Firewire 400 <> Thunderbolt 3 (Windows 10)

r.5

Vers lid geweest
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
3.453
Locatie
Thuis
Ik heb nog een oude FireWire 400 audio interface (M-Audio ProFire 2626) maar mijn nieuwe laptop heeft helaas geen FireWire connector meer en nog enkel USB3 en Thunderbolt 3 connectors (en draait bovendien ook nog eens Windows 10)...

Ik wou bij deze even laten weten dat ik, mits de nodige conversie stukken, net mijn oude FireWire audio interface een tweede leven heb kunnen geven en jullie hulp dus niet nodig zal hebben... :D

Voor degene die een gelijkaardig probleem zouden hebben hebben, hier zijn alvast de stappen die ik ondernomen heb:

Thunderbolt 3 > Thunderbolt 2 connector
Thunderbolt 2 > FireWire 800 connector
FireWire 800 > FireWire 400 connector

Draait voorlopig als een tiet met een I/O latency ver onder de 10ms, wat ik voorlopig met nog geen enkele andere audio interface heb kunnen behalen op deze laptop (en als zeker niet met een USB audio interface).
Als de setup stabiel blijft, denk ik dat ik voorlopig nog een tijdje zo blijf verder boeren todat er audio interfaces met Thunderbolt ondersteuning voor Windows uitkomen.
 
Thunderbolt 3 > Thunderbolt 2 connector
(StarTech TBT3TBTADAP - 76€ bij Coolblue)

Thunderbolt 2 > FireWire 800 connector
(Apple MD464LL - 30€ bij Apple zelf)

FireWire 800 > FireWire 400 connector
(DeLock 9-pin male FireWire 800 / 6-pin male FireWire 400 - 10€ voor 3m bij AlleKabels)

Dus voor een dikke 115€ extra was ik gesteld.

Bij een doorsnee nieuwe Apple laptop ben je meer kwijt aan nieuwe kabeltjes :W
 
Tja, waar is de tijd dat ik mijn synths nog via de joystick poort van mijn Gravis Ultrasound en Creative Labs Sound Blaster moest connecteren... Dat is nu eenmaal de prijs van de vooruitgang...

Gelukkig hebben we nu allemaal vool een paar honderd euro een draagbare muziek studio waar we in de jaren 90 alleen maar van konden dromen...

FireWire was lang het beste protocol voor audio interfaces, nog altijd beter dan USB trouwens. Momenteel is Thunderbolt het beste protocol. Hopelijk volgen er ook snel audio interfaces van RME die dit ondersteunen... Gelukkig kan ik nu nog wat verder met mijn FireWire interfaces...

Hopelijk helpt het hier iemand...
 
Bedankt voor het delen van deze ervaring. Ik heb een vraag en een suggestie.
Vraag, hoe waren je latency waarden voorheen? Zit je qua waarden nu onder hetgeen wat je eerder via FW (theoretisch en praktijk) mogelijk was?

Suggestie, wellicht is het mogelijk om je profire via de nieuwe rme thunderbolt UFX+ aan te sluiten via adat smux? Dan kun je de profire nog wat langer gebruiken. Ik vraag me dan alleen wel af of je geen verschillen in latency hebt. AD conversie chips zijn nl laatste tijd nog al wat sneller geworden. Wellicht weet iemand hier op het forum hoe dat zit...
 
Valt moeilijk te vergelijken:

1) Op mijn vorige PC was die FireWire controller via een Texas Instruments chip op de PCI bus.
Op deze PC zit hij via Thunderbolt, rechtstreeks op de PCIe bus (dus op dit gebied is er alvast minder latency).

2) Die conversie stukken is volgens mij voornamelijk elektrisch (pluggen, bedrading) en er zit geen actieve electronica in (maar zeker ben ik niet want aan die TB3>TB2 convertor zit wel een doosje) dus veel latency verwacht ik hier ook niet van.

3) Mijn nieuwe laptop is ook gewoon veel sneller dan mijn vorige (quadcore ipv dualcore, hogere FSB, SSD op de PCIe bus...).

Is dus een beetje appelen met peren vergelijken. De eventuele extra latency dmv de extra convertie wordt ruimschoots gecompenseerd door de upgrade in technology (TB3, SSD, snelle 4-core CPU's...). Ik dacht idd dat op mijn vorige PC de latency zelfs iets hoger was...

Het belangrijkste is dat ik het aan de praat krijg met een aanvaardbare latency...
 
Aha je begrijpt met niet denk ik, maar idd erg mooi dat het nu super voor je werkt!
 
Dank voor de informatie r.5, erg nuttig. Ik zit in hetzelfde schuitje en ben aan het bepalen of de prijs van de extra connectors in verhouding staat tot een nieuwe audio interface.
 
Ik stond onlangs met mijn nieuwe macbook pro voor het zelfd dilemma.

Idd: Firewire -> thunderbolt 2 en thunderbolt 2 -> thunderbolt 3 adapter. Alles werkt iig perfect, heb er wel een aprte power supply aan gehangen want usb power werkt niet meer goed.
 
Dat begreep ik ook van mijn collega's in software development. Firewire was ooit leidend maar is tegenwoordig deprecated (werkt nog maar wordt niet meer ontwikkeld, en support zal door de jaren heen steeds lastiger worden).

Ik heb nog even GAS naar een nieuwe USB of thunderbolt interface gehad, maar heb daar maar snel een einde aan gemaakt. Als het werkt werkt het. Ik heb al twee van de drie connectors dus ik ben voor €60,– klaar. Valt mee.
 
Erg interessant. Nu ben ik wel beniewd waarop jullie uitkomen, latency en buffersize.. en met welke audiointerface.

Zelf heb ik een macbook pro 2,8 ghz core i7 met 16GB als audio interface heb ik komplete audio 6

Mijn buffersize staat op 256, en mijn overall latency is 0,98 ms
Verder heb ik driver error compensation op -16.oo ms staan

Ik kan de buffersize om laag zetten maar als ik met 40 channels werk, werkt dit gewoon niet.
 
Back
Top