Budget portable line-in recorder

Wootson

Ouwe rot
Lid sinds
29 Maart 2011
Berichten
1.428
Omdat ik graag volledig zonder pc wil werken ben ik op zoek naar een goedkope line-in recorder. Ik heb zelf al wat rondgekeken en kom eigenlijk alleen maar apparaten tegen met bakken aan functies terwijl ik die nauwelijks ga gebruiken (portable studio's en dure handheld voice recorders). De enige eis die ik stel is een simpele record knop waar ik zo nu en dan eens op kan drukken, dat de opnames van fatsoenlijke kwaliteit zijn en dat het later niet al te moeilijk over te zetten is naar de pc. Liefst in een digitaal bestand in .wav-formaat of iets anders lossless. Functionaliteiten als looping en zo heb ik allemaal niet nodig. Het is de bedoeling om wat live synth activiteiten op te nemen en later online te plaatsen.

Met de Roland GAIA kan ik perfect opnemen via de USB-aansluiting, maar dan staat er weer een pc te blazen de hele tijd, terwijl dat niet echt nodig is. Ik ben dus op zoek naar een klein apparaat met een line-in mogelijkheid. Vroeger had ik wel een portable minidisc, dat zou misschien een optie kunnen zijn. Opnemen via line-in van cd naar minidisc ging echt perfect. Ergens in huis ligt nog een Creative Zen Stone, maar daar kun je helaas niet mee opnemen.

Zijn er mensen die een soortgelijke oplossing gebruiken en is dat een beetje te doen qua opnamekwaliteit? Aangezien het geen professionele/commerciële opnames betreft hoeft het uiteraard niet het neusje van de zalm te zijn.
 
Vroeger gebruikte ik voor dat doel een cd-recorder. Alleen is het tegenwoordig lastig om er nog cd-tjes voor te krijgen (audio cd-r).

Een andere optie is een Boss Micro-BR. Daar zitten wel functies op als 4 sporen en effecten, maar die hoef je niet te gebruiken. Het oude model moet voor rond de 80 euro te scoren zijn.

Zelf gebruik ik de oudere en grotere BR-532 voor audio-opnames. Kost tegenwoordig ook geen drol meer.
 
Ondertussen ben ik er nog achter gekomen dan de main outputs van de Roland GAIA de uitgang van de hoofdtelefoon uitschakelen. Het is dus of het één of het ander. Aangezien ik geen speakers heb en alles met de hoofdtelefoon beluister, zal het opnameapparaat toch een hoofdtelefoonaansluiting moeten hebben, die tevens live te beluisteren is onder het opnemen. Volgens mij hebben de meeste apparaten wel zo'n optie.

De Boss Micro BR is nieuw niet meer verkrijgbaar geloof ik, en is vervangen door de BR-80. Die is nieuw wat te duur eigenlijk en is ook weer zo'n portable studio. Tweedehands is het misschien een optie, zowel de oude alsook de nieuwe versie.

De Tascam DR-05 schijnt ook erg goed te zijn. Voor zover ik heb gezien/gehoord in een vergelijkingstest met de Zoom H1 v2 is het qua totaal toch iets beter dan de Zoom. En de ingebouwde microfoon kan nog wel eens handig van pas komen voor achtergrondgeluiden mee op te nemen. Perfect voor ambient dingetjes dus.

De Line 6 BackTrack digitale recorder is volgens mij de meest simpele optie en kost nieuw tussen de 50 en 60 euro. Ik weet alleen niet of dat het proberen waard is omdat het eigenlijk voor een (bas)gitaar bedoeld is. Alle keren dat ik zo een gitaar input heb gebruikt op andere apparatuur, zat er wat ruis in het geluid en begon het te kraken als er een flinke technobeat doorheen ging.

De hoofdtelefoon die ik gebruik is een Sennheiser HD595. Er moet dus wel een beetje geluid uit de hoofdtelefoonaansluiting komen.
 
Op de Boss BR's heb je prima monitormogelijkheden via een koptelefoon.
Je kunt zelfs galm op de koptelefoon zetten zonder dat die galm opgenomen wordt (ideaal voor zang).

ps. Een gitaarinput is mono. Die zou ik dus niet gebruiken.
 
De Tascam's vallen ook al af omdat die geen dedicated line input hebben, maar een combinatie van microfoon/line en er nogal wat ruis ontstaat bij de opnames. Dat heb ik tenminste gelezen in reacties op forums. Vandaar dat ik ook geen risico ga nemen om een soortgelijk apparaat aan te schaffen.

Het is toch echt wonderbaarlijk dat er niet een apparaatje bestaat met gewoon een mini-jack of twee jack ingangen en een knopje om een opname te starten... Als ik al twee jack pluggen erin wil steken dan kost het al meteen 200+ euro. Dat vind ik ook weer zo overdreven veel geld om mijn luxeprobleem op te lossen.

Er staan wel een paar Boss Micro BR's op Marktplaats, voor 75 tot 100 euro. Dat lijkt me eigenlijk de enige optie die ik nu nog heb, aangezien ik niet van plan ben meer dan 100 euro uit te gaan geven.
 
Ik vind trouwens de ingebouwde effecten van de BR wel handig. Als ik even distortion of een brede chorus nodig heb, is dat makkelijker op de BR te kiezen dan op de synth zelf. En de kwaliteit van de effecten is vaak ook beter.
 
Ondertussen ben ik er nog achter gekomen dan de main outputs van de Roland GAIA de uitgang van de hoofdtelefoon uitschakelen. ...

:? WTF?! Ik weet wel dat bij keyboards soms de speakertjes uitgeschakeld worden, maar de hoofdtelefoon??

Ik gebruik trouwens de Zoom H2 : ideaal, simpel en goedkoop :)
 
Zojuist heb ik zelf even op de Roland GAIA geprobeerd of de hoofdtelefoonuitgang de main outputs blokkeert, en dat is dus niet het geval. Het was niet de meest ideale setup met die pc-speakertjes uit het jaar tabak, maar het werkte wel degelijk. Zowel over de speakers alsook de hoofdtelefoon kwam gewoon geluid. Weer een illusie de wereld uit geholpen. Ik snap alleen niet hoe iemand dit kan vertellen in een zogenaamde "professionele review", en dat iemand anders op een forum hetzelfde wist te melden.
headphone output cuts out the master outs when you plug in phones. Not very 'pro', that.
In het verleden heb ik ook een Kaossilator 2 gehad (touchpad was defect geraakt na een maand), daarmee kun je ook opnemen in .wav-formaat. Maar volgens mij moet je een bepaalde button de hele tijd vasthouden als je externe apparatuur wilt opnemen. Bij de interne geluiden hoeft dit niet. Dat kun je wel oplossen met een elastiekje of zo, maar dat is ook weer zoiets... De Korg Mini Kaoss Pad 2 heeft daar geen last van en daar kun je gewoon aan één stuk mee opnemen. Alhoewel ik niet zit te wachten op weer een defect touchpad.

Ik zal deze week nog eens even kijken naar de Zoom H2(n) en de Alesis PalmTrack.
 
Sinds een paar dagen heb ik de Korg SR1 Sound on Sound digitale recorder. Daar zit eigenlijk alles op wat ik direct nodig heb (.wav opnames via aparte line-in), plus nog 100 effecten, een looper, wat basisritmes, undo/redo functie, ingebouwde microfoon plus externe mic ingang, en nog veel meer. Al met al een gebruikersvriendelijk en stevig apparaatje. Maar wel een beetje jammer van die glossy finish rondom de toetsen. Er moet ergens op de wereld een supergrote pianolakfabriek staan, want dat spul zit nog op het brood tegenwoordig.

De Zoom H2n en de Alesis PalmTrack zijn ook wel oké, maar de Korg SR1 heeft nog wat handige features aan boord die ik in de toekomst misschien eens kan gebruiken.
 
Back
Top