De grote Euro Rack PSU draad

Dit is de voeding deel in mijn handclap brouwsel, T26 en T28 werken als ompool beveiliging, bijna waterdicht maar werkt iig tegen verkeerd om zetten van de PSU stekker..

attachment.php
 

Attachments

  • THC Voeding.jpg
    THC Voeding.jpg
    30 KB · Bekeken: 91
Dat een chip naar god gaat als ie verkeerd om gezet is, daar valt niet veel tegen te doen. Wel tegen het effect dat het mogelijk heeft op de andere modules/chips door middel van het uitschakelen van de negatieve lijn als de posityive plat gaat.
Het pardoes ompolen van een voedingstekker kan voorkomen worden door een stekker te nemen waarbij dat fysiek niet mogelijk is.
 
Wat niet zou mogen moeten is iets anders dan wat er feitelijk gebeurt. Dat er bij allerlei voedingen de zaak pardoes omgepoold kan worden is een crime. Dat bedoel ik o.a. met prutvoedingen. Kan er wel een bekend merk aanhangen maar, dat laat onverlet dat het gewoon beter en veiliger kan. Als je in staat bent om zelf te bouwen, dan ga je het beter doen.
 
Laatst gewijzigd:
Aan verbieden doe ik niet. Deze discussie is slechts inhoudelijk voor wat betreft de electronica. Wat er verkocht word is vaak slachtoffer van calculerende managers. Daarom is zelfbouw zo bevredigend om te doen. Je hoeft niet om een paar euro de zaak om te gooien naar een afgeleide minkukel.
 
Laatst gewijzigd:
Wat is het nadeel van busboards ten opzichte van ster-systeem?

Ik ben, toen de tijd, toch maar voor busboards gegaan aangezien ik bestaande modules wilde combineren met DIY.

Het is sowieso een beetje een rommeltje qua voeding in mijn modular, met een +/- 15V en +/-12v lijn. 5V doe ik liever op de module zelf, als het schema dit nodig heeft. Kost wat stroom, dat wel.
Reden om het weer eens flink up te daten, ook omdat ik alweer bijna aan de max van mijn trafo zit.
De planning is twee PSU's voor 15 en 12 een apparte.
 
dual track PSU

dual track PSU

@PWM
Groter plaatje met correctie (de dots mistte).
Edit: tegenwoordig worden grotere afbeeldingen door SF kleiner gemaakt.
Grote versie:
http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/PSDUALQ1b.jpg

Nu is het wel zo dat de transformator en de rest van de dimensionering voor een relatief klein vermogen is ontworpen.
Je kunt het ontwerp ook voor bijvoorbeeld 2 x 2 amp maken.
Dan zet je een zwaardere trafo erin (2x 15V 120VA Ringkern), zwaardere diodes, grotere elco's (2x 4700/35) en de tweemaal 2,2 Ohm weerstanden maak je dan tweemaal 0.33 Ohm.

Om ook de positieve zijde exact af te regelen op 15V00: verander R3 in 6K8, R2 in 6K8 en zet er een potje van 2K2 tussen met de loper aan pin 4 van de UA723.
Bij het afregelen van de PSU is het verstandig om een belasting er aan te hangen van bijvoorbeeld 2x 1K/1Watt.
 
Laatst gewijzigd:
Weet niet of dit al gemeld was hier, maar Dieter is ook over op een andere PSU, deze keer zelfs met 5V: de A-100PSU3

A100_PSU3.gif


2000mA@+12V
1200mA@-12V
4000 mA @+5V
 
nog een vraagje over psu's..

volgens modular grid zit ik op
Power Consumption:
1098 mA +12V
802 mA -12V
70 mA 5V

Maar is dit bij volledige belasting van alle modules? lijkt me dat de modules die "niks" doen ook niet zoveel stroom trekken toch?

Ik heb een nieuwe voeding nodig en de meanwell rt-65b levert
+5V 5A
+12V 2.8A
-12V 0.5A

op de -12V dus weinig Ampere, maar in de specsheet staat "rated current 0,5A" en "current range 0-1A", wat is het verschil?

heb ik er hier dan twee van nodig?
Ik had gehoopt dat er wel twee bussboards op één voeding zouden kunnen...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top