De grondtoon van een nummer

ja, je hebt soms natuurlijk afspraken nodig. dat kan van alles zijn. een raamwerk, concept....wiskundige reeksen of formules..een uitgangspunt. idee...

vooral als je met anderen speelt.
 
de grondtoon is de toon die uit de grond
van je hart (of Hard) komt. :engel:
 
maar on topic nog iets:

in het netste geval en vaak ook staat een liedje inderdaad gewoon in een bepaalde toonsoort.

A majeur of A mineur.....en dan is vaak couplet en refrein gescheiden gehouden door binnen die toonsoort verschillende akkoorden te benadrukken. bijvoorbeeld in A:

Couplet E 7 (met een soort A mineur gevoel)
refrein A Majeur
(denk aan andre Hazes en dat soort muziek bijvoorbeeld)

of deze:
coupletten in F# Mineur
Refrein in A majeur

hier mijn oude general midi muziekschetsje:

deel 1: melodie en akkoorden gaan alle kanten op. geen vaste toonsoort.
deel 2: alle bassen onder F amjeur 7 arpeggio met vrije melodie
deel 3: alle maj. 7 akkoorden boven F bass noot met vrije melodie

nogal fusion jazz achtig...maar ja...
 

Attachments

  • newCat.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 63
Bedankt voor al jullie reacties, zal ze allemaal even doorspitten.
Ondertussen ook een leuke akkoordprogressie neer weten te zetten:
Gmajor - Cmajor in 1st inversion - D sus4 - G sus2 - G sus4 (laatste 2 noten met 7th)
www.soundcloud.com/midi-g/midi-g-gmajor-progression
Ik dacht dat ik al aardig in de weer ben met de progressies, wat vinden jullie ervan?
Zou je deze progressie nou bestempelen als een verse of een chorus?

Ik ga van de zomer een digitale piano kopen en op pianoles.
Iemand suggesties voor een knappe? Onder de 1000 euro.
Ik wil de piano samen met Logic gebruiken en heb een edirol fa66 interface met midi in.
Kan je nou het beste een piano met usb EN midi kopen? Ik heb nu een korg k49
aangeloten met usb naar Logic EN midi naar de interface.
 
Hoi Midi, leuk dat je er veel plezier in hebt! lekker doorgaan zo :)

De progressie, zo op 't eerste gezicht -nog niet geluisterd-, zou zomaar een Verse kunnen zijn.

De grote lijn is : G - C - D - G :| dat luistert lekker weg, nog niet spannend, en de suspense akkoorden die je gebruikt geven de akkoorden wat karakter. Maar, die suspense-akkoorden in serie zwakken het wel een beetje af, omdat ze beetje aftasten binnen "veilige" marges (geen +5 of -5 of verminderd, etc geen scherpe klanken en dissonanten)

o.a. daarom zou ik 't als verse bestempelen ; echter, het schema is vrij vaak gebruikt, je zou er evenveel verses als chorussen op verzinnen.. Als ik zou willen dat het een chorus wordt, zou ik bijv. van de DSus4 een D7 maken, die is 't al iets krachtiger, dan kan je het ook zó gebruiken als Chorus, geen probleem.

Verder, als je onder de eerste 2 akkoorden (die Gmaj -> Cmaj) de Bas vervangt door C -> F , krijgt het een nog rijkere majeur-karakter (en zit je nog enigzins in je stramien).
De bas wordt dan in z'n geheel: C - F - D - G wat absoluut niet verkeerd klinkt, althans, dat zou ik persoonlijk wel mooi vinden :)

Succes!
 
zo kan je toch niet over muziek componeren praten? eh....tja....
 
hoe ? begrijp je reactie niet helemaal.. je bedoeld zo in een forum, met beperkte karakters text, op basis van 4 akkoorden zonder melodie ?? inderdaad.. kan ook haast niet, maar wil het graag proberen voor iemand die enthousiast bezig is.

Dus zou zeggen, you're welcome to fill in.. wat zeg jij van zn stukje? verder dan "tsja, eh , tjsa .. zo kan je er niet over praten"

Wat kán je ervan zeggen? z'n bedoeling/intenties radende van het stukje.. k geef toe, 't is niet super onderbouwd wat ik schreef, gewoon eerste wat in me opkwam..
Wat k eigenlijk wilde zeggen, dat er 1000 chorussen en 1000 verses op kunnen worden gezongen/gespeeld.
 
Laatst gewijzigd:
eh.., ex-Q-ses...was wat kort af...(beetje in een:: ROTBUI!!!! :duivels:)


maar wat ik bedoel is, je kan niet zo maar zeggen over
dat een progressie een verse of een chorus is...dat kan gewoon niet..........

objectief kan je alleen maar zeggen: beide zou kunnen.
muziektheoretisch kan je er al helemaal niets over zeggen. het werkt niet zo.
er bestaat geen regels en wetten voor akkoorden voor een chorus en couplet.

dat wat je er aan toevoegt en hoe je het brengt maakt het uiteindelijk tot een refrein of couplet.

als je er een monotone melodie met maar twee noten, ingehouden gezongen met sombere stem...en vage tekst. basis drumpartij en heel weinig gitaar en pianos....eh..dat zou wel eens een couplet kunnen zijn..

maar je kan er net zo goed een volle drum met galm onder zetten. zware bassen een heel veel gitaren en synths..en dan een climax zang met hoge uithalen en een fantastische one-liner zoals: 'We will get our souls saved tonight"! dan denk ik dat het vast eerder een refrein is...

:-)
 
maar wat ik bedoel is, je kan niet zo maar zeggen over
dat een progressie een verse of een chorus is...dat kan gewoon niet..........

objectief kan je alleen maar zeggen: beide zou kunnen.
muziektheoretisch kan je er al helemaal niets over zeggen. het werkt niet zo.
er bestaat geen regels en wetten voor akkoorden voor een chorus en couplet.

dat wat je er aan toevoegt en hoe je het brengt maakt het uiteindelijk tot een refrein of couplet.
dat is wel een heel theoretische benadering van de geschreven akkoorden, maar in dit geval is er een demo bijgedaan (die ik overigens nog niet gehoord heb). Maar in dat geval kun je meestal wel herleiden welke muziekstijl de bedoeling is. En zeker als je 'herkenbare' muziek wilt maken in een stijl dan is het wel zeker mogelijk om een akkoord progressie meer verse of chorus te vinden. Dat alles heeft te maken met progressies die gangbaar zijn in die stijl. Bijvoorbeeld als je trance maakt en als grote voorbeeld BT of Chicane hebt dan kun je heel goed de progressie stijl (wat iets anders is als kopieren van de exacte progressies) van de verse en chorus overnemen. Of als je een blues schema neemt ook dan is dat allemaal prima te bepalen. Dit komt omdat de herkenbaarheid van de stijl voor een groot gedeelte de progressie beinvloed.

Tuurlijk is het theoretisch zo dat als het je allemaal geen donder uitmaakt kwa stijl dat je alles kunt doen, en dan kun je er inderdaad niets over zeggen, maar bijna iedereen heeft wel een voorbeeld die die bewust of onbewust nadoet in de stijl die die wil maken.
 
vreemd dat je mijn uitleg theoretisch noemt..
ik zeg juist niks theoretisch en zeg juist dat het allemaal niet te zeggen is wat een couplet en refrein is..verder houd het voor mij hier een beetje op. ik kan niet mijn kennis en ervaring uitschakelen..
(30 jaarr componeerervaring en heb meerdere studies gedaan).

wat jij zegt geldt alleen voor beginnende, lerende muzikanten..dan leer je eerst wat clichees, maar muziekmaken is een creatief proces en uiteindelijk kan een volleerd muzikant zich volledig vrij bewegen in de wereld van akkoorden.
het is wel zo dat bepaalde progressies specifiek zijn voor een muziekstijl maar dan nog heb je de vrijheid om daar op te vareiren tot iets nieuws te verzinnen.
blues is niet: bluesschema....dat is nonsens...blues is een totaalklank. kan ook op slechts een akkoord. en het blueschema kan je ook heel on-blues spelen tot heel lullig aan toe...

mi0sschien is het wel zo dat je gewoon als beginner moet beginnen met die chlichees en dat je op een gegeven moment leert dat er veel meer mogelijk is..en uiteindelijk totale vrijheid.

maar nogmaals: een typisch couplet of refrein akkoorden progressie bestaat gewoon niet..
ik kan van elk schema een couplet of refrein maken.
 
post 1 gaat over de vraag naar een soort wetmatigheid die helemaal niet bestaat...
er zijn geen regels voor de inhoud van chorus en refrein...dus dat is ook geen clichématigheid..

een chorus kan de grondtoon zijn. en refrein iets anders en andersom
of beide staan in dezelfde grondtoon
of een van de twee of beide hebben geen duidelijke grondtoon.

tja, het is geen wiskunde ...muziek ontstaan niet uit regels en wetten maar uit dat wat goed klinkt!

en dat laatste is in principe een persoonlijke keuze
 
Laatst gewijzigd:
eh.., ex-Q-ses...was wat kort af...(beetje in een:: ROTBUI!!!! )
accepted! :P hebben we allemaal weleens. We zeiden in feite hetzelfde, het is té breed om er een etiket op te plakken.. ik heb me dan wel 'schuldig' gemaakt aan een eigen interpretatie erop, op basis van waar Quifster op doelde. Je kan best de bedoeling raden van het e.e.a. In 'oer-hollandse' muziek zou ik er van op kijken, als het géén couplet stuk zou zijn :) (ai, doe ik 't weer.. en de leidtonen dan, aarrgh)

Goeie posts verder! Kan me wel vinden in 't antwoord van Quifster, zo ervaar ik 't ook idd.

btw, zit tegenwoordig op improvisatieles bij een saxofonist :P ff hele andere koek dan ik gewend was (dus goed!)
 
Laatst gewijzigd:
Eenvoudigste manier: zoek de noot die je contstant kan blijven aanhouden en die nooit 'fout' klinkt. Uiteraard kan er tijdens het nummer een modulatie zijn naar een andere toonaard. Pas het truukje gewoon per stuk vh nummer toe.
 
Back
Top