Roland Juno-106 reparatielog: 80017 VCF/VCA module clones installeren

'k kwam dit filmpje tegen wat hier misschien aan bij kan dragen:
http://www.youtube.com/watch?v=W4lF0xSVQlg


NIET DOEN!

filmpje is pure bullshit

aceton residu blijft achter (dringt in de chip) en komt met de tijd los in je synth,
maakt je koolstofbaantjes op pots en faders kapot (jep, je sloopt hem dus gewoon op termijn)

kheb toen dit filmpje net verscheen D'naab op de hoogte gebracht en na meerdere testen met kapotte voices bleek deze techniek echt niet te werken :erm:

gewoonweg niet zo doen dus.
 
Snap niet echt wrom je zo iets complex/ risico gaat nemen, als een wave-generator gwoon bij Roland Sevice Center te bestellen is.
 
lees ik hier mn eigen bericht van enkele jaren terug..

even nuanceren:
De aceton methode kan werken, maar is zeker geen ideale oplossing en werkt allesbehalve altijd of eeuwig.

de voices lang laten "drogen" zou ook wel helpen tegen dat residu..
wegspoelen zal niet lukken (aangezien het er "in" zit)

onlangs ging 1 voice kapot in mn MKS-30, heb meteen 6 van die D'naab chips besteld.. (nog geen tijd gehad om ze te plaatsen)

de chips dat Roland plaatst zijn ook D'naab chips.
 
Hoofdpijn app. die Juno :bekdicht:

@ technomauriesje Zoiets ?

 
Dit filmpje ken ik ja, maar dit is niet helemaal mijn probleem. De voice is zachter dan de anderen en reageert anders op het filter, het lijkt wel of de resonance niet werkt voor de voice 1.

Okay, ik zie nu dat als het timbre van de voice niet werkt, zoals in dit filmpje, is het chip 5534 die niet werkt, maar de VCA/VCF zit op de 80017 chip, en daarvan lijkt het resonance/cutoff-gedeelte kapot. Thanks so far.
 
:halleluja Heel mooi draadje, zeker een waardevolle bijdrage aan het synthforum :okdan:
 
Als ik het goed begrijp zijn die Wave generators dus te bestellen bij Roland?

Alternatively, je kan de hele synth laten fixen door Roland die dan vervolgens de voice chips van Analogue Resistance gebruiken?

En de Juno 60 heeft dit hele probleem totaal niet, of zelden? (dat maakt toch wel een verschil!).
 
How how .......

Ik heb voice problemen gehad in de juno106, de jx10 en de JP8

Het blijft allemaal oude zooi die mogelijk regelmatig es stuk gaat.

Dat gaat ook op voor de juno60. Er is geen enkele garantie dat ie het langer heel houd dan een juno 106.
 
Ik ben in de war over welke chips ik nu moet vervangen...
Volgens de test procedure op analog renaissance zijn bij niet werkende voices de mc5534a aan vervanging toe. Zoals bij mijn juno nu, werken de voices 2 en 4 niet meer. Dus heb ik WAVEGENERATOR chips besteld. Nu lees ik deze draad waarin staat dat het 80017 chips zijn die moeten vervangen worden...
Heb ik de verkeerde?
 
Heb ik de verkeerde?
Dikke kans dat je beide dingen moet vervangen dus wave generator en vociechips was bij mij ook het geval volgens test 2 voices, gekocht erin gezet, was t nog steeds gaar. Kwam er toen achter dat ws ook wavegenerator bla bla :S
 
EERST opzoeken (meten, testen) WAAR het probleem zit, daarna bestellen en vervangen.

ik heb mij gebaseerd op de 'testprocedure' op de site van analoguerenaissance, daar staat bij het onderdeel 'Waveform test':

"You should hear sound from all voices...
...If any of the above failed for a voice, then that voice has a broken wave generator chip."

dus ik bestelde 2 wavegenerator chips

later besefte ik dat bij de 'filtertest' dezelfde voices ook niet werken, dus vraag ik me nu af, heb ik me vergist?

http://www.analoguerenaissance.com/JUNOTEST/
 
Waarschijnlijk wel. [De juno 106 is helaas een beetje de prophet '08 onder de
80's synths, hij houdt je van tijd tot tijd bezig met zaken waar je
eigenlijk liever geen tijd en energie in wilt stoppen :(]

daar lijkt het idd op :P

heb gevraagd om de chips te ruilen...
 
Back
Top