankt voor alle reacties! Heb mijn bureau een kwartslag gedraaid, zo'n beetje de enige positie die ik nog niet geprobeerd had. Het is gelukkig een stuk beter. Ik merk dat de sound uit me speakers toch nog wel anders is en dat dat weer een wenningsperiode vergt voordat ik weer uitbundig kan gaan mixen.

In ieder geval bedankt!
 
Jouw monitors hebben achteraan hun baspoort zitten. Doordat er nu een rechte muur achter staat reflecteren de lage tonen die langs achter komen recht terug tegen de muur en heffen ze een hoop lage tonen aan de voorkant op. Dit zijn dus lastige fase problemen.
Met je schuin dak had je dat niet omdat de lage tonen naar beneden gereflecteerd werden...

De enige oplossing is je monitors minstens een halve meter van de muur te zetten, en dan terug je sweetspot zoeken en zo je bureau plaatsen.

Meeste mensen hebben een rechthoekige kamer. Dan heb je dus een korte zijde en een lange zijde. Meestal haal je het beste resultaat als je uw speakers op de korte zijde zet. Ik weet niet hoe je ruimte er nu uit ziet, maar probeer het maar eens.
 
....of een gat in de muur hakken achter je monitors..
 
Back
Top