De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Tja.. even een lekker filosofisch topic'je.. Ik merk bij mezelf dat de 'magie' van hardware weg is voor me.. Begin jaren 90 vond ik die synths fanastisch mooie bakken.. Strak gedesignde Roland D50's, W30's.. De medische beige Akai sampler look.. Ik vond het super allemaal…

Tegenwoordig word ik eigenlijk nergens meer warm van eigenlijk.. Ik heb al aardig wat synths en samplers gehad, veel van die dingen opengemaakt om b.v. een zip drive of harddisk in te bouwen en dan zie ik gewoon heel nuchter een doos met een printplaat en losse componentjes.. de magie is weg..

Ook speelt misschien mee dat alles nu echt met een laptop kan, althans, alles wat ik wil. Er is nog vrij weinig wat beter werkt voor me: de compactheid, een goed scherm, VST's met goede sounds, een snel bedienbare sampler..

Dus.. tja, is de hardware impotentie? Of gewoon een nuchtere kijk wat iedereen heeft als ze ouder worden en een tijdje bezig zijn? De magie van hardware is iig voor me weg..

Best jammer eigenlijk... ;{
 
Maar wat is magie?

Magie is een event die niet begrepen is, maar dat geeft toch niet? Zodra je je synth begrijpt is het een mooie tool.
 
Tja hoe oud ben je? Ik word met m'n 36 jaar nog altijd blij van racken vol met synths om me heen. Aanzetten, spelen.
Af en toe omwisselen voor een andere... En ook wel de kracht van de beperking.
Alles kan met een laptop? Da's juist wat mij beangstigd. Ik wil niet alles kunnen.
Ieder z'n meug, zal ik maar zeggen.

Heb je al eens aan een psycholoog gedacht? Om weer te leren genieten van een lekkere hardwareback?

Overigens: mijn eerste synth, de Kawai K4, mis ik geen moment. Dat ding heeft niks met magie te maken. Volgens mij uit de tijd van de D50 en W30. Mss speelt de soort hardware dus ook nog wel een rol?
 
Synths zijn voor mij tools om muziek te maken, net als gitaren en drum kits etc. Ik snap al die onzin over magie of "soul" in een instrument niet, de soul komt van de muzikant.

Ik vind synths cool, en vind sommige heel mooie apparaten, maar magic vind ik het ook niet. Een song met mijn band spelen (waar mijn synths in zitten) vind ik dan weer wel magic :D
 
Hey, die K4 was ook mijn eerste synth... internet was er toen nog niet en ff demos checken kon dus niet..

Ja, mss moet ik maar even over mn magie probleem praten met de psych.. Ff wachten tot het nieuwe jaar als de eigen bijdrage wordt geschrapt.. Ff uitzoeken welke psych bij een muziekwinkel in de buurt is.. :D
 
Zo zeg ... dat gaat hard hier.
Ik doe er een schepje bovenop met een vraag:

Je schrijft dat je het jammer vindt dat de magie weg is.
Hoe komt het dat de laptop niet voorziet in dat fijne magie gevoel?
 
Ik voel gelukkig nog wel de magie van de hardware (ik zeg niet dat het beter is dan software), maar ik kan altijd erg gelukkig worden als ik de synths aanzet en ik zie allemaal mooi oplichtende LED's etc. Daarnaast vind ik het Hands on gevoel erg prettig.

Wellicht dat het oms net is met computeren vroeger vond ik het leuk om handmatig zoveel mogelijk werkgeheugen vrij te maken door o.a. het autoexec.bat en dat soort dingen aan te passen. Nu wil ik gewoon dat de computer het direct doet. COmputeren is de hobby niet meer, maar b.v. muziek maken met de computer.

Maar met muziek maken heb is dus nog wel steeds het gevoel van de hardware, daarnaast ben ik altijd bang dat als ik veel investeer in software dat 2 updates later de software niet meer werkt. Dat zie ik zelf minder met hardware gebeuren.
 
Daarbij, je moet synths en samplers ook niet open maken als je daar niet tegen kan.
 
Mss moet ik het even anders stellen voordat jullie denken dat ik van de kaart ben of anderzins eronder lijd :)

Wat bij mezelf is opgevallen is ik in de loop der jaren hardware anders ben gaan bekijken.. Waren het 'vroeger' nog magische, mooi gedesignde bakken.. Nu kijk ik er nuchterder tegenaan. Zo'n impossante grote S1000 kb bijvoorbeeeld bleek een grote lege plastic bak te zijn waar een normale s1000 in gejast was.. Of mn A3000 sampler was ook een onnodig grote kast die naar mijn idee best kleiner had gekund..

Daarnaast kan ik nu veel met VST's, hardware is qua sound niet meer een 'must have' voor me.

Ik vroeg me dus af of meer mensen dit hadden..

Ik ben btw (net) 39.. mn kijk op electronica is toch al heel anders nu...

En alcohol in de buurt van muziekspul is geen goed idee ;-)


btw.. dit gaat niet om vst's/computers vs hardware... Ieder zn ding he
 
Ik snap je denk ik wel, Op ten duur heb je alles ook wel een beetje gezien denk ik...
Toen ik net begon heb ik kilo's geld in synths gestoken. sommige bleven maar een weekje.
Het was toen meer "the chase is better than the catch" meestal. Maar wel heel leerzaam.
Je wordt een minder vatbaar voor verkoop praatjes en wordt handiger om tekortkomingen creatief op te lossen.
rond vorig jaar mijn hele collectie synths de deur uit gedaan om vervolgens verder te gaan met software en midi-controllers. Daar ben ik nu keihard op teruggekomen. Vooral met live optredens. Tuurlijk kan je je midi controllers mappen als je wilt maar real-time tweaken aan synths, dat had ik erg gemist!
 
Nou, bij mij is de gekte alleen maar toegenomen door de jaren heen en ik zie voorlopig ook geen daling vrees ik. :D
 
Ik herken iets in wat je zegt.
Mijn inziens is er dan ook een redelijk groot veschil tussen een lexicon pcm reverb een een plate reverb van 2meter*1meter.
Een Fender Rhodes vind ik om dezelfde reden leuker dan een DX7.
Dit ondanks dat een DX7 soms misschien beter geschikt is voor de job done.

Bottom line: hardware is meer dan enkel geluid wat je nodig hebt om goede liedjes te maken.
Als je het daar niet mee eens bent heeft het weinig zin om hardware te kopen.
 
Klopt, hardware is ook mooi..

Het heeft er ook mee maken denk ik dat er nu veel meer info te vinden is door internet. Demo's zijn te bekijken, geluiden te luisteren. Er zijn tests etc.

In de tijd de ik hardware 'magisch' vond, en de magazines kocht was er geen internet. Demo's luisteren kon niet effe.. en spullen moest je maar gewoon kopen en proberen omdat ze niet bij de muziekwinkel te koop waren.

Nu is er gewoon ook veel meer info.. en ook zat filmpjes waarin spullen ontleed worden of effe zelf gerepareerd met spullen die je gewoon bij de electronica boer koopt (bv smartcardreaders in samplers inbouwen)..
 
Klopt, hardware is ook mooi..

Het heeft er ook mee maken denk ik dat er nu veel meer info te vinden is door internet. Demo's zijn te bekijken, geluiden te luisteren. Er zijn tests etc.

In de tijd de ik hardware 'magisch' vond, en de magazines kocht was er geen internet. Demo's luisteren kon niet effe.. en spullen moest je maar gewoon kopen en proberen omdat ze niet bij de muziekwinkel te koop waren.

Nu is er gewoon ook veel meer info.. en ook zat filmpjes waarin spullen ontleed worden of effe zelf gerepareerd met spullen die je gewoon bij de electronica boer koopt (bv smartcardreaders in samplers inbouwen)..

Dan heb je je eigen waarom iig al goed beantwoord.
Maar heb je nog wel dat leuke moment bij grote beurzen, als er weer allemaal leuke goodies uitkomen?
Ik vind die 'magie' juist groter geworden door diezelfde redenen.
 
Ik ben inmiddels 42, had vroeger hardware en cubase, toen een paar jaar niks, toen weer opgepakt met alleen software en wat va's. Toen teleurgesteld in de sound, begonnen met een Phatty, daarna voyager, Minitaur, Prophet08 en Tempest. En een berg processors en dat is mijn setup
Ik heb juist geen interesse meer in vsti's, samples of construction kits. Al m'n VA's zijn verkocht.
 
Op dit moment is de technologie zo ver, dat niets meer echt bijzonder is. Alles is al een keer eerder uitgevonden en als je iets wilt, kun je het zo vinden.
In de tijd van bijvoorbeeld een DX7 of een M1 waren dit nieuwe technologieën die beschikbaar kwamen voor de gewone man (zeg maar). Verder was er niks of tegen gigantisch hoge prijzen. Het idee, dat je dacht dat je met een M1 "alles" kon, gaf je natuurlijk een soort van "magisch" gevoel. *D

Ik kan me nog herinneren dat ik dacht dat met mijn Yamaha V-50 ook alles kon. Nu lach je daar om. :dubbel: Ook ik heb natuurlijk jarenlang de Duitse tijschriften "keyboards" e.d. verslonden voor het laatste nieuws over de nieuwste magische machines.

Ik ben ook niet meer zo geinterresseerd in nieuwe synths, omdat iedere synth de bekende basjes, brassjes, kwaakjes en dergelijke wel kan voortbrengen. Een filtertje hier, een resonansje daar, ik heb het wel gezien, niets magisch meer aan. :gaap: Daar ga ik geen extra geld meer aan uitgeven. Die discussies over welke synth nou warmer klinkt: pfff. Er bestaan geen slechte synths meer, maar magisch zijn ze allang niet meer.
:frons:

Ik zoek het nu veel meer in compactheid, zoals bijvoorbeeld een Kronos, waarmee je gewoon alles kunt, tot een complete produktie aan toe. Maar magisch? Nee... :koffie:
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top