juno 106 doet het na vc vervanging niet meer

dannykorrson

gebruik standaard
Lid sinds
27 juni 2017
Berichten
447
Locatie
in de alpen
het is weer zo ver ;)

ik heb een tijdje geleden een juno 106 gekocht die heel erg kraakte en waar 4/6 voice chips stuk waren. dus heb ik clones van de 80017 en gelijk nog wat headers gekocht om die erin te solderen in plaats van de chips direkt.

vandaag heb ik de 4 kapotte eruit gesoldeerd, de headers aan het board gesoldeerd en de voice chips erin geklikt.

met gekruisde vingers de synth aan gezet en moest toen vaststellen dat het kraaken weg was, maar de 4 nieuwe chips geen signal geven. de chips zitten vrij 'wiebelend' in de headers, zou daar de orzaak kunnen liggen?

misschien moet ik er tog maar een direkt aan het pcb solderen en dan kijken of hij werkt :?
 
wat voor headers zijn het? zou niet zo mogen wiebelen..

haal chips uit, check continuïteit tussen de header pins (van boven dan) en het volgende punt in het circuit.
iets te aggressief gedesoldeerd?

en wbt de oude chips, waren die helemaal stuk dan?
 
wat voor headers zijn het? zou niet zo mogen wiebelen..

haal chips uit, check continuïteit tussen de header pins (van boven dan) en het volgende punt in het circuit.
iets te aggressief gedesoldeerd?

en wbt de oude chips, waren die helemaal stuk dan?


1x40-single-female_2.jpg


ik heb de pins van de oude chips eerst nieuw gesoldeerd en toen met een desoldeerbout (vacuum) losgehaald. daarna de headers op 12pins toegeknipt, de 11de erafgehaald en ze passend op het board gezet.

van de oude chips deed 1 het helemaal niet meer en 3 waren zachter of ruisden erg, om moeite te sparen en de acetone-treatment niet te hoeven doen bestelde ik gewoon 4 nieuwe.
 
Laatst gewijzigd:
Hopelijk heb je ze wel goed ingezet (juiste orientatie)?
Die header strip zijn overigens niet zo'n goed idee. Althans, niet als je de juno regelmatig verplaatst en/of hard op het toetsenbord ramt en niet enige vorm van fixatie van header en strip hebt verzorgd.

Heb je clones van AR gekocht?
 
Hopelijk heb je ze wel goed ingezet (juiste orientatie)?
Die header strip zijn overigens niet zo'n goed idee. Althans, niet als je de juno regelmatig verplaatst en/of hard op het toetsenbord ramt en niet enige vorm van fixatie van header en strip hebt verzorgd.

Heb je clones van AR gekocht?

omdat de chips een 'gap' hebben tussen de 10/11 pin ben ik vrijwel zeker dat ik hem de juiste kant op erin gezet heb. het is vreemd dat gelijk alle 4 het niet doen..
misschien moet ik er even eentje direkt op solderen om te kijken of het aan de header strips zou kunnen liggen, het lijkt me stug dat ik 4 kapotte clones toegestuurd heb gekregen.

ik heb de clones van modular addict besteld:

juno_voice_chip.jpg




Ik ben voor dit soort gegaan, dat leek mij in de eerste instantie steviger en betrouwbaarder. Ik moet ze nog wel ontvangen, net als de AR clones.

http://www.banzaimusic.com/SIL-64-pins.html

deze heb ik ook nog liggen, maar ik snap niet echt hoe die zouden moeten passen :bekdicht:
 
Het viel maar te proberen met die SIL strip, dacht ik. Ander soort heb ik nog liggen :)

@danny. SIL's zouden toch geen probleem mogen zijn voor jou? Die clones hebben zelf ook ronde pins.

.. ik wist niet dat er nog andere spelers op de markt waren - stukje goedkoper wel.
 
De GAP zit tussen pin 1 en 3 maar dat is maar hoe je telt (in ieder geval wel gerelateert aan het schema).
Als je headers gebruikt kan je de chip dus wel pardoes omdraaien. Bij het rechtstreeks op het board zetten niet.
 
Die SIL is met de clone van MA geen probleem als je de chip er niet meer dan 1x insteekt. Zodra je de chip er een keer uit haalt en weer terugzet, dan is de klemverbinding al een stuk zwakker. Bij nog een keer kan je een goed contact vergeten. Er zit echter wel een verschil in kwaliteit bij die strips. Helaas is 'dure' kopen niet altijd een garantie voor ghoed stevig de contacten zijn.
 
bedankt voor jullie inputs zover! :okdan:


Die SIL is met de clone van MA geen probleem als je de chip er niet meer dan 1x insteekt. Zodra je de chip er een keer uit haalt en weer terugzet, dan is de klemverbinding al een stuk zwakker. Bij nog een keer kan je een goed contact vergeten. Er zit echter wel een verschil in kwaliteit bij die strips. Helaas is 'dure' kopen niet altijd een garantie voor ghoed stevig de contacten zijn.

ik heb net even de volgorde van de chips veranderd, en toen werkte de 3e opeens wel.
de anderen geeft hij helaas nog steeds als fout aan in de testmodus. indikatie dat het bij de headers zou kunnen liggen.

als ik hem in mono opstart (keytranspose gedrukt houden) werkt hij komischerweise wel zonder problemen.

bij het desolderen heb ik er wel op gelet dat ik geen banen beschadig of dergelijks, jammergenoeg heb ik alleen maar hobbykennis van electronica, dus ik zou niet weten hoe ik bijvoorbeeld met een multimeter de fout kan isoleren. het zal dus een kwestie van googlen, trial en error worden :koffie:
 
Laatst gewijzigd:
In de testmodus staat de juno in de unisono modus. Als je POLY1 en POLY2 samen actief hebt, dan krijg je het voice nummer te zien dat op het moment van een toetsaanslag speelt. Druk je BANK 3, dan heb je een mooie test want dat staan de modules in de zelfresonance modus.

Als je de modules met smalle pins van MA hebt die goed in een SIL header passen, dan kan je die niet in de 'normale' headers steken zoals ik op de foto zag. De pins zijn eenvoudigweg niet lang genoeg en maken net wel of net niet goed contact.
 
bedankt voor je inzicht marc! :okdan:

ik zal vanavond even de SIL pins erin zetten en kijken of dat het probleem oplost.
 
@danny: keep on trucking :mega:

De clones van AR zijn onberispelijk kan ik je vertellen.
Die alternatieven die jij op de foto hebt gezet, daar weet ik dat nog niet van.
Mocht je twijfelen, dan wil ik ze graag voor je testen on mijn uitgebreide 80017A tester. Gratis en voor niks omdat ook ik nieuwsgierig ben naar de kwaliteit van die concurerende modules.
 

Attachments

  • 80017 chip tester v4 -a.jpg
    80017 chip tester v4 -a.jpg
    87,5 KB · Bekeken: 101
bedankt jongens! :halleluja:halleluja

na een boel gefriemel en gesoldeer heb ik de 4 nieuwe pootjes en chips erin, hij loopt als een tiet! een beetje gekraak nog in de chorus, maar dat is normaal.

IMG_4565_2.jpg


ik heb nu nog 2 originelen erin zitten en ik hoor zo op het blote oor geen verschil. misschien ga ik er in de toekomst nog met een oscilloskoop tegenaan, maar dit is mijn allereerste synth dus geen haast :W

@danny: keep on trucking :mega:

De clones van AR zijn onberispelijk kan ik je vertellen.
Die alternatieven die jij op de foto hebt gezet, daar weet ik dat nog niet van.
Mocht je twijfelen, dan wil ik ze graag voor je testen on mijn uitgebreide 80017A tester. Gratis en voor niks omdat ook ik nieuwsgierig ben naar de kwaliteit van die concurerende modules.

ik woon jammergenoeg in zwitserland, maar als ik weer eens in nederland ben kom ik er op terug, die chips zijn zo ingepakt! :biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Ah, in Zwitserland. Daar zou ik niet jammerlijk over doen ;-)

Gekraak in de Chorus is helemaal niet normaal.
Het kan verschillende redenen hebben:
1) De Chorus is niet goed afgeregeld (weinig kans want daar rommelt men meestal niet mee)
2) Je hebt de VCA LEVEL regelaar te veel open staan (die zit er niet voor niets).
3) Er is een defect in de Chorus.

Ik heb het meegemaakt dat irritant gekraak van de Chorus veroorzaakt werd door een 'wieberende' transitor die de FET's aanstuurt die de chorus in de mix zetten.
 
weer iets erbij geleerd!

het is meer een ruisen dan een kraken, en het is alleen maar bij bepaalde instellingen of presets.
dus dan denk ik dat je gelijk hebt als je zegt dat het met de vca te maken heeft.
 
Maak ik op uit jouw bericht dat je geen afregelprocedure hebt gedaan?
Als dat zo is, dan beveel ik je met nadruk aan dat wel te doen want noodzakelijk om de filters mooi te krijgen, nog los van het level van de resonantie, vca level en vca stuurspanningsonderdrukking.

Je weet niet wat je mist als je niet perfect hebt afgeregeld.
Nou ja, dat kan een zegen zijn natuurlijk (niet weten wat je mist) ;-)
 
De bewegende ruis van de Chorus is niet raar, of het moet werkelijk te prominent aanwezig zijn. Dan zijn er twee mogelijkheden:
1) Je stuurt juist te zachtjes uit met de VCA level regelaar waardoor de S/N ratio ongustig uitpakt..
2) Er is een of zijn twee demente BBD chips.
 
Back
Top