Juno 106 fixen. Meteen maar alle voices?

Tijd is ook geld (vind ik toch)

een synth helemaal uit elkaar halen, voice op een nette wijze vervangen en dan nog eens de calibratieprocedure doorlopen vergt voor mij toch behoorlijk wat tijd.
Doe die tijd maal 6 en reken uit of je het zelf de moeite vind.
+ als je er 6 koopt, dan betaal je er maar 5 en kan je op beide oren slapen als je bvb eens live gaat spelen ;)
 
Veel nuttige tips! Daar kan ik wat mee.

Ik speel al een aantal jaren niet meer live en zelfs toen ik dat nog wel deed ging de juno niet mee op pad. Ik heb in diverse coverbandjes gespeeld en meestal beperkte ik de live setup tot een K2000 en een JV80. Als toetsenist in een band ben je over het algemeen veroordeeld tot piano/rhodes/orgel/strijkers/blazers en dan heb je niet veel aan een juno. De juno woont al sinds jaar en dag in de studio waar hij regelmatig mijn oren mag verwennen met de heerlijke geluiden waardoor ik uberhaupt ooit in synhts geintereseerd ben geraakt. (muzikaal gezien veel boeiender dan een top40 bandje) Om een lang verhaal kort te maken: Het is geen drama als ik 'm een weekje moet missen.

Tijd=geld is zeker waar, maar naast muziek en synths is ook electronica een hobby (vorige week nog met veel plezier een Shruthi-1 afgebouwd) dus als ik een dagje kwijt ben met het repareren/renoveren van een synth dan vind ik dat niet erg. Het geeft zelfs erg veel voldoening als je na een dagje solderen een oude synth weer een tweede jeugd hebt gegeven. Onlangs nog het display in m'm K2000vp vervangen door een mooi helder LED backit exemplaar. Dan is het net alsof je weer een splinternieuw instrument hebt staan.

Het nieuwe desoldeerstation is gistermiddag door de postbode afgeleverd dus in de komende dagen maar 's kijken hoe netjes ik de kappotte 80017A eruit kan krijgen. Misschien ook nog even een flesje aceton halen. Die chip is nu toch al stuk dus dat is wel een experimentje waard.
 
Heb je ook zo'n vacuümpompje om soldeer op te zuigen? Staat in 1 van de Youtube filmpjes van de Juno 106 reparatie wel. Is erg handig! Een nieuwe voice in de Juno 106 zetten kost je beslist niet veel tijd, ik heb het vorig weekend nog gedaan.
 
Kan je me laten weten welk display je hebt gebruikt voor je K2000 en waar je het hebt gekocht, zou ook graag het display in mijn K200R vervangen... Alvast bedankt!
 
Heb je ook zo'n vacuümpompje om soldeer op te zuigen? Staat in 1 van de Youtube filmpjes van de Juno 106 reparatie wel. Is erg handig! Een nieuwe voice in de Juno 106 zetten kost je beslist niet veel tijd, ik heb het vorig weekend nog gedaan.
Heb je toen ook de calibratie opnieuw gedaan?
 
met CHEM WIK en pakken geduld lukt het best ook hoor.
maar de luiheid in mezelf heeft ze er gewoon uitgeknipt en dan de rest losgesoldeerd
 
Heb je ook zo'n vacuümpompje om soldeer op te zuigen? Staat in 1 van de Youtube filmpjes van de Juno 106 reparatie wel. Is erg handig! Een nieuwe voice in de Juno 106 zetten kost je beslist niet veel tijd, ik heb het vorig weekend nog gedaan.

Het desoldeerstation is een Aoyue 474.
product_01-90474_s.jpg

Is dus inderdaad zo'n ding met holle stift en een vacuum pomp. Ik verwacht er veel van. M'n gewone soldeerstation is een Weller (:okdan: heerlijk stuk gereedschap!) en eigenlijk wilde ik ook een Weller desoldeerstation maar die zijn onbetaalbaar. Je bent zo 800 euro verder. Goed gereedschap is wat waard maar zo vaak zal ik 'm niet gebruiken dat het me 800 euro waard is. Ik ben ook maar een hobbyist, geen professionele werkplaats.




Kan je me laten weten welk display je hebt gebruikt voor je K2000 en waar je het hebt gekocht, zou ook graag het display in mijn K200R vervangen... Alvast bedankt!
Ik heb een Emerging Display Technologies EW50340BMW gebruikt.
mini-IMG_4593.JPG
mini-IMG_4595.JPG

Het display had ik al een paar jaar geleden gekocht bij John Ramsey: http://www.zinguy.com/lcdpage.htm en ingebouwd volgens deze tutorial: http://www.deepgreen.ca/dave/K2000_Display/index.html Helaas kan John ze niet meer leveren maar als je een beetje Googled zijn er volgens mij wel meer displays die in aanmerking komen. Wellicht kan deze thread op Gearslutz nog van nut zijn :http://www.gearslutz.com/board/elec...uction/583139-replacing-dim-kurzweil-lcd.html
 
Het desoldeerstation is een Aoyue 474.
product_01-90474_s.jpg

Is dus inderdaad zo'n ding met holle stift en een vacuum pomp. Ik verwacht er veel van.

Deze gebruik ik al jaren, prima ding :okdan:, Je moet er ook wel even mee oefenen voor je de goede handeling in je vingers hebt.
Vraag ook vel wat onderhoud.

:biertje:
 
Heb je toen ook de calibratie opnieuw gedaan?

Dit is met een vervangings voice zeker noodzakelijk.
En als je dan toch bezig bent loop je de rest v/d voices ook even na :)
 
Merk dat van m'n 106 een aantal toetsen niet werken, maar ook niet als ik via midi de 106 bespeel. Is dit ook een voice probleem?
 
Nah lekker dan, 2 jaar geleden een clone laten installeren. Nu is de vca van voice 2 kaduuk en de vcf van voice 3 :( Worden denk maar meteen allemaal clones.
 
Heb net de kapotte voice chip losgeslodeerd met behulp van het nieuwe desoldeerstation. Damn, dat ging echt makkelijk. Had ik maar jaren geleden zo'n ding gekocht, dat had me een hoop leed met gesloopte soldeereilandjes/printsporen bespaard! De print weer even aangesloten om te checken dat het geklik en gekraak nu over is en dat de andere voices het nog doen. So far so good, all appears to be well :engel:

Het is me duidelijk: er gaat een bestelling richting D'naab :)
 
1 maand later: Mission completed :)

- 6 Analog Renaissance chips besteld en ontvangen.
- Alle chips vervangen (ook degene die nog goed waren).
- Complete calibratieprocedure volgens service manual uitgevoerd.

Resultaat: M'n geliefde Juno 106 klinkt weer als een klok. Beter dan ooit zelfs. Ik denk dat het feit dat ie nu fatsoenlijk gecalibreerd behoorlijk uitmaakt.
 
Synthdood> gefeliciteerd :D !! Ga je nu een andere naam nemen ?
.

Hahahaha :D Eigenlijk wilde ik destijds synthdude als naam maar die bestond al honderd keer. Aangezien de online wereld voornamelijk engelstalig is en je synthdood in het engels hetzelfde uitspreekt als synthdude die maar genomen.

Alleen nederlanders kijken er wel eens raar naar }:|
 
Back
Top