Multi layered live set: Subway Blues

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.259
Locatie
BH
http://soundcloud.com/reovolt/2012-10-18-subway-blues

Sinds kort ben ik Reaper aan het ontdekken na jarenlang Ableton fan te zijn geweest. Ik wil graag zoveel mogelijk met hardware doen, alleen kom ik altijd handen te kort. Met Reaper lijk ik nu eindelijk een goede recording solution te hebben die prima in sync mee loopt met de rest. Daarnaast is het erg makkelijk editen met deze tool en is hij super snel en stabiel.

Dit is een eerste project waarbij ik alles op hardware voorbereide, maar vervolgens wel in lagen ging opnemen (3 om precies te zijn). Dat doe ik dan van start tot eind per laag. Vervolgens hier en daar wat knippen en klaar. Op die manier behoud ik toch de live feel, maar kan ik wel van een aantal voordelen gebruik maken zoals per laag editen ipv een stereo track. En het belangrijkste, ik kom geen handen meer te kort, in je uppie is het soms erg lastig om veel tegelijk te laten veranderen bij bijvoorbeeld climaxen.

De track is niet af en heeft wat ruwe randjes hier en daar, maar over het algemeen ben ik best tevreden 8)
 
toffe track
maar wat is er dan makkelijker in reaper dan in ableton
ik werk zelf vooral met hardware en ableton, en ik zie/hoor niet zo heel goed wat die reaper dan als voordeel zou kunnen hebben ? (buiten misschien stabielere midiclock, want da's mijn grote miserie met ableton : mn hardware loopt allemaal perfect in sync...maar vanaf ik loops opneem is mn audio niet meer zo perfect in sync als mn midigeclockte hardware)
 
mmmm er zit een dubbele kickdrum in. lijkt net of die niet in sync loopt.

Ofheb je doel bewust een delay erop gezet??? praat over een paar ms,

Lekkere track verder,:mega:
 
mmmm er zit een dubbele kickdrum in. lijkt net of die niet in sync loopt.

Ofheb je doel bewust een delay erop gezet??? praat over een paar ms,

Lekkere track verder,:mega:

Niet bewust, de beat wordt geloopt en bewerkt door de Octatrack. het viel mij laatst ook ineens op dat er op de een of andere manier een overlap in de sample lijkt te zitten. Dat kan eigenlijk helemaal niet aangezien de Octatrack per track monofoon is....

Anyhoe, niet bewust gedaan en geen idee waar het vandaan komt.
 
lekkere track maat ! ;)

Thanks.

toffe track
maar wat is er dan makkelijker in reaper dan in ableton
ik werk zelf vooral met hardware en ableton, en ik zie/hoor niet zo heel goed wat die reaper dan als voordeel zou kunnen hebben ? (buiten misschien stabielere midiclock, want da's mijn grote miserie met ableton : mn hardware loopt allemaal perfect in sync...maar vanaf ik loops opneem is mn audio niet meer zo perfect in sync als mn midigeclockte hardware)

Reaper is niet beter of slechter, maar gewoon anders (en trouwens wel rete goedkoop). Ligt er aan waar je behoefte ligt. Reaper is voor mij laagdrempelig en heeft enorm veel mogelijkheden om de workflow naar je hand te zetten (echt alles is aanpasbaar). Ik heb daarnaast ook veel met Ableton en Logic gewerkt en ook even naar Protools gekeken, die hebben allemaal zo hun sterke en zwakke kanten, maar zijn allemaal heel goed uitgewerkt.

Voor mij biedt Reaper een snelle manier om in sync live tracks te recorden en zonder al te veel poespas (lees gebruik makend van VSTi's en VST's) te editen. Ik wil namelijk zo min mogelijk met een DAW bezig zijn en met reaper lijkt dat het beste te lukken.

Als je loopbased wilt werken is de session view van Ableton natuurlijk onverslaanbaar.

Midi sync loopt redelijk goed in Reaper en op de manier waarop ik nu werk is timing even corrigeren echt kinderspel. Als er geen reden is om verder te kijken moet je vooral bij Ableton blijven :okdan:
 
ik zou effe in reaper checken. denk dat je de kick dubbel hebt opgenomen en dat die delay het midi timings verschil is (daardoor onstaan er fase problemen).
 
ik zou effe in reaper checken. denk dat je de kick dubbel hebt opgenomen en dat die delay het midi timings verschil is (daardoor onstaan er fase problemen).

Dank voor de suggestie, maar daar ligt het niet aan. Ik heb slechts 3 tracks opgenomen. 1x alle beats samen (Octatrack & Tempest), 1x bassline en 1x diverse samples (voice en chordpads). Je moet het zo zien, normaal deed ik alles op hardware in een enkel stereo jam (met behoorlijk wat nadelen). Nu jam ik in meerdere lagen om meer beweging te krijgen, maar er kunnen nog steeds nare fouten ontstaan. Voordeel nu is dat ik niet alles opnieuw hoef te doen, maar slechts 1/3e :eureka:

Is natuurlijk geen perfecte situatie nog steeds behelpen, maar het alternatief werkt echt niet voor mij. Zodra ik tracks volledig in mijn DAW stukje bij beetje ga opnemen, componeren en construeren, dan krijg ik altijd levenloze saaie onsamenhangede tracks. daarnaast vind ik er geen bal aan om op die manier te werken en verlies ik altijd mijn interesse voordat de track klaar is. geloof me, daar ben ik sinds 1996 (toen ik begon) wel achtergekomen. Of alle sporen individueel opnemen, maar daar heb ik dan eerst wat cash voor nodig om zo'n uitgebreide tafel/interface (min. 24 tracks) voor aan te schaffen.
 
ja iedereen heeft natuurlijk zijn eigen workflow.

Zoals jij het doet doe ik het ook wel eens, Maar dan gaat het meer om een soort improvistatie.

Met punchin recording kun je mischien het stukje met de dubble kick opnieuw opnemen.
 
, normaal deed ik alles op hardware in een enkel stereo jam (met behoorlijk wat nadelen). Nu jam ik in meerdere lagen om meer beweging te krijgen, maar er kunnen nog steeds nare fouten ontstaan. Voordeel nu is dat ik niet alles opnieuw hoef te doen, maar slechts 1/3e :eureka:

.

Ik snap niet dat Reaper ervoor gezorgd heeft dat je deze workflow aanhoud. Dit kan toch ook perfect zo in ableton ?
Of je stereo opneemt of in x aantal sporen is toch even makkelijk in ableton als in reaper ?
Of heeft het één (nieuwe DAW) niks met het andere (nieuwe workflow) te maken ?
:?
 
Back
Top