Pimpampeter
Muziekfabriek
Kijk, nu beland de discussie op het punt waar het de TS eigenlijk om begon: hoe bescherm ik mijn werk?
Bijvoorbeeld door met BS in zee te gaan. Verhalen over "ik vind het niet nodig voordat ik n dikke hit heb", hebben daar niets mee te maken. Stel, je scoort n hit. Je bent niet ingeschreven bij BS. Je plaat word gecovered. Gegarandeerd zeker dat jij dan achter het net vist, of pas vele jaren laten via de rechter uiteindelijk je gelijk haalt. Als je al op 1 in alle hitlijsten staat, ben je al ingeschreven bij BS. Dan zit er namelijk een goed label achter, dat de promotie van jou track goed gedaan heeft. Zelf "omdat jou plaat zo goed is" scoor je nooit n hit.
Er word natuurlijk ook nog ff met modder gegooid naar de grotere dance labels. Ook hiervoor geldt: OF je hebt je contract nooit begrepen, OF je hebt niet goed in de gaten waar t om draait in de commerciele muziekindustrie. Als jij met bijvoorbeeld Spinnin Records zaken doet, krijg je een goed, en waterdicht contract. Je draagt de masterrechten van je plaat over aan het betreffende label. Dat zijn dus GEEN auteursrechten! Daarnaast willen dit soort labels altijd je publishing doen.
Waarom: omdat de totale auteursrechten vergoeding uit 3 delen bestaat: 1 deel Componist, 1 deel tekstdichter en 1 deel uitgever. als er dus geen publishing op gedaan word, blijft er 33,3% van de auteursrechten en gelden liggen. Wat doen alle goede labels: je krijgt een publishing overeenkomst van ze, waarin zij 50% van het uitgeversdeel krijgen van je. dat betekent in de praktijk dat jij 16% meer auteursrechten uitgekeerd krijgt, dan wanneer je niet getekend had. Is dat erg? Nee, want voor dat bedrag houden zij je rechten in de gaten, en als er een claim komt, zullen zij je zaak kostenloos behartigen. Daarnaast is het een extra simulans voor een label om je track op zoveel mogelijk media aan te bieden.
En labels voor pop en rock n roll? Tja, die zijn er natuurlijk wel, maar dat ligt eraan wat je met je track wil. Als je voor de commerciele doeleinden je track gebruikt wilt hebben, kent iedereen de labels wel, omdat je op i tunes alleen maar even hoeft te kijken welke hits welke labels hebben. Kleinere labels zijn eigenlijk niet zo interessant, omdat die je plaat nooit tot n dikke hit kunnen maken, gewoonweg omdat ze de connecties niet hebben, of omdat ze de financiele middelen niet hebben.
Bijvoorbeeld door met BS in zee te gaan. Verhalen over "ik vind het niet nodig voordat ik n dikke hit heb", hebben daar niets mee te maken. Stel, je scoort n hit. Je bent niet ingeschreven bij BS. Je plaat word gecovered. Gegarandeerd zeker dat jij dan achter het net vist, of pas vele jaren laten via de rechter uiteindelijk je gelijk haalt. Als je al op 1 in alle hitlijsten staat, ben je al ingeschreven bij BS. Dan zit er namelijk een goed label achter, dat de promotie van jou track goed gedaan heeft. Zelf "omdat jou plaat zo goed is" scoor je nooit n hit.
Er word natuurlijk ook nog ff met modder gegooid naar de grotere dance labels. Ook hiervoor geldt: OF je hebt je contract nooit begrepen, OF je hebt niet goed in de gaten waar t om draait in de commerciele muziekindustrie. Als jij met bijvoorbeeld Spinnin Records zaken doet, krijg je een goed, en waterdicht contract. Je draagt de masterrechten van je plaat over aan het betreffende label. Dat zijn dus GEEN auteursrechten! Daarnaast willen dit soort labels altijd je publishing doen.
Waarom: omdat de totale auteursrechten vergoeding uit 3 delen bestaat: 1 deel Componist, 1 deel tekstdichter en 1 deel uitgever. als er dus geen publishing op gedaan word, blijft er 33,3% van de auteursrechten en gelden liggen. Wat doen alle goede labels: je krijgt een publishing overeenkomst van ze, waarin zij 50% van het uitgeversdeel krijgen van je. dat betekent in de praktijk dat jij 16% meer auteursrechten uitgekeerd krijgt, dan wanneer je niet getekend had. Is dat erg? Nee, want voor dat bedrag houden zij je rechten in de gaten, en als er een claim komt, zullen zij je zaak kostenloos behartigen. Daarnaast is het een extra simulans voor een label om je track op zoveel mogelijk media aan te bieden.
En labels voor pop en rock n roll? Tja, die zijn er natuurlijk wel, maar dat ligt eraan wat je met je track wil. Als je voor de commerciele doeleinden je track gebruikt wilt hebben, kent iedereen de labels wel, omdat je op i tunes alleen maar even hoeft te kijken welke hits welke labels hebben. Kleinere labels zijn eigenlijk niet zo interessant, omdat die je plaat nooit tot n dikke hit kunnen maken, gewoonweg omdat ze de connecties niet hebben, of omdat ze de financiele middelen niet hebben.