De grote Euro Rack PSU draad

Ik sta op het punt om een Doepfer A-100PSU2 aan te schaffen. Moet ik hierbij nog een afzonderlijke adapter bij aanschaffen?
 
Volgens mij kijk in met me neus......mijn excuses
 
http://www.doepfer.de/a100_man/A100_supply_wiring_V2.pdf

Zit weinig weerstand aan, alleen 2 instelpots.

Er zitten nog 6 weerstanden op waarvan ik er al twee heb weten te identificeren (2k2 bij de uitgang terminals). Twee zitten verborgen onder de koel-elementen, dus die zijn niet te zien of foto's. De overige twee zitten dicht tegen de koelelementen aan en zijn daardoor soms helemaal niet te zien of niet te identificeren vanwege de schaduw.
 
Lijkt mij een LM317 en de neg.versie daarvan, hier staat de LM317 https://www.fairchildsemi.com/datasheets/LM/LM317.pdf R2 is de potmeter samen met dichtsbijzijnde weerstand en die onder het koelblok zal dan R1 zijn.

Daar lijkt het wel op, zo is de kloon in mijn link ook opgebouwd.

Mijn eigen modular voeding is gebaseerd op een Velleman kitje ook met lm 317 en LM 337 er op. Als je daar de ringkern trafo mee verbindt heb je naar mijn idee precies hetzelfde. Zo speciaal is dat doepfer ontwerp niet.

http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8042.pdf

Uit bovenstaande link kun je eventueel geschikte weerstandswaardes afleiden.
 
Daar lijkt het wel op, zo is de kloon in mijn link ook opgebouwd.

Mijn eigen modular voeding is gebaseerd op een Velleman kitje ook met lm 317 en LM 337 er op. Als je daar de ringkern trafo mee verbindt heb je naar mijn idee precies hetzelfde. Zo speciaal is dat doepfer ontwerp niet.

http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8042.pdf

Uit bovenstaande link kun je eventueel geschikte weerstandswaardes afleiden.

Is inderdaad niet heel spannend.

Nog een handig tooltje gevonden voor de 317 berekening trouwens: http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm

Bedankt voor alle input!
 
Zo het is toch gelukt om zelf een psu te maken,

Ik heb het schema van hier : http://www.modularsynth.ru/wp-content/uploads/2013/10/psu_bipolar_schematic_v1.2.png

Volgens mij is het een clone van de doepfer PSU.

vraag me alleen af wat C5 en C6 precies doen, (100n 35v Ceramic), eentje ontbreekt omdat die is ontploft :)

Ook heb ik wel eens gehoord dat veroboard niet echt veilig is voor een psu.

Heatsink gaat er natuurlijk nog op.
 

Attachments

  • IMG_20150621_192449.jpg
    IMG_20150621_192449.jpg
    45 KB · Bekeken: 79
  • IMG_20150621_192510.jpg
    IMG_20150621_192510.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 88
ah pwm, bedankt voo de tip, zal de baantjes wat dikker maker.

ook nog effe 2 koelvinnen zoekem

:okdan:
 
top, na zoeken vond ik dus ook hier de psu 2 wiring van doepfer.
Ik zie dat deze voor max 3 busboarden is.

Ik zou graag een 4 laags 114hp ginko case willen.
Nou is de case denk ik niet zo'n probleem maar heb toch wat praktische vragen m.b.t de powering / wiring en opties.

Ik heb nu een A-100 3 laags case en die zit zo goed als vol. Ik gebruik alleen bij lange na niet alle connectors van het busboard en zo denk ik er ook over als ik een 4 laags 114hp aan ga schaffen.
Naar mijn idee (vooral als je grote modules hebt krijg je eenzelfde situatie dat je veel overhoudt)
Uiteraard houd je rekening met het verbruik van het board.

Als je een busboard hebt zie je op de achterkant een soort van voetjes / stands achtig iets waar je naar mijn idee schroefjes in kan draaien, kan iemand dit bevestigen hoe dat plaatsen werkt?

De trafo van 100 euro (doepfer) is voor max 3 busboards zie ik, stel dat je toch nog een extra busboard nodig hebt, is er dan toch nog een mogelijkheid tot aansluiting of betekent dat een gehele nieuwe trafo en gelijke setup te gaan?

zo'n stekker ingang aan/uit knop .. waar kun je deze bestellen. Ik ben een leek maar kon dit nergens vinden?
Bedrading voor aansluiting trafo zit bij je busboards zag ik maar trafo stekkeringang en grounding zag ik geen wires. Ik geloof zo uit mijn hoofd dat dat die geel groene kabel is. Moet dat perse zo'n wire zijn.

Wordt er vervolgens nog wat gedaan aan shielding? Een kap om je trafo, of dek je uberhaupt zoiets af?

Nogmaals, ik ben een leek. Zo'n doepfer power supply lijkt me prima verder, ik wil een grotere case en probeer me er wat in te verdiepen. Dat schema zegt al veel maak kan me dan toch nog wat dingen bedenken die me niet helemaal duidelijk zijn :)
 
Ik heb onlangs de voeding in mijn case vervangen door een Doepfer PSU clone van Clicks & Clocks.

De stand-offs/distance bolts in mijn case heb ik vastgezet door vanachter en onderaf door de case te boren (er zit een A3 papieren mal bij de C&C busboards) en vervolgens verzonken metaalschroeven er doorheen te doen. Daar dan die distance bolts op, busboard erover en een moertje om ze vast te zetten.

Ik geloof dat je de busboards van C&C wel door kunt lussen, maar of dat ook echt kan en of het veilig is weet ik niet. Het lijkt me, als je binnen de 80% van de capaciteit van de PSU blijft, geen probleem.

C&C heeft ook die mains inlet:
Mains Inlet, Type IEC, 60320-1/C14

Ik heb geen kap voor shielding o.i.d. over de voeding heen gezet, dus moet misschien inderdaad wat voorzichtiger zijn, maar ik geloof dat de oudere Doepfer cases dat ook niet hadden.

Ik moet zeggen dat het bedraden van de mains > PSU > busboards op papier niet zo ingewikkeld leek, maar dat ik achteraf toch blij ben geweest de hulp ingeroepen te hebben van een vriend met kennis van electriciteit...

Maar ik denk dat JWhagenbeek je ook prima kan helpen! ;)
 
Kan Jan Willem ons eventueel onderrichten in wat hij aanraadt bij verschillende racks, ik kan me voorstellen dat hij die vraag heel geregeld krijgt... :)
 
Hier is mijn Ginko case (4x 114hp) met een dubbele PSU van Stefan.

Erg fijne case en extra verzoeken waren geen probleem voor Jan Willem :) (extra uitsparingen voor ventilatie & power inlet).

Enig punt waar ik nog naar wil kijken is extra ventilatie sleuven boven in de case, die PSU's worden toch wel warm na verloop van tijd en nu is er volgens mij te weinig circulatie.
 

Attachments

  • Case.jpg
    Case.jpg
    64 KB · Bekeken: 83
Back
Top