'Carbonated'

grandaddy

Modulator
Lid sinds
18 april 2005
Berichten
1.087
Locatie
Waar ik ben
Om de contest nog even van een andere prikkel te voorzien: 'Carbonated'.

De titel zegt het ;)
 

Attachments

  • Carbonated.mp3
    6,9 MB · Bekeken: 228
Heheh, beam me up :D

Succes!
 
Ikke ook! +1!
 
Door omstandigheden even over de laptop speakers geluisterd... Ik word er niet wijs uit waar ik nou naar luister. Soms lijkt het een beetje op van die brommergastjes die voor een verkeerslicht gas staan te geven. Ik zal hem eind deze week ook nog even over een set speakers beluisteren. Misschien hoor ik dan iets anders. :)
 
Dank j.baars en vcovca! ;)

En voor de dokter: op een paar goede speakers beleef je het geluid hopelijk wat meer. Bij de omzetting van aiff naar mp3 (dat ik hier voor het eerst gedaan heb) merkte ik hoeveel verlies er optreedt. Maar het stuk is natuurlijk ook niet bedoeld als een variatie op een four on the floor riedel. Meer als Crodino. (Zit daar eigenlijk koolzuur in?)

Voor 'Carbonated' is alleen een kleine basic modulaire set gebruikt, niets esoterisch: 3 VCO's, 1 LFO, 1 Resonant Filter, 1 VCA en 1 Mixer. Opgenomen op een HD-recorder met wat van de ingebouwde reverb en delay. Geen keyboard gebruikt, geen sequencing of wat dan ook. Alle pitch verschuivingen e.d. met het handje op de knop. En dan klinkt het al snel wat organischer.

Ik kan de brommergastjes opmerking trouwens wel plaatsen en waarderen! :P Na vaak terugluisteren begon het voor mij namelijk steeds meer te klinken alsof een norse oscillator een wat gemoedelijker exemplaar zit uit te lokken. Maar zelfs dat was geen opzet...

Hoop dat dit wat helpt. Zo niet, over twee weken even een nieuwe afspraak maken.
 
Als aanmoedigingsprijs krijg je mijn: STEM!

al klink ik wat schor op het moment..... :L
 
Weer eens wat anders ;)
Mijn stem heb je:)
 

Attachments

  • Yippie!.jpg
    Yippie!.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 155
Als je deze geluiden in een muzikale context zou zetten zou ik het wel waarderen. Nu is het niets anders dan een geluidsexperiment.
 
Als je deze geluiden in een muzikale context zou zetten zou ik het wel waarderen. Nu is het niets anders dan een geluidsexperiment.

@ Haval:

er bestaat ook nog een hele andere muzikale wereld naast die van een beat met bass, pads en synth-arpeggios. Dat is de stroming waaruit de synthesizer en electronische muziek notabene uit ontwikkeld is.
laten we het maar even elektronische muziek noemen. ik weet geen andere benaming. In de vorige eeuw gingen klassiek geschoolde componisten experimenteren en componeren met bandopnames en later ook elektronische instrumenten.

muziek gaat uiteindelijk altijd om een verhaal vertellen. bij pop/dancemuziek met behulp van de toonhoogtes en ritmes op de voorgrond.
Bij elektronische muziek vertel je het verhaal in eerste instantie met klank.

zoals dus ook hierboven gebeurd!

het is dus wel muziek en geen experiment en daarom kreeg het van mij ook een Stempunt.
Ik hoor een goed muzikaal verhaal verteld met boeiende klanken.

en hier een van de pioneers:
 
@ Haval:

er bestaat ook nog een hele andere muzikale wereld naast die van een beat met bass, pads en synth-arpeggios. Dat is de stroming waaruit de synthesizer en electronische muziek notabene uit ontwikkeld is.
laten we het maar even elektronische muziek noemen. ik weet geen andere benaming. In de vorige eeuw gingen klassiek geschoolde componisten experimenteren en componeren met bandopnames en later ook elektronische instrumenten.

muziek gaat uiteindelijk altijd om een verhaal vertellen. bij pop/dancemuziek met behulp van de toonhoogtes en ritmes op de voorgrond.
Bij elektronische muziek vertel je het verhaal in eerste instantie met klank.

zoals dus ook hierboven gebeurd!

het is dus wel muziek en geen experiment en daarom kreeg het van mij ook een Stempunt.
Ik hoor een goed muzikaal verhaal verteld met boeiende klanken.

en hier een van de pioneers:
Stockhausen "Studie II" (Elektronische Musik) - YouTube

OK prima, ik ben daar wel van op de hoogte. Ik heb een tijd geprobeerd naar dit soort klanken te luisteren, maar het boeit me niet. Voor mezelf heb ik een grens getrokken.
Muziek is voor mij melodie, harmonie, ritme. Ik wil daar ook niet gelijk in hebben of zo.
Het is eigenlijk beter dat ik op dit soort tracks (ambient-achtigen/soundscapes) geen commentaar meer geef.
De avant-garde componist Gorecki relativeert zichzelf in een interview met Reinbert de Leeuw
(doe dit op mijn geheugen, kan er niets van vinden op youtube)
"Componisten als Messiaen zijn het toetje, Mozart is het dagelijks brood"
Als hij een nieuwe compositie van hem voor het Schonberg-ensemble moet dirigeren:
"Eens kijken wat voor onzin ik nu weer geschreven heb"
Ik vond het geweldig dat zo'n componist zichzelf zo kon relativeren.
De meeste mensen doen altijd zooo serieus over dit soort klanken.
 
Ik heb een tijd geprobeerd naar dit soort klanken te luisteren, maar het boeit me niet. Voor mezelf heb ik een grens getrokken.
Muziek is voor mij melodie, harmonie, ritme. Ik wil daar ook niet gelijk in hebben of zo.
ieder mens heeft zo zijn persoonlijke smaak, behoefte en voorkeur :-)

Als hij een nieuwe compositie van hem voor het Schonberg-ensemble moet dirigeren:
"Eens kijken wat voor onzin ik nu weer geschreven heb" Ik vond het geweldig dat zo'n componist zichzelf zo kon relativeren. De meeste mensen doen altijd zooo serieus over dit soort klanken.
ik zie Mozart en moderne muziek als twee verschillende dingen. Het is voor mij ook niet zo dat het in elkaars verlengde ligt. Ik zie een keiharde lijn tussen die twee!
Als die componist zijn moderne muziek met Mozart zou vergelijken, ja, dan zou je kunnen zeggen: wat een onzin-muziek! maar moderne muziek is wezenlijk wat anders en ik zie zo'n uitspraak eerder als het uiten van onzekerheid. en terecht, want moderne muziek gaat vaak niet meer over schoonheid. een mooie meeslepende melodie die je kan meefluiten...

Shonberg voorspelde in zijn tijd stoer (met zijn neus vol CocaĆÆne) dat in de toekomst de timmerman zijn 12-toons atonale melodieen zal fluiten tijdens zijn werk.
en? .............nog nooit iets van gemerkt en ik wed om een miljoen dat dat ook nooit zal gebeuren..

ik ben zelf een nootjesschrijver en voel me meer thuis in de wereld van Mozart dan die van de moderne muziek. De muziek die ik in mijn hoofd hoor is altijd tonaal. het wordt pas modern atonaal/niet-harmonisch als ik dat bewust zou doen, en ik koester juist de muziek die in mijn hoofd ronddwaalt. Die staat het dichtst bij me.
de moderne muziek is vaak veel meer bewust bedacht. via bijv. compositietechnieken geschreven en heeft heel veel vrijheden. Het mag ook 'lelijk' of 'niet-kloppend' klinken.

Vroeger zat ik op bierviltjes in punk/rockkroegen klassieke thema's te schrijven die me binnenvielen! :-)
soms zaten er echt juweeltjes tussen!
 
Laatst gewijzigd:
En voor de dokter: op een paar goede speakers beleef je het geluid hopelijk wat meer. Bij de omzetting van aiff naar mp3 (dat ik hier voor het eerst gedaan heb) merkte ik hoeveel verlies er optreedt. Maar het stuk is natuurlijk ook niet bedoeld als een variatie op een four on the floor riedel. Meer als Crodino. (Zit daar eigenlijk koolzuur in?)

Voor 'Carbonated' is alleen een kleine basic modulaire set gebruikt, niets esoterisch: 3 VCO's, 1 LFO, 1 Resonant Filter, 1 VCA en 1 Mixer. Opgenomen op een HD-recorder met wat van de ingebouwde reverb en delay. Geen keyboard gebruikt, geen sequencing of wat dan ook. Alle pitch verschuivingen e.d. met het handje op de knop. En dan klinkt het al snel wat organischer.

Ik kan de brommergastjes opmerking trouwens wel plaatsen en waarderen! :P Na vaak terugluisteren begon het voor mij namelijk steeds meer te klinken alsof een norse oscillator een wat gemoedelijker exemplaar zit uit te lokken. Maar zelfs dat was geen opzet...

Hoop dat dit wat helpt. Zo niet, over twee weken even een nieuwe afspraak maken.

Haha, je kunt in elk geval mooi schrijven :-). Hoe dan ook, belofte maakt schuld en ik heb je inzending nog eens goed beluisterd. Eerlijk gezegd blijf ik moeite houden met je compositie hoewel de geluiden nu een stuk beter doorkomen. Ik herken er namelijk geen track in, maar dat zou wel eens een definitiekwestie kunnen zijn. Hoe dan ook gewaagd!
 
Er bestaat een grijs gebied in de kunst waarin het voor mij heel moeilijk wordt om nog onderscheid te kunnen maken tussen een werkelijk geinspireerd stuk kunst en spielerei van een amateur. Je kent vast die schilderijtjes wel van een vierkantje op een witte achtergrond.. het zou best kunnen zijn dat iemand een geweldige stroke van inspiratie heeft gehad en daardoor dat vierkantje is gaan schilderen. Maar voor mij ziet het uit als een dom vierkantje, en het doet me verder weinig.

Dat probleem heb ik met dit stukje muziek ook.. het kan best heel geinspireerd zijn, maar het klinkt precies hetzelfde als wanneer ik een sound zit te programmeren op mijn andromeda.. beetje pielen met de LFO, filtertje hier, envelopeje daar.. dus ja ik kan er niet zo veel mee eigenlijk
 
ik denk wel dat dit beter en muzikaler kan....
maar de eerste keer dat ik luisterde heb ik me goed geamuseer!

het is een ander genre dan de gemiddelde 4 on the floor beat die ik hier hoor.....maar qua kwaliteit of inspiratie hoor ik bij vele inzendingen hetzelfde niveau tot en met lager...
 
Heeft wel wat

Heeft wel wat

Vanaf 3.00 min begint het toch een bepaalde sfeer te maken. Het zou zo onder een film van een specifiek genre kunnen(thriller/horror). In eerste instantie dacht ik naar een geluidsstream van SETI te luisteren.

Het is niet helemaal mijn ding maar juist het 'spelen' met de LFO's van sounds kan leuke effecten/variaties geven in een track.

Zoals anderen al zeiden een :okdan: voor de gewaagde inzending.
 
Back
Top