Nieuwe soundmodule Roland Integra-7

Het wachten is voorbij.
Roland brengt een nieuwe module op de markt. De INTEGRA-7.


http://www.pcmusic.org/news/view.php/lang/en/id/11794/

http://www.rolandconnect.com/product.php?p=integra-7

051ecd9c81c2ba94efab0cddb2c97c.jpg



joeri
 
Last edited by a moderator:
Kun je per performance van 16 patches maximaal 4 virtuele exansionboards gebruiken? En dan voor een volgende performance weer 4 andere. Of zou dit iets zijn waarvoor je helemaal terug moet naar het setup menu om met je virtuele schroevendraaier de bordjes te verwisselen?

Precies mijn vraag.
Ik hoop uiteraard het eerste.
Ik hoop dat de handleiding snel online is, want ik word steeds nieuwsgieriger naar deze module.
 
supernatural is nou net wat je niet wilt als je met synthese bezig bent
anders pak je wel een echte gitaar of piano
 
Ja, en die pauk heb ik ook wel in de garage staan, evenals een strijkorkest en een kerkorgel.
 
Nu bij Bax en Musicstore op de site voor €1499, levering in 17 weken (maar dat zal wel een placeholder zijn)
 
Nu bij Bax en Musicstore op de site voor €1499, levering in 17 weken (maar dat zal wel een placeholder zijn)

Vanochtend stond er "Levering binnen 4 werkdagen". Na mijn telefoontje met de klantenservice is dat gewijzigd naar "Levering in 17 weken". Jammer. Had het apparaat graag binnen 4 werkdagen gehad.
 
Vanochtend stond er "Levering binnen 4 werkdagen". Na mijn telefoontje met de klantenservice is dat gewijzigd naar "Levering in 17 weken". Jammer. Had het apparaat graag binnen 4 werkdagen gehad.

schijnt eind oktober beschikbaar te zijn in de winkels, als je internet mag geloven :D

Het lijkt me echt een heerlijke synth om erbij te hebben voor die scherpe prijs.
 
Mja ik ga wellicht ook eens kijken of ik wat fondsen los kan maken ... of misschien eventjes wachten op de eerste batch 2de hands. Maar hij staat zeker op de Potentiele Aanschaf Lijst (P.A.L.)
 
Als ik iemand mag geloven zouden al de golfvormen van de JD's in XV-5080 zitten en de XV die in de integra zit maar zal toch anders moeten klinken omdat de 7 een andere natural synth sound engine heeft en dus een hogere sound kwaliteit heeft in theorie.Maar een liefhebber van de echte JD sound zou dus op zijn honger blijven zitten omdat de parameters van de echte JD sound niet meer overeenstemt met die van de integra.Je steekt de echte rom waveforms van de JD in de XV die al een andere engine heeft(de digitale effects kwamen toen oa van de srv-3030, de rss technologie) ,en de xv zit nu met die Jd golfvormen in de integra weer met een andere engine.
In hoeverre klinkt het dan nog hetzelfde?Heb nog geen JD geluid demo sound gehoord.
Er is nog geen handleiding,specs,enz.
Tuurlijk als je een specifiek zelfde geluid wilt hebben koop dan de echte.Maar de echte zijn totaal versleten.
Voor mij mag er bij Roland een nul bijkomen.JD-8,JD-80.JD800-JD-8000.Zoals de echte zal het nooit klinken.
 
Laatst gewijzigd:
supernatural is nou net wat je niet wilt als je met synthese bezig bent
anders pak je wel een echte gitaar of piano

Hé leuk, een kreet!

Leg dan eerst ons eens uit wat SuperNatural in SuperNatural Synth exact doet, if anything.
 
SuperNATURAL™ is een iets (-maak ingewikkelde handbeweging-) dat afvangt wat je op de toetsen doet en dan met een algorithme (-maak nog zo'n handbeweging-) berekent wat je EIGENLIJK had gedaan als je het desbetreffende echte instrument in je handen had gehad. Dus het interpreteert hoe je van greep naar greep op de hals van een gitaar zou gaan aan de hand van de noten die je speelt, en dan de snaar-slide sounds daar automatisch instoppen om het natuurlijk te laten klinken.

Dat is de theorie, en in de demo's klinkt het geweldig. En dan koop je dat ding, en dan krijg je het niet voor elkaar. Tenminste, zo ging het ongeveer bij mij toen ik mijn Yamaha Motif XS7 met dat soort shit kocht.
 
Je hebt enerzijds SuperNATURAL Acoustic, voor akoestische geluiden dus. Hierlijkt SuperNATURAL onder andere te betekenen dat het resultaat meer is dan note+velocity. Er wordt bv zoals in Yamaha VL gekeken naar het interval tussen gespeelde noten, staccato of niet, herhaalde noten....

Een Yamaha VL doet dat niet, die doet virtual acoustic synthese waar de noten / bespeelgegevens data wordt omgezet in parameters t.b.v. het interne synthese model.
Wat Napoleon schrijft, klopt meer. Het is dus eigenlijk een soort 'speelhulp' laag tussen bespeler en synth engine. Overigens had Roland al zoiets in de V-Synth GT waar het 'AP-Synthesis' werd genoemd. Het gebruik van het woord synthese is dan ook vooral marketing, naar mijn idee.

Overigens, om het nog wat verwarrender te maken; http://www.emusician.com/gear/0769/tech-page-what-goes-around-comes-around/140146
 
Wat Napoleon beschrijft, geldt voor SuperNatural Acoustic. Maar geldt het ook voor SuperNatural Synth?

Een Yamaha VL doet dat niet, die doet virtual acoustic synthese waar de noten / bespeelgegevens data wordt omgezet in parameters t.b.v. het interne synthese model.
Het ging me om het element dat meer dan louter huidige note en velocity het resultaat bepalen, niet om de synthese daarachter die de klank opwekt. Maar goed, al dit geldt voor SuperNatural Acoustic, maar de vraag (en het kreetje van Bass) gingen over SuperNatural Synth, waarvan ik nog niet overtuigd ben dat dit hetzelfde betekent als bij Acoustic.
 
Dat met die virtuele slots vat ik nog niet helemaal. Kun je per performance van 16 patches maximaal 4 virtuele exansionboards gebruiken? En dan voor een volgende performance weer 4 andere. Of zou dit iets zijn waarvoor je helemaal terug moet naar het setup menu om met je virtuele schroevendraaier :) de bordjes te verwisselen?

Een belangrijkere vraag is: zitten er wel eens performances in? Als ik de gegevens bestudeer, is de Integra qua structuur meer een 'SoundCanvas' dan een JV/XP/XV.
De module lijkt ontworpen te zijn om met de computer aan te sturen op de 16 individuele kanalen. Over layer- en split-mogelijkheden op 1 kanaal en laat staan geheugens om het totaal in op te slaan, reppen de gegevens niet.
Dus lijkt het alsof je live nog geen 10% van de mogelijkheden kunt aanspreken. Het zou fijn zijn als je ook zonder computer alle mogelijkheden uit de Integra zou kunnen halen.
 
SuperNATURAL™ is een iets (-maak ingewikkelde handbeweging-) dat afvangt wat je op de toetsen doet en dan met een algorithme (-maak nog zo'n handbeweging-) berekent wat je EIGENLIJK had gedaan als je het desbetreffende echte instrument in je handen had gehad. Dus het interpreteert hoe je van greep naar greep op de hals van een gitaar zou gaan aan de hand van de noten die je speelt, en dan de snaar-slide sounds daar automatisch instoppen om het natuurlijk te laten klinken.

Dat is de theorie, en in de demo's klinkt het geweldig. En dan koop je dat ding, en dan krijg je het niet voor elkaar. Tenminste, zo ging het ongeveer bij mij toen ik mijn Yamaha Motif XS7 met dat soort shit kocht.

Als ik het goed begrijp dan is het dus zoiets dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je een gitaarklank bespeelt maar de synth 'past het aan' zoals een echte gitarist zou doen of een trompetklank bespelen waarbij de synth het dan aanpast zoals een trompetist zou doen?

Is wellicht interessant als je een gitaarklank, trompetklank,.... realistisch wil laten horen zodat het niet lijkt op een gitaarklank die op een klavier is gespeeld.

Interessant als je dat wil maar voor gewone synthklanken is zoiets overbodig. Een Prophet 5 klank kan je probleemloos bespelen op een synthklavier want ... zo wordt ook een echte Prophet 5 bespeelt.

Zoiets dus?
 
Als ik het goed begrijp dan is het dus zoiets dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je een gitaarklank bespeelt maar de synth 'past het aan' zoals een echte gitarist zou doen of een trompetklank bespelen waarbij de synth het dan aanpast zoals een trompetist zou doen?

Is wellicht interessant als je een gitaarklank, trompetklank,.... realistisch wil laten horen zodat het niet lijkt op een gitaarklank die op een klavier is gespeeld.

Interessant als je dat wil maar voor gewone synthklanken is zoiets overbodig. Een Prophet 5 klank kan je probleemloos bespelen op een synthklavier want ... zo wordt ook een echte Prophet 5 bespeelt.

Zoiets dus?

Daarom dus: de vorige uitleg ging over SuperNatural Acoustic. Er bestaat ook SuperNatural Synth en dat betekent volgens mij iets heel anders dan wat het bij Acoustic betekent.
 
Een belangrijkere vraag is: zitten er wel eens performances in? Als ik de gegevens bestudeer, is de Integra qua structuur meer een 'SoundCanvas' dan een JV/XP/XV.
De module lijkt ontworpen te zijn om met de computer aan te sturen op de 16 individuele kanalen. Over layer- en split-mogelijkheden op 1 kanaal en laat staan geheugens om het totaal in op te slaan, reppen de gegevens niet.
Dus lijkt het alsof je live nog geen 10% van de mogelijkheden kunt aanspreken. Het zou fijn zijn als je ook zonder computer alle mogelijkheden uit de Integra zou kunnen halen.

Als ik het goed begrijp is de Integra erg studiogericht, waarbij je inderdaad 16 individuele MIDI kanalen nodig hebt om er het maximum uit te halen wat splits betreft. Dat wordt dus een erg fancy masterklavier als je dat live wil verkrijgen. Wat layeren betreft kan je waarschijnlijk verschillende parts -tones- op hetzelfde MIDI kanaal zetten. Als je per tone een beperkt klavierbereik kan instellen (wat ik echt niet zou weten), dan zou je op die manier via layeren ook splits kunnen verkrijgen.

Nuja, daarom zijn de Jupiters er voor livegebruik; daar split en layer je op naar hartelust als ik het goed begrijp.
 
SuperNATURAL™ Synth betekent volgens mij gewoon dat de VA heel natuurlijk analoog klinkt (dat is dan het verkooppraatje).
 
Back
Top