'Carbonated'

Als je deze geluiden in een muzikale context zou zetten zou ik het wel waarderen. Nu is het niets anders dan een geluidsexperiment.

Wanneer je er niets mee kunt, voila, geen enkele moeite mee. Het badinerend afdoen als
'niets anders dan een geluidsexperiment' daar zet je vooral jezelf mee te kijk.

@ Haval:

er bestaat ook nog een hele andere muzikale wereld naast die van een beat met bass, pads en synth-arpeggios. Dat is de stroming waaruit de synthesizer en electronische muziek notabene uit ontwikkeld is.
laten we het maar even elektronische muziek noemen. ik weet geen andere benaming. In de vorige eeuw gingen klassiek geschoolde componisten experimenteren en componeren met bandopnames en later ook elektronische instrumenten.

muziek gaat uiteindelijk altijd om een verhaal vertellen. bij pop/dancemuziek met behulp van de toonhoogtes en ritmes op de voorgrond.
Bij elektronische muziek vertel je het verhaal in eerste instantie met klank.

zoals dus ook hierboven gebeurd!

het is dus wel muziek en geen experiment en daarom kreeg het van mij ook een Stempunt. Ik hoor een goed muzikaal verhaal verteld met boeiende klanken.

Dank MarsMusica. Prettig dat je motiveert waarom je het waardeert. Want met een constructieve reactie is ook meer kritiek goed te slikken, voor mij in ieder geval, want gemotiveerd.

OK prima, ik ben daar wel van op de hoogte. Ik heb een tijd geprobeerd naar dit soort klanken te luisteren, maar het boeit me niet. Voor mezelf heb ik een grens getrokken. Muziek is voor mij melodie, harmonie, ritme. Ik wil daar ook niet gelijk in hebben of zo. Het is eigenlijk beter dat ik op dit soort tracks (ambient-achtigen/soundscapes) geen commentaar meer geef. De avant-garde componist Gorecki relativeert zichzelf in een interview met Reinbert de Leeuw (doe dit op mijn geheugen, kan er niets van vinden op youtube) "Componisten als Messiaen zijn het toetje, Mozart is het dagelijks brood"

Wanneer je Gorecki (trouwens: Avant-Garde????) quote alleen maar letterlijk niet juist zou zijn, maar in strekking juist, ook geen probleem. Maar je verdraait de strekking: Gorecki noemde Bach, Beethoven, Schubert, Varese (!) en ook Messiaen (!) in een adem als de voor hem grootste componisten. En vervolgens zei hij dat de muziek van Mozart, Bach, Beethoven voor hem als goed volkorenbrood was, dat hij elke dag kon eten, dat hij hun muziek zelf ook elke dag kon spelen. Messiaen speelde hij zelf niet iedere dag, want moeilijker. Messiaen e.d. vergeleek hij in broodtermen met een zoeter, wit broodje: daar snoep je van. Met mate dus. Daar zit voor Gorecki geen verschil in waarde in, zoals jij er opplakt, maar alleen een verschil in de frequentie van het innemen.

ik ben zelf een nootjesschrijver en voel me meer thuis in de wereld van Mozart dan die van de moderne muziek. De muziek die ik in mijn hoofd hoor is altijd tonaal. het wordt pas modern atonaal/niet-harmonisch als ik dat bewust zou doen, en ik koester juist de muziek die in mijn hoofd ronddwaalt. Die staat het dichtst bij me. de moderne muziek is vaak veel meer bewust bedacht. via bijv. compositietechnieken geschreven en heeft heel veel vrijheden. Het mag ook 'lelijk' of 'niet-kloppend' klinken.

Vroeger zat ik op bierviltjes in punk/rockkroegen klassieke thema's te schrijven die me binnenvielen! :-)
soms zaten er echt juweeltjes tussen!

Gorecki vertelde in hetzelfde interview ook niets met de moderne componisten te hebben omdat die muziek voor hem enkel vragen opriep. De oude meesters (incl. Varese en Messiaen) boden hem antwoorden.
 
Laatst gewijzigd:
Haha, je kunt in elk geval mooi schrijven :-). Hoe dan ook, belofte maakt schuld en ik heb je inzending nog eens goed beluisterd. Eerlijk gezegd blijf ik moeite houden met je compositie hoewel de geluiden nu een stuk beter doorkomen. Ik herken er namelijk geen track in, maar dat zou wel eens een definitiekwestie kunnen zijn. Hoe dan ook gewaagd!

Bedankt Dr. Leuk dat je nog een keer naar geluisterd hebt :okdan: Wanneer het je ding niet is, no sweat. Ik heb er zelf ook geen seconde over gedacht als compositie; het is op organische wijze ontstaan. Definities zijn inderdaad lastig met die soort dingen. Het stuk bestaat wel uit tracks trouwens, een stuk of vier meen ik me te herinneren ;)
 
Er bestaat een grijs gebied in de kunst waarin het voor mij heel moeilijk wordt om nog onderscheid te kunnen maken tussen een werkelijk geinspireerd stuk kunst en spielerei van een amateur. Je kent vast die schilderijtjes wel van een vierkantje op een witte achtergrond.. het zou best kunnen zijn dat iemand een geweldige stroke van inspiratie heeft gehad en daardoor dat vierkantje is gaan schilderen. Maar voor mij ziet het uit als een dom vierkantje, en het doet me verder weinig.

Dat probleem heb ik met dit stukje muziek ook.. het kan best heel geinspireerd zijn, maar het klinkt precies hetzelfde als wanneer ik een sound zit te programmeren op mijn andromeda.. beetje pielen met de LFO, filtertje hier, envelopeje daar.. dus ja ik kan er niet zo veel mee eigenlijk

En opnieuw, geen enkel probleem als je er niets mee hebt.

"het klinkt precies hetzelfde als wanneer ik een sound zit te programmeren op mijn andromeda.. beetje pielen met de LFO, filtertje hier, envelopeje daar... "

Dus net als alles met een 4/4 beat, baslijntje, paar ingetekende synth melodietjes en gitaartje?
Maar dat zal ongetwijfeld beter zijn als ik je goed begrijp?

Misschien een aanrader om eens, met een open en nieuwsgierige houding als dat lukt, in een rondleiding in een goed museum voor moderne kunst mee te lopen. Mogelijk hoef je je dan daarna niet meer te verstoppen achter decennia oude cliches in de 'dit kan mijn kleindochter van 8 ook' trant. Of ga eens wat lezen over bijv. Robert Ryman. Dat is een schilder die decennia lang vooral witte verf op doeken heeft gebruikt. Prachtige doeken vaak, geen hapklare brok, maar met een idee erachter. Misschien valt er daarna dan langzaamaan wel een kwartje, of een dubbeltje. Dan hoef je er natuurlijk nog altijd niets aan te vinden, daar zal nml. niemand zich druk om maken. Maar als je dan weer ergens wat schrijft kom je misschien zelf ook wat minder over als dat (...) vierkantje waaraan je refereert; en dat is natuurlijk ook winst.
 
Laatst gewijzigd:
mixed feelings, ik vind het idee wel goed, maar het is moeilijk om mijn aandacht erbij te houden..

Hey Gloomer, dank voor het luisteren ook! Jammer dat ik je aandacht er niet meteen mee kon vasthouden. Ben benieuwd te horen of dat beter of slechter zou worden wanneer je'm nog eens zou willen beluisteren. Maar blij dat ik het bij (maar!) een minuut of vijf gehouden heb! Ieder z'n ding ;)
 
Vanaf 3.00 min begint het toch een bepaalde sfeer te maken. Het zou zo onder een film van een specifiek genre kunnen(thriller/horror). In eerste instantie dacht ik naar een geluidsstream van SETI te luisteren.

Het is niet helemaal mijn ding maar juist het 'spelen' met de LFO's van sounds kan leuke effecten/variaties geven in een track.

Zoals anderen al zeiden een :okdan: voor de gewaagde inzending.

Ha Dremix, dank ook voor het luisteren en je stem! :okdan:

Interessant om te horen dat het voor jou eigenlijk pas na het 3.00 min. punt begint te werken. Ik ga er zelf nog eens goed naar luisteren om uit te vogelen waarin dat kan zitten. SETI ken ik niet, maar ik vermoed dat dat science fiction is, dat is eigenlijk helemaal niet mijn ding. Thrillers trouwens wel, of eigenlijk vooral Britse en tegenwoordig ook Scandinavische, detectives.
 
Er bestaan ook mensen die het verhaal achter een kunststuk gewoonweg onbelangrijk vinden.
Het maakt mij geen hol uit of je lang over een wit doek hebt nagedacht. Vind ik net zo interessant als je lievelings broodbeleg of wat voor auto je rijd.
Weet juist liever niet wie Boards of Canada zijn en wat ze met hun muziek willen/bedoelen. wat ik weet is dat als Amo Bishop Roden begint mijn adem stokt, ik kippenvel en soms tranen in mijn ogen krijg.
 
Er bestaan ook mensen die het verhaal achter een kunststuk gewoonweg onbelangrijk vinden.
Het maakt mij geen hol uit of je lang over een wit doek hebt nagedacht. Vind ik net zo interessant als je lievelings broodbeleg of wat voor auto je rijd.
Weet juist liever niet wie Boards of Canada zijn en wat ze met hun muziek willen/bedoelen. wat ik weet is dat als Amo Bishop Roden begint mijn adem stokt, ik kippenvel en soms tranen in mijn ogen krijg.

Duidelijk dat er mensen zijn die het idee achter iemands output onbelangrijk vinden. Of dat muziek is, schilderijen zijn, een boek of film. Mij allemaal best. Er is trouwens veel waar helemaal niets achter zit. Mij ook best.

Er is veel muziek, er zijn films, boeken en kunst die direct 'gelezen' kunnen worden. Prima, luister ik ook het meest naar, kijk ik ook naar en lees ik ook. Er is ook veel waarvoor je even wat moeite moet doen. Vinden veel mensen ook leuk om te doen. Wanneer ik geprikkeld word door iets wat ik niet meteen snap dan duik ik daar vaak even iets verder in, omdat het me nieuwsgierig maakt. Of ik doe het niet omdat ik toch niet nieuwsgierig genoeg ben. Ik hoef het niet te doen, en jij hoeft het ook niet te doen. ;)

Maar wanneer je een boek leest over een onderwerp waarvan je niets weet en waar je ook niet in geinteresseerd bent, maar het vervolgens wel met onnozele clichematige opmerkingen gaat afkraken... Hou dan de eer aan jezelf en laat het gewoon links, of rechts, liggen. En houd er anders maar rekening mee dat de boomerang terug kan komen :engel:

En er zijn trouwens zeker ook mensen zijn die wel precies willen weten wat BOC in hun achterhoofd hebben bij het maken van hun muziek. En die zijn niet beter en niet slechter dan hoe jij daarin staat.
 
Laatst gewijzigd:
Er bestaan ook mensen die het verhaal achter een kunststuk gewoonweg onbelangrijk vinden.
Het maakt mij geen hol uit of je lang over een wit doek hebt nagedacht. Vind ik net zo interessant als je lievelings broodbeleg of wat voor auto je rijd.


Even off topic als het mag: Zeker bestaan die mensen ook. Het punt is dat zij vaak de intentie en essentie van een kunststuk missen. Kunst zonder context is inderdaad soms moeilijk te begrijpen. Ik weet uit eigen ervaring dat je anders naar zaken gaat kijken als je de context kent. Dus in die zin kan het van wezenlijk belang zijn om het verhaal achter een kunststuk te kennen en te begrijpen.

Bij een auto of je broodbeleg heb ik dat duidelijk minder :).
 
Duidelijk dat er mensen zijn die het idee achter iemands output onbelangrijk vinden. Of dat muziek is, schilderijen zijn, een boek of film. Mij allemaal best. Er is trouwens veel waar helemaal niets achter zit. Mij ook best.

Er is veel muziek, er zijn films, boeken en kunst die direct 'gelezen' kunnen worden. Prima, luister ik ook het meest naar, kijk ik ook naar en lees ik ook. Er is ook veel waarvoor je even wat moeite moet doen. Vinden veel mensen ook leuk om te doen. Wanneer ik geprikkeld word door iets wat ik niet meteen snap dan duik ik daar vaak even iets verder in, omdat het me nieuwsgierig maakt. Of ik doe het niet omdat ik toch niet nieuwsgierig genoeg ben. Ik hoef het niet te doen, en jij hoeft het ook niet te doen. ;)

Gelukkig.. :)


Maar wanneer je een boek leest over een onderwerp waarvan je niets weet en waar je ook niet in geinteresseerd bent, maar het vervolgens wel met onnozele clichematige opmerkingen gaat afkraken... Hou dan de eer aan jezelf en laat het gewoon links, of rechts, liggen. En houd er anders maar rekening mee dat de boomerang terug kan komen :engel:

En er zijn trouwens zeker ook mensen zijn die wel precies willen weten wat BOC in hun achterhoofd hebben bij het maken van hun muziek. En die zijn niet beter en niet slechter dan hoe jij daarin staat.

Helemaal mee eens. Ik hoop trouwens niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik vind dat ik boven iemand sta. Dit is namelijk niet het geval.



Even off topic als het mag: Zeker bestaan die mensen ook. Het punt is dat zij vaak de intentie en essentie van een kunststuk missen.

Missen ze iets of genieten ze anders?...

Kunst zonder context is inderdaad soms moeilijk te begrijpen. Ik weet uit eigen ervaring dat je anders naar zaken gaat kijken als je de context kent. Dus in die zin kan het van wezenlijk belang zijn om het verhaal achter een kunststuk te kennen en te begrijpen.

Bij een auto of je broodbeleg heb ik dat duidelijk minder :).

Ik hoor je, heb zoiets met de schilderijen van Mondriaan ervaren. Bagger op een ansichtkaartje maar als je voor een echt doek staat gebeurt er toch iets anders in je hoofd. Toch ben ik het weer niet met je eens. Het is soms, in mijn geval, makkelijker te genieten ervan. Zonder context mag ik het zelf invullen en heb ik daar de ruimte voor. Met vind ik het moeilijk de context los te laten.

Kortom wat zijn wij mensen toch een prachtige wezens. Helemaal gevormd door een verleden van ervaringen doen we maar wat en genieten we op duizend verschillende manieren van hetzelfde.

En mijn welgemeende excuses aan de TS voor het offtopic gaan.
 
Kortom wat zijn wij mensen toch een prachtige wezens. Helemaal gevormd door een verleden van ervaringen doen we maar wat en genieten we op duizend verschillende manieren van hetzelfde

creatieve en emotionele uitting en expressie is inderdaad waarschijnlijk ooit begonnen bij
een aapmens die 'zo maar wat' zat te doen:

muziek: met een stok proberen een prooi uit een holle boom te jagen en de klank en ritme ontdekken. en daarbij gekke stemgeluiden maken met ritmische toonverschillen

schilder/tekenkunst: relaxed zittend op de grond met een stokje in de aarde zitten poeren en figuren maken. wat steentjes met verschillende groten en kleuren er in verwerken..

theater: omdat taal nog niet zo ver ontwikkeld was, speelde de jager voor zijn groep na hoe hij net bijna gedood werd door een groep sabeltandtijgers

enzoovoort........ik zie het zo voor me!
 
Ik hoop trouwens niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik vind dat ik boven iemand sta. Dit is namelijk niet het geval.
...
Missen ze iets of genieten ze anders?...
...
En mijn welgemeende excuses aan de TS voor het offtopic gaan.

Bij mij heb je geen moment de indruk gewekt dat je denkt boven iemand anders te staan.

Ik denk dat er sprake kan zijn van een laag die voor de maker zelf een (soms cruciaal) deel van het werk is, en die loop je dan misschien mis. Maar wanneer het zonder die laag voor jou iets anders moois doet geniet je met een andere insteek. Helemaal niets mis mee.

Geen enkele pijn trouwens wat betreft off topic gaan. Ik heb erom gevraagd. ;)

:mega:

Voor de late inhakers, die op deze laatste stemdag toch nog willen luisteren en een punt afgeven, of alleen een punt willen afgeven :dubbel:

'Carbonated' staat hier:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1586695&postcount=1

*
 
Zo is het :dubbel:!

(En opa is inmiddels bezig met de partituur voor de inzending van dit jaar.)
 
Back
Top