[mix] Knisperent hoog

forcesupreme

links hangend lid
Lid sinds
11 februari 2003
Berichten
521
Locatie
een notendop
Als ik naar producties van heren als Jeff Mills, Dj Shufflemaster, Pacou, Damon Wild etc. etc. luister, dan merk ik dat in veel techno producties een soort warme, knisperende sound over het hoog zit.

Het lijkt een beetje op distortion of iets dergelijks, dat ze alleen in het midhoog en hoog hebben toegepast. Maar ik krijg het met een multiband distorion plugin in elk geval niet voormekaar.

Ook heb ik de VintageWarmer plugin van DSP gebruikt, maar daar lukt 't me ook niet mee...

Nou vraag ik me dus af... hoe hebben zij dit gedaan, is dit mischien die analoge warmte waar iedereen het altijd over heeft?

Dit is eigenlijk 1 van de laatste 'technogeheimpjes' waar ik nog naar opzoek ben ;)

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
Re: [mix] Knisperent hoog

In deze set van Joris Voorn (super mix!) is goed te horen wat ik bedoel:
http://www.jorisvoorn.com/joris_voorn_i_love_techno.mp3

bijv. de track die je hoort op 0:22. Let op de hoge frequenties, die klinken super warm, een beetje korrelig en heel breed. Vooral die ride ... Heerlijk!

V.a. 23:50 hoor je het ook heel erg goed, die hebben het mischien ietsjes TE gedaan, maar toch vind ik het zo wel lekker klinken, beetje stoffig en oud. Heerlijk

Natuurlijk komt deze set wel van Radio, dus dat is zowiezo al ietsjes warmer dan normaal door de compressie...
 
Ik vermoed dat je dit wel kunt zoeken in de categorie 12 bit samples e.d.

Ben hier zelf ook lang naar op zoek geweest en heb wel bruikbare resultaten geboekt met m'n RS7000 (lo-fo en crusher effecten (die het aantal bits verlagen). Ook de Machinedrum heeft een dergelijk effect.

Maar geen idee of dit exact is wat je bedoelde.

Probeer eens een gratis bitcrusher plugin zou ik zeggen om te kijken of dit het effect is dat je zoekt.
 
vinyl keihard masteren (met oa compressie en eq) levert volgens mij dit effect op
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Ik vermoed dat je dit wel kunt zoeken in de categorie 12 bit samples e.d.

Ben hier zelf ook lang naar op zoek geweest en heb wel bruikbare resultaten geboekt met m'n RS7000 (lo-fo en crusher effecten (die het aantal bits verlagen). Ook de Machinedrum heeft een dergelijk effect.

Maar geen idee of dit exact is wat je bedoelde.

Probeer eens een gratis bitcrusher plugin zou ik zeggen om te kijken of dit het effect is dat je zoekt.

Dat heb ik geprobeerd, maar het is niet wat ik zoek.

vinyl keihard masteren (met oa compressie en eq) levert volgens mij dit effect op

Dat zou nog wel is kunnen ja... Maar ik heb het ook op tracks gehoort die nog niet op vinyl zijn geperst... Deze bijv.
http://bitpress.nl/~peter/docs/mp3/ARkusP.mp3
 
Laatst gewijzigd:
Ja dat knisperend hoog is me ook wel vaker opgevallen. Vooral op radiosets is het duidelijk.
Ik vermoed dat het gewoon distortion is die je krijgt als je een goede hardware compressor erg hard instuurt.
Ik heb ook wel eens gehoord dat een deesser over de mix gebruikt wordt zodat je exorbitant veel hoog erbij kan EQ'en/Enhancen zonder dat het te scherp klinkt.
 
Ik zit net als forcesupreme met dezelfde vraag en we hadden bedacht dat je track op nemen op tape misschien iets uitmaakt en dan vooral net iets tehard opnemen op tape zodat het hoog een beetje distord.

Ik heb het gedaan met een track van mij. DE volgende mp3 bevat 3 fragmentjes achter elkaar.

de eerste is het origineel, dus zoals ik hem heb aangeleverd voor persen. Deze track is eerst gerenderd uit reason en toen in wavelab door Quadcomp (mutiband compressor) gehaald en dan door L2 (limiter)

het tweede deel is gerenderd uit reason, toen door quadcomp gehaald, toen iets te hard opgenomen op tape (+/- 3 a 4 dB). Toen weer opgenomen op PC en gelimit.

De 3e is na renderen uit reason opgenomen op tape, toen door quadcomp en limiter gehaald.


fragment: http://dlux.cjb.net/tapes tests.mp3

ik vind persoonlijk de 1e en de 3e het best, waarbij de 3e het warmst klinkt. Bij de eerste is het frequentie bereik bij de hoge freqs veel hoger en gedetailleerder, maar ik vind de 3e veel comfortabeler voor me oren :) . Wat je volgen mij doet bij de 3e is met een multiband het licht weggedrukte/vervormde hoog weer omhoog halen, wat warm en knisperend klinkt.


Ik denk dat de beste manier om deze sound te bereiken gewoon met alleen analoge apparatuur is....


Wat vinden andere mensen van deze werkwijze en zijn er misschien andere ideeen??
 
is dit niet gewoon ranzig vinyl en/of het ge/misbruiken van de EQ op de DJ-mixer?
 
Dat is nog steeds erg makkelijk.

Dan zou ik toch graag weten. Waarom dan? En wat is het dat het zo anders maakt?
En als je dat weet kun je er vast ook wel via een andere weg komen.
Tenminste als meneer Fourrier gelijk heeft.
 
Origineel geplaatst door olafmol
is dit niet gewoon ranzig vinyl en/of het ge/misbruiken van de EQ op de DJ-mixer?

Ranzig vinyl zou kunnen... Maar het punt is echter dat ik ook tracks ken, die niet van vinyl komen en toch zo klinken.

Dave Clarke is heeft het ook in veel van zijn tracks. Tikkie schel maar toch op een aangenaam warme manier.
 
Origineel geplaatst door forcesupreme
Ranzig vinyl zou kunnen... Maar het punt is echter dat ik ook tracks ken, die niet van vinyl komen en toch zo klinken.

Dave Clarke is heeft het ook in veel van zijn tracks. Tikkie schel maar toch op een aangenaam warme manier.


probeer idd eens een bitcrusher of distortion/overdrive over de highs te knallen...
 
Origineel geplaatst door forcesupreme
Ranzig vinyl zou kunnen... Maar het punt is echter dat ik ook tracks ken, die niet van vinyl komen en toch zo klinken.

Dave Clarke is heeft het ook in veel van zijn tracks. Tikkie schel maar toch op een aangenaam warme manier.

Dave gebruikte altijd een dj mixer
 
Origineel geplaatst door trash
jep

Mensen denken soms te moeilijk,met master eq's buizen,bitcrushers,:D

vind ik wel een vreemd verhaal... Dave Clarke hecht grote waarde aan de sound van zijn producties, ik kan me echt niet voorstellen dat hij die sound krijgt door aan de EQ's te draaien van zijn dj mixer... Ik geloof je wel dat hij die gebruikt (heeft) daar neit van...
 
Origineel geplaatst door forcesupreme
vind ik wel een vreemd verhaal... Dave Clarke hecht grote waarde aan de sound van zijn producties, ik kan me echt niet voorstellen dat hij die sound krijgt door aan de EQ's te draaien van zijn dj mixer... Ik geloof je wel dat hij die gebruikt (heeft) daar neit van...

Tis toch echt geen gelul
 
Ik denk dat dit te maken heeft met de headroom van bepaalde hardware samplers. Als er te veel geluid door wordt gepompt, gaan die lichtjes oversturen. (bv door veel harde bass, gaan de hoge geluiden meer kraken..) Ik kan me goed inbeelden dat oudere 12 bitters hierdoor een crispy geluid voortbrengen.
Ik kan me vergissen, natuurlijk!
Een ranzige ride samplen van vinyl met veel hiss en kraakjes kan ook de oorzaak zijn :dj:

Dus misschien is de oplossing wel en oude Akai sampler met een turntable en wat oude platen..


^ Zo probeer ik het in ieder geval ;)
 
Denk nou eens na.
Distortion voor een zachte warm geluid?
Lijkt je dat logisch?
Het eerste wat in je op zou moeten komen is exciting IMHO.
En wat is exciting nou precies?
Kort door de bocht bepaalde banden uit fase trekken.
Maar wat heeft nog meer van deze eigenschappen.
Hardware EQ en ook dus buizen EQ.
Lijkt me dat je dan ook in die richting moet gaan kijken.
Mja, een buizen EQ gebruik je niet zo snel bij het mixen.
Wel bij het masteren.
 
Back
Top