Nieuwe soundmodule Roland Integra-7

Het wachten is voorbij.
Roland brengt een nieuwe module op de markt. De INTEGRA-7.


http://www.pcmusic.org/news/view.php/lang/en/id/11794/

http://www.rolandconnect.com/product.php?p=integra-7

051ecd9c81c2ba94efab0cddb2c97c.jpg



joeri
 
Last edited by a moderator:
Als ik het goed begrijp dan is het dus zoiets dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je een gitaarklank bespeelt maar de synth 'past het aan' zoals een echte gitarist zou doen of een trompetklank bespelen waarbij de synth het dan aanpast zoals een trompetist zou doen?

Dat is wat ik uit de marketingpraat op maak. In hoeverre dat in de praktijk werkt valt natuurlijk te bezien.
 
Voor SuperNatural Acoustic klopt dat perfect, Roland lijst zelfs netjes op wat SNA doet voor elke instrumentsoort.

Voor SN Synth geldt inderdaad volgens mij dat het gewoon marketing voor "heel analoog klinkend" is, en in dat geval hoeft Bass zich geen zorgen meer te maken om klavieren die plots een eigen willetje gaan krijgen ofzo.
 
Als ik het goed begrijp is de Integra erg studiogericht, waarbij je inderdaad 16 individuele MIDI kanalen nodig hebt om er het maximum uit te halen wat splits betreft. Dat wordt dus een erg fancy masterklavier als je dat live wil verkrijgen. Wat layeren betreft kan je waarschijnlijk verschillende parts -tones- op hetzelfde MIDI kanaal zetten. Als je per tone een beperkt klavierbereik kan instellen (wat ik echt niet zou weten), dan zou je op die manier via layeren ook splits kunnen verkrijgen.

Meerdere klanken aansturen op 1 midi-kanaal lijkt me geen probleem. Maar wat dacht je van de effect-instellingen? Dan zou je master-keyboard wel heel veel informatie moeten kunnen versturen.
Ipv. een Jupiter had ik graag een keyboardversie van de Integra gezien met performances. De Jupiter is meer voor het hands-on bedienen, een Integra-keyboard zou dan wat uitgebreider programmeerbaar kunnen zijn en met meer keyboardzones. Dat zou meer een opvolger van de Fantom worden.
 
Dat soort cross-overs zal er in de toekomst waarschijnlijk ook wel aankomen. Men heeft nu eerst de twee uitersten van het spectrum: hands-on live en enorm veel sounds voor de studio. Het gat in het midden wordt nog wel opgevuld.
 
Dat soort cross-overs zal er in de toekomst waarschijnlijk ook wel aankomen. Men heeft nu eerst de twee uitersten van het spectrum: hands-on live en enorm veel sounds voor de studio. Het gat in het midden wordt nog wel opgevuld.

Dat geloof ik ook wel. En voor wat een keyboard-versie betreft: van mij mogen ze een touchscreen, een sequencer en een sampler wel achterwege laten.
Als je op het podium toch een sequence of sample wilt laten meelopen, zal een aansluiting voor een USB-stick voldoen.
Thuis kun je alles op de pc voorbereiden. Dat ga je toch niet op het keyboard zelf doen...
 
Als ik het goed begrijp dan is het dus zoiets dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je een gitaarklank bespeelt maar de synth 'past het aan' zoals een echte gitarist zou doen of een trompetklank bespelen waarbij de synth het dan aanpast zoals een trompetist zou doen?

zou ik met enkele bakken zout nemen hoor
kennis van instrumenten lijkt me daar veel belangrijker voor
 
Zulke fly-by-wire technieken zijn op zich niet nieuw. De Motif heeft dergelijke trucs ook aan boord; zo is er bijvoorbeeld in de piano een sample van een 'hamer die loslaat van de snaar' dat wordt gespeeld zodra je de toets los laat, waardoor de synth net realistischer klinkt dan een synth die alleen maar een pianosample afspeelt en het geluid laat wegsterven. Je kunt daar heel ver in gaan.
 
zou ik met enkele bakken zout nemen hoor
kennis van instrumenten lijkt me daar veel belangrijker voor

dat dacht ik ook, totdat ik iemand viool hoorde spelen met die techniek, dat klonk verdomd overtuigend op zo'n keyboard. Totaal anders dan een normale viool sound in een synth. Die toegevoegde techniek was erg indrukwekkend vond ik.

Uiteraard zullen de puristen het afbranden, maar voor de hobby bob komt het in ieder geval lekker dicht in de buurt van iets wat je in je track wilt hebben :D
 
De soundengine klinkt nog steeds een beetje zelfde alleen wat helderder geworden?

Zou best kunnen dat ze een bestaande soundengine hebben genomen en die gevuld hebben met alle golfvormen.
Wat de helderheid betreft: de JV-serie had turbo-hoog. Om een andere synth net zo helder te laten klinken had je een enhancer nodig. De XP-serie klinkt al een stuk softer. Naar mate de tijd streek, gingen Roland synths steeds doffer klinken. Misschien dat Roland het treble-knopje eindelijk weer heeft gevonden...
 
de JV1080 klonk gewoon kut omdat de samplerate 32 khz was en daarna nog het hoog opkrikken
 
De samplerate van de JV-1080 is gewoon 44.1KHz en klinkt derhalve goed. Bij de XP-50 hebben ze goedkopere converters gebruikt, waardoor de XP-50 veel minder klinkt dan een JV-1080. Die goedkope converters zitten ook in de kleine JV-1010.
De veel oudere U-serie en D-70 hebben een samplerate van 32KHz.
 
De samplerate van de JV-1080 is gewoon 44.1KHz en klinkt derhalve goed. Bij de XP-50 hebben ze goedkopere converters gebruikt, waardoor de XP-50 veel minder klinkt dan een JV-1080. Die goedkope converters zitten ook in de kleine JV-1010.
De veel oudere U-serie en D-70 hebben een samplerate van 32KHz.

was in de war, de DAC van de JV1080 is 32 khz...
dus eerst hoog erbij, en dan door 32 khz convertors, klinkt als mp3
 
was in de war, de DAC van de JV1080 is 32 khz...
dus eerst hoog erbij, en dan door 32 khz convertors, klinkt als mp3

en ben je dan nu je uit de war bent weer even uitgebitched? suurpruim! :D

ik zou hem wel willen hebben, maar wacht wel tot ie zich 2e hands aanbiedt...
 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een tweedehands markt ontstaat en wat de prijsdaling zal zijn. Music Store schat hem nu eind oktober binnen te hebben, ik weet nog niet wat ik doe. Aan de ene kant heb ik eigenlijk wel genoeg zooi en ben nog lang niet tot de bodem van al mijn hardware en software gegaan, aan de andere kant heb ik altijd al een JV/XV willen hebben en is dit wat dat betreft wel de Ultieme Doos. Ik kan nu wel voor 250 euro een tweedehands JV1080 of 2080 kopen met wellicht 1 of 2 expansiebordjes, maar ik kan ook gewoon alles in 1 keer kopen in een mooie geile moderne kast met USB aansluiting, iPad editor en de hele handel.
 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een tweedehands markt ontstaat en wat de prijsdaling zal zijn. Music Store schat hem nu eind oktober binnen te hebben, ik weet nog niet wat ik doe. Aan de ene kant heb ik eigenlijk wel genoeg zooi en ben nog lang niet tot de bodem van al mijn hardware en software gegaan, aan de andere kant heb ik altijd al een JV/XV willen hebben en is dit wat dat betreft wel de Ultieme Doos. Ik kan nu wel voor 250 euro een tweedehands JV1080 of 2080 kopen met wellicht 1 of 2 expansiebordjes, maar ik kan ook gewoon alles in 1 keer kopen in een mooie geile moderne kast met USB aansluiting, iPad editor en de hele handel.
Dat heb ik nou EXACT zo... :D
 
Back
Top