Muziek registreren op naam, copyright.

Je kunt het dan via een formulier wel weer terug vragen, maar je zult het wel voor moeten schieten.
..
en je krijgt niet alles terug
ben het met brz eens, volledig
en als ik eecht een smashing hit krijg meld ik me misschien nog ooit wel eens aan. nu heeft het me teveel nadelen , zonder voordelen
 
Zo kun je het natuurlijk ook zien. Het rare is dat je (in ieder geval bij Nederlandse perserijen) de Stemra wel eerst af moet rekenen, ook als je geen lid bent bij BS. Je kunt het dan via een formulier wel weer terug vragen, maar je zult het wel voor moeten schieten.

Maar ik heb wel vaker gehoord van cd's waarbij de makers van de muziek geen lid waren bij BS, en toch hun werk op de cd lieten zetten. Dat is een keuze, maar weet wel dat iemand geld opstrijkt voor rechten van jou muziek....

Je hoeft helemaal geen geld voor te schieten als je vinyl laat maken bij bijv. Record Industry.
Hoe kom je daar bij?
Wat bedoel je met: maar weet wel dat iemand geld opstrijkt voor rechten van jou muziek.?
 
geld voorschieten, alleen als een van de bandleden lid is van bumastemra, anders hoef/ moetje alleen een formulier invullen ( wat inderdaad ook nergens op slaat, wil er helemaal niets mee van doen hebben )
 
Een voorschot?!? Da's zo 1999.... De band betalen?!? Meedoen is tegenwoordig gatis exposure
Nu draag je al je rechten over aan een label, kom je op tig download compilaties en betalen ze je niks omdat je met je 3ct per unit nog steeds niet je €50 voor minimale pay-out hebt bereikt.

Als muzikant moet je volle zalen trekken en als producer je DJ gigs, plaatjes maken en verkopen is geen reet mee te verdienen
Tenzij je bij een groot label zit en een zomerhitje hebt met veel airplay (maar dan nog is het maar een paar k€)
 
Je hoeft helemaal geen geld voor te schieten als je vinyl laat maken bij bijv. Record Industry.
Hoe kom je daar bij?
Wat bedoel je met: maar weet wel dat iemand geld opstrijkt voor rechten van jou muziek.?

Voor Vinyl persen weet ik niet hoe het werkt. Wij laten alleen cd's persen, en daar werkt dat wel zo.

Wat ik bedoel met een ander die geld van je opstrijkt: Stel je bent geen lid van BS, en je track komt op n verzamel cd. Een verzamel cd heeft afhankelijk van het aantal tracks meen ik 67 ct Stemra. Voor jou track word dus ook Stemra afgerekend, omdat meer dan 21 minuten audio in dit tarief valt. Omdat jij geen lid bent van BS, word er vaak door maatschappijen een terugvraag gedaan, die bij hun terecht komt, en niet bij jou zelf. Daardoor loop je de betaalde Stemra dus mis. Omdat het geen persing van jezelf betreft, KUN je die terugvraag niet doen, zonder toestemming van het label.

Tot een aantal jaar geleden was het administratie tarief van Stemra op "eigen beheer" persingen (van cd's) 15%. Tegenwoordig is dat 25%. Das vrij veel helaas, maar dat is nou eenmaal niet anders.

De stemra op een download is overigens 10% van de verkoopprijs (vaak zijn downloads 99ct, dus globaal 10ct Stemra). Het ligt er maar net aan met welke partij je in zee gaat voor het aanbieden van je track op download sites. Meestal is de vergoeding voor het label ongeveer 28 ct per download, dus reken maar uit wat er bij hun achterblijft.

Streaming diensten zijn overigens nog erger: Dat word per seconde afgerekend. ik meen 0,0001 ct per seconde Stemra (weet ik niet zeker, maar erg weinig!). Daarom zijn diensten als Spotify uiteindelijk ook een flinke doodsteek voor muziekindustrie (in mijn ogen). Ook al vind iedereen "dat dat de toekomst is". reken maar na....
 
Tot een aantal jaar geleden was het administratie tarief van Stemra op "eigen beheer" persingen (van cd's) 15%. Tegenwoordig is dat 25%. Das vrij veel helaas, maar dat is nou eenmaal niet anders.
Hoe meer CD's je laat persen, hoe meer administratie ze hebben? Ik ben eens benieuwd hoe ze dit goedpraten...
 
Hoe meer CD's je laat persen, hoe meer administratie ze hebben? Ik ben eens benieuwd hoe ze dit goedpraten...

Zo raar is dat niet, want die administratie kosten worden aan de kant van de auteur ingehouden. En dan zijn 1.000.000 verkopen inderdaad meer administratief werk dan 10 verkopen. Het is wel een fors tarief, daar ben ik t mee eens.
 
Persingen zijn niet hetzelfde als verkopen. Bedoel je dat ze eerst een percentage op de persingen pakken, en dan nog eens op de omzet van de verkoop?

In principe worden auteursrechten afgerekend bij het persen van een cd. En niet nogmaals bij verkopen (wat wel voor downloads geldt). Als een label een zogenaamd BIEM contract heeft, kunnen ze de Stemra afrekenen per verkochte unit. Al het andere valt onder "persing in eigen beheer", en daarbij dient direct de Stemra afgerekend te worden.

Even voor de duidelijkheid een rekensom: stel ik pers 500 cd singles met 2 tracks erop. Dan zit je in het 29ct Stemra tarief. 0,29x500= 145 euro. Hiervan word 108,75 euro afgerekend aan de auteurs/tekstdichters die bij BS aangesloten zijn.

Daarna zijn er geen auteursrechten meer af te rekenen, alleen nog royalties op de verkopen. Dat tarief hangt natuurlijk af van je deal met een label.
 
Even voor de duidelijkheid een rekensom: stel ik pers 500 cd singles met 2 tracks erop. Dan zit je in het 29ct Stemra tarief. 0,29x500= 145 euro. Hiervan word 108,75 euro afgerekend aan de auteurs/tekstdichters die bij BS aangesloten zijn.
En het tarief voor een miljoen CD's? Want 0,29x1000000= 290 000 euro. Dat is wel een hele dure administratie.
 
En het tarief voor een miljoen CD's? Want 0,29x1000000= 290 000 euro. Dat is wel een hele dure administratie.

Je leest m niet goed. 0,29 is het totale Stemra tarief. 25% daarvan is administratie kosten. dus in totaal 72.500 euro. Maar er is geen mens zonder BIEM contract die 1.000.000 cd's laat persen. En met een BIEM contract liggen die tarieven heel anders.
 
Ik heb echt alleen maar kut ervaringen met stemra. Overal achteraan moeten terwijl dat hun werk is. Idd het vooraf afdragen voor je eigen werk per geperste CD of vinyl..ja ook voor vinly en dat na een jaar of 2 onder aftrek van administratiekosten eens een keertje terug ontvangen.
Ondoorzichtige verdelingen (90% reeds bekende artiesten, 10% naar 'De Rest'. Heule dikke inkomens bestuur. Foute associaties nav opgave en vervolgens een jaar bezig zijn om dat recht te trekken omdat ze wel zo'n enorm bord voor kop hebben.
Wat mij betreft een hopeloos verouderde constructie kut organistatie. Nooit meer stemra voor mij.

Fixed fee is het enige dat ik nog doe en boter bij de vis.
 
Ik heb echt alleen maar kut ervaringen met stemra. Overal achteraan moeten terwijl dat hun werk is. Idd het vooraf afdragen voor je eigen werk per geperste CD of vinyl..ja ook voor vinly en dat na een jaar of 2 onder aftrek van administratiekosten eens een keertje terug ontvangen.
Ondoorzichtige verdelingen (90% reeds bekende artiesten, 10% naar 'De Rest'. Heule dikke inkomens bestuur. Foute associaties nav opgave en vervolgens een jaar bezig zijn om dat recht te trekken omdat ze wel zo'n enorm bord voor kop hebben.
Wat mij betreft een hopeloos verouderde constructie kut organistatie. Nooit meer stemra voor mij.

Fixed fee is het enige dat ik nog doe en boter bij de vis.

Tja, ik heb ook altijd zo gedacht. Totdat ik wat meer bij BS betrokken raakte, en als lid van BS ook eens in alle verhalen en verdelingen gedoken ben. BS is de afgelopen jaren een veel doorzichtigere organisatie geworden, waar je tegenwoordig zeer open mee kunt communiceren. En ongetwijfeld zullen er ook dingen helemaal fout lopen. Maar dat is bij elke organisatie wel zo.

Het probleem is vaak dat mensen via de media of via via verhalen horen, en dan vaak alleen de horror verhalen. Ik ben er op n gegeven moment zelf in gedoken, om nou eens te weten te komen hoe t allemaal precies zit. Eerlijk is eerlijk: bij mij gaat er op afrekeningen ook nog wel ns iets fout. Toch zorgt BS voor mij elk jaar voor n 13 en 14 maand qua inkomen. Niet verkeerd, als je t mij vraagt?

Ik heb hele goede ervaringen met BS, en van mij mogen ze zeker zo doorgaan!
 
Hoe meer CD's je laat persen, hoe meer administratie ze hebben? Ik ben eens benieuwd hoe ze dit goedpraten...
Ja zoiets, admin is een vast bedrag maar eehm je moet aantal tracks en cd's opgeven, dan doen zij een berekening van hoeveel je terug krijgt, hoeveel je gaat verkopen en wat zij inhouden, los van de administratie.

Meedoen is tegenwoordig gatis exposure
Is dat wat ze je hebben proberen te verkopen ? wat een kut argument.

Nu draag je al je rechten over aan een label,
iemand met verstand van zaken draagt al zijn rechten niet over en al helemaal niet voor onbepaalde tijd, precies zelfde verhaal als hierboven.

kom je op tig download compilaties en betalen ze je niks omdat je met je 3ct per unit nog steeds niet je €50 voor minimale pay-out hebt bereikt.
whehehe, moeilijk verhaal idd. ;{

Als muzikant moet je volle zalen trekken en als producer je DJ gigs, plaatjes maken en verkopen is geen reet mee te verdienen
je MOET helemaal niks, je verdient met verkoop idd. erg weinig :stupid

Tenzij je bij een groot label zit en een zomerhitje hebt met veel airplay (maar dan nog is het maar een paar k€)
dat tenzij is geen garantie.....das de illusie waar de meeste mee zitten.

Ken een gast die bij Spinnin Records plaatje heeft uitgebracht, je zou zeggen groot netwerk gegarandeerde omzet......met heeel veel moeite 600 youtube hits, daar ga je dan, al je rechten ingeleverd, zijn zij ook eigenaar geworden van het liedje en zit je met een schuld koekoek :erm:

:bekdicht:

De stemra op een download is overigens 10% van de verkoopprijs (vaak zijn downloads 99ct, dus globaal 10ct Stemra). Het ligt er maar net aan met welke partij je in zee gaat voor het aanbieden van je track op download sites. Meestal is de vergoeding voor het label ongeveer 28 ct per download, dus reken maar uit wat er bij hun achterblijft.
niks per stuk, was dat maar zo, elke cent is waardevol als beginnende, ze rekenen pas af bij 15.000

Streaming diensten zijn overigens nog erger: Dat word per seconde afgerekend. ik meen 0,0001 ct per seconde Stemra (weet ik niet zeker, maar erg weinig!). Daarom zijn diensten als Spotify uiteindelijk ook een flinke doodsteek voor muziekindustrie (in mijn ogen). Ook al vind iedereen "dat dat de toekomst is". reken maar na....
eens =(

Waarom niet zelfstandig gaan ? dus je eigen webshop hebben, zelfde als wat Apple heeft gedaan of doet ipv al die tussenhandelaren ed....ik zie de toegevoegde waarde van die tussenhandelaren zoals een Spotify.....of al een bestaande label, niet in, behalve als zij iets kunnen garanderen, maar ja daar schort het hem vaak in, ><
 
Laatst gewijzigd:
waarom zou ik geld moeten betalen waarvan ik maar een deel terug krijg , aan een organisatie , als ik m'n eigen muziek uitbreng ?
waarom moet ik verantwoording afleggen aan een organisatie waar ik geen lid van ben, over het feit dat ik geen lid ben, want anders worden m'n plaatjes niet geperst ?

ik heb niks met BM, ik wil niks met BM, ik verwacht niks van BM, ik hoef niks van BM.
rot op uit mijn leven en richt je op mensen die er de voordelen wel van inzien svp.

en voor mensen die dit wat overdreven vinden: 1 ervaring van mij is o.a. dat onze cd presentatie in het honderd liep omdat de cd niet op tijd in nederland was. was tegengehouden bij de grens want de bumastemra papieren waren niet in orde. terwijl er niemand van ons lid is van BM.
gewoon een organisatie voor de zichzelf "profi" voelende lieden die vervolgens uit machtoverwegingen meent zijn werkterrein bij voortduring te moeten uitbreiden. een goede manager maakt zichzelf overbodig, helaas moet ik dat nog zien gebeuren.

zoals eerder al gezegd: als je werkelijk doorbreekt heb je nog tijd genoeg om van buma's diensten gebruik te gaan maken. tot die tijd kost het alleen maar geld ( al is het maar 50 euro, iedere cent is er een ) en je hebt er niks aan.
 
zoals eerder al gezegd: als je werkelijk doorbreekt heb je nog tijd genoeg om van buma's diensten gebruik te gaan maken. tot die tijd kost het alleen maar geld ( al is het maar 50 euro, iedere cent is er een ) en je hebt er niks aan.
Precies, :okdan:
 
Waz, je hoeft er natuurlijk allemaal niet mee akkoord te gaan, maar NIEMAND heeft budget.
Iemand betalen voor een sax solo op een track te spelen gebeurt nog maar heel weinig
Met zang is het gebruikelijk dat de zanger deel krijgt van de proceeds v/d producer + iets van de optredens, dus again, op moment van de opname niks, nada, noppes
De wereld hangt aaneen van potentie en upside, maar betaald wordt er weinig
En qua Spinning, Armada en Blackhole, al die contracten zijn ALLES of NIETS
Daarom zou ik er dus ook nooit mee in zee gaan. Ten eerste doen ze niks voor je exposure, je hebt een aantal A brands waar ze zich suf op promo'en en dan heb je 99% dat ze tekenen als fillers onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Ze beperken de rechten v/d artiest zonder erin te investeren en wordt één v/d tracks per ongeluk wel wat, dan hebben ze de artiest al in de pocket. Ik zou daar NOOIT tekenen.

Ik,zou óf eigen beheer doen, óf een kleiner label met een kwalitatief hoge line-up zonder bagger volume releases, puur omdat die beter voor je zorgen en meer respect hebben voor je materiaal.

Ja zoiets, admin is een vast bedrag maar eehm je moet aantal tracks en cd's opgeven, dan doen zij een berekening van hoeveel je terug krijgt, hoeveel je gaat verkopen en wat zij inhouden, los van de administratie.

Is dat wat ze je hebben proberen te verkopen ? wat een kut argument.

iemand met verstand van zaken draagt al zijn rechten niet over en al helemaal niet voor onbepaalde tijd, precies zelfde verhaal als hierboven.

whehehe, moeilijk verhaal idd. ;{

je MOET helemaal niks, je verdient met verkoop idd. erg weinig :stupid

dat tenzij is geen garantie.....das de illusie waar de meeste mee zitten.

Ken een gast die bij Spinnin Records plaatje heeft uitgebracht, je zou zeggen groot netwerk gegarandeerde omzet......met heeel veel moeite 600 youtube hits, daar ga je dan, al je rechten ingeleverd, zijn zij ook eigenaar geworden van het liedje en zit je met een schuld koekoek :erm:

:bekdicht:

niks per stuk, was dat maar zo, elke cent is waardevol als beginnende, ze rekenen pas af bij 15.000

eens =(

Waarom niet zelfstandig gaan ? dus je eigen webshop hebben, zelfde als wat Apple heeft gedaan of doet ipv al die tussenhandelaren ed....ik zie de toegevoegde waarde van die tussenhandelaren zoals een Spotify.....of al een bestaande label, niet in, behalve als zij iets kunnen garanderen, maar ja daar schort het hem vaak in, ><
 
wat zijn dan goede kleinere labels die wel hun best doen ?
richting pop/ rock en roll etc
tips altijd welkom
 
Back
Top