Muziek registreren op naam, copyright.

Kijk, nu beland de discussie op het punt waar het de TS eigenlijk om begon: hoe bescherm ik mijn werk?

Bijvoorbeeld door met BS in zee te gaan. Verhalen over "ik vind het niet nodig voordat ik n dikke hit heb", hebben daar niets mee te maken. Stel, je scoort n hit. Je bent niet ingeschreven bij BS. Je plaat word gecovered. Gegarandeerd zeker dat jij dan achter het net vist, of pas vele jaren laten via de rechter uiteindelijk je gelijk haalt. Als je al op 1 in alle hitlijsten staat, ben je al ingeschreven bij BS. Dan zit er namelijk een goed label achter, dat de promotie van jou track goed gedaan heeft. Zelf "omdat jou plaat zo goed is" scoor je nooit n hit.

Er word natuurlijk ook nog ff met modder gegooid naar de grotere dance labels. Ook hiervoor geldt: OF je hebt je contract nooit begrepen, OF je hebt niet goed in de gaten waar t om draait in de commerciele muziekindustrie. Als jij met bijvoorbeeld Spinnin Records zaken doet, krijg je een goed, en waterdicht contract. Je draagt de masterrechten van je plaat over aan het betreffende label. Dat zijn dus GEEN auteursrechten! Daarnaast willen dit soort labels altijd je publishing doen.

Waarom: omdat de totale auteursrechten vergoeding uit 3 delen bestaat: 1 deel Componist, 1 deel tekstdichter en 1 deel uitgever. als er dus geen publishing op gedaan word, blijft er 33,3% van de auteursrechten en gelden liggen. Wat doen alle goede labels: je krijgt een publishing overeenkomst van ze, waarin zij 50% van het uitgeversdeel krijgen van je. dat betekent in de praktijk dat jij 16% meer auteursrechten uitgekeerd krijgt, dan wanneer je niet getekend had. Is dat erg? Nee, want voor dat bedrag houden zij je rechten in de gaten, en als er een claim komt, zullen zij je zaak kostenloos behartigen. Daarnaast is het een extra simulans voor een label om je track op zoveel mogelijk media aan te bieden.

En labels voor pop en rock n roll? Tja, die zijn er natuurlijk wel, maar dat ligt eraan wat je met je track wil. Als je voor de commerciele doeleinden je track gebruikt wilt hebben, kent iedereen de labels wel, omdat je op i tunes alleen maar even hoeft te kijken welke hits welke labels hebben. Kleinere labels zijn eigenlijk niet zo interessant, omdat die je plaat nooit tot n dikke hit kunnen maken, gewoonweg omdat ze de connecties niet hebben, of omdat ze de financiele middelen niet hebben.
 
ik dacht dat itunes alleen geinteresserd is in de grote jongens ?
en wat wil je: dat een label je plaat onder de aandacht brengt, in ruil voor de kosten.
dat copyright verhaal ??, denk dat de kans dat je als kleine jongen een hit scoort miniem is. zonder enkele tonnen aan promotie en een vergelijkbaar vooraf traject van opname/mastering is de kans nihil.
en als de nummers aanslaan, dan misschien via youtube etc, aantonen dat het jou nummer is, eventueel na inschakelen van eerder genoemde labels cq buma, kan dan toch nog altijd. zoveel tijd gaat daarmee niet verloren

maar goed , gezocht dus een actieve betrokken kleine label voor pop en r&r ...
 
Waz, je hoeft er natuurlijk allemaal niet mee akkoord te gaan, maar NIEMAND heeft budget.Iemand betalen voor een sax solo op een track te spelen gebeurt nog maar heel weinig. Met zang is het gebruikelijk dat de zanger deel krijgt van de proceeds v/d producer + iets van de optredens, dus again, op moment van de opname niks, nada, noppes. De wereld hangt aaneen van potentie en upside, maar betaald wordt er weinig
eens

En qua Spinning, Armada en Blackhole, al die contracten zijn ALLES of NIETS Daarom zou ik er dus ook nooit mee in zee gaan. Ten eerste doen ze niks voor je exposure, je hebt een aantal A brands waar ze zich suf op promo'en en dan heb je 99% dat ze tekenen als fillers onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Ze beperken de rechten v/d artiest zonder erin te investeren en wordt één v/d tracks per ongeluk wel wat, dan hebben ze de artiest al in de pocket. Ik zou daar NOOIT tekenen.
hihi zou wel cool zijn als iemand van die labels nu zou reageren, is een pijnlijke bedoeling maar ben geneigd om je verhaal te geloven :okdan:

Ik,zou óf eigen beheer doen, óf een kleiner label met een kwalitatief hoge line-up zonder bagger volume releases, puur omdat die beter voor je zorgen en meer respect hebben voor je materiaal.
:okdan:
 
Kijk, nu beland de discussie op het punt waar het de TS eigenlijk om begon: hoe bescherm ik mijn werk?
eehm ligt er maar aan in welke zin je bescherming van werk spreekt. Is het in de zin zo min mogelijk geld te laten liggen dan ja BS registratie noodzakelijk, is het n bewijs van eigendom, tja dan is een BS registratie een extra bewijs middel maar geen 100% garantie op.

Beste is een legale registratie als bescherming, I-depot ed. maar ja das een beetje dure grap zeker de internationale.

En als je heel logisch nadenkt, wat doe je ? je levert werk in op dagtekening. Nu wat verder denken, kan dat bijna gratis of goedkoper, dus een alternatief ? Jaa zeer zeker, neem bijv. Facebook je maakt een officiële account aan 3x raden, dat gebeurt op datum, elke actie die jij daarna verricht is en komt van jou af, zelfde ook met Youtube ed.

Wil je het nog sluitender hebben doe je eigen website maken registreer domeinnaam voor ongeveer 9 euro ofzo, is van jou staat op jou naam, de eerste de beste die claimt dat na je publicatie datum zijn werk is moet echt van goeie huizen komen, oftwel praktisch onmogelijk bewijs technisch gezien.

Conclusie: zijn of is er een goed alternatief om je werk te beschermen, ja internet zelf....

Ff voor PPP:

Om auteursrecht te verkrijgen hoeft u niets te doen, dit geldt automatisch als u een werk maakt. U hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren. In de praktijk kan het echter voorkomen dat anderen claimen de auteur van uw werk te zijn en het auteursrecht erop te bezitten. Door uw werk te laten registreren, kunnen misverstanden over het makerschap van een werk voorkomen worden. U kunt dit bijvoorbeeld doen bij een notaris. Een andere mogelijkheid is het indienen van een I-DEPOT bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (www.boip.int). Een MP3 uploaden is hier ook mogelijk.
Het registreren van uw werken bij Buma/Stemra is niet rechtsgeldig als bewijs van eigendom
Bron:http://www.bumastemra.nl/leden/hoebeschermikmijnmuziekwerken/
 
Bijvoorbeeld door met BS in zee te gaan. Verhalen over "ik vind het niet nodig voordat ik n dikke hit heb", hebben daar niets mee te maken. Stel, je scoort n hit. Je bent niet ingeschreven bij BS. Je plaat word gecovered. Gegarandeerd zeker dat jij dan achter het net vist, of pas vele jaren laten via de rechter uiteindelijk je gelijk haalt.
yes, welke track is ook al weer veel gecoverd in t turks, chinees, enz, enz, I'm your venus was het toch? zag t bij DWDD :P. Niemand had destijds kunnen voorspellen dat de B-kant zo goed zou lopen whaha, dit is 1 van de redenen waarom ik A&R manangers als je wat opstuurt en ze het afkeuren..........

Ook hiervoor geldt: OF je hebt je contract nooit begrepen, OF je hebt niet goed in de gaten waar t om draait in de commerciele muziekindustrie. Als jij met bijvoorbeeld Spinnin Records zaken doet, krijg je een goed, en waterdicht contract. Je draagt de masterrechten van je plaat over aan het betreffende label. Dat zijn dus GEEN auteursrechten! Daarnaast willen dit soort labels altijd je publishing doen.
:okdan: ja en binnen dat gedeelte heb je dus wat Raphie zegt.....in t ergste geval zit je met een schuld als je een voorschot krijgt of de kosten hoger zijn dan de opbrengsten.

Waarom: omdat de totale auteursrechten vergoeding uit 3 delen bestaat: 1 deel Componist, 1 deel tekstdichter en 1 deel uitgever. als er dus geen publishing op gedaan word, blijft er 33,3% van de auteursrechten en gelden liggen. Wat doen alle goede labels: je krijgt een publishing overeenkomst van ze, waarin zij 50% van het uitgeversdeel krijgen van je. dat betekent in de praktijk dat jij 16% meer auteursrechten uitgekeerd krijgt, dan wanneer je niet getekend had. Is dat erg? Nee, want voor dat bedrag houden zij je rechten in de gaten, en als er een claim komt, zullen zij je zaak kostenloos behartigen. Daarnaast is het een extra simulans voor een label om je track op zoveel mogelijk media aan te bieden.
Goed verhaal, hoe zit dat met dingen in eigen beheer doen wbt publishing gedeelte en geen publisher hebben ?

Bij de Amerikaanse auteurrechten organisaties kan je je opgeven als componist en publisher, zag ik.

Ff kijken of ik het goed heb begrepen hoor, stel je richt een label op, de master en auteursrechten draag je over aan jou label, dan misloop je 33,3% publishing gedeelte ?
 
eehm ligt er maar aan in welke zin je bescherming van werk spreekt. Is het in de zin zo min mogelijk geld te laten liggen dan ja BS registratie noodzakelijk, is het n bewijs van eigendom, tja dan is een BS registratie een extra bewijs middel maar geen 100% garantie op.

Beste is een legale registratie als bescherming, I-depot ed. maar ja das een beetje dure grap zeker de internationale.

En als je heel logisch nadenkt, wat doe je ? je levert werk in op dagtekening. Nu wat verder denken, kan dat bijna gratis of goedkoper, dus een alternatief ? Jaa zeer zeker, neem bijv. Facebook je maakt een officiële account aan 3x raden, dat gebeurt op datum, elke actie die jij daarna verricht is en komt van jou af, zelfde ook met Youtube ed.

Wil je het nog sluitender hebben doe je eigen website maken registreer domeinnaam voor ongeveer 9 euro ofzo, is van jou staat op jou naam, de eerste de beste die claimt dat na je publicatie datum zijn werk is moet echt van goeie huizen komen, oftwel praktisch onmogelijk bewijs technisch gezien.

Conclusie: zijn of is er een goed alternatief om je werk te beschermen, ja internet zelf....

Ff voor PPP:

Bron:http://www.bumastemra.nl/leden/hoebeschermikmijnmuziekwerken/

Dat klopt, maar je hebt wel een organisatie waar je in geval van conflict terecht kunt. Het is nog veel sterker, en daar ligt ook meteen een punt voor de toekomst. Alle content op internet, is in principe auteurrechtelijk of beeldrechtelijk werk. Wat jij hier typt, is in principe auteurswerk van jou. Natuurlijk gaat niemand dat soort dingen zomaar aan vechten, maar daar ligt meteen het toekomstig verdienmodel voor artiesten etc.

In feite zou er een verrekenmodel moeten komen op basis van bezochte websites. Dan komen partijen als Youtube ook niet meer weg met de manier waarop ze nu werken. En dat levert voor iedereen geld op.

Waar t mij om gaat, is dat je aanmelden bij een auteursrechten organisatie, in geval van conflicten heel sterk is. Iemand met veel geld zal in alle andere gevallen namelijk altijd een zaak tot je faillisement kunnen rekken. Dan heb je wel gelijk, maar helemaal niets meer.

Dus natuurlijk kun je alles zelf doen, en zolang er niks mis gaat, is dat perfect. ALS met mis gaat, is de kans dat je (ook al sta je in je recht) een zaak wint, niet heel groot.

Nog ff 1 ding: als jij muziek op je website zet (ook al is die van jezelf), kan het zijn dat je daar een rekening van krijgt van BS, voor gebruik van muziek. Net als een bedrijf deze rekening op de deurmat krijgt. Nu is dat voor een particulier in de praktijk bijna nooit het geval, maar het kan wel!
 
Dat klopt, maar je hebt wel een organisatie waar je in geval van conflict terecht kunt.
dat vraag ik mij af denk dat BS niet meer of minder doet dan incasseren. Conflict over eigendom, gaan ze je niet mee helpen ben ik bang.

Natuurlijk gaat niemand dat soort dingen zomaar aan vechten, maar daar ligt meteen het toekomstig verdienmodel voor artiesten etc.
nou dat zou ik niet zo 1,2,3 willen stellen als jou werk wordt gebruikt zonder toestemming, ga je echt wel piepen. Sterker gesteld wilde stukje vocal gebruiken, contact gezocht met beheerder van de rechten, kreeg vriendelijk bedankje voor informeren voor gebruik, toestemming kreeg ik niet, wel een waarschuwing dat als het op internet verscheen direct een procedure gestart zou worden 8D

In feite zou er een verrekenmodel moeten komen op basis van bezochte websites. Dan komen partijen als Youtube ook niet meer weg met de manier waarop ze nu werken. En dat levert voor iedereen geld op.
hoezo? bs rekent met youtube ed af hoor alleen bij 15.000 of 10.000 viewers en dat bezochte websites/ linken aan, zijn ze al mee aan de gang zag ik laatst in een mail, na dat Ali B verhaal ><

Waar t mij om gaat, is dat je aanmelden bij een auteursrechten organisatie, in geval van conflicten heel sterk is. Iemand met veel geld zal in alle andere gevallen namelijk altijd een zaak tot je faillisement kunnen rekken. Dan heb je wel gelijk, maar helemaal niets meer.
ja en bs zegt dat je 0 bewijs hebt als je het bij hun aanmeld aan eigendomsbewijs. Snap waar je op zit zegmaar dan klopt je verhaal :okdan:

Nog ff 1 ding: als jij muziek op je website zet (ook al is die van jezelf), kan het zijn dat je daar een rekening van krijgt van BS, voor gebruik van muziek. Net als een bedrijf deze rekening op de deurmat krijgt. Nu is dat voor een particulier in de praktijk bijna nooit het geval, maar het kan wel!
als member van BS kan je een formulier invullen dat je niet afdraagt voor je website. Toevallig tijdje terug bezoekje gebracht om oa dat te regelen.
 
yes, welke track is ook al weer veel gecoverd in t turks, chinees, enz, enz, I'm your venus was het toch? zag t bij DWDD :P. Niemand had destijds kunnen voorspellen dat de B-kant zo goed zou lopen whaha, dit is 1 van de redenen waarom ik A&R manangers als je wat opstuurt en ze het afkeuren..........

:okdan: ja en binnen dat gedeelte heb je dus wat Raphie zegt.....in t ergste geval zit je met een schuld als je een voorschot krijgt of de kosten hoger zijn dan de opbrengsten.

Goed verhaal, hoe zit dat met dingen in eigen beheer doen wbt publishing gedeelte en geen publisher hebben ?

Bij de Amerikaanse auteurrechten organisaties kan je je opgeven als componist en publisher, zag ik.

Ff kijken of ik het goed heb begrepen hoor, stel je richt een label op, de master en auteursrechten draag je over aan jou label, dan misloop je 33,3% publishing gedeelte ?

Even voor de goede orde: Tegenwoordig krijg je echt nergens meer een voorschot op royalties. Dus met een schuld blijf je nooit zitten. Het kan wel zijn, dat je van een publisher een publishing voorschot krijgt (als het eigen werk betreft). Meestal word dat ingeschat op wat je al gedaan hebt. Kortom: heb je nog nooit n cent auteursrechten omgezet, dan krijg je ook geen voorschot.

Als je tracks in eigen beheer uit brengt, en je bent geen lid van BS, en je werk word op bijvoorbeeld i tunes uitgebracht, komen die gelden in een verzamelbak. Je kunt als ingeschreven lid tot een jaar na dato auteursrechten claimen. Overigens, betekent dit niet dat je het ook zondermeer uitgekeerd krijgt! Laatst toevallig nog zo'n zaak gehad, waarbij iemand mijn rechten geclaimed had (per ongeluk...), omdat hij eerder was dan ik, was de verrekening eigenlijk al weer lastig, en gaat die er misschien niet komen.

Volgens mij ben je inmiddels vrij om een auteursrechten organisatie te kiezen. Weet dat niet zeker, maar ze zijn er wel mee bezig. Dan kun je inderdaad de GEMA of SAMBAM of dat soort partijen jou auteursrechten laten beheren. Echter, uitkeringen duren dan veel langer, en het kan zomaar minder opleveren vanwege wetgeving in dat land.

Auteursrechten KUN je in principe niet overdragen aan n label. Het kan wel zijn dat een label mee wil tekenen op je auteursrechten. In Amerika gebeurd dat veel met die rappers. Daarvoor is er sinds kort in Nederland een mogelijkheid om in percentages aan te melden. Je kunt dat bijvoorbeeld iemand voor 10% van je auteursrechten mee laten tekenen. Daarvoor moet je wel een speciaal formulier invullen.

Je kunt overigens je eigen publishing fonds oprichten. Maar ook dan moet je lid zijn bij BS, en moet je fonds aangemeld zijn bij BS als zodanig. Dan strijk je idd die 33% zelf op. Maar t geval blijft dat je zelf je rechten moet behartigen, wat (zeker als je niet 100% weet hoe t in mekaar zit) erg lastig is.

Bij mij is in de praktijk al gebleken dat een goede (onafhankelijke) publisher HEEEEEEEEEEEL erg handig is....
 
dat vraag ik mij af denk dat BS niet meer of minder doet dan incasseren. Conflict over eigendom, gaan ze je niet mee helpen ben ik bang.

nou dat zou ik niet zo 1,2,3 willen stellen als jou werk wordt gebruikt zonder toestemming, ga je echt wel piepen. Sterker gesteld wilde stukje vocal gebruiken, contact gezocht met beheerder van de rechten, kreeg vriendelijk bedankje voor informeren voor gebruik, toestemming kreeg ik niet, wel een waarschuwing dat als het op internet verscheen direct een procedure gestart zou worden 8D

hoezo? bs rekent met youtube ed af hoor alleen bij 15.000 of 10.000 viewers

ja en bs zegt dat je 0 bewijs hebt als je het bij hun aanmeld aan eigendomsbewijs. Snap waar je op zit zegmaar dan klopt je verhaal :okdan:

als member van BS kan je een formulier invullen dat je niet afdraagt voor je website. Toevallig tijdje terug bezoekje gebracht om oa dat te regelen.

BS heeft een speciale plagiaat commissie, waar je terecht kunt. Daarnaast hebben ze voor leden een legal afdeling, waar je voor advies terecht kunt. Een publisher zal de daadwerkelijke zaak voor je moeten regelen.

Ja, natuurlijk ga je dan piepen. Maar de persoon die bij jou ging klagen, is waarschijnlijk lid van n auteursrechten organisatie, en schuift dat heeeeeel makkelijk even door.

YT rekent volgens mij in 2011 of 2012 voor het eerst auteursrechten af met BS. Maar zo belachelijk weinig dat je er pas bier voor kunt kopen als je meer dan n miljoen views hebt ofzo...

Toch werkt het Fingerprinting systeem van BS erg goed.

Dat voor die websites, dat wist ik niet. tot een paar jaar geleden kon je zomaar een factuur op de deurmat krijgen voor gebruik van muziek op een website....
 
BS heeft een speciale plagiaat commissie, waar je terecht kunt. Daarnaast hebben ze voor leden een legal afdeling, waar je voor advies terecht kunt.
kijk dit wist ik dus niet

Kortom: heb je nog nooit n cent auteursrechten omgezet, dan krijg je ook geen voorschot.
yes zo 1 inschatting gaan ze maken idd.

het kan zomaar minder opleveren vanwege wetgeving in dat land.
goeie idd. Nederland heeft idd een hele coole royalty regeling u right. beter doe je je ding in Nederland 8D

YT rekent volgens mij in 2011 of 2012 voor het eerst auteursrechten af met BS.
was in de veronderstelling dat dit eerder was vanaf dat ze over zijn genomen 2010 ofzo Bron:http://webwereld.nl/nieuws/64682/youtube-sluit-deal-met-buma-stemra-update.html

Maar zo belachelijk weinig dat je er pas bier voor kunt kopen als je meer dan n miljoen views hebt ofzo..
ja triest is dat idd :(

Toch werkt het Fingerprinting systeem van BS erg goed.
dat geloof ik graag

Je kunt overigens je eigen publishing fonds oprichten. Maar ook dan moet je lid zijn bij BS, en moet je fonds aangemeld zijn bij BS als zodanig. Dan strijk je idd die 33% zelf op. Maar t geval blijft dat je zelf je rechten moet behartigen, wat (zeker als je niet 100% weet hoe t in mekaar zit) erg lastig is.

Bij mij is in de praktijk al gebleken dat een goede (onafhankelijke) publisher HEEEEEEEEEEEL erg handig is....
dat zelfstandig publishing oprichten wist ik niet, kan mij idd voorstellen dat t complex is om eea zelfstandig te doen. Mja als beginnende wil nog niemand je hebben zegmaar, dus Majeur probleem, zou wel handig zijn een goede publisher, voor dat ik van start ga :o:

Bij wie zit je en doen ze ook dance dingen ?

Dat voor die websites, dat wist ik niet. tot een paar jaar geleden kon je zomaar een factuur op de deurmat krijgen voor gebruik van muziek op een website....
ik ook niet tot ik contact met ze zocht om eea goed te regelen.

Goed topic dit :okdan:
 
Wij doen eigenlijk heel erg weinig dance gerelateerde producties.

Stuur me ff een PM, dan leg ik je even uit waar mijn publishing zit.

Altijd leuk om op zo'n manier info uit te wisselen! COOL!
 
Yes for sure erg cool, goed dat dit bespreekbaar is, waar je allemaal rekening mee moet houden, valkuilen u name it, :)

Ga je pm-en (Y)
 
Daarnaast willen dit soort labels altijd je publishing doen.

Waarom: omdat de totale auteursrechten vergoeding uit 3 delen bestaat: 1 deel Componist, 1 deel tekstdichter en 1 deel uitgever. als er dus geen publishing op gedaan word, blijft er 33,3% van de auteursrechten en gelden liggen.

Even inhakend op je verhaal hierboven. Kan mij niet voorstellen dat wat je hierboven schrijft klopt. Mijn idee hieronder:

Jij alleen maakt de muziek, laat het masteren en brengt het zelf uit, jij bezit en bent dus 100% eigenaar van je muziek en de rechten erover.

Je meldt je songs aan bij Buma/Stemra en gaat een distributie deal aan of niet.

Buma/ Stemra is de waakhond, die waken over je songs, waar ook gespeeld en betalen jou uit als je op tijd de juiste info. aan hen verstrekt.

Nu de publishing, zij doen niets meer of minder dan bovenstaande:
What does a music publisher do? What kind of royalties do songwriters earn? The general answer I gave above can be fleshed out by saying that a music publisher is responsible for four basic areas of importance to a songwriter. Those areas are song registration, licensing, royalty collection and creative matters. Let's break those areas down. First off, it all begins with paperwork. The registration process can sometimes be a boring and tedious job that only a publisher could enjoy. During the initial song registration process, the publisher usually informs ASCAP, BMI or PRS about the new song and relays all the relevant information to them.

Zij doen dus oa de registratie gedeelte, maar ja als het goed is doe je dat zelf al bij Buma/ Stemra dus waarom hen laten doen ?

En je laat 1/3 liggen als je geen publishing hebt ? zodra je een publishing aangaat dan sta je 1/3 van je 100% deel af idd. maar als je geen publishing deal hebt dan betaald als ik het goed heb begrepen Buma/ Stemra je 100% uit.

Do I Need A Publisher?
As a songwriter, how do you decide whether you need a publisher or not? I always tell my clients that if they are doing more work on the administration of their songs than on the creative process, then it might be time to relinquish some control of their catalogue to a publisher. If you are equally as talented with business and the creative arts, you might find it challenging to try and work your own catalogue. However, the administrative processes that I have outlined above will quickly hamper the creative process without a firm grasp of the issues, especially if your songs are played and sold all over the world. For example, if you have a big hit in Japan, can you speak Japanese and make sure you're getting all the money you deserve? I bet not. If you compare the issue to other business concepts like taking on a manager or finding a lawyer to work with, you will probably lean towards working with a publisher. And why not — you should be more focused on the creative process than anything else.

The act of actually picking out a publisher to work with should be aided by consultation with an experienced music professional like a manager or music-business lawyer. You shouldn't be afraid to ask questions of your peers: Are you happy with their service? Do they pay royalties on time? What have they done for you in terms of creative exploitation? In addition, you should research the company you are attempting to link up with. Do they have four other songwriters just like you? Are you going to be a forgotten face or a small fish in a big pond? Ask yourself what exactly you're looking for in signing with a publisher.
http://www.soundonsound.com/sos/dec05/articles/allaboutpublishing.htm
 
Ff kleine update:

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik contact gehad met BS, verhaal zoals hierboven omschreven klopt. Als je geen publisher hebt en jij de schrijver en de mastereigenaar bent gaat 100% naar jou toe.

Je laat dus geen geld liggen als je geen publisher hebt. :)

Verder is het verstandig om bij nog een paar organisaties aan te sluiten in Nederland als je zelfstandig muziek gaat uitbrengen.
 
Mijn excuses om deze oude draad op te rakelen, ik heb een vraag.
Nadat ik verscheidende platen in het buitenland heb laten maken is bij mij nu de interesse gewekt omdat hier in de buurt te doen. Er is sinds kort een platenperserij bij mij in de buurt gevestigd.

Bij de platenperserij in Duitsland was de papierwinkel altijd vrij simpel en kosteloos.
Hier in Nederland ben ik verplicht om met een PIEB formulier bij de perserij te komen.
Mijn vraag is wat zijn de kosten daarvan, als het werk en de artiesten helemaal niet geregistreerd staan bij Stemra, en dat ook niet van plan zijn?

Ik ben eigenlijk al te beroerd om eerst een rekening van Stemra te betalen, ookal krijg ik die later terug.
Ik wil alleen een handtekening voor de perserij zodat we groen licht hebben en verder eigenlijk niks met Stemra van doen hebben..
Is dat mogelijk?

Gaat om een oplage van 150 vinylplaten met 4 liedjes mocht dat relevant zijn.
 
Als ik dit topic een beetje doorlees, kun je toch gewoon een PIEB formulier (gratis) downloaden bij BumaStemra en invullen + inleveren bij de perser?

Of is dat inmiddels niet meer?
 
Even een kort vraagje.. heb al lopen zoeken op IRSC code en dit draadje leek mij wel geschikt. :)

Moet voor om een muziekstuk te laten promoten bij een YT/SC kanaal een IRSC code verstrekken. Bij zoeken op IRSC code verkrijgen was SENA het eerste resultaat: http://blog.songkit.nl/vraag-je-eige...-aan-bij-sena/
Heb me nu online ingeschreven bij Sena en sta nu op het punt een verklaring te tekenen met mijn rekeningnummer en al.. dus dacht vraag het eerst nog even.

Ik ben totaal niet thuis in het uitbrengen/ registeren van muziek maar wat is nu het verschil dan met Buma? Sena doet zich ook voor als een organisatie en dacht dat ze die code gratis verstrekken maar wat voor een verassingen qua contributies e.d. kan ik verder verwachten?
Thanx alvast. :mega:
 
Back
Top