Thunderbolt naar FireWire 400?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.929
Locatie
Utrecht, NL
Weet iemand of geluids interfaces met FireWire 400 aansluiting (ik heb de RME FireWire 400) ook werken op Mac's met een Thunderbolt poort.

Er zijn Thunderbolt naar FireWire adapters maar die gaan naar FW800 en werken misschien alleen voor het kopieren van files?

Of kan ik beter overstappen op een Thunderbolt geluids interface?
Die zijn er nog niet echt veel toch?

dank vast
 
nou ja er is geen sprake van conversie ofzo hoor, thunderbolt is eigenlijk gewoon een externe pci-e poort. dus als daar een thunderbolt stekkertje voor is, dan is het dus net als bij macs met wel een FW poort: gewoon een FW poort, zou dus prima moeten werken.

kost 29 euro bij de apple store

thunderbolt audio interfaces zijn er idd niet veel.

voor zover ik weet alleen Apogee, Avid en de nieuwe Apollo van UA.

Maar die zijn allemaal duurder dan een macbook :D
 
FW 800 naar 400 kabel en apple adapter zal wel werken vermoed ik.

Overigens wel de reden waarom ik de oude body heb genomen en niet de retina. Vind de dedicated 800 poort wel fijn.
 
protools met HD native via Thunderbolt sinds vorige week.

MacPro verliest erg snel zijn voordelen. Connectivity en drive bays is wel een moeilijke uitgangspunt.

Ik wacht de nieuwe thunderbolt/usb3 imacs af.
 
protools met HD native via Thunderbolt sinds vorige week.
nice :)
MacPro verliest erg snel zijn voordelen. Connectivity en drive bays is wel een moeilijke uitgangspunt.
:? wat bedoel je
grootste voordeel van de mac pro is degelijkheid
die imacs zijn toch een beetje inferieure goedkope meuk die je kan weggooien als er iets aan stuk gaat (wat dus nogal eens gebeurd).
Ik wacht de nieuwe thunderbolt/usb3 imacs af.
ik dus ook maar ALS er een nieuwe mac pro komt zal die wel tegelijk geïntroduceerd worden.
Dan pas kan ik een keuze maken.
 
nice :)

:? wat bedoel je
grootste voordeel van de mac pro is degelijkheid
die imacs zijn toch een beetje inferieure goedkope meuk die je kan weggooien als er iets aan stuk gaat (wat dus nogal eens gebeurd).

ik dus ook maar ALS er een nieuwe mac pro komt zal die wel tegelijk geïntroduceerd worden.
Dan pas kan ik een keuze maken.

Ieder zijn mening maar wat mij betreft mag een productie machine na 3 jaar wel een upgrade hebben. Applecare dekt hem netjes tot daar. Voordeel van een imac is dat als die 3 dagen bij de apple store legt, je laptop zo goed als naadloos zijn plek in kan nemen.
 
De power voordelen van een macpro zijn steeds kleiner geworden.
De connectivity verhaal (meerdere drives, slots etc) ook minder met de komst van thunderbolt.
Dat van de degelijkheid geloof ik niet zo, en met aplecare heb je heel snel een machine weer terug. Omdat een iMac eigenlijk bijna een laptop op een pootje is, is het qua aansluiten bijna identiek aan een macbookpro. Ofwel, iMac stuk, dezelfde kabels in je mabookpro rossen en gaan, mits de software matched.

Ik deel een studio ruimte en wij draaien beide op macbookpro's. Hij met protools en ik met Live en logic. Dit gaat prima, maar wij lopen wel tegen dingen aan zoals compatibiliteit met hdmi splitters in de booth omdat de laptops andere generaties zijn. Ook met sommige software/dongles zou het fijn zijn om 1 (dedicated studio) machine te hebben.

Dat gaat 90% zeker geen macpro maar een imac worden kan ik je zeggen.
 
en de ventilators in die krengen gaan vaak zo zitten krijsen als ze net aangaan, moet je weer zo'n gigakast weg gaan werken ergens. bah.
 
ik vrees ook dat ik aan de imac zal moeten.
het voelt wel als een stap achteruit op één of ander manier.
mijn mac pro stamt nog uit 2006, heeft 6 jaar trouwe dienst gedaan en kan nog steeds prima meekomen.
alleen mountain lion draait er niet op dus tijd voor vervanging.
nog even afwachten waar apple mee gaat komen.. hopelijk zeer binnenkort
 
En waarom dan per se over stappen op Mountain Lion ? Wat voegt dat toe aan je studiowerk ?
Ik blijf lekker op snow leopard draaien. Werkt prima

Helaas had Snow Leopard geen ondersteuning voor de nieuwe moederborden/processors. De nieuwe 2012 macbookpro's bijv kunnen vanaf Lion draaien. Mijn bedoeling was inderdaad om voorlopig bij 10.6 te blijven maar ik moest wel naar 10.7... Op zich gaat het prima.

Kause schreef:
Ja dat werkt bij mij prima. Je wel dit nodig:

http://store.apple.com/nl/product/MD464ZM/A?fnode=51
http://store.apple.com/nl/product/TW...ar-400-adapter

En de Fireface krijgt niet voldoende stroom via thunderbolt dus je moet de adapter inpluggen. En niet vergeten de switch van bus naar ext. te zetten!

Fijn om te horen dat het werkt. Er zijn ook 400/800 kabels. Wel zorgelijk om te horen dat de bus spanning van Thunderbolt niet genoeg is om een interface te voeden. Hopelijk legt dit aan de hardware legt en niet de standaard. Ik dacht van dat soort gezeik af te zijn met de komst van Thunderbolt en USB3 met zn 1A per poort.

SynnyS schreef:
waarom niet een hackintosh?

Ik heb voor 1500 euro een systeem incl 27" 2560x1440 IPS paneel, dat de meeste recente quadcore macpro's makkelijk wegblaast.

Je hebt gelijk, maar ik ben een beetje klaar met het zelf configureren van computer hardware. Meer dan genoeg te doen in de rest van de studio.
 
Back
Top