grandaddy
Modulator
Als je deze geluiden in een muzikale context zou zetten zou ik het wel waarderen. Nu is het niets anders dan een geluidsexperiment.
Wanneer je er niets mee kunt, voila, geen enkele moeite mee. Het badinerend afdoen als
'niets anders dan een geluidsexperiment' daar zet je vooral jezelf mee te kijk.
@ Haval:
er bestaat ook nog een hele andere muzikale wereld naast die van een beat met bass, pads en synth-arpeggios. Dat is de stroming waaruit de synthesizer en electronische muziek notabene uit ontwikkeld is.
laten we het maar even elektronische muziek noemen. ik weet geen andere benaming. In de vorige eeuw gingen klassiek geschoolde componisten experimenteren en componeren met bandopnames en later ook elektronische instrumenten.
muziek gaat uiteindelijk altijd om een verhaal vertellen. bij pop/dancemuziek met behulp van de toonhoogtes en ritmes op de voorgrond.
Bij elektronische muziek vertel je het verhaal in eerste instantie met klank.
zoals dus ook hierboven gebeurd!
het is dus wel muziek en geen experiment en daarom kreeg het van mij ook een Stempunt. Ik hoor een goed muzikaal verhaal verteld met boeiende klanken.
Dank MarsMusica. Prettig dat je motiveert waarom je het waardeert. Want met een constructieve reactie is ook meer kritiek goed te slikken, voor mij in ieder geval, want gemotiveerd.
OK prima, ik ben daar wel van op de hoogte. Ik heb een tijd geprobeerd naar dit soort klanken te luisteren, maar het boeit me niet. Voor mezelf heb ik een grens getrokken. Muziek is voor mij melodie, harmonie, ritme. Ik wil daar ook niet gelijk in hebben of zo. Het is eigenlijk beter dat ik op dit soort tracks (ambient-achtigen/soundscapes) geen commentaar meer geef. De avant-garde componist Gorecki relativeert zichzelf in een interview met Reinbert de Leeuw (doe dit op mijn geheugen, kan er niets van vinden op youtube) "Componisten als Messiaen zijn het toetje, Mozart is het dagelijks brood"
Wanneer je Gorecki (trouwens: Avant-Garde????) quote alleen maar letterlijk niet juist zou zijn, maar in strekking juist, ook geen probleem. Maar je verdraait de strekking: Gorecki noemde Bach, Beethoven, Schubert, Varese (!) en ook Messiaen (!) in een adem als de voor hem grootste componisten. En vervolgens zei hij dat de muziek van Mozart, Bach, Beethoven voor hem als goed volkorenbrood was, dat hij elke dag kon eten, dat hij hun muziek zelf ook elke dag kon spelen. Messiaen speelde hij zelf niet iedere dag, want moeilijker. Messiaen e.d. vergeleek hij in broodtermen met een zoeter, wit broodje: daar snoep je van. Met mate dus. Daar zit voor Gorecki geen verschil in waarde in, zoals jij er opplakt, maar alleen een verschil in de frequentie van het innemen.
ik ben zelf een nootjesschrijver en voel me meer thuis in de wereld van Mozart dan die van de moderne muziek. De muziek die ik in mijn hoofd hoor is altijd tonaal. het wordt pas modern atonaal/niet-harmonisch als ik dat bewust zou doen, en ik koester juist de muziek die in mijn hoofd ronddwaalt. Die staat het dichtst bij me. de moderne muziek is vaak veel meer bewust bedacht. via bijv. compositietechnieken geschreven en heeft heel veel vrijheden. Het mag ook 'lelijk' of 'niet-kloppend' klinken.
Vroeger zat ik op bierviltjes in punk/rockkroegen klassieke thema's te schrijven die me binnenvielen! :-)
soms zaten er echt juweeltjes tussen!
Gorecki vertelde in hetzelfde interview ook niets met de moderne componisten te hebben omdat die muziek voor hem enkel vragen opriep. De oude meesters (incl. Varese en Messiaen) boden hem antwoorden.
Laatst gewijzigd: