Roland Juno-106 reparatielog: 80017 VCF/VCA module clones installeren

organix

Synth DIY Goeroe
Lid sinds
24 oktober 2005
Berichten
908
Locatie
Omgeving Rotterdam
Omdat er de laatste tijd redelijk wat vragen zijn over het stemmenprobleem van de Roland Juno-106, heb ik besloten hierover een reparatielog te schrijven. Handig voor iedere (toekomstige) Juno-106 bezitter!

Pas geleden kocht ik een Juno-106 met het bekende stemmenprobleem (was van te voren al bekend, dus ik had hem voor een leuke prijs).

De Juno-106 zag er op een paar verkleurde knopjes na prima uit.

01_Juno-106_front1.jpg

Volgens de verkoper deden "enkele toetsen het niet". Het werd al snel duidelijk dat deze Juno-106 te maken had met het bekende "voicechip" probleem.

De benaming 'voicechip' is eigenlijk niet helemaal terecht. Het onderdeel dat zo vaak defect gaat is slechts een onderdeel van een 'voice', namelijk een gecombineerde VCF/VCA module: de Roland custom 80017(A) 'chip'. Eigenlijk een klein SMD printplaatje met daarover een zwarte beschermlaag.

De Juno-106 die ik kocht klonk voor de reparatie als volgt: Juno-106 defect

Als je goed luistert dan hoor je twee problemen:
  • Een voice kraakt alleen maar (treed op na een paar minuten)
  • Een voice blijft 'hangen' in de achtergrond

Met behulp van de testmode (raadpleeg voor meer info de servicemanual) werd duidelijk dat 'voice 1' degene was die alleen maar kraakte en 'voice 3' blijft hangen in de achtergrond, mogelijk de oorzaak van een VCA die niet helemaal meer dicht gaat.

De Juno-106 is vrij makkelijk te openen. Wanneer aan beide zijkanten de twee schroeven worden losgedraaid, dan is het frontpaneel als een scharnier naar achteren te openen.

02_Juno-106_open.jpg

De 80017 VCF/VCA modules bevinden zich op het voiceboard aan de linkerkant:

03_Juno-106_inside.jpg

LET OP: De voices zijn van rechts naar links genummerd. Dit staat ook onderin op de printplaat beschreven. Voice 1 is dus de meest rechter chip in dit geval.

Er zijn totaal 9 modules gemonteerd op het voiceboard. Niet schrikken: dit is geen 9 stemmige Juno-106. Er bevinden zich naast de 6 stuks 80017 VCF/VCA modules ook nog 3 MC5534A Wave Generator modules op het voiceboard.

Deze Wave Generators bevatten twee stuks waveshapers en twee stuks subdividers. De waveshapers zetten de blokgolf, afkomstig van de 8253 'DCO' (Programmable Interval Timer) chip om in een zaagtand en kunnen ook de frequentie van de blokgolf delen door twee (octaaf lager). De MC5534A vormen in combinatie met de 8253 de DCO's van de Juno-106.

Ondanks dat de MC5534A bijna hetzelfde er uit ziet als de 80017, zijn hier nog geen massale uitval verschijnselen van bekend. Hopelijk blijft dat ook zo...

Omdat de MC5534A twee stuks waveshapers en subdividers bevat en dus twee stemmen kan shapen, heeft de Juno-106 totaal 3 MC5534A's op het voiceboard.

Op de foto zie je dat de printplaat eigenlijk in drie secties is verdeeld, waarbij iedere sectie twee stemmen verzorgd. Bij iedere secties zit de MC5534 in het midden (dat is de korte module) en de twee VCF/VCA modules aan de buitenkant (de langere modules).

Bij http://www.analoguerenaissance.com/ heb ik twee 80017A clones besteld á 40 euro stuk (excl. 8 euro verzendkosten).

04_Clones.jpg

Zoals ik eigenlijk al een beetje had verwacht maakt de 80017A clone o.a. gebruik van de hedendaagse OTA's: de LM13700 van National Semiconductor. Uit respect voor het werk van de ontwerper heb ik niet teveel gekeken naar het ontwerp/schema van de clone... en voor dit bedrag kun je ze toch al haast niet zelf maken.

05_Workbench1.jpg

Het voiceboard is uit de Juno-106 gehaald. Wel even goed onthouden hoe de connectoren waren aangesloten!

06_Workbench2.jpg

Met een beetje handigheid en het juiste gereedschap zijn de 80017's zo vervangen.

07_Soldering.jpg

Meestal dan maak ik printplaten na het solderen schoon met een speciale printreiniger. Daarna zien ze er weer prachtig uit alsof er nooit iets aan gedaan is. De printplaten in de Juno-106 zijn echter bewerkt met een soort beschermingslak. Als je dan printreiniger gaat gebruiken, dan lost deze beschermingslak op en dan ziet het er daarna eigenlijk nog lelijker uit. Daarom heb ik de print alleen maar 'schoongemaakt' met een platteschroevendraaier en een papieren doekje.

08_Old80017.jpg

Deze Juno-106 had de 80017 modules met batch nummer #46A. Volgens sommige artikelen zijn vrijwel alleen de modules met nummer #41 degene die uitvallen, maar blijkbaar geldt dit dus ook voor de #46A die ik heb.

Zo ziet het voiceboard er uit nadat de 80017 clones zijn geinstalleerd:

09_80017Installed_clones.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Het voiceboard is hierna weer terug gezet in de Juno-106.

10_VoiceboardPlacedBack.jpg

Als je het goed wilt doen, dan moet je de Juno-106 gelijk calibreren door de calibratieprocedure in de servicemanual te doorlopen. Doordat één of meerdere VCF/VCA modules vervangen zijn kloppen sommige VCF kantelpunten, resonantie instellingen en VCA levels niet meer. Wellicht zijn andere voices inmiddels ook wel toe aan een calibratie.

11_Calibration1.jpg

Calibreren is niet moeilijk, maar je hebt wel een goede (eerlijke!) multimeter nodig en een oscilloscoop. Ook hier geldt weer: goed gereedschap is het halve werk.

12_Calibration2.jpg

Dat was hem! De VCF/VCA modules zijn geinstalleerd en de Juno-106 draait weer als een zonnetje.

13_Juno-106_front2.jpg

Nu maar hopen dat de andere voices het nog even volhouden :mega:

ps. voor degene die nu denken: JA! gelijk even Organix mailen of hij mijn Juno-106 ook wilt repararen:... helaas... ik ben iemand met een drukke agenda en heb aan één Juno-106 wel even genoeg plezier beleefd ;)
 
Bij mij zijn toch ook twee van die Wave Generators stuk gegaan...

Maar prachtig uitgelegd inderdaad.
 
Erg goede uitleg!

Ik ga binnenkort misschien een Juno 106 kopen en heb dus een brandende vraag. Mocht mij hetzelfde bekende probleem overkomen.. Zijn er monteurs die dit dus bij je thuis kunnen helpen vervangen? Ik ben muzikaal, maar niet technisch :(
 
fantastische uitleg!!

ik was zo aan het denken, of zulke dingen geen bijdrage kunnen zijn voor de synthforum-wiki?
 
fantastische uitleg!!

ik was zo aan het denken, of zulke dingen geen bijdrage kunnen zijn voor de synthforum-wiki?
Dat zou zeker een goed idee zijn denk ik:okdan:
 
Wat ik me afvraag is of ik er vanuit mag gaan of die klonen voorlopig beschikbaar zullen blijven.

Mijn Juno106 kent namelijk geen problemen, maar ik wil niet te naief zijn door er van uit te gaan dat dit nooit gebeuren zal. Daar staat tegenover dat ik het ook weer een beetje voorbarig vind om zo'n kloon aan te schaffen 'voor het geval dat'.

Dus: hoe reeel is het dat de Juno vroeg of laat toch problemen met de (ik noem het toch even zo) voicechipgaat krijgen, en hoe reeel is het dat de klonen op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn?
 
Staat die calibratieprocedure overigens ook ergens online? Zo niet, zou het dan legaal zijn dat iemand hier een kopietje plaatst?
 
Wat ik me afvraag is of ik er vanuit mag gaan of die klonen voorlopig beschikbaar zullen blijven.

Mijn Juno106 kent namelijk geen problemen, maar ik wil niet te naief zijn door er van uit te gaan dat dit nooit gebeuren zal. Daar staat tegenover dat ik het ook weer een beetje voorbarig vind om zo'n kloon aan te schaffen 'voor het geval dat'.

Dus: hoe reeel is het dat de Juno vroeg of laat toch problemen met de (ik noem het toch even zo) voicechipgaat krijgen, en hoe reeel is het dat de klonen op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn?

de kans is 100% dat ze kapot zullen gaan.

volgens mij blijven ze ook nog een lange tijd beschikbaar aangezien de jaren werk die er ondertussen inzitten..
ook aangezien geen enkele andere kloon de moeite waard is.

dus ik denk, zolang het geld kan opbrengen (zolang er juno's kapot gaan), dat ze gemaakt zullen worden.
 
Hier het antwoord op mijn mailtje:

Ik denk dat je er zeker mag van zijn dat alle
80017a chips vroeg of laat de geest gaan geven. De ene wat vroeger dan
de andere.
Wat het in voorraad kopen betreft: Op dit moment is de vraag
gigantisch. Ik kan met moeite volgen en ik denk dat zolang er vraag
naar is, dat ik deze ga blijven maken.
 
Maar hoe zit het dan met zo'n wave-generator als die stuk gaat? Of zijn die wel makkelijker te vinden?
 
Back
Top