De grote Euro Rack PSU draad

case ziet er top uit man! snap dat 2 van die dikke trafo's naast elkaar wel wat hitte genereren ja.
Maar als je kijkt naar een monstercase van doepfer bijvoorbeeld, dan zie ik ook niet echt ventilatie en die cases bestaan al lang zonder klachten. dat wordt blote bast in de studio stylo haha.

Er zijn ook van die kits met alleen maar 2 busboards (jammer dat er in de packages die ik vind ook rails bijzit waar je dan niks aan hebt) met een externe adapter wat naar mijn idee ook minder hitte genereert, het ziet er wat compacter uit dan deze zware jongens.

Mijn bovenste rij zal voorlopig toch niet vol komen maar toch voor de toekomst.
Ik heb weinig geld maar toevallig nu gewoon spul verkocht om op die manier geld te genereren, maar het is nog nooit zo leeg geweest in mijn hok. Hoe economischer ik het kan aanpakken (zonder de kwaliteit aan te tasten) hoe beter.
 
Met gaten boven in de kast word de circulatie ook niet echt goed, of je moet met fans gaan werken.

Fans ben ik geen fan van :D Zijn er nog andere alternatieve om de temperatuur onder controle te houden.
 
Alleen aanzetten indien nodig.
Schakelaar per distro board.
Zware modules vermijden.
Geen 5V modules gebruiken.
Paar modules er uit laten, of naast iedere rij 1cm overlaten aan 2 kanten.
Voeding extern.
Af en toe wapperen met je case. ;)
Aquariumpompje kopen en slangetje naar binnen werken.
 
Als ik het allemaal zo eens bekijk met die voedingen, dan is het allemaal prut.

Als je modulair je dierbaar is, dan maak je een PSU waarbij de negatieve spanning afgeleid wordt van de positieve. M.a.w: Als de positive spanning eruit vliegt, dan gaat de negatieve mee. Dit voorkomt veel schade aan chips als je een module erin steekt die niet OK is en de positieve lijn neer haalt.

De UA723 als referentiebron met stroombegrenzing tesamen met de 2N3055 powertor EN een OpAmp die de negatieve rail regelt afhankelijk van de spanning van de positieve rail.
Daarbij neem je een ringkerntrafo met voldoende oververmogen opdat je weinig overheadspanning nodig hebt van de AC spanning i.c.m. met grote afvlakelco's.
Het verdelen van die spanningen doe je niet via zo'n busstrip maar via afzonderlijke bedrading naar gecentreerde punten dichtbij de voeding zelf.

De 78xx en LM317/337 regulatorvoedingen zijn goed voor geteste/bewezen ontwerpen - niet voor een experimentele modular.
 
Da's waar. Ik neem aan dat zo'n switching power supply niet die beveiliging van de negatieve spanning automatisch pleitte gaat wanneer de positieve dat doet?

Dat is op te lossen met een relais (en dat geldt voor iedere voeding):
De positieve lijn stuurt via een weerstand een relais aan. Dat relais schakelt de negative lijn in. Mocht de positieve lijn uitvallen, dan schakelt het relais uit en daarmee ook de negatieve lijn.
Natuurlijk is er sprake van een kleine vertraging van het relais maar dat is maar weinig.
Breng ook Schottky diodes aan over beiden voedingslijnen aan van voldoende vermogen.

Blijft een feit dat geschakelde voedingen allerlei regelelectronica bevat welke gevoelig is voor ouderdom om maar niet te spreken van de eisen van de afvlakcondensatoren.

Een klassiek opgebouwde voeding met een ringkerntrafo, UA723 regelcircuit en 2N3055 powertor is zeer robuust. Alle onderdelen ruim in vermogen bemeten en zo'n voeding gaat gegarandeerd een heel leven lang mee.
 
Voor diy van zo'n "tracking" bipolar psu, zie de schema's van Soundcraft Delta voedingen (waarschijnlijk andere ook), CPS150 en CPS300, supersimpel gedaan.
 
Dual tracking PSU

Dual tracking PSU

@PWM: ja zo dienen die diodes aangebracht te worden.
Klagen doe ik ik niet want, hoe meer er kapot gaat des te beter voor mij ;-)
Ergens hoog boven op een plank liggen waarschijnlijk de schema's. Maar ja, dan moet ik tent verbouwen hier om daar bij te komen.
Het stond in een Engels blad als onderdeel van een zelfbhouw synth in begin jaren 80. Hoe het heet weet ik niet meer. Omdat ik nooit enige problemen met die voeding heb gehad zijn de schema's in de vergetelheid geraakt. Ik heb ze meerderen malen gebouwd maar weet niet waar de documentatie is.

Ohh, wacht! Terwijl ik dit zit te tikken bedenk ik me dat ik deze voeding ook voor mijn vocoder heb gemaakt en daar zijn schema's op de PC van. Zoek.........gevonden! Bijgaand plaatje.
Voor de duidelijkheid: dit was niet mijn eigen ontwerp - gewoon overgenomen en de stroombegrenzing (folded knee) aangepast op mijn specificaties.

@Mono-Poly: dat er geschakelde power supplies bestaan die toereikend zijn wordt niet betwist. Het gaat om de Dual tracking die als een beveiliging dient als men net een module heeft gebouwd en waar fouten in kunnen zitten die de positieve kant naar beneden trekken en de negatieve zijde laten staan. Dit kan behoorlijk wat dure chippies opblazen.
 

Attachments

  • m2 dual tracking psu.jpg
    m2 dual tracking psu.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 93
Nee, dat kan niet voorkomen worden als er bijvoorbeeld een IC verkeerd om in een socket wordt geplaats en de negatieve lijn neerhaald. Dan gaat hoogst waarschijnlijk die chip naar de malledieven. Daardoor kan er een kettingreactie ontstaan op de anderen modules.
Regel: hoe duurder de chip, des te makkelijk ie opgeblazen wordt.
 
Laatst gewijzigd:
Het feit dat de SSM2164 chip precies andersom beschadigd wordt is een zeldzaamheid. Dat wil zeggen dat de negatieve lijn wegvalt terwijl de positieve blijft staan. Wel een mooie oplossing met die diode.
 
Back
Top